Καλάθι του Νοικοκυριού: Με ποια πρόστιμα ενδέχεται να τεθούν αντιμέτωπες οι αλυσίδες, γιατί μπήκε στη λίστα το ρύζι Καρολίνα

Κυβερνητικές παρεμβάσεις τροποποιητικού, ίσως και νομοθετικού χαρακτήρα αναμένονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, όπως περιέγραψε στο FOODReporter ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η σχετική Γενική Γραμματεία δίνουν προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των ζητημάτων επάρκειας ή προσωρινής ανεπάρκειας των προϊόντων που βρίσκονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, που εβδομαδιαία καταρτίζει κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ με συνολικό κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ. «Ήταν κάτι που ούτως ή άλλως παρακολουθούσαμε, ειδικά για την πρώτη εβδομάδα, επειδή υπήρχε ο φόβος τοπικά αποθέματα να εξαντληθούν λόγω έντασης του κοινού να στοχεύσει σε συγκεκριμένα προϊόντα μόλις εφαρμοζόταν το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού», δήλωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος. Το σχέδιο υπουργικής απόφασης θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Αυτό που εκκρεμεί είναι αν θα υπάρξει και περαιτέρω ρύθμιση των μητρικών διατάξεων του μέτρου, κάτι που απαιτεί διάταξη νόμου.

Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή

Η τεχνητή έλλειψη προϊόντων και τα πρόστιμα που θα επιφέρει στις αλυσίδες
Ένα τμήμα πιθανών συμβάντων που σκοπεύει να καλύψει η υπουργική απόφαση είναι η τεχνητή έλλειψη προϊόντων, την οποία, ως φαινόμενο, ο κ. Αναγνωστόπουλος περιέγραψε ως εξής: «Έχει παρατηρηθεί και πριν την εφαρμογή του μέτρου του Καλαθιού του Νοικοκυριού ότι τοπικοί managers σε καταστήματα αλυσίδων δεν πιέζουν τους υπαλλήλους και πολύ ως προς την ανανέωση των προϊόντων στο ράφι, όταν κάποιοι κωδικοί αρχίζουν να εξαντλούνται, προκειμένου να πωληθούν και τα διπλανά ανταγωνιστικά προϊόντα ίδιας κατηγορίας. Κατά την εφαρμογή του μέτρου του Καλαθιού του Νοικοκυριού, αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει για τα προϊόντα που βρίσκονται εντός του Καλαθιού, επειδή οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δεσμευτεί για αδιάκοπη προσφορά των εν λόγω προϊόντων. Οπότε, το Υπουργείο θα ορίσει ένα αυστηρό πρόστιμο, που δεν θα είναι απαγορευτικό για τη μετέπειτα λειτουργία των καταστημάτων, αλλά θα είναι απαγορευτικό για να συνεχιστούν τέτοιες πρακτικές σε τοπικό επίπεδο».

Ανοικτή η Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε αλλαγές στη λίστα του Καλαθιού του Νοικοκυριού
Ως προς τα προϊόντα που βρίσκονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, αναμένονται και εκεί αλλαγές. Ο κ. Αναγνωστόπουλος διαψεύδει ότι ήρθε σε επικοινωνία με Διεπαγγελματική Οργάνωση Ελληνικού Ρυζιού, αλλά επιβεβαιώνει ότι έχουν φτάσει και σε εκείνον οι προβληματισμοί για την περιορισμένη παραγωγή του ρυζιού Καρολίνα, που έχει συμπεριληφθεί στη λίστα προϊόντων του Καλαθιού. «Βάλαμε τον κωδικό Καρολίνα στη λίστα προϊόντων, επειδή λάβαμε εγγυήσεις για την άνεση με την οποία μπορούν να το προμηθεύσουν στους καταναλωτές τα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Αν όντως διαπιστωθεί στη συνέχεια και για όσο ισχύει το μέτρο ότι είναι πιθανό να έχουμε ελλείψεις, λόγω συγκέντρωσης αγορών στη μακρύκοκκη ποικιλία Καρολίνα, είμαστε θετικοί να ακούσουμε προτάσεις και να συμπεριλάβουμε και άλλες κατηγορίες ρυζιού στο Καλάθι του Νοικοκυριού», επισήμανε σχετικά.

Για το συγκεκριμένο θέμα, είχε μιλήσει στο FOODReporter και ο Τάσος Πιστιόλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Agrino.

Και γιατί δεν περιλαμβάνονται το αλάτι και το πιπέρι, δύο από τα τόσο βασικά είδη διατροφής (και μαγειρικής) στο Καλάθι του Νοικοκυριού; «Έπρεπε να μπορέσουμε να παραμείνουμε κοντά στα 50 προϊόντα εντός του Καλαθιού, τα οποία είναι ήδη πολλά, ώστε το μέτρο να παραμείνει ελέγξιμο και να μπορέσει να εφαρμοστεί.

Στην πρώτη μας επικοινωνία, το Ινστιτούτο Καταναλωτών μας πρότεινε πάνω από 100 προϊόντα για να εισάγουμε στο Καλάθι. Εμείς επιλέξαμε προϊόντα βασικά στην καθημερινή κατανάλωση του κοινού, αλλά με μια σχετική κίνηση και σημαντική ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη, που συμπεριλαμβανόταν στις παραμέτρους επιλογής προϊόντων.

Το αλάτι και το πιπέρι έχουν χαμηλότερο αντίκτυπο στην καθημερινή ζήτηση», απάντησε κ. Αναγνωστόπουλος. Πρόσθεσε, πάντως, ότι ο ίδιος δεν έχει παρατηρήσει να λείπουν προϊόντα του Καλαθιού του Νοικοκυριού από κάποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ, παρά τις περί του αντιθέτου καταγγελίες του προέδρου της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολου Ραυτόπουλου τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου. Αν πάντως επαληθευτεί κάτι τέτοιο, το πρόστιμο για τα σούπερ μάρκετ έχει οριστεί σε €5.000 ανά ημέρα ανά κατάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Unismack: Ξεκίνησε την παραγωγή σνακ στις ΗΠΑ και επενδύει σε κέντρο καινοτομίας στο Κιλκίς

Ξεκίνησε εδώ και λίγες μέρες η επίσημη λειτουργία της νέας παραγωγικής μονάδας της Unismacκ στο Μίσιγκαν των Ηνωμένων Πολιτειών, σηματοδοτώνταςτην έναρξη της παραγωγής προϊόντων της εταιρείας στις ΗΠΑ, μέσω της θυγατρικής της εταιρείας SnackCraft LLC. Η εγκατάσταση της πρώτης γραμμής παραγωγής και η έναρξη των αντίστοιχων εργασιών ολοκληρώθηκαν την 1η Νοεμβρίου και προς το παρόν η νέα παραγωγική μονάδα επικεντρώνεται στην παραγωγή σνακ τύπου pellet, όπως τσιπς λαχανικών, αλλά στο άμεσο μέλλον θα δημιουργεί επίσης κράκερ ψημένα στο φούρνο, τσιπς τορτίγιας και σνακ με την εφαρμογή της τεχνολογίας εξώθησης.

Η Snackcraft έχει προσλάβει ήδη 35 άτομα, ενώ υπολογίζεται ότι θα απασχολεί συνολικά 100 εργαζόμενους μέχρι το καλοκαίρι του 2023 και ότι θα ανοίξουν άλλες 180 νέες θέσεις εργασίας σε ορίζοντα δύο ετών.

Επένδυση στο Κιλκίς για κέντρο έρευνας και καινοτομίας
Την ίδια στιγμή, η Unismack σχεδιάζει μία επένδυση ύψους 2 με 2,5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός Innovation Center στις εγκαταστάσεις της στο Κιλκίς. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο κέντρο έρευνας και καινοτομίας που θα δώσει τη δυνατότητα στο εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρείας να αναπτύξει και να αξιολογήσει οποιαδήποτε concept, με βάση τις αρχές του design thinking και του product management.

Επιπλέον, θα βοηθήσει στη δημιουργία προϊόντων, μέσω διαφοροποιημένων παραγωγικών διαδικασιών σε μικρογραφία, ενώ θα προσφέρει τη δυνατότητα διεξαγωγής πάνελ ή τη χρήση άλλων μεθόδων για την αξιολόγηση του τελικού αποτελέσματος.

Στους 5.000 τόνους η ετήσια παραγωγική ικανότητα της εταιρείας
Σημειώνεται ότι η ετήσια παραγωγική ικανότητα της Unismack είναι 5.000 τόνοι τελικού προϊόντος και ο ετήσιος τζίρος της ξεπερνάει τα 12 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτήν τη στιγμή τα προϊόντα της Unismack εξάγονται σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού, με σημαντικότερες τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία, αλλά και τη Νέα Ζηλανδία, τη Σκανδιναβία, την Ιαπωνία, τη Γερμανία και τη Νότια Αφρική.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ICAP CRIF: Έπεσε η κατανάλωση σε μπισκότα και κρουασάν το 2021

Πτώση 3% σημείωσε η εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένων μπισκότων το 2021, σε σχέση με το 2020, σύμφωνα με σχετική έρευνα για on-the-go σνακ της ICAP CRIF.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, πτώση σημείωσε και η κατανάλωση κρουασάν στην Ελλάδα, κατά 1,4%) για το ίδιο έτος. Αντίθετα, μικρή άνοδο, κατά 1,3%, εμφάνισε η εγχώρια κατανάλωση των αλμυρών σνακ το 2021, συγκριτικά με το 2020.

Ο παραγωγικός τομέας των τυποποιημένων μπισκότων αποτελείται από λίγες, μεγάλου μεγέθους βιομηχανικές μονάδες και από μικρότερες επιχειρήσεις, βιοτεχνικού χαρακτήρα κατά κύριο λόγο, που απευθύνονται σε τοπικές αγορές.

Οι εισαγωγικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο των ειδών διατροφής ασχολούνται παράλληλα με την εισαγωγή και άλλων τυποποιημένων προϊόντων.

Η εισαγωγική διείσδυση του κλάδου διαμορφώθηκε τη διετία 2020, 2021 σε 16% και η αντίστοιχη εξαγωγική επίδοση στο 28%.

Ο όγκος της εγχώριας φαινομενικής κατανάλωσης μπισκότων εμφάνισε ελαφρά άνοδο την τριετία από 2018 έως 2020, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 3% και το 2021 μειώθηκε περίπου κατά 3%, όπως επισημαίνει η Senior Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, Ελένη Δεμερτζή.

Η αγορά τυποποιημένων κρουασάν στην Ελλάδα απαρτίζεται από λίγες παραγωγικές εταιρείες μεγάλου μεγέθους, που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο των ειδών διατροφής, με άλλα παρεμφερή είδη: Μπισκότα, σνακ και προϊόντα ζύμης.

Η ελληνική ιδιαιτερότητα σε ό,τι αφορά τα κρουασάν
Η ζήτηση καλύπτεται αποκλειστικά από προϊόντα εγχώριας παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι δεν πραγματοποιούνται εισαγωγές τυποποιημένων κρουασάν, επειδή σε πολλές χώρες της Ευρώπης, το κρουασάν διατίθεται κυρίως σε νωπή ή φρέσκια μορφή από αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία και άλλα σημεία πώλησης. Οι εξαγωγές στο κλάδο καλύπτουν περίπου 21% της συνολικής αξίας πωλήσεων την περίοδο 2020/2021.

Όπως εξηγεί ο σύμβουλος της διεύθυνσης οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP CRIF, Παναγιώτης Μανέτας, η εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένων κρουασάν αυξήθηκε την περίοδο 2018/2019, ενώ την επόμενη διετία (2020-2021) παρουσίασε πτώση με μέσο ετήσιο ρυθμό κατά 4%.

Τέλος, ο παραγωγικός τομέας των αλμυρών σνακ αποτελείται από λίγες, μεγάλου μεγέθους βιομηχανικές μονάδες και από μερικές εισαγωγικές εταιρείες. Όπως και για τα τυποποιημένα μπισκότα, έτσι και για τα τυποποιημένα αλμυρά σνακ, η ζήτηση καλύπτεται κυρίως από τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα. Η εισαγωγική διείσδυση του κλάδου διαμορφώθηκε την διετία 2020-2021 σε 27%. Αντίστοιχα, η εξαγωγική επίδοση υπολογίστηκε στο 21% για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Η εγχώρια κατανάλωση αλμυρών σνακ, που περιλαμβάνει τα διάφορα τσιπς και τα λοιπά μορφοποιημένα σνακ, ακολούθησε ανοδική πορεία την τριετία 2018-2020 με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 4% και η τάση αυτή συνεχίστηκε και το 2021, με μικρή άνοδο, κατά 1,3%.

Η εμφάνιση της πανδημίας του κορωνοϊού φαίνεται ότι δεν επηρέασε αρνητικά την εγχώρια αγορά των τυποποιημένων μπισκότων και αλμυρών σνακ, σύμφωνα με την έρευνα της ICAP CRIF, σε αντίθεση με την αγορά των τυποποιημένων κρουασάν η οποία εμφάνισε πτώση.

Σημάδια ανάκαμψης το 2022
Με βάση τις εκτιμήσεις της ICAP CRIF, η εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένων μπισκότων, κρουασάν και αλμυρών σνακ εκτιμάται πως θα σημειώσει άνοδο της τάξης του 2% το 2022.
Στην αγορά των τυποποιημένων μπισκότων, ο συνολικός κύκλος εργασιών των έξι επιχειρήσεων, που δειγματοληπτικά ανέλυσε η ICAP CRIF, ακολούθησε ανοδική πορεία κατά την πενταετία 2016 έως 2020, παρουσιάζοντας σωρευτική αύξηση 22,9%, με αύξηση μεικτών κερδών κατά 24,9%.

Στα τυποποιημένα κρουασάν, οι συνολικές πωλήσεις των πέντε επιχειρήσεων του δείγματος εμφάνισαν ανοδικές τάσεις το 2017 και το 2018, αλλά τη διετία 2019, 2020 παρουσίασαν καθοδική πορεία.

Οι πωλήσεις του 2020 ήταν μειωμένες κατά 6,2% το 2020, σε σχέση με το 2016. Αύξηση εμφάνισαν τα μεικτά κέρδη την τριετία 2017 έως 2019, με διόρθωση το 2020.

Ο συνολικός κύκλος εργασιών των πέντε επιχειρήσεων του δείγματος της ICAP CRIF για τα αλμυρά σνακ παρουσίασε αύξηση 31,7% στην πενταετία και σωρευτική αύξηση μεικτών κερδών
κατά 28,7%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter