Ανταγωνισμός στα έτοιμα γεύματα: Στοιχεία υπεραξίας και υπογραφές από σεφ

Ο ανταγωνισμός στα έτοιμα γεύματα μεταξύ των retailers έχει περάσει στην εμφάνιση και προώθηση της οποιασδήποτε υπεραξίας που μπορεί να προσδώσει το προϊόν, έναντι του ανταγωνισμού. Οι τάσεις στη διατροφή του μέσου Έλληνα μετακινούνται όλο και πιο μακριά από τη συνήθεια του καθημερινού μαγειρέματος. Είναι σχεδόν δεδομένο ότι ακόμη και εκείνοι που προλαβαίνουν να μαγειρέψουν ή έχουν τη δυνατότητα να γεύονται συχνά σπιτικό φαγητό, δεν απομακρύνουν την ανάγκη ενός γρήγορου γεύματος. Οι καταναλωτές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να τρώνε υγιεινά και παραδοσιακά.

Το… star quality των σεφ ως εγγύηση για τα αγνά υλικά
Η υπεραξία που έχουν αποφασίσει να προσδώσουν αρκετά brands είναι η εγγύηση που παρέχει το όνομα ενός φημισμένου και έμπειρου Έλληνα μάγειρα: Ο ΑΒ Βασιλόπουλος έκανε την αρχή με τα έτοιμα γεύματα υπογραφής του Άκη Πετρετζίκη, πρόσφατα το efood market λάνσαρε έτοιμα γεύματα από τον σεφ Αλέξανδρο Παπανδρέου. Η Meallion ΙΚΕ, εταιρεία με τη συμμετοχή των Λάμπρου Βακιάρου, Θοδωρή Παπαλουκά και της Charlie Ventures Συμμετοχών, παρασκευάζει έτοιμα γεύματα Meallion που παραδίδονται σε κάθε χώρο και παρασκευάζονται σε εγκαταστάσεις της Vivartia, προτάσσοντας το όνομα του σεφ Βακιάρου. Η ίδια η Vivartia έχει επίσης δημιουργήσει ξεχωριστό ποιοτικό μενού στα Everest, με συνταγές του Βασίλη Καλλίδη.

Ζούμε μια… νέα δεκαετία του ’80, όταν οι νοικοκυρές εμπιστεύονταν με κλειστά μάτια τον Νίκο Τσελεμεντέ και τις καινοτόμες τότε συνταγές του; Η λιανική πώληση τότε αφορούσε το ίδιο το βιβλίο συνταγών, στη σύγχρονη εποχή αντικείμενο πώλησης είναι το ίδιο το γεύμα, με το όνομα του σεφ ως εχέγγυο. Ο ανταγωνισμός είναι ήδη μεγάλος και μοιάζει προτιμητέο τα έτοιμα γεύματα ιδιωτικής ετικέτας να… σπονσοράρονται από δημοφιλείς σεφ. Η ΑΒ Βασιλόπουλος προσεγγίζει το συγκεκριμένο θέμα, μιλώντας στο FOODReporter: «Το όνομα του Άκη Πετρετζίκη έχει σημασία για τον πελάτη, ο οποίος, εκτός της διασφάλισης που λαμβάνει για το υψηλό επίπεδο ποιότητας και γεύσης από την ΑΒ, έχει και ένα επιπρόσθετο λόγο να είναι πελάτης, μιας και τα γεύματα φέρουν τη σφραγίδα του πιο αναγνωρίσιμου Έλληνα σεφ». «Η ΑΒ προσφέρει ευρεία ποικιλία ετοίμων γευμάτων από την ελληνική και τη διεθνή κουζίνα με γεύσεις, που ανανεώνονται αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του έτους με βάση τις εποχικότητες. Τα γεύματα καλύπτουν περίπου το 70% του δικτύου του ΑΒ. Δεν αποτελούν niche αγορά, αλλά μια διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά αξίας αρκετών εκατομμυρίων ευρώ», σημειώνεται επιπρόσθετα από την ΑΒ Βασιλόπουλος. «Η τάση είναι ξεκάθαρα ανοδική ως προς την αποδοχή του κόσμου, αυτό θα συνεχιστεί επειδή ο σύγχρονος τρόπος ζωής επιβάλλει άμεσες λύσεις που θα εξοικονομούν χρόνο και χρήμα στους πελάτες», εκτιμάται επίσης.

«Έφθασε η ώρα και για τους σεφ να γίνουν σταρ και να αποκτήσουν star quality, εκμεταλλευόμενοι την αναγνωρισιμότητα που τους προσέφερε τα προηγούμενα χρόνια η τηλεόραση. Και άργησαν…», σημειώνει στο FOODReporter σεφ που δεν θέλησε να κατονομαστεί. «Δεν είναι ο μόνος τρόπος για να προωθηθεί ένα έτοιμο γεύμα, αλλά είναι καλή επιλογή. Κι εγώ θα το δεχόμουν ευχαρίστως. Ένας σεφ μπορεί να αποτελέσει εγγύηση για τη χρήση των καλύτερων διαθέσιμων πρώτων υλών από την εταιρεία που παράγει το γεύμα. Δεν θα δεχτεί ο,τιδήποτε λιγότερο, επειδή βάζει το όνομά του στο προϊόν», λέει στο FOODReporter άλλος σεφ.

Η δυναμική των ready-to-eat, που εμπνέονται από την παράδοση, γίνεται εμφανής, σύμφωνα με τη διευθύντρια στρατηγικής και marketing της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Ελένη Κεφερλή. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ λάνσαρε πριν δύο έτη τη σειρά έτοιμων γευμάτων «Σπιτικές Επιλογές». «Όλα μας τα γεύματα φέρουν την υπογραφή της Νεκταρίας Κοκκινάκη, η οποία μεταφέρει στις συνταγές της στοιχεία από την παράδοση, τα έθιμα και τις επιρροές που έχει δεχτεί από τον τόπο της, την Κρήτη. Φροντίζει οι συνταγές της, που παρασκευάζονται με αγνά υλικά, να θυμίζουν τη “ζεστασιά” του σπιτικού φαγητού», επισημαίνει στο FOODReporter η κυρία Κεφερλή. «Στόχος μας είναι να παρέχουμε χορταστικά παραδοσιακά γεύματα στους καταναλωτές που επιθυμούν γρήγορη, ποιοτική και οικονομική λύση στην καθημερινότητά τους. Πρόκειται για πιάτα ελεγμένα και πιστοποιημένα, έτοιμα για απόλαυση εντός ολίγων λεπτών στο σπίτι ή στη δουλειά», συνεχίζει και καταλήγει, επιβεβαιώνοντας τις θετικές προοπτικές της κατηγορίας που διαβλέπει ο κλάδος: «Υπάρχει σχέδιο μελλοντικής ανάπτυξης της κατηγορίας, με περισσότερες συνταγές και επιλογές για κάλυψη της καθημερινής ανάγκης, βασισμένο στην εποχικότητα και στις σύγχρονες διατροφικές τάσεις».

Η ανάδειξη των έτοιμων γευμάτων με βάση την ποιότητα, τη γεύση και την ελληνική και διεθνή κουζίνα
Η Φαίδρα Μπολιάρη, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της efood, αντίστοιχα υποστηρίζει: «Πρωταρχικός στόχος για το efood market είναι να προσφέρει στους καταναλωτές την ιδανική λύση σε κάθε πιθανή τους ανάγκη, επιλέγοντας συνεργασίες και συνεργάτες με γνώση, εμπειρία αλλά και την απαιτούμενη εξειδίκευση στο αντικείμενο ευθύνης τους. Την ίδια συνταγή ακολουθήσαμε και στο λανσάρισμα της κατηγορίας έτοιμων γευμάτων, επιλέγοντας τον Αλέξανδρο Παπανδρέου, ως σεφ με πολύχρονη εμπειρία στο χώρο της γαστρονομίας, θέτοντας ως βασικό ζητούμενο τη δημιουργία ποιοτικών και γευστικών συνταγών, ιδανικών επιλογών για κάθε στιγμή της ημέρας, βασιζόμενες στην ελληνική κουζίνα». «Αναζητούμε και επιδιώκουμε πάντα τη δημιουργία επιτυχημένων συνεργειών αλλά και συνεργασιών. Ήταν στρατηγική απόφαση για εμάς να υπογράφει τη νέα κατηγορία ετοίμων γευμάτων ένας σεφ έμπειρος, προβεβλημένος, με το food section να είναι το δικό του DNA», προσθέτει.

Η επιλογή των σεφ δεν είναι ο μοναδικός τρόπος για την προώθηση, τη δημιουργία υπεραξίας και την ανάδειξη διαφορετικότητας και μοναδικότητας ενός έτοιμου γεύματος, που λανσάρεται ως ιδιωτική ετικέτα. Ένα επιπλέον στοιχείο (Unique Selling Point, USP) θα μπορούσε να είναι η ποικιλία προσφερόμενων γευμάτων. Στη Μασούτης προσφέρουν «έτοιμα, μαγειρεμένα και ζεστά γεύματα, ενισχύοντας συνεχώς την ποικιλία των φαγητών, που αυτή τη στιγμή ξεπερνάει τους 60 κωδικούς, περιλαμβάνει αυθεντικές ελληνικές συνταγές και σύγχρονες συνταγές της διεθνούς κουζίνας, με συνεχή ανανέωση, προσαρμογή στις νέες γαστρονομικές τάσεις και σεβασμό στις παραδόσεις». «Οι όλο και πιο έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας και η τάση για υγιεινή, ισορροπημένη και νόστιμη διατροφή μας κρατούν σε εγρήγορση την αγορά για την περαιτέρω ανάπτυξη αυτής της κατηγορίας, τόσο σε μετρήσιμα, όσο και σε ποιοτικά χαρακτηριστικά», εκτιμά ο Σάββας Κιολόγλου, Επικεφαλής φρούτων, λαχανικών, αρτοποιίας και ready-to-eat γευμάτων της Μασούτης, μιλώντας στο FOODReporter.

Τα καταστήματα της Μασούτης που σε παρόντα χρόνο διαθέτουν έτοιμο μαγειρεμένο φαγητό πλησιάζουν τα 100 και ολοένα θα αυξάνονται. Είναι επικεντρωμένα στην «ευκολία» του τρόπου αγοράς και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας του καταναλωτή: Ευκολία πρόσβασης, απόλαυση «δύσκολων γεύσεων», οικονομία για τα ολιγομελή νοικοκυριά, εγγυημένη, σταθερή ποιότητα, στη σωστή σχέση τιμής και ποιότητας (value for money).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Εμφιαλωμένο νερό: Στο 55-60% το συνολικό ποσοστό των τεσσάρων «μεγάλων» παικτών

Τη μεγάλη ανάπτυξη που παρουσίασε τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα ο κλάδος του εμφιαλωμένου νερού παρουσίασε σε σχετική κλαδική μελέτη της η ICAP CRIF. Ο συγκεκριμένος κλάδος περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα μας, αλλά και ορισμένες μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες, είτε ασχολούνται αποκλειστικά με την εμφιάλωση νερού, είτε δραστηριοποιούνται και σε ευρύτερους κλάδους ειδών διατροφής και ποτών. Οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις αξιοποιούν τα ήδη εγκατεστημένα και οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων και διανομής προϊόντων τους, αυτά δηλαδή που χρησιμοποιούν για χυμούς και αναψυκτικά, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας.

Στην Ελλάδα, ο αριθμός των εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου του εμφιαλωμένου νερού είναι πολύ μικρός: Κατά βάση, οι πωλήσεις από τα εξεταζόμενα προϊόντα αφορούν μικρό ποσοστό στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις των εταιρειών. Ακόμη, τα υψηλά μεταφορικά έξοδα φέρονται σε κάθε συνθήκη, σύμφωνα με την ICAP CRIF, να λειτουργούν αποθαρρυντικά για αρκετές εταιρείες του κλάδου προκειμένου να αναπτύξουν εξαγωγική δραστηριότητα.

Η μείωση ζήτησης που επέφερε η πανδημία κράτησε λίγο
H διευθύντρια οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP CRIF, Σταματίνα Παντελαίου, επισημαίνει ότι η εγχώρια παραγωγή εμφιαλωμένων νερών παρουσίασε ανοδική πορεία την περίοδο από 2016 έως 2019 και υπέστη μείωση το 2020, ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων της πανδημίας. Κατά τη διετία 2021-2022, η εγχώρια παραγωγή επέστρεψε σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής, ξεπερνώντας, οριακά, τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ειδικότερα, η εγχώρια φαινομενική κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών παρουσίασε ανοδική πορεία τα έτη 2017, 2018 και 2019, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5%. Η μεταβολή αυτή είχε εκτιμηθεί ότι οφειλόταν στη σταδιακή επάνοδο της ελληνικής οικονομίας από την οικονομική κρίση και στη σημαντική ενίσχυση της εισερχόμενης τουριστικής κίνησης. Η μειωμένη ζήτηση του 2020 οφείλεται στην αναστολή λειτουργίας επιχειρήσεων για αρκετούς μήνες, ως αποτέλεσμα των lockdowns. Ωστόσο, καταλυτικό ρόλο στην άμεση ενίσχυση της κατανάλωσης το 2021, δηλαδή σε ένα έτος όπου επίσης εφαρμόστηκαν μέτρα lockdown, έπαιξε η αύξηση της τουριστικής κίνησης. Η συνολική κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα σημείωσε άνοδο κατά 8% το 2021, συγκριτικά με την πρώτη πανδημική χρονιά.

Η μεγάλη πρόκληση της χρονιάς που μόλις πέρασε για τον κλάδο εμφιαλωμένου νερού ήταν οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις στις τιμές ενέργειας και πρώτων υλών, σύμφωνα με τη σύμβουλο της διεύθυνσης οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP CRIF, Αναστασία Κυριακή. Οι πιέσεις οδήγησαν σε αξιόλογη αύξηση κόστους παραγωγής και κατά συνέπεια, του τελικού προϊόντος. Επήλθε επίσης σημαντική επιβάρυνση στα κόστη υλικών συσκευασίας και μεταφοράς. Τα κόστη της ενέργειας τριπλασιάστηκαν. Το συνολικό οικονομικό περιβάλλον επέφερε ανατιμήσεις προϊόντων. Παρ’ όλα αυτά, με βάση τις εκτιμήσεις της ICAP CRIF, η συνολική εγχώρια αγορά εκτιμάται ότι παρουσίασε άνοδο το 2022, με ρυθμό της τάξης του 5%.

Επενδύσεις, ανάπτυξη και συγκέντρωση στον κλάδο
Ο κλάδος του εμφιαλωμένου νερού σημειώνεται ότι παρουσιάζει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Αρκετές επιχειρήσεις έχουν προβεί τα τελευταία έτη στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αξιόλογων επενδυτικών πλάνων. Οι επενδυτικές κινήσεις αφορούν λειτουργία νέων γραμμών παραγωγής σε υφιστάμενες και καινούριες εγκαταστάσεις, προσθήκη νέων παραγωγικών γραμμών συσκευασίας, δημιουργία νέων κέντρων αποθήκευσης και παροχής υπηρεσιών logistics.

Η Senior Manager της διεύθυνσης οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP CRIF, Ελένη Δεμερτζή εκτιμά ότι ο βαθμός συγκέντρωσης των τεσσάρων εμπορικών σημάτων Ζαγόρι, Βίκος, Αύρα και Κορπή κυμαινόταν στο 55% έως 60% τη συνολικής εγχώριας κατανάλωσης εμφιαλωμένων νερών το 2021. Οι τέσσερις παραπάνω ετικέτες φέρονται να αποσπούν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην αγορά εμφιαλωμένου νερού.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ICAP CRIF, το μεγαλύτερο μέρος επί της συνολικής κατανάλωσης εμφιαλωμένων νερών το 2021 απορροφήθηκε μέσω της ζεστής αγοράς.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΔΟΕΠΕΛ: Αύξηση στην αξία των εξαγωγών των επιτραπέζιων ελιών στα 565 εκατ. ευρώ

Δυναμική καταγράφεται η πορεία των εξαγωγών των επιτραπέζιων ελιών σύμφωνα με οικονομικά στοιχεία της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Επιτραπέζιας Ελιάς (ΔΟΕΠΕΛ) για την χρονική περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022.

Συγκεκριμένα, υπήρχε αύξηση στην αξία των εξαγωγών των επιτραπέζιων ελιών συγκριτικά με την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021, αγγίζοντας το ποσό των 565 εκατ. ευρώ. Αναφορικά, για την ίδια χρονική περίοδο του 2022, σημειώθηκε μία μικρή μείωση στην ποσότητα εξαγωγών, καθώς από τους 217.000 το δεκάμηνο 2021, πραγματοποιήθηκαν εξαγωγές 193.000 τόνων το δεκάμηνο 2022.

Το 90% της εγχώριας παραγωγής εξάγεται σε περισσότερες από 100 χώρες κατά έτος
Σύμφωνα με έκθεση της ΔΟΕΠΕΛ για την παρουσίαση της κατάστασης του κλάδου, την οποία υπογράφει ο Πρόεδρος Γεώργιος Ντούτσιας, υπήρχε επιτακτική ανάγκη εκπροσώπησης ενός εθνικού προϊόντος στρατηγικής σημασίας, όπως οι επιτραπέζιες ελιές. Η ανάγκη αυτή, λοιπόν, οδήγησε στην πρωτοβουλία δημιουργίας ενός φορέα εθνικού χαρακτήρα με διευρυμένες αρμοδιότητες που θα εκπροσωπεί αποτελεσματικά και ισορροπημένα τον συγκεκριμένο κλάδο.

«Περίπου το 90% της εγχώριας παραγωγής, εξάγεται σε περισσότερες από 100 χώρες κατά έτος, προσαυξάνοντας το εθνικό προϊόν κατά 500+ εκατ. ευρώ» υπογραμμίζει στην έκθεση ο κ. Ντούτσιας. Αναφορικά με αυτό, οι εξαγωγές σε Ευρώπη αγγίζουν τα 279 εκατ. ευρώ, στην Αμερική τα 140 εκατ. ευρώ, στην Αυστραλία και Ν. Ζηλανδία τα 35 εκατ. ευρώ και στον Καναδά τα 20 εκατ. ευρώ.

Η Ελλάδα είναι η δεύτερη εξαγωγική χώρα παγκοσμίως στον κλάδο της επιτραπέζιας ελιάς
Επιπλέον, αναφέρεται ότι η Ελλάδα είναι η δεύτερη εξαγωγική χώρα παγκοσμίως στον κλάδο της επιτραπέζιας ελιάς, αποτελώντας το 10% του συνόλου της παγκόσμιας παραγωγής, σύμφωνα με την έκθεση.

Αυτό αντικατοπτρίζεται και από το γεγονός ότι η ποσότητα των τόνων ελιάς της ετήσιας παραγωγής για επιτραπέζια χρήση διαμορφώνεται στους 300.000+, παράλληλα με την έντονη δραστηριοποίηση, καθώς πάνω από 100 επιχειρήσεις ασχολούνται με την επεξεργασία, μεταποίηση, τυποποίηση και εμπορία επιτραπέζιων ελιών.

Στρατηγικοί στόχοι προτεραιότητας για την ΔΟΕΠΕΛ
Τρεις ορίζονται ως στρατηγικοί στόχοι προτεραιότητας για την ΔΟΕΠΕΛ. Συγκεκριμένα, σημειώνεται στην έκθεση ότι η ανάδειξη των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών των ελληνικών εμπορικών τύπων είναι κύριος στόχος για την Οργάνωση. Επιπλέον, οι δράσεις ανάπτυξης κλάδου, παράλληλα με τον σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου marketing για τη «φυσική ελιά» αποτελούν βασικούς στόχους για την ΔΟΕΠΕΛ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter