Σε «οριακό σημείο» ο ΕΦΕΤ – Στον αέρα οι έλεγχοι τροφίμων και επιχειρήσεων

Την «υποστελέχωση» του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), σε σημείο που δεν μπορούν πια να κάνουν αποτελεσματικά τη δουλειά τους, καταγγέλλουν οι μόνιμοι υπάλληλοι ελέγχων, με δελτίο Τύπου που κοινοποιήθηκε στη διοίκηση του οργανισμού, αλλά και στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Οι μόνιμοι υπάλληλοι του ΕΦΕΤ μιλούν για «πλήρη απαξίωση» του φορέα και αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Ο έλεγχος τροφίμων στη χώρα μας έχει φτάσει σε οριακό επίπεδο».

Όπως καταγγέλλουν, ο ΕΦΕΤ έχει καλυμμένες θέσεις λιγότερες από το 50% του προβλεπόμενου προσωπικού: Σε σύνολο 488 οργανικών θέσεων, υπηρετούν μόλις 254 εργαζόμενοι. Οι αποχωρήσεις από τον οργανισμό τα τελευταία χρόνια ξεπέρασαν τις 80, οι προσλήψεις από το 2019 έως και σήμερα ήταν μηδενικές και προβλέπονται μόνο τέσσερις στο σύνολο για να γίνουν μέσα στο 2023.

Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν την «παντελή έλλειψη Τεχνικών Υπηρεσιών» και παράλληλα, αποκαλύπτουν ότι σημαντικά κομμάτια της πληροφοριακής υποστήριξης, της τεχνικής υποστήριξης, του τηλεφωνικού κέντρου και της καθαριότητας παρέχονται με μοντέλο outsourcing από ιδιώτες.

Ως «αποψιλωμένες» καταγγέλλονται οι Περιφερειακές Διευθύνσεις
«Οι Διοικητικές Υπηρεσίες, όσο στην Κεντρική Υπηρεσία, όσο και στις Περιφερειακές Διευθύνσεις είναι αποψιλωμένες, γεγονός που υπονομεύει ακόμη περισσότερο το συνολικό έργο του ΕΦΕΤ και οδηγεί σε περαιτέρω εντατικοποίηση της εργασίας», τονίζουν στην επιστολή τους και προσθέτουν: Σε σημαντικές Περιφερειακές Διευθύνσεις υπηρετούν ελάχιστοι επιθεωρητές: Δύο μόνο σε ολόκληρη την Πελοπόννησο, τρεις στο βόρειο Αιγαίο και έξι στην Κρήτη, παρά το γεγονός ότι είναι αρμόδιοι για τον έλεγχο δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων τροφίμων στις αντίστοιχες Περιφέρειες.

Τέλος, σημειώνουν ότι «η χρηματοδότηση του ΕΦΕΤ από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν επαρκεί για την κάλυψη των πάγιων εξόδων λειτουργίας του, ούτε των πλέον στοιχειωδών αναγκών του ελεγκτικού έργου» και παράλληλα, καταγγέλλουν ότι «η μισθοδοσία των εργαζομένων του οργανισμού καλύπτεται οριακά». Οι μόνιμοι υπάλληλοι του ΕΦΕΤ εκτιμούν ακόμη ότι η παραχώρηση ελεγκτικού έργου του φορέα σε ιδιώτες, όπως προβλέφθηκε από την Οδηγία 625 (Κεφάλαιο 3) του 2017 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, «εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την προάσπιση της δημόσιας υγείας και μετατρέπει τον ελεγκτικό μηχανισμό σε απλό παρατηρητή και σύμβουλο επιχειρήσεων».

«Η όποια λειτουργία του φορέα στηρίζεται αποκλειστικά στο φιλότιμο των εργαζομένων του», υποστηρίζουν χαρακτηριστικά. «Θα εντείνουμε τις διεκδικήσεις μας για έναν ΕΦΕΤ που πραγματικά θα προασπίζει τη δημόσια υγεία», καταλήγουν.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

«Άλμα» 15,5% στις τιμές των τροφίμων μέσα σε έναν χρόνο

Στο 9,6% «έκλεισε» ο πληθωρισμός του 2022 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, με τον Δεκέμβριο να διαμορφώνεται στο 7,2% δείχνοντας ενδείξεις αποκλιμάκωσης σε σχέση με τον Νοέμβριο (8,5%), κυρίως χάρη στη μείωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης και των καυσίμων.

Αντίθετα, στον τομέα των τροφίμων οι ανατιμήσεις συνεχίστηκαν και τον Δεκέμβριο στις περισσότερες κατηγορίες, και συγκεκριμένα στα νωπά ψάρια (+3,1% σε σχέση με τον Νοέμβριο), στο χοιρινό (+2,4%), στο μοσχάρι (+2,2%), στο ελαιόλαδο (+2%), στα διατηρημένα ή επεξεργασμένα λαχανικα (+2%), στα τυριά (+1,2%) και στο ψωμί (+0,8%). Αντίθετα, έντονα πτωτικά κινήθηκαν τα νωπά φρούτα (-6,1%), ενώ καθοδική τάση ακολούθησαν και οι τιμές των νωπών λαχανικών (-2,1%) και των μη σερβιριζόμενων αλκοολούχων ποτών (-2,2%).

Σε γαλακτοκομικά και αυγά οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Εξετάζοντας συνολικά το 2022, η κατηγορία των τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών είναι αυτή στην οποία καταγράφονται μακράν οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις, καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία ήταν τον Δεκέμβριο του 2022 πιο «ακριβή» κατά 15,5% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021, υπερδιπλάσια δηλαδή από τον μέσο πληθωρισμό (+7,2%). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση καταγράφηκαν στις εξής κατηγορίες τροφίμων και ποτών:

  • Γαλακτοκομικά και αυγά: +25,6%
  • Έλαια και λίπη: +21,7%
  • Ψωμί και δημητριακά: +18,1%
  • Κρέατα: +17,8%
  • Καφές-κακάο-τσάι: +13,2%
  • Λαχανικά: +13,1%
  • Μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων: +10,4%
  • Ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά: +8,7%
  • Αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα): +6,4%
  • Φρούτα: +2,7%
  • Ψάρια: +2,4%.

Όσον αφορά στην εστίαση (εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία), εκεί η αύξηση σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν της τάξεως του 7,2%.

Ετήσιες μεταβολές (%) ΔΤΚ, Δεκέμβριος 2022 με Δεκέμβριο 2021

Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Πώς βλέπει την ελληνική αγορά τροφίμων και ποτών το αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση-οδηγό του αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας προς τους εξαγωγείς, η Ελλάδα δύναται να γίνει ένα «πρόσφορο έδαφος» για τους Αμερικανούς επιχειρηματίες του κλάδου Τροφίμων και Ποτών. Η εν λόγω έκθεση περιλαμβάνει σημαντικές οικονομικές πληροφορίες, πρότυπα αγορών των καταναλωτών και βασικές στρατηγικές εισόδου στην ελληνική αγορά οι οποίες μπορούν να ενθαρρύνουν και να καθοδηγήσουν την αμερικανική επιχειρηματική δραστηριότητα.

Αναλυτικά, η Ελλάδα παρουσιάζει ευκαιρίες στην αγορά για πολλά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των ξηρών καρπών, των αποσταγμένων οινοπνευματωδών ποτών, σόγιας, αγροτικών προϊόντων, θαλασσινών και επεξεργασμένων φρούτων.

Τι αναζητά ο Έλληνας καταναλωτής
Η έκθεση κάνει αναφορά σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ η οποία είναι σχετική με τις τάσεις των Ελλήνων καταναλωτών. Αναφορικά, η έρευνα επικεντρώνεται στο γεγονός ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό εξετάζει ενδελεχώς τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν συγκεκριμένα είδη διατροφής στην προώθηση της ευεξίας και της υγείας. Σημείο αναφοράς είναι επίσης τα λειτουργικά τρόφιμα που περιέχουν προβιοτικά, καθώς γίνονται όλο και πιο δημοφιλή ανάμεσα στους Έλληνες καταναλωτές.

Ποιοι είναι οι κύριοι «σταθμοί» ευκαιρίας για τους Αμερικανούς επιχειρηματίες
Επιπρόσθετα, η έκθεση σημειώνει πέντε βασικούς τομείς στους οποίους ο αμερικανικός επιχειρηματικός κόσμος μπορεί να βρει ευκαιρίες επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για τους ξηρούς καρπούς, καθώς το 2021, οι ΗΠΑ ήταν ο κορυφαίος προμηθευτής ξηρών καρπών σε αξία και ποσότητα στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι τα αμύγδαλα είναι το πιο σημαντικό προϊόν αυτής της κατηγορίας. Η εξαιρετική φήμη και η αξιοπιστία προς τον αστακό και τον σολομό των ΗΠΑ συμβάλλουν στην ενίσχυση των εξαγωγών. Στην Ελλάδα, η κατανάλωση ψαριών αυξάνεται καθώς οι καταναλωτές συνδέουν τα θαλασσινά με μια σύγχρονη υγιεινή διατροφή.

Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι βασικός εισαγωγέας σόγιας και σογιάλευρου. Το 2021, η Ελλάδα εισήγαγε 240.402 τόνους σπόρους σόγιας, κυρίως από τη Βραζιλία και τις ΗΠΑ. Η έκθεση αναφέρει ως κύριο σταθμό ευκαιριών επιχειρηματικότητας τα επεξεργασμένα φρούτα. Αναφορικά, το 2021, οι ΗΠΑ εξήγαγαν 1.176 τόνους επεξεργασμένων φρούτων στην Ελλάδα. Οι Έλληνες καταναλωτές θεωρούν τα επεξεργασμένα φρούτα ως μία εύκολη λύση που εξοικονομεί χρόνο στους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητάς τους.

Επιπλέον, τονίζεται ότι τα όσπρια είναι ένας βασικός τομέας ο οποίος μπορεί να αποφέρει έσοδα για τους Αμερικανούς προμηθευτές. Εμβαθύνοντας, τα όσπρια, όπως τα φασόλια, οι φακές και τα ρεβίθια είναι αγαπημένα συστατικά σε πολλά παραδοσιακά ελληνικά πιάτα. Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι και η κατανάλωση οσπρίων στην Ελλάδα καλύπτεται από εισαγωγές κυρίως από τον Καναδά και τις ΗΠΑ.

Τα πλεονεκτήματα και οι προκλήσεις για τους Αμερικανούς προμηθευτές στην ελληνική αγορά
Το γεγονός ότι η κλίμακα της βιομηχανίας τροφίμων των ΗΠΑ μπορεί να προσφέρει ανταγωνιστικότητα τιμών σε παραγγελίες μεγάλου όγκου, αποτελεί ένα κύριο πλεονέκτημα για τους Αμερικανούς προμηθευτές, σύμφωνα με την έκθεση του αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας. Στην εξίσωση των πλεονεκτημάτων προστίθενται και οι θετικά μακροχρόνιοι πολιτιστικοί και πολιτικοί δεσμοί ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ελλάδα, παράλληλα με την θετική εικόνα των αμερικανικών επωνυμιών που αναγνωρίζεται από τους Έλληνες καταναλωτές. Μέσα από την έκθεση υπογραμμίζεται δε, το γεγονός ότι πολλά από τα αμερικανικά προϊόντα του κλάδου τροφίμων και ποτών μπορούν να ανταποκριθούν στην έντονη ζήτηση για καινοτόμα και φυτικά προϊόντα από το ελληνικό κοινό.

Στον αντίποδα, υπάρχουν προκλήσεις στην ελληνική αγορά που δύνανται να λειτουργήσουν ως «τροχοπέδη» στην αμερικανική επιχειρηματική δραστηριότητα. Έμφαση δίνεται στον πληθωρισμό που διαγράφεται έντονα στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ, ο οποίος σε συνάρτηση με το χαμηλό εισόδημα του μέσου ελληνικού νοικοκυριού, δεν ευνοεί τους Αμερικανούς προμηθευτές. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι ο τομέας των πουλερικών και του κόκκινου κρέατος συναντά αρκετά αυστηρές ρυθμίσεις λόγω ΕΕ, όπως, επίσης, και οι εισαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων από τις ΗΠΑ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter