Μειωμένος ο τζίρος της αγοράς αναψυκτικών στο πρώτο τετράμηνο του 2022

Πτώση τζίρου σε όλες τις κατηγορίες αναψυκτικών έχουμε το 2022 σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της IRI για το πρώτο τετράμηνο της φετινής χρονιάς.
Ο συνολικός τζίρος της κατηγορίας των αναψυκτικών για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο 2022 διαμορφώθηκε στα 54,43 εκατ. ευρώ, αρκετά κάτω από το όριο των 60 εκατ. ευρώ, το οποίο δεν είχε ξεπεραστεί ούτε το 2021 (57,63 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο πρώτο τετράμηνο), μειωμένος κατά 5,6% σε σχέση με το 2021.

Οι ιδιαιτερότητες του πρώτου τετραμήνου του 2021 – «Βουτιά» για τα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας
Ωστόσο, αν υπολογίσει κανείς ότι ο τζίρος δωδεκαμήνου για τα προηγούμενα τρία έτη, δηλαδή 2018, 2019 και 2020, κυμάνθηκε μεταξύ 161,28 εκατ. ευρώ και 171,88 εκατ. ευρώ, για το πρώτο τετράμηνο θα περιμέναμε τζίρο άνω των 55,51 εκατ. ευρώ και έχουμε 54,43 εκατ. ευρώ. Βρισκόμαστε δηλαδή πολύ κοντά σε απόλυτους αριθμούς.

Συμπεραίνουμε ότι το 2021 δεν είναι ασφαλής χρονιά – κριτήριο. Ιδιαίτερα το πρώτο τετράμηνο της συγκεκριμένης χρονιάς, υπήρχε ακόμη lockdown στην Ελλάδα και οι αγορές τροφίμων και ποτών από σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένες. Αφενός το ίδιο το 2021 δεν συνέχισε έτσι, αλλά και ούτε το 2022 αναμένεται να πιάσει το δωδεκάμηνο του 2022. Από την άλλη, ο τζίρος δωδεκαμήνου του 2018 και του 2019 είναι εφικτοί στόχοι για το 2022.

Οι πρώτοι τέσσερις μήνες του 2022 έχουν καλύψει το 33,74% του συνολικού τζίρου του 2018 και το 32,1% του 2019.

Μεγάλη «βουτιά» έχει σημειώσει η υποαγορά των αναψυκτικών ιδιωτικής ετικέτας, κατά 18,1% σε τζίρο πωλήσεων, από τα 964.598 ευρώ στο πρώτο τρίτο του 2021 στα 790.332 ευρώ κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Η πτώση είναι στο 20,3% σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων, σε μια υποαγορά, πάντως, που αποτελεί μόλις το 2,6% έως 4,1% του συνολικού όγκου πωλήσεων στην ενιαία αγορά αναψυκτικών.

Πτώση κατανάλωσης σε Κρήτη και Θεσσαλονίκη – Ακριβότερα τα αναψυκτικά στην Αττική
Σε ό,τι αφορά τα αναψυκτικά, εξάλλου, η μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση σημειώθηκε στα σούπερ μάρκετ της Κρήτης, κατά 8,9% στον κύκλο εργασιών, από 3,26 εκατ. ευρώ σε 2,97 εκατ. ευρώ. Θα έλεγε κανείς ότι, πέρα από την άνοδο του πληθωρισμού και των τιμών και την ενεργειακή κρίση παρέα με τις αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, καταγράφεται ξανά η τάση των Ελλήνων καταναλωτών για στροφή προς πιο υγιεινά τρόφιμα και ποτά, εν προκειμένω μείωση κατανάλωσης στα ποτά που δεν συμπεριλαμβάνονται στην υγιεινή διατροφή.

Στην ποσοστιαία πτώση τζίρου ακολούθησε η αγορά της Θεσσαλονίκης, με πτώση 7,7% και έπειτα η Αττική με πτώση 6,3% στον τζίρο.

Ωστόσο, η πτώση ήταν μικρότερη στην Αττική σε όγκο πωλήσεων (5,4%, πίσω και από την αγορά οργανωμένου λιανεμπορίου ολόκληρου του υπολοίπου Βόρειας Ελλάδας, πλην Θεσσαλονίκης, που ήταν 5,8%), κάτι που καταδεικνύει ότι τα αναψυκτικά εν πολλοίς πωλούνται σε υψηλότερες τιμές στην Αττική.

Η καταναλωτική συμπεριφορά ως προς τα αναψυκτικά στα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ, συγκριτικά μ’ αυτά της γειτονιάς
Η μεγαλύτερη πτώση όγκου πωλήσεων αναψυκτικών σημειώθηκε στα μικρομεσαία καταστήματα σούπερ μάρκετ, δηλαδή σ’ εκείνα από 400 έως 1.000 τ.μ. (6,8%), ενώ η μικρότερη σημειώθηκε στα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών. Οι καταναλωτές που ψωνίζουν σε μεγάλους χώρους κάνουν ψώνια που δεν επηρεάζουν τα χρήματα που δαπανούν για αναψυκτικά. Αντίθετα, η μείωση κατανάλωσης δείχνει να είναι περισσότερο ορατή στα συνοικιακά σούπερ μάρκετ γειτονιάς.

Στα συγκεκριμένα μικρομεσαία καταστήματα σούπερ μάρκετ (από 400 έως 1.000 τ.μ.) η πτώση τζίρου ήταν ακόμη πιο ραγδαία: 7,1%, από τα 19,98 εκατ. ευρώ στο πρώτο τετράμηνο του 2021 στα 18,56 εκατ. ευρώ τους αντίστοιχους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022.

Η μικρότερη πτώση τζίρου (0,8%) εμφανίζεται στα πολύ μικρά σούπερ μάρκετ, μέχρι 400 τ.μ. Τα αναψυκτικά πωλούνται πιο ακριβά στα συγκεκριμένα σημεία οργανωμένου λιανεμπορίου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Άρωμα… Ελλάδας στη SIAL Paris 2022

Ισχυρό είναι το ενδιαφέρον που καταγράφεται από ελληνικές επιχειρήσεις για την SIAL Paris 2022, τη μεγάλη διεθνή έκθεση τροφίμων που επιστρέφει φέτος μετά από το «διάλειμμα» του 2020 λόγω πανδημίας. Όπως μάλιστα ανέφερε χαρακτηριστικά η Μπέτυ Αλεξανδροπούλου, εντεταλμένη σύμβουλος του Enterprise Greece, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου εν όψει της έκθεσης, το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται είναι τόσο μεγάλο, που ο οργανισμός δεν μπορεί να το καλύψει με τον χώρο που διαθέτει στη φετινή SIAL. Γεγονός που δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι παρά τις προκλήσεις της εποχής, οι εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις δεν επιβραδύνουν τις προσπάθειές τους για ενίσχυση της παρουσίας τους σε αγορές του εξωτερικού. Σύμφωνα με όσα ανέφερε η κ. Αλεξανδροπούλου, το μήνυμα της εθνικής συμμετοχής για το 2022 είναι το “Invest in Taste”. Όπως εξήγησε, πρόκειται για ένα μήνυμα που «προσκαλεί την προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα, και από αγοραστές αλλά και από καταναλωτές, υποδηλώνοντας πως έτσι επενδύει κανείς στη γεύση, στην ποιότητα και στο ευ ζην. Ταυτόχρονα, αποτελεί μια ανοιχτή πρόσκληση σε ξένους αγοραστές και επενδυτές να επενδύσουν στο ελληνικό τρόφιμο, αφού η χώρα μας διαθέτει αφθονία ευκαιριών για δημιουργία προστιθέμενης αξίας σε πολλές κατηγορίες προϊόντων».

Audrey Ashworth, διευθύντρια, SIAL Paris

Η ελληνική παρουσία στη SIAL
Στο εθνικό περίπτερο θα εκθέσουν τα προϊόντα τους συνολικά 96 εταιρείες, σε μία έκθεση 1.630 τ.μ., ενώ εκτός από τις εταιρείες στο εθνικό περίπτερο θα συμμετέχουν και οι περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Ηπείρου και Θεσσαλίας, τα επιμελητήρια Λάρισας, Εύβοιας και Αχαΐας, καθώς και η πρωτοβουλία Ελλα-δικά μας. Για την εθνική συμμετοχή έχει προβλεφθεί χώρος στην Αίθουσα 2 Εθνικών περιπτέρων, ενώ ελληνική παρουσία θα υπάρχει και στις αίθουσες Frozen, Hall 5A, Grocery, Hall 5Β, Bakery & Sweet Products, Hall 5A, και Dairy Products, Hall 7.

Ευκαιρία για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις
Όπως ανέφερε μιλώντας στο FOODReporter η Audrey Ashworth, διευθύντρια της SIAL Paris, η έκθεση αποτελεί μία πολύ καλή ευκαιρία για ελληνικές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, ώστε να παρουσιάσουν τα ποιοτικά προϊόντα τους σε ένα διεθνές κοινό, αποκτώντας μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και προετοιμάζοντας το έδαφος για συνεργασίες με επιχειρήσεις από άλλες χώρες. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η κ. Ashworth (επικαιροποιημένα τον περασμένο Μάιο) η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των δεκαπέντε κορυφαίων χωρών σε συμμετοχές και θα έχει φέτος 20 περισσότερες συμμετοχές σε σχέση με τη SIAL 2018, εκ των οποίων το 26% αφορά σε εταιρείες που συμμετέχουν για πρώτη φορά στη διεθνή έκθεση.

Σημειώνεται ότι στη SIAL 2018 είχαν παρουσιαστεί συνολικά 105 καινοτόμα προϊόντα από την Ελλάδα, εκ των οποίων τα 19 επελέγησαν για περαιτέρω προώθηση.

“Own the Change”
Η φετινή SIAL Paris έχει θέμα “Own the Change”. Σύμφωνα με την Audrey Ashworth, το θέμα αυτό «μας υπενθυμίζει ότι όλοι συμμετέχουμε ενεργά στην αλλαγή και καλούμαστε να κατανοήσουμε τις περιβαλλοντικές, ηθικές, ψηφιακές και δημογραφικές προκλήσεις του πλανήτη. Είναι στο χέρι μας να ανταποκριθούμε στα ζητήματα της επάρκειας τροφίμων και της αλλαγής στις καταναλωτικές συνήθειες. Επίσης, συνεπάγεται, την αναζήτηση και εξέλιξη νεοσύστατων επιχειρήσεων, πρόθυμων να συμβάλουν ενεργά στο αυριανό οικοσύστημα». Στη φετινή έκθεση θα συμμετάσχουν 7.200 εκθέτες σε 250.000 τ.μ. εκθεσιακών χώρων, ενώ αναμένεται να την επισκεφθούν περίπου 310.000 επαγγελματίες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Α. Χατζόπουλος: Επενδύει σε «πράσινες» συσκευασίες με δάνειο 10 εκατ. ευρώ από EBRD και Ταμείο Ανάκαμψης

Επταετές δάνειο ύψους 10 εκατ. ευρώ εξασφαλίζει η εταιρεία συσκευασίας Α Χατζόπουλος ΑΕ από κοινού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ήδη το αίτημα δανειοδότησης έχει πάρει την πρώτη έγκριση από την EBRD και στις 12 Ιουλίου αναμένεται να πάρει την οριστική έγκριση, ανοίγοντας το δρόμο για την εκταμίευσή του.

Ειδικότερα, η εταιρεία θα λάβει το δάνειο σε δύο δόσεις: η πρώτη δόση θα καταβληθεί εξ ολοκλήρου από ίδια κεφάλαια της EBRD, ύψους 3,75 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 6,25 εκατ. ευρώ θα εξασφαλιστούν από κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως αναφέρει η σχετική καταχώρηση της EBRD.

Η εκταμίευση των παραπάνω κεφαλαίων γίνεται μετά την έγκριση του σχετικού επενδυτικού πλάνου της Α. Χατζόπουλος ΑΕ, το οποίο ανέρχεται συνολικά στα 12,5 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να καλύπτει τα υπόλοιπα 2,5 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία περιλαμβάνει δέσμευση της εταιρείας να υποστεί έλεγχο της αξιοπιστίας της από εξωτερικό τρίτο ελεγκτή πιστοληπτικής ικανότητας. Ωστόσο, όπως αναφέρεται από την ίδια την EBRD, η χρηματοδότηση της Α. Χατζόπουλος και ο έλεγχος που θα ακολουθήσει θα ισχυροποιήσουν την πιστοληπτική θέση της εταιρείας για περαιτέρω χρήση χρηματοοικονομικών εργαλείων στο μέλλον.

Καινοτόμες «πράσινες» συσκευασίες – Στόχος οι 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες το 2025
Το συγκεκριμένο δάνειο θα χρησιμοποιηθεί ώστε η Α. Χατζόπουλος ΑΕ να σχεδιάσει και να κατασκευάσει καινοτόμες πράσινες συσκευασίες και ανακυκλώσιμα μέρη, που θα αντικαταστήσουν τις συσκευασίες που κατασκευάζονται με μείγμα υλικών.

Η Α. Χατζόπουλος ΑΕ, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και δύο ξεχωριστά εργοστάσια, κατασκευάζει συσκευασίες για τρόφιμα, ποτά, είδη σπιτιού και προσωπικής περιποίησης, καλλυντικά και είδη φαρμακευτικών, σε μια ευρεία γκάμα εύκαμπτων και διαφορετικών τύπων συσκευασίας.

Στα παραπάνω είδη συσκευασιών, η Α. Χατζόπουλος ΑΕ αποτελεί τον ηγέτη της εθνικής αγοράς, αλλά ταυτόχρονα εξάγει και παραπάνω από το 75% της συνολικής της παραγωγής σε πάνω από 30 χώρες, πέρα από την Ελλάδα, με στόχευση στη βορειοδυτική Ευρώπη.

Η εταιρεία συσκευασίας Αθ. Χατζόπουλος ΑΕ, έχει δεσμευτεί να φτάσει την 100% ανακυκλώσιμη παραγωγή προϊόντων το 2025. Το εγκεκριμένο επενδυτικό πλάνο υποστηρίζει τον συγκεκριμένο φιλόδοξο στόχο.

Σημειώνεται ότι το 2021 ο κύκλος εργασιών της Α. Χατζόπουλος Α.Ε. έφτασε τα 96 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 91 εκατομμυρίων το 2020 και 83 εκατομμυρίων το 2019, ενώ η εστίασή της στην ανάπτυξη όλο και περισσότερων ανακυκλώσιμων λύσεων συσκευασίας επιβραβεύτηκε με το President’s Award στα βραβεία συσκευασίας Worldstars 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Με ταμπέλα Μασούτη τα 18 καταστήματα των «Γαλαξίας ΑΕ» και «Μαρκάτο» στην Κέρκυρα

Με ταμπέλα Μασούτη τα 18 καταστήματα των «Γαλαξίας ΑΕ» και «Μαρκάτο» στην Κέρκυρα
Ολοκληρώθηκε η έναρξη της λειτουργίας όλων των καταστημάτων Μασούτης στην Κέρκυρα, τα οποία προέρχονται από τη συμφωνία με την ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές για μεταβίβαση των καταστημάτων της Κέρκυρας των εταιρειών «Γαλαξίας Α.Ε.» και «Μαρκάτο Α.Ε.» στη Μασούτης.

Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα εγκαινιάζει την παρουσία της στο νησί με 18 νέα καταστήματα, τα οποία εκτός από την πόλη της Κέρκυρας καλύπτουν και το βόρειο και το νότιο τμήμα του νησιού. Στο σύνολο απασχολούνται 299 εργαζόμενοι.

Τώρα, μόνιμοι κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού από αυτό το καλοκαίρι μπορούν να κάνουν τις αγορές τους στα καταστήματα Μασούτης, αλλά και να επωφεληθούν αποκλειστικών προσφορών σε κάθε κατάστημα: για τις πρώτες μέρες λειτουργίας κάθε καταστήματος, οι καταναλωτές μπορούν να κερδίσουν δωροεπιταγή 5€ κάνοντας τις αγορές τους με τη mas card από 50€ και πάνω.

Ταχεία επέκταση στη νησιωτική χώρα
Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο της συμφωνίας με την ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης, η Μασούτης έχει ανοίξει το τελευταίο διάστημα νέα καταστήματα σε Κάλυμνο, Μήλο, Τήνο, Χίο, Νάξο και Σαντορίνη, ενισχύοντας έτσι την παρουσία της στη νησιωτική χώρα εν μέσω τουριστικής περιόδου, επιδιώκοντας να επωφεληθεί από την αυξημένη φέτος τουριστική κίνηση σε σχέση με την περασμένη χρονιά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter