Από την ΑΒ Βασιλόπουλος η είσοδος στην ελληνική μαζική λιανική για το Frootaki

Συμφωνία με τα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και νησιά εξασφάλισε η Agrophoenix ΑΒΕΕ για το πρωτοποριακό προϊόν Frootaki, το οποίο αποτελεί ενεργειακό smoothie χωρίς γλουτένη και χωρίς χημική επεξεργασία, κατευθείαν από πουρέ ελληνικών φρούτων.

Η συμφωνία με την ΑΒ Βασιλόπουλος περιλαμβάνει και τα υπόλοιπα προϊόντα της Agrophoenix ΑΒΕΕ κι έτσι, είναι η πρώτη φορά που πουρές ελληνικών φρούτων συσκευάζεται και διατίθεται προς πώληση στην ελληνική μαζική λιανική αγορά.

Τα προϊόντα της Agrophoenix καλύπτουν με εξαγωγές το 90% του τζίρου τους. Το Frootaki και τα άλλα προϊόντα διατίθενται σε τοπικά σούπερ μάρκετ στο τρίγωνο Βέροιας, Έδεσσας και Γιαννιτσών και έχουν γνωρίσει «εξαιρετική πρώτη ανταπόκριση», όπως δηλώνει στο FOODReporter η Chief Financial Officer της Agrophoenix, Αναστασία Κιομουρτζίδου.

Οι στόχοι της Agrophoenix στο οργανωμένο λιανεμπόριο
Η είσοδος στην αλυσίδα της ΑΒ Βασιλόπουλος φιλοδοξεί να προκαλέσει την ενσωμάτωση για τα προϊόντα της σειράς Frootaki στην τάση επιλογής υγιεινών γευμάτων και ιδιαίτερα, πρωινού και από το ελληνικό κοινό.

«Η τοποθέτηση των προϊόντων μας και στα καταστήματα της αλυσίδας στα ελληνικά νησιά είναι πολύ σημαντική, διότι η πλειονότητα των τουριστών που επισκέπτεται τα νησιά μας είναι εξοικειωμένη με το smoothie φρούτων από πουρέ φρέσκων φρούτων και το επιλέγει», εξομολογείται η κυρία Κιομουρτζίδου.

«Η συγκεκριμένη κατηγορία smoothies καλυπτόταν μέχρι τώρα μόνο από εισαγόμενα αντίστοιχα προϊόντα, κυρίως από Ιταλία και Ισπανία. Η Agrophoenix ήρθε να καλύψει το κενό, με ελληνική παραγωγή», προσθέτει.

Εκτός από τα τοπικά προϊόντα, το Frootaki βρισκόταν στα ράφια των τεσσάρων σούπερ μάρκετ Mere, από τη Ρωσία, που έχουν ανοίξει στη χώρα μας. Τα Mere προχώρησαν από μόνα τους στην αναζήτηση συνεργασίας με την Agrophoenix, αλλά το «πάγωμα» της επέκτασης του εμπορικού τους πλάνο, εν μέρη και λόγω της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία, κράτησε στάσιμη και την εν λόγω συνεργασία.

Οι στόχοι εξαγωγών και η διείσδυση στην υγιεινή διατροφή στο σχολείο
Η Agrophoenix εισάγει το μάνγκο και μέρος της πρώτης ύλης της μπανάνας για τον πουρέ φρούτων που καινοτόμα παράγει. Μήλα, ροδάκινα, καρότα και ιπποφαές προέρχονται όλα από την ελληνική γη και από τις πλαγιές της Ημαθίας και της Πέλλας. Η Agrophoenix διατηρεί ήδη σταθερές συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς.

Το Frootaki εξάγεται ήδη ως ιδιωτική ετικέτα στο Ισραήλ και η παρουσία του προϊόντος και της εταιρείας στην έκθεση SIAL Paris 2022 εξασφάλισε περαιτέρω επαφές.

Σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter, επίκεινται απευθείας συνεργασίες με retailers του εξωτερικού σε περισσότερες από δύο χώρες, τόσο με την επώνυμη ετικέτα Frootaki, όσο και ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Η Agrophoenix εκπροσωπεί μια υγιεινή κατηγορία τροφίμων που συνεχώς αναπτύσσεται και στοχεύει με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διείσδυση σε αγορές του εξωτερικού να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της.

Πέρα από το οργανωμένο λιανεμπόριο, η Agrophoenix στοχεύει μέσω του ενεργειακού smoothie και στην είσοδο στα προϊόντα κυλικείου στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, ώστε να καθιερωθεί στη συνείδηση των νέων ως υγιεινή διατροφική συνήθεια.

«Στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμη ελαστική νομοθεσία σε ό,τι αφορά την παρουσία ζάχαρη σε προϊόντα που πωλούνται σε σχολικά κυλικεία.

Αν και εφόσον αυτός ο παράγοντας μεταβληθεί στο μέλλον, η Agrophoenix είναι έτοιμη να αποτελέσει την κυρίαρχη επιλογή στην πρόσληψη φρέσκων φρούτων από τα παιδιά», εξηγεί η κυρία Κιομουρτζίδου.

Ακόμη και αυτό να μη γίνει, το Frootaki είναι ικανό να αποτελέσει την εναλλακτική επιλογή.

Άλλωστε, το Frootaki συνίσταται και στη διατροφή αθλητών. «Αρκετοί από τους κωπηλάτες στους οποίους το χορηγούμε, έχουν πλέον αντικαταστήσει την πρόσληψη μπανάνας, με το αντίστοιχο Frootaki», σημειώνει η Chief Financial Officer της Agrophoenix.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το ταξίδι του σκόρδου Πλατυκάμπου από τη Λάρισα στην Ιαπωνία και… ξανά στη Λάρισα

Με την ονομασία eNtopio Platikampou, το σκόρδο του Πλατυκάμπου με τις ευεργετικές για την υγεία ιδιότητες, κέντρισε το ενδιαφέρον της ιαπωνικής φαρμακευτικής εταιρείας Wakunaga, η οποία ύστερα από δοκιμές, θα δημιουργήσει μία μονάδα μεταποίησης του σκόρδου στη Λάρισα μέσα στην άνοιξη του 2023. «Η ιστορία ανάλυσης και ανάδειξης του σκόρδου Πλατυκάμπου ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια στο πλαίσιο του καινούργιου σήματος πιστοποίησης AFQ. Το πρώτο προϊόν που βάλαμε κάτω από τον μεγεθυντικό φακό των εξετάσεων που κάνουμε για τις πιστοποιήσεις, ήταν το σκόρδο και πήραμε σκόρδα από διάφορες περιοχές της γης. Ανακαλύψαμε ότι στα πρωτόκολλα τα οποία εφαρμόζαμε όσον αφορά στην επίδραση των προϊόντων πάνω στα ανθρώπινα κύτταρα, το σκόρδο του Πλατυκάμπου είχε πάρα πολύ μεγάλη αποτελεσματικότητα» αναφέρει στο FOODReporter ο Δημήτρης Κουρέτας, καθηγητής στο Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ιδρυτής της FoodOxys και σύμβουλος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πλατυκάμπου.

Η δημιουργία της μονάδας μεταποίησης του σκόρδου του Πλατυκάμπου δρομολογείται για την άνοιξη του 2023
Αφού ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Πλατυκάμπου έλαβε το νέο σήμα πιστοποίησης για το σκόρδο του το 2021, ο καθηγητής πήρε την πρωτοβουλία και έστειλε τα αποτελέσματα των αναλύσεων στην ιαπωνική φαρμακευτική εταιρεία Wakunaga. «Βρεθήκαμε στην Ελλάδα με τον καθηγητή και Υπεύθυνο Ανάπτυξης της ιαπωνικής εταιρείας Takami Oka, μαζί με τον ιδιοκτήτη, είδαν τις καλλιέργειες και πήραν δείγματα, ώστε να εφαρμόσουν σε αυτά τεχνικές γήρανσης» υπογραμμίζει ο κ. Κουρέτας. Ο ίδιος προσθέτει: «Μου ανακοίνωσαν ότι ολοκληρώθηκαν οι αναλύσεις και θα έρθουν στην Ελλάδα την άνοιξη του 2023, ώστε να δημιουργήσουν τη μονάδα μεταποίησης στη Λάρισα». Σημειώνεται ότι η περίοδος γήρανσης του δείγματος σκόρδου διαρκεί κανονικά τρία έτη. Παρόλα αυτά, ενώ διανύει το δεύτερο χρόνο δοκιμών γήρανσης, πάρθηκε άμεσα η απόφαση από την φαρμακευτική εταιρεία για τη δημιουργία της μονάδας μεταποίησης, αποδεικνύοντας την αξία και την σταθερά σωστή συμπεριφορά του λαρισαϊκού σκόρδου.

Χρήση του λαρισαϊκού σκόρδου ως βάση των kyolic garlic συμπληρωμάτων της Wakunaga
«Το σκόρδο του Πλατυκάμπου θα χρησιμοποιηθεί ως βάση των kyolic garlic συμπληρωμάτων που η Wakunaga κυκλοφορεί στην αγορά, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως καρδιοπροστατευτικά και αντιφλεγμονώδη. Εκτιμάμε ότι το σκόρδο θα τροφοδοτείται σε διάφορα μέρη της Ευρώπης για να δημιουργηθούν τα συμπληρώματα» δηλώνει στο FOODReporter ο Δημήτρης Κουρέτας. Ως απόρροια των αναλύσεων, αποδείχθηκε ότι το λαρισαϊκό σκόρδο είχε αποτελεσματική δράση προστασίας στα ανθρώπινα κύτταρα, όντας ανώτερο στις ουσίες που η φαρμακευτική εταιρεία επιθυμεί, συγκριτικά με δείγματα σκόρδων από άλλες περιοχές.

Αναμένοντας τη δημιουργία μιας σωστά σχεδιασμένης μονάδας μεταποίησης στην Λάρισα, ο Συνεταιρισμός θα συνεργαστεί παράλληλα με τους επιστήμονες της Wakunaga, με στόχο το προϊόν να αποκτήσει προστιθέμενη αξία.

«Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ήδη υπάρχει στην περιοχή το Τμήμα Βιοχημείας και η μονάδα θα δημιουργηθεί δίπλα σε αυτό» επισημαίνει ο Δημήτρης Κουρέτας, ο οποίος πρεσβεύει μέσα από την ίδρυση της εταιρείας “FoodOxys”, spin Off – τεχνοβλαστός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, την προώθηση και την ανάδειξη των εκκολαπτόμενων επιστημόνων στην Ελλάδα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Γιατί η Επιτροπή Ανταγωνισμού προτείνει «καλάθι του νοικοκυριού» και πέρα από τα σούπερ μάρκετ

Nα υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής στο «καλάθι του νοικοκυριού» κάθε είδους επιχείρησης που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop) χωρίς να υπάρχει περιορισμός μόνο σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εισηγείται η Επιτροπή Ανταγωνισμού στη γνωμοδότησή της σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριού». Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να υπάρχει και για επιχειρήσεις που δεν εμπορεύονται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κλπ), εφόσον επιθυμούν να εντάσσουν στο καλάθι του νοικοκυριού τις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση Σε διαφορετική περίπτωση, κρίνεται ότι είναι πιθανό να εξαιρεθούν επιχειρήσεις οι οποίες θα μπορούσαν να ασκήσουν ανταγωνιστική πίεση σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων (ακόμα και σε τοπικό επίπεδο) ή/και να δημιουργηθούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε τοπικές αγορές όπου δραστηριοποιούνται περιφερειακές επιχειρήσεις ή προμηθευτές.

Οι «αστερίσκοι» της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Αν και η Επιτροπή Ανταγωνισμού θεωρεί ότι η επίμαχη ρύθμιση δεν δημιουργεί ζητήματα από την άποψη του δικαίου ανταγωνισμού, εφόσον η επιλογή των κατηγοριών προϊόντων που θα συμπεριλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού δεν είναι αποτέλεσμα συμφωνίας της Πολιτείας με τις επιχειρήσεις, και παρότι το μέτρο κρίνεται ως αναλογικό, στη γνωμοδότηση υπάρχει η επισήμανση ότι το γεγονός πως οι εταιρείες σούπερ μάρκετ θα επιλέγουν τα προϊόντα που επιθυμούν να εντάξουν στο καλάθι του νοικοκυριού ενδέχεται να τους δώσει τη δυνατότητα μόχλευσης στις διαπραγματεύσεις τους με τους προμηθευτές των προϊόντων αυτών, κυρίως με όσους έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη. Για παράδειγμα, δύνανται οι εταιρίες σούπερ μάρκετ να απαιτήσουν υψηλότερες προμήθειες-τέλη πρόσβασης από τους προμηθευτές προκειμένου να συμπεριλάβουν τα προϊόντα τους στο καλάθι του νοικοκυριού, ιδίως αν οι τελευταίοι δεν έχουν πρόσβαση στη λιανική αγορά. Μια τέτοια κατάσταση ενδέχεται να προκαλέσει στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό μεταξύ προμηθευτών.

Επιπλέον, η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην οδηγήσει σε πρακτικές συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα σούπερ μάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους καταναλωτές, αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι ενδεχομένως υψηλότερο. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα λειτουργήσει εις βάρος τόσο των προμηθευτών, όσο και των καταναλωτών, οι οποίοι ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο δεν θα κατευθύνονται στα φθηνότερα προϊόντα (από πλευράς κόστους παραγωγής) και δεν θα επωφελούνται από ευρύτερη ποικιλία προϊόντων. Μια άλλη πιθανή επίπτωση της πρωτοβουλίας, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, είναι οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα ή κατηγορίες προϊόντων εκτός του καλαθιού (από τον ίδιο ή διαφορετικούς προμηθευτές) προκειμένου να αντισταθμίσουν τυχόν απώλειες από τη διάθεση των προϊόντων εντός του καλαθιού σε προσιτές τιμές (ή ενδεχομένως μείωσης τιμών). Για το λόγο αυτό, τονίζεται ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στον τρόπο και στα κριτήρια επιλογής των κατηγοριών προϊόντων που θα ενταχθούν στο καλάθι, ώστε να αποφευχθούν περιπτώσεις όπου η ένταξη μιας κατηγορίας αυξάνει την τιμή σε άλλες κατηγορίες που απευθύνονται στο ίδιο καταναλωτικό κοινό (ευάλωτους καταναλωτές).

Ο ρόλος της πλατφόρμας e-katanalotis
Σημαντικό κρίνεται ακόμα να δημοσιεύονται στο e-katanalotis και στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης ή άλλων εξουσιοδοτημένων φορέων οι σχετικές πληροφορίες, και να διευκρινιστεί εκ των προτέρων το είδος και ο βαθμός λεπτομέρειάς τους. Για παράδειγμα, η δημοσίευση μόνο μέσων τιμών λιανικής πώλησης πανελλαδικά ανά προϊόν δεν θα ασκήσει την επιδιωκόμενη πίεση στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία. Αντιθέτως, το εργαλείο ενημέρωσης θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να δίνει στον καταναλωτή ανά πάσα στιγμή ή σε κάθε περίπτωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα πληροφορίες για την πραγματική τιμή ενός προϊόντος ανά κατάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter