Κυρίαρχη η ιδιωτική ετικέτα στην ελληνική αγορά κατεψυγμένων θαλασσινών

Η πανδημία του κορoνοϊού αύξησε τις πωλήσεις κατεψυγμένων θαλασσινών παγκοσμίως, δημιουργώντας παράλληλα νέα καταναλωτικά κοινά στην κατηγορία.

Ο μέσος καταναλωτής φαγητού του δυτικού κόσμου διψά για προϊόντα εύκολα στην κατανάλωση, αλλά ταυτόχρονα ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για ποικιλία στη διατροφή.

Στην Ελλάδα ο κλάδος των κατεψυγμένων ιχθυηρών αναδιατάχθηκε πλήρως τα τελευταία δύο χρόνια. Μέσα στο παραπάνω χρονικό διάστημα, αναδείχθηκε όλο και σπουδαιότερη η θέση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Ελλάδος, σε ολόκληρο το 2020, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τα αντίστοιχά τους ανώνυμα συσκευασμένα συγκέντρωσαν παραπάνω από το 69,73% της συνολικής αξίας πωλήσεων. Το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 71% για ολόκληρο το 2021, σε αυξημένο τζίρο και σύμφωνα με τα στοιχεία για το πρώτο πεντάμηνο του 2022, ανέβηκε στο 72%, με προοπτικές έως το τέλος του τρέχοντος έτους να διαμορφωθεί τελικά ακόμα υψηλότερα.

Σημειώστε, πάντως, ότι υπάρχει μια πτωτική τάση στη συνολική αξία πωλήσεων του πρώτου πενταμήνου του 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, της τάξεως του 9% στην κατηγορία των κατεψυγμένων ιχθυηρών, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Ελλάδος. Η πτώση αυτή θεωρείται λογική διόρθωση από στελέχη του εταιρειών του κλάδου και εν πολλοίς, οφείλεται στις ιδιαίτερες συνθήκες του lockdown του πρώτου πενταμήνου του 2021, που έδωσε επιπλέον ώθηση στην κατηγορία, εξαιτίας του περισσότερου μαγειρέματος στο σπίτι για τα νοικοκυριά.

Leader της αγοράς πλέον η Pescanova
Μέσα σε δύο χρόνια, έχουν συμβεί ραγδαίες αλλαγές στη συγκεκριμένη κατηγορία τροφίμων: Η Pescanova πέρασε leader της αγοράς των επώνυμων κατεψυγμένων ιχθυηρών ως προς την αξία πωλήσεων στο πρώτο πεντάμηνο του 2022, ξεπερνώντας τις 7 Θάλασσες. Αν την πτώση του μεριδίου της Καλλιμάνης, μπορούμε να τις εξηγήσουμε με τα οικονομικά προβλήματα προς την εξυγίανσή της και τη διαδικασία εξαγοράς από την Dardanel Group, τι συμβαίνει με την άλλοτε leader της επώνυμης υποκατηγορίας, 7 Θάλασσες και με την Ατλαντικός; Οι 7 Θάλασσες σημείωσαν πωλήσεις συνολικής αξίας 7,75 εκατ. ευρώ το 2020 και έπεσαν στα 7,48 εκατ. ευρώ το 2021. Μιλάμε για ετήσια μείωση πωλήσεων κατά 3,48%.

Η κατάρρευση της αξίας πωλήσεων της Atlantikos – Τι μπορεί να την προκάλεσε
Πιο ραγδαία ήταν η πτώση της αξίας πωλήσεων της Atlantikos. Η Atlantikos, σύμφωνα με στοιχεία της IRI Ελλάδος που ήρθαν στα χέρια του FOODReporter, έχασε μεταξύ 2020 και 2021 το 50,4% των συνολικών πωλήσεών της: Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία έκλεισε το 2020 με πωλήσεις συνολικής αξίας 2,48 εκατ. ευρώ και το 2021 είχε πωλήσεις ύψους μόλις 1,23 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο πεντάμηνο του 2022, οι πωλήσεις της είχαν συνολική αξία €521.952.

Σε συζήτηση που έκανε το FOODReporter με παλαιό και έμπειρο στέλεχος της αγοράς για τις αιτίες που ενδεχομένως να οδήγησαν σε αυτή την πτώση, ένας λόγος μπορεί να είναι η υψηλή τιμή που κράτησαν τα προϊόντα της Atlantikos και το μερίδιό τους να «ροκανίστηκε» σταδιακά από τα πολύ πιο ανταγωνιστικά στην τιμή προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το ίδιο στέλεχος, που δεν θέλησε να κατονομαστεί, απέδωσε την άνοδο της Pescanova στην πρώτη θέση των πωλήσεων επώνυμων κατεψυγμένων θαλασσινών στις «πολύ δυναμικές ενέργειες που έχει κάνει η εν λόγω εταιρεία για να εισχωρήσει στην ευρύτερη αγορά θαλασσινών», εννοώντας τόσο το διευρυμένο κωδικολόγιο όσο και τις δυνατές διαφημιστικές καμπάνιες και προσφορές, στις οποίες τόσο οι 7 Θάλασσες, όσο και η Atlantikos δεν διακρίθηκαν την τελευταία τόσο επιδραστική για τον συγκεκριμένο κλάδο διετία.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Coffee Island: Η αγορά του καφέ χρειάζεται αμεσότερη επικοινωνία με τους ίδιους τους παραγωγούς

Η χρηματιστηριακή τιμή του καφέ κλείνει ένα τριήμερο πτώσεων στο χρηματιστήριο των commodities. Από τον Ιανουάριο του 2022, η χρηματιστηριακή τιμή του παραγόμενου, μη επεξεργασμένου καφέ έχει μειωθεί κατά 3,41%, αλλά σε επίπεδο δωδεκαμήνου, υπολογίζοντας δηλαδή από τον Σεπτέμβριο του 2021, έχει συνολικά υποστεί άνοδο κατά 18,16%.

Αλέξανδρος Ζαπανιώτης, Managing Director, Coffee Island

Όπως αναφέραμε στο FOODReporter, θεσμικοί εκπρόσωποι της αγοράς υποστηρίζουν ότι ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ εισαγωγέων, προμηθευτών και εταιρειών επεξεργασίας καφέ έχει απορροφήσει μεγάλο μέρος των αυξήσεων στην τιμή του καφέ, χωρίς όμως να μπορεί κανείς να εγγυηθεί ότι αυτό θα συνεχίσει να ισχύει και στο μέλλον.

Οι τωρινές διορθώσεις της χονδρικής τιμής του καφέ, όπως άλλωστε εξηγούν διεθνείς αναλυτές, έχουν κυρίως να κάνουν με το θετικό κλίμα που εισφέρει στην συγκεκριμένη αγορά commodity η αναμονή για την επόμενη σοδειά σε χώρες-κλειδιά στην καλλιέργεια και παραγωγή καφέ, ιδίως στην Βραζιλία, η οποία, όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμά της, γειτνιάζει χρονικά.

Ως ενθαρρυντική ένδειξη παρουσιάζονται τα μελλοντικά παράγωγα της χρηματιστηριακής τιμής του καφέ (coffee futures), τα οποία προεξοφλούν μείωση τιμής από 4,7% έως 5% σε σχέση με τη σημερινή τιμή στα μέσα Μαρτίου του 2023 και εξισορρόπηση της αγοράς σε αργότερο χρονικό διάστημα, προς τον Μάιο του 2024, με τιμές δηλαδή κοντά σ’ εκείνες των αρχών του 2021.

Είναι γεγονός ότι στην ψηλάφηση του καφέ, τόσο σε επίπεδο εισαγωγών χονδρικής, όσο και ως προϊόν λιανικής ή ως επεξεργασμένο στα σημεία πώλησης καφέ, έχουν υπεισέλθει αρκετοί παράγοντες, πέραν της τιμής της πρώτης ύλης. Το FOODReporter, σε μια προσπάθεια να ξεδιαλύνει ακόμη περισσότερο τα πράγματα στο χώρο του καφέ εισφέρει τη γνώση και την εμπειρία ενός στελέχους της αγοράς που δραστηριοποιείται σε περισσότερα από ένα στάδια του καφέ, του Managing Director των Coffee Island, Αλέξανδρου Ζαπανιώτη. Όπως λέει και ο ίδιος, «όλες οι δυνάμεις δρουν ταυτόχρονα αυτή τη στιγμή επάνω στην αγορά του καφέ», γεγονός πραγματικά πρωτόγνωρο για την τελευταία 25ετία.

Με αφορμή την σταθερά υψηλή τιμή του καφέ στη χονδρική αγορά, θεωρείτε ότι οι εισαγωγείς καφέ στην Ελλάδα έχουν εξαντλήσει όλα τα περιθώρια συγκράτησης της τιμής;

Δεν μπορώ να εκφράσω άποψη εκ μέρους των εισαγωγέων καφέ στην Ελλάδα, επειδή θεσμικά δεν εκπροσωπώ κάποιο Σύνδεσμο για να μπορώ να έχω πλήρη και έγκυρη εικόνα ώστε να σας μεταφέρω. Ως Coffee Island, ως εισαγωγέας άφρυκτου καφέ (πράσινου καφέ) στην Ελλάδα, δεν έχουμε απλά εξαντλήσει τα περιθώρια, αλλά τα έχουμε ξεπεράσει κατά πολύ. Πρόκειται για ένα κύμα αύξησης της τιμής του άφρυκτου καφέ που έχει ξεκινήσει από τον Μάιο του 2021. Από τη μεριά μας, αναμέναμε υπομονετικά, ψύχραιμα και με υπευθυνότητα απέναντι στους συνεργάτες μας και τον τελικό καταναλωτή μέχρι να κάνουμε κάποια κίνηση και αυτό που καταφέραμε ήταν να μετακυλήσουμε το ελάχιστο δυνατό το Νοέμβριο του 2021. Από τότε, έχουν υπεισέλθει και αρκετοί ακόμη παράγοντες, πέραν της τιμής της πρώτης ύλης άφρυκτου καφέ, που επηρεάζουν την τιμή των προϊόντων καφέ (ροφημάτων και καφέ σε κόκκους ή αλεσμένο για το σπίτι), τους οποίους με συνέπεια και υπευθυνότητα διαχειριζόμαστε ακόμη και σήμερα.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι μιλώντας για αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης άφρυκτου καφέ, αυτή τη στιγμή αναφερόμαστε σε υπερδιπλασιασμό τιμής, σε σχέση με τον Μάιο του 2021.

Τι θα σημαίνει για την προμήθεια ελληνικής αγοράς καφέ, μια δεύτερη συνεχόμενη περιορισμένη σοδειά στη Βραζιλία, λόγω έκτακτων καιρικών συνθηκών;

Η ελληνική αγορά καφέ χρειάζεται να εμβαθύνει ακόμη περισσότερο στο θέμα των παραγόντων που επηρεάζουν διεθνώς την τιμή του άφρυκτου καφέ, είτε αναφερόμαστε σε χρηματιστηριακές τιμές είτε σε απευθείας αγορές από φάρμες, μέθοδο που από τη μεριά μας στην Coffee Island ακολουθούμε κατά πλειοψηφία εδώ και αρκετά χρόνια μέσω του προγράμματος Direct Trade. Οι δυνάμεις της αγοράς είναι αρκετές και η συγκεκριμένη που αναφέρετε είναι μόνο μία από αυτές.

Αυτή τη στιγμή, όλες οι δυνάμεις δρουν ταυτόχρονα πάνω στην αγορά, γεγονός πρωτοφανές για τα τελευταία 25 χρόνια: τα παγκόσμια επίπεδα αποθέματος άφρυκτου καφέ, οι προβλέψεις για τις επόμενες εσοδείες στις χώρες-κλειδιά, δηλαδή τη Βραζιλία και την Κολομβία, οι ισοτιμίες των νομισμάτων, τα καιρικά φαινόμενα, τα κόστη των μεταφορών, η διαθεσιμότητα μεταφορικών μέσων, το κόστος της ενέργειας, γεγονότα παγκόσμιας κλίμακας, όπως η πανδημία του κορωνοϊού, ο πόλεμος στην Ουκρανία ως παράγοντας που έχει επηρεάσει την παραγωγή λιπασμάτων, η θέση ασφάλειας που θέλουν να κρατήσουν οι roasters παγκοσμίως και δεν προβαίνουν σε αγορές.

Αυτές μπορούμε να πούμε πως είναι οι βασικότερες και δεν επηρεάζουν μόνο τη χώρα μας, αλλά πρωτίστως οι επιπτώσεις τους φτάνουν στις χώρες παραγωγής καφέ.

Υποθετικά λοιπόν, αν παραμείνουν σταθερές όλες οι υπόλοιπες δυνάμεις που αναφέρθηκαν, οι άσχημες καιρικές συνθήκες στη Βραζιλία θα διατηρήσουν την αγορά του καφέ χρηματιστηριακά στα υφιστάμενα επίπεδα με ισχυρές αυξητικές τάσεις.

Μεγάλο θέμα όμως θα τεθεί και για τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν οι φάρμες στην παράδοση της συμφωνηθείσας ποιότητας, ιδιαίτερα όταν αναφερόμαστε σε specialty coffee.

Για το λόγο αυτό, από μεριάς μας, βρισκόμαστε σε μία φάση έντονης επικοινωνίας και επαφής μας μέσω ταξιδιών με τις παραγωγικές χώρες, ώστε να σταθούμε κοντά στους αγρότες που ασχολούνται με τις καλλιέργειες καφέ και να αναζητήσουμε βιώσιμες πρακτικές, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Αυτό που χρειάζεται είναι να τους ακούσουμε, να τους στηρίξουμε και να μην τους αντιμετωπίζουμε ως «τιμές» στην οθόνη του υπολογιστή.

Ομολογουμένως η χονδρική τιμή του καφέ αποτελεί μόνο ένα μέρος για την τελική παρασκευή των ροφημάτων των Coffee Island που σερβίρονται στον πελάτη. Ωστόσο, η παράλληλη αύξηση του ενεργειακού κόστους ενός καταστήματος είναι πιθανό να μειώσει περαιτέρω το περιθώριο κέρδους για τον πωλητή. Υπάρχουν κινήσεις ή αποφάσεις που έχουν μελετηθεί κεντρικά για συγκράτηση των τιμών, ώστε να μην δει κι άλλη αύξηση στον καθημερινό καφέ του ο καταναλωτής;

Θα μου επιτρέψετε να διατηρήσω μία εντελώς διαφορετική άποψη ως προς το συγκεκριμένο συμπέρασμα. Τα προϊόντα καφέ, τόσο για τα καφεκοπτεία Coffee Island, όσο και για ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς καφέ και τις καταγεγραμμένες καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα, δεν περιορίζονται στα ροφήματα. Είναι τεράστια η επίπτωση της αύξησης του κόστους του καφέ ανά κιλό τόσο στα καφεκοπτεία μας, όσο και στον τελικό καταναλωτή, ο οποίος έχει υπολογιστεί ότι επιλέγει περίπου το 50% των καφέδων του το μήνα να το απολαύσει στο σπίτι ή το γραφείο του, φτιάχνοντάς τον καφέ του μόνος του και όχι παραγγέλνοντας έτοιμο ρόφημα.

Συμπερασματικά, για να είμαστε υπεύθυνοι απέναντι στο προϊόν που λέγεται καφές ή ρόφημα καφέ, χρειάζεται να βλέπουμε όλες τις πτυχές του και τις επιπτώσεις της αύξησης της τιμής του ανά κιλό και όχι μόνο να εξετάζουμε το ρόφημα.

Πράγματα, υπάρχουν και άλλες δυνάμεις που επηρεάζουν την κερδοφορία των καφεκοπτείων μας και μία από αυτές είναι το ενεργειακό κόστος.

Η στάση μας ως δίκτυο Coffee Island είναι σταθερή και οφείλουμε να εξάρουμε την υπευθυνότητα με την οποία οι συνεργάτες μας την ενδυναμώνουν.

Η απάντηση είναι σεβασμός και ισορροπία σε τρεις άξονες: βιωσιμότητα των επιχειρήσεών μας, διασφάλιση των θέσεων εργασίας των χιλιάδων ανθρώπων και κυρίως νέων που στελεχώνουν τον οργανισμό μας, σεβασμός τις δυσκολίες που ο τελικός καταναλωτής έχει στην καθημερινότητά του.

Για να μπορέσουμε να συνεχίζουμε ως Coffee Island να εκδημοκρατίζουμε την ποιοτική εμπειρία καφέ και να την καθιστούμε προσβάσιμη και προσιτή σε όλους. Το έχω δηλώσει ξανά στο παρελθόν: Ο ποιοτικός καφές δεν είναι πολυτέλεια για να αντιμετωπίζεται τεχνοκρατικά ως τέτοια. Αποτελεί μία απόλαυση της καθημερινότητας που όλοι μας αξίζουμε. Από τη μεριά μας, υποσχόμαστε ότι θα συνεχίσουμε να δίνουμε συνεχώς κίνητρα στους συνεργάτες μας και τους τελικούς καταναλωτές και φίλους της Coffee Island, ώστε να απολαμβάνουν τον ποιοτικό καφέ Coffee Island, αλλά και τα υπόλοιπα προϊόντα μας, καθημερινά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

i-mall Micro Market: Το αύριο μετά το άνοιγμα του πρώτου ρομποτικού καταστήματος μικρολιανικής στην Ελλάδα

Το πρώτο ρομποτικό κατάστημα μικρολιανικής στην Ελλάδα χωρίς προσωπικό με την ονομασία i-mall Micro Market, ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 30 Ιουνίου 2022 στην περιοχή της Νέας Σμύρνης και έκτοτε η ανταπόκριση του κόσμου είναι αρκετά ενθαρρυντική, σύμφωνα με τη δήλωση του εμπνευστή και CEO Δημήτρη Καραβασίλη στο FOODReporter.

3.000 συναλλαγές εντός του «έξυπνου» καταστήματος από τον Ιούλιο του 2022 έως σήμερα
«Δεδομένης της περιόδου που ανοίξαμε, φέτος το καλοκαίρι, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 3000 συναλλαγές» αναφέρει ο κ. Καραβασίλης σχετικά με το πως ανταποκρίνεται το καταναλωτικό κοινό στην ιδέα της αυτοεξυπηρέτησης μέσω της ρομποτικής. Ο CEO του i-mall είχε δηλώσει στα εγκαίνια του καινοτόμου καταστήματος ότι πολύ νωρίτερα από το άνοιγμα του, είχε πραγματοποιηθεί μία έρευνα κοινού με σκοπό να ανακαλύψει τοπογραφικά ποιο είναι το πιο κατάλληλο ηλικιακό κοινό στο οποίο οφείλει να απευθύνεται, εστιάζοντας εν τέλει στις νεότερες γενιές. «Με μεγάλη ικανοποίηση, βλέπουμε ότι τα δεδομένα των πωλήσεων επιβεβαιώνουν τα στοιχεία των ερευνών τα οποία εκπονήσαμε. Μεγαλύτερο δείγμα, βέβαια, αναμένουμε να έχουμε μέχρι τον Οκτώβριο, καθώς θα έχουν συμπεριληφθεί στα δεδομένα αυτά και οι πωλήσεις οι οποίες θα προέλθουν μέσω της online εφαρμογής» υπογραμμίζει ο κ. Καραβασίλης.

Ενεργειακά ποτά, αναψυκτικά, χυμοί, σοκολάτες, μπύρες και είδη προσωπικής υγιεινής φεύγουν πιο γρήγορα από τα ράφια των αυτόματων πωλητών
«Οι κωδικοί που κινούνται περισσότερο είναι τα ενεργειακά ποτά, τα αναψυκτικά, οι χυμοί, οι σοκολάτες, οι μπύρες και τα είδη προσωπικής υγιεινής. Τα ράφια στις κατηγορίες αυτές αδειάζουν μία φορά την ημέρα. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, η αναπλήρωση γίνεται μία φορά ανά δύο ημέρες. Επιπλέον ενθαρρυντικά, φαίνεται να κινούνται και οι κατηγορίες των sandwich, bake off, αραβικές πίτες και άλλα είδη τροφίμων γρήγορης κατανάλωσης» υπογραμμίζει ο Δημήτρης Καραβασίλης στο FOODReporter σχετικά με τους κωδικούς του καταστήματος που αγοράζονται περισσότερο από τους νέους καταναλωτές. Αξίζει να αναφερθεί ότι, σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα ενεργοποιηθούν και νέες κατηγορίες προϊόντων βάσει των αναγκών της περιοχής και συγκεκριμένα, τα ατομικά γλυκά και οι σαλάτες – γεύματα.

Αναφορικά με τις ώρες αιχμής, ο CEO του i-mall Micro Market παρατηρεί ότι οι περισσότερες πωλήσεις γίνονται μεταξύ του διαστήματος 17:00 – 02:00 και ύστερα μεταξύ 12:00 – 15:00.

Σχετικά με το σχέδιο επέκτασης του i-mall Micro Market και σε άλλες περιοχές στην Ελλάδα, ο Δημήτρης Καραβασίλης αναφέρει ότι μέχρι στιγμής υπάρχουν 92 ενδιαφερόμενοι από όλη την ελληνική επικράτεια. «Βασικός στόχος μέσα στο 2022 είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις με 6 – 10 ενδιαφερόμενους. Στοχεύουμε στο άνοιγμα ενός τουλάχιστον καταστήματος σε κάθε πόλη της Ελλάδος, προτεραιότητα βέβαια έχει η Αθήνα, αν και δεν αποκλείεται να ανοίξουμε παράλληλα με την Αθήνα και καταστήματα στην επαρχία» επισημαίνει ο ίδιος.

Αναμένεται η ολοκλήρωση της παραχώρησης του master franchise στη Ρουμανία μέχρι τα τέλη του έτους
Το ενδιαφέρον της ομάδας του i-mall, είναι στραμμένο και πέραν των ελληνικών συνόρων. «Η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι αρκετά θετική καθώς πρόκειται για ένα νέο project. Η Ρουμανία είναι η πιο “ώριμη” εξέλιξη προς το παρόν, αφού μέχρι τα τέλη του έτους, θα έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση του master franchise. Επιπρόσθετα, ακολουθούν με αξιώσεις, μετά από συζητήσεις που έχουν ήδη φτάσει σε προχωρημένο στάδιο, η Πορτογαλία, η Κύπρος, δύο Αραβικές χώρες, η Ισπανία, η Γαλλία και η Γερμανία» δηλώνει στο FOODReporter o κ. Καραβασίλης. Ο ίδιος αναφέρει, βέβαια, ότι πρόκειται για μία αρκετά χρονοβόρα διαδικασία, καθώς απαιτείται η εξεύρεση του μοναδικού συνεργάτη ο οποίος θα αναλάβει, είτε από μόνος του, είτε μέσω franchise, το άνοιγμα των αντίστοιχων ρομποτικών καταστημάτων στη χώρα ευθύνης του.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter