Δέλτα – Γκατένιο: Οι επιφυλάξεις των ανταγωνιστών για το deal και το «καμπανάκι» μίας αλυσίδας σούπερ μάρκετ

Η εξαγορά της Γκατένιο από τη Δέλτα πήρε το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού τον περασμένο Φεβρουάριο, καθώς ομόφωνα κρίθηκε ότι από τη συγκέντρωση αυτή δεν προκαλούνται σοβαρές αμφιβολίες ως προς τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά. Ωστόσο, όπως προκύπτει από την πλήρη έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεων, ορισμένες ανταγωνίστριες εταιρείες στις οποίες απευθύνθηκε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για να εκφράσουν τη γνώμη τους για την εξαγορά εμφανίζονταν επιφυλακτικές για τις επιπτώσεις της τόσο στις δικές τους δραστηριότητες, όσο και γενικότερα στην αγορά. Οι εταιρείες αυτές βέβαια αποτέλεσαν τη μειοψηφία, αφού μεταξύ δεκατριών ανταγωνιστριών επιχειρήσεων που απάντησαν στα ερωτήματα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, μόνο οι τέσσερις διατύπωσαν επιφυλάξεις.

Οι επιφυλάξεις των ανταγωνιστών
Μια από αυτές τις εταιρείες (που δεν κατονομάζονται) ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η εν λόγω συγκέντρωση «θα μπορούσε δυνητικά να επηρεάσει τις συναλλαγές της Εταιρείας με την Γκατένιο, δεδομένου ότι η τελευταία θα είναι σε θέση να αξιοποιεί τη θέση της εντός ενός μεγάλου ομίλου όπως η CVC προκειμένου να διαπραγματεύεται καλύτερους όρους στην προμήθεια των ανωτέρω προϊόντων, ή ακόμα και να παύσει τις παραγγελίες από την Εταιρεία και να στραφεί σε άλλους προμηθευτές είτε εντός είτε εκτός του Ομίλου».

Αναφορικά με τις συνέπειες της συγκέντρωσης στην αγορά εν γένει, η ίδια εταιρεία διατηρούσε επιφυλάξεις, καθώς «ο έλεγχος της Δανιήλ Σ. Γκατένιο και Υιός ΑΕ από έναν μεγάλο όμιλο παραγωγής και διάθεσης γαλακτοκομικών προϊόντων έχει αποτέλεσμα τη συγκέντρωση σε μεγάλο βαθμό και τον έλεγχο των εισαγωγών και της διακίνησης πρώτης ύλης γεγονός το οποίο ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα στις μικρότερες κυρίως επιχειρήσεις γαλακτοκομικών προϊόντων, οι οποίες έχουν δυσκολία εξεύρεσης ή αγοράς πρώτων υλών».

Παρόμοιες ανησυχίες εξέφραζε και δεύτερη ανταγωνίστρια εταιρεία, που παρότι εκτιμούσε πως η εξαγορά δεν θα είχε ουσιαστική επίδραση για την ίδια, θα επηρέαζε ορισμένους πελάτες και την αγορά γενικότερα. «Κι αυτό γιατί η Γκατένιο αποτελεί σημαντικό προμηθευτή- εισαγωγέα βασικών α’ υλών που χρησιμοποιεί η βιομηχανία γάλακτος. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, λοιπόν, η πρόσβαση ορισμένων γαλακτοβιομηχανιών (που για διάφορους λόγους αδυνατούν να εισάγουν απευθείας) σε απαραίτητες α’ ύλες μπορεί να γίνει δυσχερής, περιορίζοντας την πραγματική παραγωγική τους ικανότητα και ίσως και διακυβεύοντας τη βιωσιμότητά τους», εξηγούσε. Μία τρίτη ανταγωνίστρια εταιρεία σχολίαζε: «Κάθε τέτοιου είδους κίνηση οδηγεί σε μια μονοπωλιακή αγορά με όλες τις συνέπειες που έχει αυτό.

Επιπλέον όσο ‘μεγαλύτερη” είναι μια εταιρία τόσο μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη αποκτά απέναντι στους πελάτες και στους προμηθευτές της οπότε τόσο δυσκολότερη είναι η θέση άλλων μικρότερων επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση δυσκολότερη η είσοδος στην αγορά νέων. Μια τέτοια κίνηση θα έχει επιπτώσεις στις τιμές αγοράς νωπού γάλακτος και στις τιμές πώλησης τελικών προϊόντων». Τέλος, μια τέταρτη επιχείρηση εκτιμούσε πως επιπτώσεις θα μπορούσαν να υπάρξουν γι’αυτήν στην αγορά εμπορίας συμπυκνώματος γάλακτος και στην αγορά εμπορίας κρέμας γάλακτος για βιομηχανική χρήση (ως ενδιάμεσο προϊόν).

Το «καμπανάκι» μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ
Ενδιαφέρον έχει επίσης και η τοποθέτηση μίας εταιρείας σούπερ μάρκετ, που ήταν και η μόνη του κλάδου που εξέφρασε επιφυλάξεις για την εξαγορά, παρατηρώντας τα εξής: «Ως εταιρεία λιανεμπορίου έχουμε παρατηρήσει ότι οι εταιρείες του κλάδου έχουν αποκτήσει υψηλή ρευστότητα λόγω της πανδημίας και υπάρχει υψηλή συγκέντρωση ειδικά στον κλάδο του πρωτογενούς τομέα και της παραγωγής. Τόσο προμηθεύτριες εταιρείες αλλά και προμηθευτές εξαγοράζουν εταιρείες του πρωτογενούς τομέα και μάλιστα σε δημοφιλή προϊόντα και σε είδη πρώτης ανάγκης. Ως εταιρεία έχουμε εκφράσει έντονο προβληματισμό ότι όχι μόνο εμείς αλλά και ανταγωνιστές μας έχουν πλέον την δυνατότητα ελέγχου των τιμών αλλά και των ποσοτήτων σε δημοφιλή αγαθά που θα μπορούσαν δυνητικά να δημιουργήσουν τεχνικές ελλείψεις, ελλιπή τροφοδότηση αλλά και έλεγχο τιμών. Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει κάθε συγκέντρωση ή εξαγορά να εξετάζεται με πολύ μεγάλη προσοχή για τις δυνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η απόφαση που «απελευθερώνει» κατάστημα της Μασούτης στην Άνδρο

Την άρση της δέσμευσης, εκποίησης του καταστήματος της Μασούτης στην περιοχή «Ανεμόμυλοι» της Χώρας της Άνδρου αποφάσισε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ανατρέποντας μία απόφαση που είχε λάβει πριν από τέσσερα χρόνια, στο πλαίσιο της εξαγοράς της Προμηθευτικής από τη Μασούτης.

Ειδικότερα, όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέτασε τη συγκεκριμένη εξαγορά, έθεσε ως όρο για την έγκρισή της τη δέσμευση της Μασούτης για την εκποίηση ενός καταστήματος στην περιοχή Άγιος Σπυρίδων στη Χώρα της Άνδρου, κρίνοντας ότι η Μασούτης θα αποσπούσε πολύ υψηλό μερίδιο αγοράς στο νησί, προκαλώντας σοβαρές αμφιβολίες για την ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού. Το κατάστημα αυτό ήταν το μεγαλύτερο της Προμηθευτικής στην Άνδρο, με καινούργιο εξοπλισμό, και εκτιμάτο ότι η εκποίησή του θα προκαλούσε ενδιαφέρον σε πιθανούς αγοραστές.

Ωστόσο, δύο χρόνια μετά, κατόπιν σχετικού αιτήματος της Μασούτης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφάσισε την αντικατάσταση της συγκεκριμένης δέσμευσης με δέσμευση εκποίησης έτερου καταστήματος, στην περιοχή Ανεμόμυλοι της Χώρας της Άνδρου. Κι αυτό κυρίως λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος από υποψήφιους αγοραστές.

«Εχουν διασφαλισθεί επαρκώς συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού»
Δύο χρόνια μετά και από την τροποποίηση της αρχικής απόφασης, και πάλι κατόπιν αιτήματος της Νασούτης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού με χθεσινή της απόφαση προχώρησε στην άρση της δέσμευσης εκποίησης του καταστήματος στους Ανεμόμυλους, καθώς στην αγορά της Χώρας της Άνδρου, δεν παρατηρήθηκαν εμπόδια εισόδου, αλλά αντιθέτως μετά την έγκριση της εξαγοράς της Προμηθευτικής από τη Μασούτης, συνέβησαν είσοδοι νέων ανταγωνιστών οι οποίοι λειτουργούν σε τοπικό επίπεδο, αυξάνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ένταση του ανταγωνισμού.

«Λαμβανομένων υπόψη των εξαιρετικών περιστάσεων της εξεταζόμενης υπόθεσης και κυρίως του γεγονότος της αντικειμενικής αδυναμίας υλοποίησης τόσο της αρχικώς αναληφθείσας δέσμευση εκποίησης του καταστήματος στην περιοχή του Αγ. Σπυρίδωνα, όσο και της τροποποιηθείσας δέσμευσης εκποίησης του καταστήματος στην περιοχή Ανεμόμυλοι, τρία χρόνια μετά την απόφαση της ΕΑ για έγκριση της συγκέντρωσης, καθώς και της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας και αβεβαιότητας, στην οποία είχε συντελέσει μεταξύ άλλων, η πανδημία, προκρίθηκε η αποδοχή του αιτήματος της ΜΑΣΟΥΤΗΣ για απαλλαγή από την δέσμευση εκποίησης, δεδομένου ότι έχουν διασφαλισθεί επαρκώς συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού στην αγορά λιανικής πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ της Χώρας της Άνδρου», αναφέρεται στην απόφαση της Επιτροπής.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Délifrance: Αύξηση τζίρου από τα 8,7 εκατ. στα 11,5 εκατ. ευρώ

Με παρουσιάσεις νέων concepts συμμετείχε η Délifrance Hellas SA στο Athens Coffee Festival 2022, στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, από τις 24 έως τις 26 Σεπτεμβρίου 2022. «Παρουσιάζουμε νέα concepts βάσει των ήδη υπαρχόντων προϊόντων μας. Δίνουμε τώρα έμφαση στο street food, σε προτάσεις οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν με τα δικά μας ψωμιά, με ιδιαίτερες γεμίσεις, αλλά και πιο premium προτάσεις με αλλαντικά και τυριά» δηλώνει στο FOODReporter η Ελένη Τσαλπατούρου, η Ελληνίδα marketing manager της εταιρείας προϊόντων αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής για τους επαγγελματίες της εστίασης, εμπόρους χονδρικής και αρτοποιούς.

Η μπαγκέτα Come Una Volta και η Focaccia Romana πρωταγωνιστές του περιπτέρου της εταιρείας στο φεστιβάλ
Αναλυτικότερα, η κ. Τσαλπατούρου αναφέρει: «Οι συνεργάτες μας παρουσιάζουν δύο νέες γευστικές προτάσεις: η πρώτη έχει ως βάση την παραδοσιακή μπαγκέτα Come Una Volta της Délifrance, η οποία είναι 48ωρης ωρίμανσης με προζύμι και η δεύτερη πρόταση χρησιμοποιεί την Focaccia Romana, με λιωμένο γαλλικό τυρί και καραμελωμένο κρεμμύδι.

Όσον αφορά στην παρουσίαση των προϊόντων τους στο φετινό αθηναϊκό φεστιβάλ, η ίδια σημειώνει ότι στην έκθεση παρουσιάζουν τους κλασικούς εννέα κωδικούς που υπάρχουν στα κρουασάν, τις μπάρες δημητριακών, αλλά και τη vegan σειρά της γαλλικής εταιρείας. «Μπορούμε να εξυπηρετήσουμε όλες τις ανάγκες σχεδόν όλων των επαγγελματιών του κλάδου.

Οι ίδιοι μπορούν να βρουν μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων, από τα πιο οικονομικά έως και τα πιο premium προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής» υπογραμμίζει η Ελένη Τσαλπατούρου.

Σημαντική η συμβολή του τουρισμού στην αύξηση τζίρου της εταιρείας
Σχετικά με την επιρροή της ενεργειακής κρίσης στην εταιρεία, η ίδια σχολιάζει: «Η ενεργειακή κρίση επηρέασε και εμάς στον κλάδο και προχωρήσαμε σε κάποιες ανατιμήσεις, καθώς οι προμηθευτές μας ακολούθησαν την ίδια τακτική. Τα προϊόντα μας έρχονται από Γαλλία και Ιταλία, δεν υπάρχει παραγωγή εδώ στην Ελλάδα, αν και τα κόστη είναι αυξημένα». Η ίδια προσθέτει ότι παρόλες τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν αυτήν την στιγμή στην αγορά η Délifrance είχε μία εξαιρετική χρονιά, αναγνωρίζοντας τη συμβολή του αυξημένου τουρισμού.

«Ο τουρισμός βοήθησε αρκετά, καθώς βρισκόταν πάνω από το επίπεδο του 2019. Είχαμε μία σημαντική αύξηση τζίρου, καθώς από τα 8,7 εκατ. ευρώ φτάσαμε στα 11,5 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο 2022, όταν έκλεισε, δηλαδή, το οικονομικό μας έτος» αναφέρει η ίδια.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Εννιά νέα καταστήματα «Κουλουράδες» θα ανοίξουν μέχρι το τέλος του 2022

Το «παρών» έδωσε η αλυσίδα «Κουλουράδες» του ομίλου Grivas στο τριήμερο του φετινού Athens Coffee Festival στην Τεχνόπολη – Γκάζι, 24 με 26 Σεπτεμβρίου 2022, ενισχύοντας την προώθηση του νέου κουλουριού της εταιρείας XXL. «Στην έκθεση παρουσιάζουμε το νέο μας κουλούρι XXL. Θέλαμε να δώσουμε κάτι καινούργιο στους καταναλωτές μας. Είναι ένα νέο προϊόν, καθώς υπάρχει στην αγορά εδώ και ενάμιση μήνα» αναφέρει στο FOODReporter ο Δημήτρης Γρίβας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Grivas group.

Εννέα νέοι Κουλουράδες σε Νάξο, Κρήτη, Ρόδο και Αθήνα
Όσον αφορά στα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας, οι Κουλουράδες ετοιμάζουν ένα μεγάλο άνοιγμα στην αγορά: «Έχουμε στα σκαριά, εννέα νέα καταστήματα, τα οποία τα ετοιμάζουμε να ανοίξουν μέχρι τέλος του 2022. Τα μέρη στα οποία θα καλωσορίσουμε τους νέους μας Κουλουράδες είναι στη Νάξο, στην Κρήτη, όπου δημιουργείται το τέταρτο κατάστημα, όπως και στη Ρόδο, και τα υπόλοιπα θα ανοίξουν στην Αθήνα» δήλωσε στο FOODReporter o Δημήτρης Γρίβας.

«Οι ανατιμήσεις είναι το τελευταίο χαρτί που μπαίνει στο τραπέζι»
«Η ενεργειακή κρίση έχει πάρει σχεδόν το 70% της κερδοφορίας όλης της εστίασης» υπογραμμίζει ο κ. Γρίβας, δηλώνοντας εμφανώς την αναγκαιότητα για άμεσες διορθωτικές και την απόκτηση γερών «νεύρων» από όλους τους επαγγελματίες του κλάδου εστίασης. «Οι διορθωτικές σε αυτό το πρόβλημα προσανατολίζονται στην αύξηση τιμής, η οποία να σημαίνει ότι ο μέσος καταναλωτής θα περιορίσει τις αγορές του. Πρόκειται για έναν φαύλο κύκλο.

Εμείς επιδιώκουμε να βοηθήσουμε τα καταστήματά μας με καλύτερες και οικονομικότερες πρώτες ύλες, ώστε να μην ακριβύνουν τα προϊόντα μας πάρα πολύ. Από εκεί πέρα, οι ανατιμήσεις είναι κάτι το οποίο εξετάζουμε, όπως και όλος ο κλάδος, αλλά είναι το τελευταίο χαρτί που μπαίνει πάνω στο τραπέζι. Παρόλα αυτά, οδηγούμαστε εκεί» σχολιάζει ο Δημήτρης Γρίβας σχετικά με τις ανατιμήσεις των πρώτων υλών και τη δυσκολία ανταπόκρισης των καταναλωτών.

Ο ίδιος σημειώνει ότι παρόλο που δύναται να υπάρχουν ανατιμήσεις στα προϊόντα, εκείνες δεν αρκούν για να καλύψουν το κενό που δημιουργείται από τις άνισες και πολύ μεγαλύτερες ανατιμήσεις στην ενέργεια, στις οποίες ο κλάδος κοπιάζει να ανταπεξέλθει.

Βασικό κριτήριο για τον Έλληνα καταναλωτή το οικονομικό
Στην ερώτηση σχετικά με τις καταναλωτικές τάσεις που αναγνωρίζει ο κ. Γρίβας στον κλάδο της εστίασης και αρτοποιίας, ο ίδιος απάντησε: «Υπάρχουν διάφορες τάσεις, αλλά το βασικό κριτήριο που οδηγεί το μέσο Έλληνα καταναλωτή σε μία αγορά τη δεδομένη στιγμή, είναι το οικονομικό.

Το θέμα είναι το καταναλωτικό κοινό να μπορεί να ψωνίζει ακόμη και βάσει κάποιας ανατίμησης στην οποία θα έχει τη δυνατότητα να ανταπεξέλθει, ταυτόχρονα με εμάς». «Ο τουρισμός συνέβαλε θετικά και είναι μία ένεση για τον κλάδο, παρόλα αυτά σίγουρα δεν είναι αρκετός για να στηριζόμαστε μόνο σε αυτόν, καθώς πρόκειται για τέσσερις μήνες» επεσήμανε ο ιδρυτής του Grivas Group όσον αφορά στο κατά πόσο έπαιξε το ρόλο του ως «σωτήρας» ο φετινός τουρισμός στις πωλήσεις των προϊόντων των Κουλουράδων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter