Στη βιομηχανία στρέφονται οι έλεγχοι του Υπουργείου Ανάπτυξης για την αισχροκέρδεια

Στο κομμάτι της βιομηχανίας κατευθύνονται οι έλεγχοι για πιθανές περιπτώσεις αισχροκέρδειας, σύμφωνα με τη στρατηγική που ακολουθεί η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) που υπάγεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και ανέλυσε ο διοικητής της, Χαραλάμπος Μελισσινός. Όπως εξήγησε ο κ. Μελισσινός, οι έλεγχοι για πιθανή αισχροκέρδεια στα προϊόντα τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης αφορούν αρχικά τα σούπερ μάρκετ, τα οποία ελέγχονται ως προς το μέγιστο νόμιμο ποσοστό περιθωρίου κέρδους, βάσει των ισχύοντων σχετικών ισορροπιών του Σεπτεμβρίου του 2021, όπως επιτάσσει η ισχύουσα έκτακτη αγορανομική διάταξη.

Έλεγχοι μέσω barcode
Οι τιμές που λαμβάνονται υπόψη για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν πανελλαδική κάλυψη σε καταστήματα είναι τιμές επικράτειας. Οι έλεγχοι ξεκινούν από τους προμηθευτές χονδρικής και τις τιμές που εκείνοι δίνουν στα σούπερ μάρκετ. Ο κ. Μελισσινός είπε ότι οι έλεγχοι είναι καθημερινοί και αυτόματοι: Η τελική τιμή του προϊόντος στο ράφι του σούπερ μάρκετ ελέγχεται μέσω του γραμμωτού κώδικα (barcode) τη στιγμή που το αγοράζει ο καταναλωτής, δηλαδή κατά την έκδοση της απόδειξής του, η οποία, για λογαριασμό του λιανέμπορου, από την εκάστοτε ταμειακή μηχανή διαβιβάζεται σε χρόνο άμεσο προς τις φορολογικές Αρχές και προς τη ΔΙΜΕΑ. Η χονδρική τιμή με την οποία αγοράζει ο retailer συγκεκριμένες ποσότητες κωδικών προϊόντων ελέγχεται μέσα από την τιμολόγηση του προμηθευτή, η οποία μεταβιβάζεται επίσης. «Ο νόμος για την αισχροκέρδεια μας βοήθησε πολύ για να ελέγχουμε καθημερινά και απομακρυσμένα, πολλά σημεία ταυτόχρονα, με αποτελεσματικότερο τρόπο», δήλωσε ο κ. Μελισσινός.

«Δεν υπάρχει retailer από τους μεγάλους στην Ελλάδα που να μπορεί να δηλώσει ότι δεν ελέγχθηκε πολλαπλές φορές κατά το τελευταίο εξάμηνο», τόνισε σχετικά ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. Ο απομακρυσμένος έλεγχος είναι η νέα κανονικότητα του ελέγχου με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Κάθε καινούριος κωδικός προϊόντος που εισάγεται προς πώληση στη λιανική αγορά έχει προκαταβολικά ανέβει στο σύστημα της ΔΙΜΕΑ, ούτως ώστε να αναγνωρίζεται το προϊόν. Αν συμβεί οποιαδήποτε μεταβολή στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου κωδικού, αλλάξει δηλαδή, για παράδειγμα, η περιεκτικότητα ή η συσκευασία, δημιουργείται νέο barcode. Σε επίπεδο στατιστικών, αναζητάται, βέβαια, εκ των υστέρων το περισσότερο γειτνιάζον προϊόν της ίδιας εταιρείας σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, ώστε παράλληλα να συνεχίσει να παρακολουθείται και η εξέλιξη της τιμής του από το Σεπτέμβριο του 2021, με αναγωγές σε τιμή ανά κιλό ή ανά λίτρο.

Οι έλεγχοι πρωτίστως γίνονται για τα προϊόντα που βρίσκονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, βάσει των διαμορφωμένων κατηγοριών. Παρ’ όλα αυτά, η ΔΙΜΕΑ ελέγχει βάσει πρωτοκόλλου και άλλα δύο ομοειδή προϊόντα των ίδιων διαμορφωμένων κατηγοριών του Καλαθιού του Νοικοκυριού, που επίσης πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, ως ανταγωνιστικά με τα πρώτα. Ο έλεγχος επεκτείνεται και στην αποθήκη και στα δηλωμένα αποθεματικά του κάθε καταστήματος αλυσίδας ανά κωδικό προϊόντος, φτάνοντας μέχρι τα παραστατικά παραλαβής από τις κεντρικές αποθήκες, για όσες αλυσίδες διαθέτουν. Ο έλεγχος μετέπειτα ανά περιπτώσεις επιβεβαιώνεται και με έρευνα ως προς το βάρος του προϊόντος, με ιδιαίτερη έμφαση σχετικά στα επί ζυγίω προϊόντα.

Επικοινωνία με τα κεντρικά λογιστήρια των αλυσίδων και με τις αρμόδιες Διευθύνσεις Ανάπτυξης και Εμπορίου κάθε Περιφέρειας για περιπτώσεις εξειδικευμένων ελέγχων εκτός Αθήνας, Θεσσαλονίκης
«Αν κρίνουμε ότι παρίσταται ανάγκη, προβαίνουμε και σε επιτόπιους ελέγχους», υπογράμμισε ο κ. Μελισσινός. Ωστόσο, προηγείται πρώτα η επικοινωνία με τα κεντρικά λογιστήρια κάθε αλυσίδας για την αίτηση και τη διαβίβαση αναλυτικότερων στοιχείων, αν αυτό απαιτείται. Από τα κεντρικά λογιστήρια ζητούνται και τα στοιχεία αποθήκης. Πρόκειται για μια διαδικασία που περνά από ξεχωριστό server εντός του Υπουργείου, διότι απαιτεί όγκο δεδομένων και μπόλικο χρόνο. «Η υπηρεσία έχει έδρα την Αθήνα. Σε περιπτώσεις που χρειαζόμαστε περισσότερο εξειδικευμένους ελέγχους σε υποκαταστήματα αλυσίδων στην ελληνική περιφέρεια, απευθυνόμαστε στις αρμόδιες Διευθύνσεις Ανάπτυξης και Εμπορίου κάθε Περιφέρειας», διευκρίνισε ο κ. Μελισσινός. Συνεπώς, έχοντας το Υπουργείο Ανάπτυξης και Τροφίμων και η ΔΙΜΕΑ στη διάθεσή τους τις αρχές τιμές αγοράς και τις τιμές πώλησης των retailers, μπορεί εύκολα να υπολογιστεί ότι το μικτό περιθώριο κέρδους δεν ξεφεύγει από τα ορισμένα επίπεδα του Σεπτεμβρίου του 2021 βάσει της νομοθεσίας και άρα, να αποκλειστούν οι περιπτώσεις αισχροκέρδειας από πλευράς των σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο, σε περίπτωση που όντως διαπιστωθεί αισχροκέρδεια, το πρόστιμο που καταλογίζει η ΔΙΜΕΑ είναι το διπλάσιο του συνολικού κέρδους, επιπλέον του καθορισμένου μέγιστου νόμιμου περιθωρίου κέρδους, που έχει εισπραχθεί. Αφορά δηλαδή ένα προς ένα τα προϊόντα που έχουν ήδη πωληθεί.

Τα εγγενή ανοικτά ζητήματα των ελέγχων των αυξήσεων των τιμών προϊόντων στο βιομηχανικό στάδιο της παραγωγής τους
Το νέο «στοίχημα» για το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως δήλωσε και ο ίδιος ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης, αφορά τους ελέγχους στις βιομηχανίες. Η μέχρι στιγμής διαδικασία στην περίπτωση πολύ μεγάλων αυξήσεων στην τιμή χονδρικής των retailers φτάνει μέχρι τους βιομηχάνους και την ίδια την παραγωγή του προϊόντος. Ελέγχονται οι τιμές με τις οποίες η κάθε βιομηχανία αγοράζει τις απαιτούμενες πρώτες ύλες για κάθε προϊόν. Αν διαπιστωθούν μεγάλες αποκλίσεις, θεωρητικά ο έλεγχος εντείνεται. Ωστόσο, πολλές από τις υποθέσεις καταπίπτουν λόγω αοριστίας διότι οι εταιρείες επικαλούνται ότι τα ποσοστά πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται δεν είναι αντιπροσωπευτικά προς την τελική σύνθεση και παρασκευή του παραγόμενου προϊόντος. Το κυρίαρχο όμως επιχείρημα ολόκληρης της βιομηχανίας είναι οι υπέρογκες αυξήσεις στα κόστη, πρωτευόντως της ενέργειας κατά την παραγωγή και δευτερευόντως, της μεταφοράς και διανομής του προϊόντος προς τα σημεία πώλησης.

«Θα έχετε διαπιστώσει ότι πολλές από τις ελληνικές βιομηχανίες κατέγραψαν μικρότερους όγκους πωλήσεων στο εννεάμηνο και στο δωδεκάμηνο του 2022. Ελπίζουμε οι τιμές του ρεύματος πράγματι να αποκλιμακωθούν και να επιβεβαιωθεί η πτωτική τάση, για να “ανασάνουν” και οι ίδιες οι βιομηχανίες, αλλά και για να ξεθολώσει το τοπίο γύρω από την πραγματική αύξηση κόστους στην παραγωγή ενός προϊόντος τροφίμου ή άλλου είδους πρώτης ανάγκης», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης. Ο υπουργός ουσιαστικά παραδέχτηκε ότι δεν έχει βρεθεί για την ώρα κάποιος απόλυτα αξιόπιστος και μη αμφισβητήσιμος μηχανισμός ελέγχου, που να περιλαμβάνει με μετρήσιμα αριθμητικά στοιχεία όλους τους παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση της τιμής ενός προϊόντος από την στιγμή της εξαγωγής του από το εργοστάσιο και πριν το παραλάβει ο λιανέμπορος, που να διαχωρίζει πότε η αύξηση της τιμής παραγωγής είναι λελογισμένη και πότε συνιστά αισχροκέρδεια.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΑΒ Retail Media Λύσεις: Ακολουθώντας το αγοραστικό «ταξίδι» του καταναλωτή από το πρώτο σημείο αλληλεπίδρασης μέχρι την πώληση

Με ολοκληρωμένες υπηρεσίες «μέσων και data insights», οι οποίες ξεκινούν από το φυσικό κατάστημα και αγγίζουν μέχρι και το διαδικτυακό περιβάλλον, η ΑΒ Βασιλόπουλος προσφέρει τις δικές της «ΑΒ Retail Media Λύσεις», ή αλλιώς, ένα χρήσιμο εργαλείο για τους προμηθευτές των οποίων τα προϊόντα πωλούνται στα ράφια της ΑΒ ή στο ΑΒ eshop. Περισσότερες πληροφορίες για το εν λόγω project έδωσε στο FOODReporter η Χρύσα Βρούζη, υπεύθυνη του εγχειρήματος και Marketing – Media Commercialization Manager της ΑΒ Βασιλόπουλος, αναφέροντας ότι το project ξεκίνησε επίσημα και πιο οργανωμένα το 2017, με τις βάσεις, ωστόσο, να μπαίνουν ήδη από το 2014, μέσω διαφημίσεων στην επίσημη ιστοσελίδα και την εφαρμογή του e-commerce της εταιρείας. «Τα τελευταία 2-3 χρόνια, η προσπάθεια μας εξελίσσεται δυναμικά, και όραμά μας είναι να μπορέσει η ΑΒ Βασιλόπουλος να προσφέρει ολοκληρωμένες omnichannel marketing λύσεις βασισμένες σε δεδομένα» σημειώνει η κυρία Βρούζη.

Ακολουθώντας το αγοραστικό ταξίδι του πελάτη από το πρώτο σημείο αλληλεπίδρασης μέχρι το conversion (πώληση, αγορά, εγγραφή κ.ο.κ.), το συγκεκριμένο εργαλείο μπορεί να αποτελέσει μία λύση και για οποιαδήποτε εταιρεία ή κλάδο που θέλει να διαφημίσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της σε μια βάση 1,8 εκατ. πελατών τον μήνα, σύμφωνα με την Χρύσα Βρούζη. «H AB Βασιλόπουλος επιδιώκει να είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής retail media της αγοράς που θα προσφέρει στους πελάτες του μοναδικές υπηρεσίες» τονίζει η ίδια, προσθέτοντας ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος επιθυμεί οι συνεργαζόμενες εταιρίες που την εμπιστεύονται, να έχουν τις πλέον δυνατές και αποτελεσματικές καμπάνιες, τόσο σε επίπεδο ευαισθητοποίησης, όσο και σε επίπεδο επίδοσης.

Οι τρεις τρόποι συνεργασίας ανάμεσα στον προμηθευτή και στην ΑΒ
Αναφορικά, η ΑΒ Βασιλόπουλος μέσω του ΑΒ Retail Media Λύσεις, προτείνει τρεις τρόπους συνεργασίας σε έναν ενδιαφερόμενο προμηθευτή. «Ο πρώτος τρόπος είναι ζητηθεί από εμάς να ακολουθήσουμε μία omni channel προσέγγιση, φτιάχνοντας ένα πλάνο 360ο. Επιπλέον, η ΑΒ Βασιλόπουλος μπορεί να προτείνει σε έναν προμηθευτή να συμμετάσχει σε κάποια ενεργοποίηση που θα υλοποιήσει, βάσει των προτεραιοτήτων που έχει θέσει μέσα στον χρόνο. Ο τρίτος τρόπος συνεργασίας με έναν προμηθευτή είναι μέσα από τη χρήση των data insights, είτε από έρευνες δικές μας, είτε της αγοράς και έπειτα, εμείς δημιουργούμε ένα retail μιντιακό πλάνο» επισημαίνει η κυρία Βρούζη, αναφέροντας ότι με τον τρίτο τρόπο συνεργασίας, ο προμηθευτής επικεντρώνεται στις ανάγκες και τους στόχους του.

«Εξελίσσουμε συνεχώς τις υπηρεσίες και τα εργαλεία που διαθέτουμε, τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούμε (marketing automation), τις πλατφόρμες πάνω στις οποίες τρέχουν οι διαφημιστικές ενέργειες, ενώ, παράλληλα, διευρύνουμε και το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε» δηλώνει στο FOODReporter η Marketing – Media Commercialization Manager της ΑΒ Βασιλόπουλος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Κατακερματισμένο το ελληνικό λιανεμπόριο, τα loyalty skills είναι το μέλλον

Ποσοστό 55% κάλυψαν τα σούπερ μάρκετ στις συνολικές πωλήσεις τροφίμων και μη τροφίμων εντός Ελλάδος το 2022, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΛΚΑ, Γιώργο Δουκίδη.

«Το παραπάνω ποσοστό είναι ενδεικτικό του πόσο κατακερματισμένο είναι το ελληνικό λιανεμπόριο, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουμε. Τα σούπερ μάρκετ έχουν ακόμη μεγάλο δρόμο να διανύσουν, το ποσοστό διείσδυσης των σούπερ μάρκετ στις συνολικές πωλήσεις σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο είναι 92% και 93% αντίστοιχα», επεσήμανε ο κ. Δουκίδης, στο πλαίσιο του Phygital συνεδρίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Ο κ. Δουκίδης πρόσθεσε ότι με την αλματώδη άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο Έλληνας καταναλωτής έχει πλέον στα χέρια του περισσότερη δύναμη, επειδή διαθέτει και περισσότερες επιλογές, στις οποίες εκπαιδεύεται ολοένα και καλύτερα, ανεξαρτήτως ηλικίας.

Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, ο αντίλογος από την πλευρά του εμπόρου, είναι ότι το λιανεμπόριο διαθέτει τα περισσότερα δεδομένα για τις συνήθειες και τις επιλογές του καταναλωτή. Η επόμενη μέρα για το λιανεμπόριο βασίζεται, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη στο «προσωποποιημένο λιανεμπόριο» και στα «loyalty skills», τα οποία αναμένεται να ξεχωρίσουν ως ποιοτικά χαρακτηριστικά μεταξύ των διαφόρων καταστημάτων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter