Έρχονται αλλαγές στα ταμπελάκια των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ

Στη διαδικασία έναρξης του διαλόγου για επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία αναφορικά με τις ταμπέλες τιμών προϊόντων που χρησιμοποιούν τα σούπερ μάρκετ βρίσκεται το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως αποκάλυψε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. Τόσο ο κ. Αναγνωστόπουλος, όσο και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, εκτιμούν ότι η εικόνα της τιμής κιλού, ή λίτρου αντίστοιχα, του κάθε προϊόντος δεν είναι επαρκώς ορατή.

Παρότι η εικόνα είναι πάνω-κάτω η ίδια σε άλλες μεγάλες χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία), στο Υπουργείο υπάρχει η σκέψη ο κανονισμός αναφορικά με την εμφάνιση της τιμής ανά κιλό ή λίτρο να τροποποιηθεί και η συγκεκριμένη τιμή να γίνει πιο ευκρινής, ορισμένη με ακρίβεια για το μέγεθός της. «Η πληροφορία της τιμής ανά κιλό ή λίτρο πρέπει να αποκτήσει προεξάρχουσα σημασία και αυτό να είναι ορατό στο ταμπελάκι», υποστήριξε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Όπως έμαθε το FOODReporter, εντός του Υπουργείου έχει ξεκινήσει ήδη ο συγκεκριμένος διάλογος σε δύο άξονες. Ο ένας αφορά το πώς θα εξαναγκαστούν οι retailers να υιοθετήσουν το μέτρο. Ο κανονισμός θα απαιτεί ιδιαίτερη σαφήνεια ως προς το πώς εννοείται η ενισχυμένη ευκρίνεια της τιμής επάνω στο κάθε ταμπελάκι. Ο δεύτερος άξονας αφορά τον προβληματισμό του πώς μπορεί αυτό να γίνει χωρίς να συμβεί εις βάρος άλλων σημαντικών πληροφοριών για το προϊόν (κωδικός, γραμμάρια ή περιγραφή) που επίσης αναγράφονται στην κάθε ταμπέλα.

Δεν αναμένεται το ζήτημα να περιληφθεί στο νομοσχέδιο του καταναλωτή που έρχεται στη Βουλή
Πάντως, η προπαρασκευή του ζητήματος δεν έχει φτάσει ακόμη σε σημείο ώστε να μπει στη συζήτηση για το «νομοσχέδιο του καταναλωτή» που αναμένεται εκτός απροόπτου να κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, όπως διευκρίνισε ο κ. Γεωργιάδης. «Είναι σύνθετο ζήτημα, θα το συζητήσουμε και παραπάνω, αν χρειαστεί», σχολίασε επίσης και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο το ζήτημα να αντιμετωπιστεί με τροπολογία στο μέλλον.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Μικτά περιθώρια κέρδους: Μέχρι πότε θα ισχύσει η έκτακτη αγορανομική διάταξη

Παράταση της ισχύος της έκτακτης αγορανομικής διάταξης που ορίζει το μέγιστο νόμιμο μικτό περιθώριο κέρδους ανά κατηγορία τροφίμων και ειδών βασικής ανάγκης διαβλέπει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μέχρι να πιάσει η Ελλάδα τον πληθωρισμό της τάξης του 3%, όπως ορίζουν οι οικονομικοί στόχοι της κυβέρνησης, απαντώντας σε ερώτηση του FOODReporter.

Υπενθυμίζουμε ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, τόσο ως προς το κανονιστικό πλαίσιο της λειτουργίας της αγοράς, όσο και ως προς τον έλεγχο παραβάσεων για αισχροκέρδεια και αντίστοιχη επιβολή προστίμων, έχει λάβει ως σημείο βάσης (benchmark) το μικτό περιθώριο κέρδους που είχε κάθε προϊόν τον Σεπτέμβριο του 2021. Η κυβέρνηση είχε υπολογίσει ότι μετά από το μήνα αυτόν υπήρξαν οι μεγάλες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και υπηρεσίες και ο πληθωρισμός εκτροχιάστηκε, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιαστεί και ο κίνδυνος εμφάνισης φαινομένων αισχροκέρδειας.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προβαίνει σε πράξεις με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό και την αύξηση τιμών, αλλά κατά βάση, η ημερομηνία της κατάργησης της συγκεκριμένης έκτακτης αγορανομικής διάταξης που θέτει σε πλαίσιο το μικτό περιθώριο κέρδους ανά προϊόν πρόκειται να αφορά πολιτική απόφαση στο τέλος της ημέρας.

Καλάθι του Νοικοκυριού μέχρι το καλοκαίρι – Αύξηση εισπραξιμότητας προστίμων
Άλλωστε, θυμίζουμε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει παραχωρήσει άδεια μόνο περιορισμένου χρόνου για τη λειτουργία του μέτρου του Καλαθιού του Νοικοκυριού, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να επηρεαστεί μόνιμα η συνολική φυσιογνωμία της αγοράς και των καταναλωτικών συνηθειών βάσει αυτού, κάτι που θα μπορούσε να εγείρει θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού. Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε ότι «όσο ο πληθωρισμός παραμένει υψηλός, το Καλάθι του Νοικοκυριού θα παραμένει» και εκτίμησε ότι θα δοθεί τουλάχιστον τρίμηνη παράταση τον φετινό Μάρτιο, που θα οδηγήσει δηλαδή σε επέκταση του μέτρου τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2023.

Πάντως, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος εκτίμησε ότι οι σαφείς διατάξεις και γενικότερα, η νέα νομοθεσία στο λιανεμπόριο έχουν πολλαπλασιάσει την εισπραξιμότητα των προστίμων. «Πολλές από τις εταιρείες συμβουλεύονται τους δικηγόρους τους και τελικά, επιλέγουν να πληρώσουν το πρόστιμο από το να προσφύγουν εναντίον αυτού, επειδή, εξαιτίας της σαφήνειας στη διαδικασία του καταλογισμού του προστίμου, έχει μειωθεί ραγδαία το ποσοστό των προστίμων που καταπίπτουν στα δικαστήρια», σημείωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Σ’ αυτό παίζει ρόλο και η σαφής διαδικασία ελέγχου από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς, που έχει εξασφαλισμένη διασύνδεση και με τα φορολογικά στοιχεία των επιχειρήσεων, αλλά εν πολλοίς παίζει και ρόλο η έκτακτη, αλλά πολύ συγκεκριμένη, αγορανομική διάταξη που έχει θεσπιστεί ως προς τα περιθώρια κέρδους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

BibeCoffee: Ανοίγει φτερά για ΗΠΑ και Ασία η ελληνική start-up με νέα χρηματοδότηση 2,1 εκατ. ευρώ

Χρηματοδότηση ύψους 2,1 εκατομμυρίων ευρώ άντλησε από επενδυτές η ελληνική start-up εταιρεία BibeCoffee, που παρέχει μία πλατφόρμα τηλεμετρίας η οποία μετατρέπει τις απλές μηχανές καφέ σε «έξυπνες» μηχανές. Μάλιστα, η χρηματοδότηση αυτή έρχεται μόλις 15 μήνες μετά τον seed γύρο χρηματοδότησης, στον οποίο είχε συγκεντρώσει 2 εκατ. ευρώ. Επικεφαλής του νέου γύρου χρηματοδότησης της BibeCoffee είναι η Eleven Ventures, με έδρα τη Σόφια, επενδύοντας το ποσό των 1,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 900.000 ευρώ προέρχονται από άλλους επενδυτές, μεταξύ των οποίων οι υφιστάμενοι επενδυτές Venture Friends και Uni.fund, καθώς και στρατηγικοί επενδυτές με έδρα τη Σίλικον Βάλεϊ.

Με τους πόρους που άντλησε, η ελληνική start-up σκοπεύει μεταξύ άλλων να αναπτύξει περαιτέρω τις δυνατότητες λήψης αποφάσεων της πλατφόρμας της, να αναπτύξει white-label λύσεις για κατασκευαστές μηχανών καφέ και να επεκτείνει την ομάδα της στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ασία.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της αγοράς του καφέ
Η πλατφόρμα της BibeCoffee, της εταιρείας που δημιούργησαν το 2019 οι Παναγιώτης Βρεττός, Κώστας Σιγάλας και Βασίλης Αποστολόπουλος, έχει σήμερα παρουσία σε περισσότερες από είκοσι χώρες, βοηθώντας αλυσίδες καφετεριών και επαγγελματίες του καφέ να συνδέσουν οποιαδήποτε μηχανή καφέ στο cloud, δίνοντάς τους την ευκαιρία να βελτιώσουν την ποιότητα του καφέ τους, να μεγιστοποιήσουν τα έσοδά τους, να εντοπίζουν τυχόν απάτες στη σύνθεση του καφέ, να προβλέπουν τυχόν δυσλειτουργίες των μηχανών και να διευκολύνουν τη συντήρησή τους.

Όραμα της εταιρείας είναι να οδηγήσει την αγορά του καφέ σε έναν ψηφιακό μετασχηματισμό που βασίζεται στα δεδομένα που παρέχονται από τις μηχανές καφέ.

Μεταφέροντας τη βιομηχανία του καφέ στη νέα εποχή
«Η ανάπτυξη της BibeCoffee για τα επόμενα χρόνια είναι πολλά υποσχόμενη και ήδη οι απαιτήσεις των πελατών είναι μεγάλες. Τα σχέδιά μας για τις εγκαταστάσεις σε μηχανές καφέ είναι να έχουμε δεκάδες χιλιάδες μέχρι το τέλος του 2023 και να φτάσουμε σε εκατομμύρια μηχανές μέχρι το 2025. Η επένδυση από την Eleven, καθώς και η συνεχής υποστήριξη των Venture Friends και Uni.fund, μαζί με στρατηγικούς επενδυτές στη Silicon Valley, συμβάλλουν στην ενίσχυσξη του αποτυπώματός μας στις υπάρχουσες αγορές και θα διευρύνουν την παγκόσμια παρουσία μας», δήλωσε ο Βασίλης Αποστολόπουλος, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της BibeCoffee.

Από την πλευρά του, ο Ivaylo Simov, managing partner στην Eleven, δήλωσε:
«Η BibeCoffee μεταφέρει μια βιομηχανία που σερβίρει 2 δισεκατομμύρια φλιτζάνια καφέ ημερησίως στη νέα εποχή. Η ομάδα έχει μεγάλη εμπειρία και χημεία, γεγονός που τους βοήθησε να αποκτήσουν ως πελάτες μερικές από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, που ήταν προϋπόθεση για να γίνει η εταιρεία η προτιμώμενη λύση στον κλάδο του καφέ».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter