Θετικά σε αξία κινήθηκε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, με +4,6% κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2022 (στοιχεία YTD έως 02 Οκτωβρίου 2022), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η NielsenIQ. Η τάση αυτή οδηγείται από τα τρόφιμα, τόσο από τα φρέσκα όσο και από τα τυποποιημένα, με αύξηση 6,6% και 5,5% αντίστοιχα. Εξετάζοντας αντίστοιχα τις τεμαχιακές πωλήσεις, αυτές παρουσιάζουν στο σύνολό τους αρνητική τάση, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι πληθωριστική και άρα δεν οφείλεται σε αυξημένη ζήτηση και κατανάλωση.
Τα μικρότερα καταστήματα παρουσιάζουν μεγαλύτερη ανάπτυξη
Σύμφωνα με τη NielsenIQ, όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, σημειώνεται ότι την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μικρότερα σε τετραγωνικά καταστήματα (100-400 τ.μ.) με αύξηση 5,7%, γεγονός που οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην αναδιάρθρωση του λιανεμπορίου με τις συνεχείς εξαγορές μικρότερων αλυσίδων ή και μεμονωμένων καταστημάτων από τους ισχυρότερους παίκτες του κλάδου.
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, ο τουρισμός φαίνεται να τόνωσε σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου, να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης με 7,4% και 6,8% αντίστοιχα για αυτήν την περίοδο.
Αύξηση της μέσης τιμής πώλησης του ψωμιού και των ζυμαρικών
Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, η NielsenIQ ανακοίνωσε ότι η εκτόξευση του πληθωρισμού έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και την απόδοση ορισμένων από τις μεγαλύτερες FMCG κατηγορίες. Ενδεικτικά, ορισμένες από τις βασικές κατηγορίες στον κλάδο των τροφίμων, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά, οφείλουν την αύξηση του τζίρου τους κυρίως στην αύξηση της μέσης τιμής πώλησής τους, η οποία ανήλθε στο 13% και 10,1% αντίστοιχα. Στην περίπτωση των σπορέλαιων, η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 38,9%, συγκριτικά με την ίδια περίοδο το 2021.
Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 14,4%
Αξίζει να αναφερθεί ότι η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει ανοδικά, έχοντας αγγίξει το 14,4% (εξαιρουμένου του Discount καναλιού). Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι έχει περαιτέρω ενισχυθεί η προωθητική ένταση για τα branded προϊόντα, η οποία έχει φτάσει στο 66,5%, προφανώς σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές, όσο και από τις διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες, στο πλαίσιο του έντονα ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στο οποίο κινούνται.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter