Retail & More: Πού μπαίνει ο πήχης για τις φετινές πωλήσεις των Carrefour

Στα 10 εκατομμύρια ευρώ έχει μπει ο πήχης για τις φετινές πωλήσεις της Retail & More, της εταιρείας που έχει αναλάβει να υλοποιήσει την ανάπτυξη και επαναλειτουργία των καταστημάτων της γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Carrefour στην ελληνική αγορά. Αυτό προκύπτει από τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2021, την πρώτη οικονομική χρήση της εταιρείας, αν και «μισή», αφού ιδρύθηκε μόλις τον Ιούνιο του 2021.

Όπως αναφέρει η διοίκηση της Retail & More στην έκθεση διαχείρισής της, με ημερομηνία 31 Μαρτίου, η παγκόσμια ενεργειακή κρίση που εμφανίστηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2021 έχει οδηγήσει σε αύξηση του ενεργειακού κόστους και την Ελλάδα, με ενδεχόμενο να αυξηθεί το λειτουργικό κόστος
της εταιρείας και παράλληλα να επηρεαστεί η ζήτηση λόγω μείωσης στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Παράλληλα, η πολεμική εμπλοκή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι πολύ πιθανό να επιφέρει νέες ανατιμήσεις στην αγορά ενέργειας, καθώς και σε βασικά προϊόντα διατροφής, ενώ οι οικονομικές κυρώσεις που έχει επιβάλλει η Δύση στην Ρωσία είναι δυνατόν να αποτελέσουν πρόσθετο παράγοντα ανοδικής πίεσης των τιμών.

Ωστόσο, καθώς οι δραστηριότητες της εταιρείας δεν έχουν καμία γεωγραφική ή εμπορική σύνδεση με την εμπόλεμη περιοχή εκτιμάται ότι η πιθανότητα οικονομικών επιπτώσεων στα οικονομικά μεγέθη της κατά την τρέχουσα χρήση 2022 είναι πολύ μικρή. Με βάση τα δεδομένα αυτά, καθώς και το πλάνο για την ανάπτυξη των καταστημάτων Carrefour ανά την Ελλάδα, η εκτίμηση της διοίκησης για τις πωλήσεις της χρήσης 2022 ανέρχεται στο ποσό των 10 εκατομμυρίων ευρώ.

Δώδεκα καταστήματα ήδη σε λειτουργία
Η επιστροφή του σήματος και των προϊόντων της Carrefour στην Ελλάδα ανακοινώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο και ήδη τον Απρίλιο ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πέντε πρώτα καταστήματα Carrefour, με στόχευση σε τουριστικές περιοχές: δύο στη Ζάκυνθο και τρία στη Χαλκιδική. Ακολούθησαν ακόμα έξι καταστήματα σε Θάσο, Σαντορίνη, Θεσσαλονίκη και Κω, ενώ σε λειτουργία βρίσκεται εδώ και λίγο καιρό και το πρώτο κατάστημα Carrefour στην Αττική, και συγκεκριμένα στον Πειραιά, στην οδό Γούναρη.

Το πλάνο της Retail & More προβλέπει τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου καταστημάτων, σε ολόκληρη την Ελλάδα, το οποίο θα περιλαμβάνει 25 καταστήματα Carrefour Market και Carrefour Express. Η εταιρεία έχει επίσης ανακοινώσει την πρόθεσή της να φέρει στην Ελλάδα και τρεις ακόμα τύπους καταστημάτων: τα Carrefour Bio με βιολογικά και οικολογικά προϊόντα, τα SUPECO convenience-discount stores, που θα δημιουργηθούν στις εισόδους των μεγάλων αστικών κέντρων, καθώς και τα πλήρως αυτοματοποιημένα Carrefour Flash 10/10.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Δύσκολη η χρονιά για τον καφέ, ο ανταγωνισμός συγκρατεί την χονδρική τιμή

Δύσκολη ήταν η φετινή χρονιά για τον καφέ, η τιμή του οποίου έχει ανέβει αρκετά σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή τιμή χονδρικής για εισαγωγείς, προμηθευτές και επεξεργαστές. Όλα ξεκίνησαν από τον μεγάλο παγετό στη Βραζιλία τον Ιούλιο του 2021, ενώ μετεωρολογικές αναταραχές και ασυνήθιστα χαμηλές θερμοκρασίες είχαμε και κατά την αποκομιδή της περσινής σοδειάς σε Κολομβία και Βιετνάμ.

«Έχουμε κλείσει ήδη ένα έτος με υψηλά κοστολόγια», τονίζει στο FOODReporter ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Γιάννος Μπενόπουλος, και εξηγεί:

«Ο καφές αποτελεί αγροτικό προϊόν και οι κλιματικές συνθήκες μοιραία παίζουν σημαντικό ρόλο. Ταυτόχρονα, όμως, ο καφές είναι και χρηματιστηριακό προϊόν.
Η βασική τιμή του ανεπεξέργαστου καφέ καθορίζεται χρηματιστηριακά. Περιμένουμε όλοι να δούμε τι θα επικρατήσει το ερχόμενο εικοσαήμερο στη Βραζιλία, που είναι πολύ σημαντική χώρα για τον καφέ. Αν πράγματι δεν έχει τις βροχοπτώσεις που χρειάζονται, τότε ενδεχομένως να υπάρξει πρόβλημα. Αν όμως βρέξει, τότε η σοδειά πιθανά να είναι αυτή που θέλουμε». Μια καλή σοδειά δεν είναι πανάκεια, δεδομένων και των υπόλοιπων συνθηκών, με τις καθυστερήσεις στο ναύλωμα κοντέινερ, την άνοδο της τιμής των ναύλων και την αύξηση του ενεργειακού κόστους σε όλα τα στάδια, αλλά όπως δηλώνει ο κ. Μπενόπουλος «θα προεξοφλούσε μια πλαγιοκαθοδική πορεία στις τιμές».

Ωστόσο, οι εκτιμήσεις από το εξωτερικό είναι ανησυχητικές, καθώς όλο και πληθαίνουν οι τοπικές αναφορές για υπερβολική ξηρότητα στις καλλιέργειες της Βραζιλίας. Η Maxar Technologies έχει εκτιμήσει ότι οι καιρικές συνθήκες La Nina είναι πιθανό να διαρκέσουν μέχρι το τέλος του 2022 και η Somar Meteorologia ανέφερε ότι στην ανατολική επαρχία Minas Gerais, που αντιπροσωπεύει περίπου το 30% της καλλιέργειας Arabica στη Βραζιλία, δεν σημειώθηκαν βροχοπτώσεις για δύο συνεχόμενες εβδομάδες. Ως αποτέλεσμα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του καφέ Arabica διαπραγματεύονται σε σταθερά υψηλή τιμή.

Οι σταδιακές αυξήσεις στην τιμή από την αρχή του 2022 δεν καλύπτουν την πλήρη αύξηση κόστους ως προς την εμπορία του κόκκου
«Υπάρχουν σταδιακές αυξήσεις που έχουν γίνει από την αρχή της χρονιάς στην τιμή του καφέ, αλλά αυτές δεν καλύπτουν την πλήρη αύξηση του κόστους ως προς την εμπορία του κόκκου. Εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού που υπάρχει στον κλάδο των εισαγωγέων, προμηθευτών, των εταιρειών επεξεργασίας καφέ, αλλά και των σημείων πώλησης, οι τιμές συγκρατούνται», αποκαλύπτει ο κ. Μπενόπουλος. Η αύξηση που έχει επέλθει είναι συγκρατημένη, μα δεν είναι αμελητέα. «Μιλάμε για αύξηση 2 έως 4 ευρώ το κιλό στην πρώτη ύλη του καφέ, η οποία, μετά το κόστος επεξεργασίας που είναι κι αυτό αυξημένο, φθάνει στα 3 έως 5 ευρώ το κιλό», συμπληρώνει.

Αντικειμενικά, το κόστος του ίδιου του καφέ, ως συστατικού σε ένα ρόφημα, δεν είναι μεγάλο και άρα, δεν αναμένεται σύντομα να φανεί το αποτέλεσμα της αύξησης της τιμής σε μεμονωμένα σημεία πώλησης καφέ ή σε αλυσίδες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι, παρέα με το «εκρηκτικό» κοκτέιλ της αύξησης του ενεργειακού κόστους, δεν θα επανυπολογιστεί και το περιθώριο κέρδους των σημείων λιανικής πώλησης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Επ. Ανταγωνισμού: Απορρίφθηκε η καταγγελία της ΑΓΝΗ κατά της Coca-Cola 3E για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης

Ομόφωνα απορρίφθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η καταγγελία της εταιρείας αναψυκτικών ΑΓΝΗ κατά της Coca-Cola 3E για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στις αγορές όπου δραστηριοποιείται, κρίνοντάς την ως νόμω και ουσία αβάσιμη. Σύμφωνα με την καταγγελία της ΑΓΝΗ, η Coca-Cola κατέχει «δεσπόζουσα θέση στην αγορά των αναψυκτικών τύπου cola, καθώς και σε λοιπές κατηγορίες αναψυκτικών τη θέση αυτή, εφαρμόζοντας από το 2013 επιθετική συμπεριφορά και μεθόδους “ληστρικής υπερτιμολόγησης”, ήτοι τιμολογώντας κάτω του κόστους, στα ανταγωνιστικά προς την καταγγέλλουσα προϊόντα, προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να εξοβελίσει την καταγγέλλουσα από την αγορά». Η βιομηχανία αναψυκτικών με έδρα τον Ορχομενό Βοιωτίας ισχυριζόταν επίσης ότι, ακόμα και εάν η καταγγελόμενη εταιρεία δεν τιμολογεί κάτω του κόστους, «η μεθοδευμένη επιλεκτική μείωση της τιμής των προϊόντων της Coca-Cola 3E, τα οποία ανταγωνίζονται αυτά της ΑΓΝΗ, εστιάζοντας στη γυάλινη συσκευασία, συνιστά κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης με στρατηγικό στόχο τον εξοβελισμό της ΑΓΝΗ, αφού η καταγγελλόμενη γνωρίζει τη δυσμενή θέση της καταγγέλλουσας και την αδυναμία της να αντιδράσει».

Τι αποφάσισε η Επιτροπή
Στην απόφασή της που δημοσιεύθηκε χθες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού τονίζει πως, κατά την ομόφωνη κρίση της, από τα στοιχεία τα οποία επικαλέστηκε και προσκόμισε η ΑΓΝΗ, από την έρευνα της υπηρεσίας, τον φάκελο της υπόθεσης και την ακροαματική διαδικασία, δεν προκύπτουν ενδείξεις για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης λόγω στρατηγικής επιθετικής τιμολόγησης ή πρακτικών επιλεκτικής μείωσης τιμών στα ανταγωνιστικά προς την καταγγέλλουσα προϊόντα της Coca-Cola με σκοπό τον εξοβελισμό της καταγγέλλουσας από την αγορά των λοιπών ανθρακούχων αναψυκτικών (πορτοκαλάδες, αναψυκτικά τύπου lemon – lime, κλπ).

Επί του ισχυρισμού της ΑΓΝΗ περί σταυροειδούς επιδότησης εκ μέρους της Coca-Cola 3E, η Επιτροπή Ανταγωνισμού σημειώνει πως η καταγγελλόμενη δεν χρησιμοποίησε τα έσοδά της στις αγορές όπου δεν υφίστανται ανταγωνιστικές πιέσεις για να καλύψει τη ζημία της σε αυτές που υφίστανται, και δη σε αυτές που δραστηριοποιείται η ΑΓΝΗ, δεδομένου ότι η καταγγελλόμενη δεν τιμολογεί κάτω του κόστους της στις αγορές δραστηριοποίησης της καταγγέλλουσας και ως εκ τούτου δεν υφίσταται ζημιά στις ανωτέρω αγορές. Εξάλλου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ομόφωνα έκρινε ότι ο ισχυρισμός της ΑΓΝΗ περί κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης της καταγγελλόμενης, μέσω της άσκησης πίεσης για απομάκρυνση ψυγείων της από την Coca-Cola, προκειμένου να επιτευχθεί η μη τοποθέτηση ανταγωνιστικών προϊόντων σε συγκεκριμένο κατάστημα, είναι αβάσιμος, όπως και ο ισχυρισμός για διακριτική μεταχείριση των αποκλειστικών πρατηριούχων της Coca-Cola σε βάρος της ΑΓΝΗ. Αντίθετα, παρατηρεί πως από την ανάλυση των στοιχείων κόστους των προϊόντων προκύπτει ότι οι τιμές που θέτει η Coca-Cola στα προϊόντα, τα οποία ελέγχθηκαν, διαμορφώνονται σταθερά σε επίπεδα άνω του μέσου συνολικού κόστους, ανά προϊόν, ενώ η διαφορά μεταξύ των τιμών που θέτει η καταγγελλόμενη σε σχέση με το συνολικό κόστος της είναι τόσο σημαντική, ώστε δεν αφήνει αμφιβολία περί τυχόν τιμολόγησης κάτω του κόστους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter