Ο ελληνικός «ENOS» ξαναβρίσκει το δρόμο του στις εξαγωγές

Ξαναβρίσκουν το δρόμο τους οι ελληνικές εξαγωγές οίνου προς Γερμανία. Μετά από πέντε συνεχόμενα έτη αύξησης μεγεθών, τόσο σε αξία και εννέα σε ποσότητα, η πρώτη κάμψη σημειώθηκε το 2019 και κορυφώθηκε το 2020, έτος όπου ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού και επηρέασε εν γένει το παγκόσμιο εμπόριο.

Αυξήθηκε κατά 11,54% ο όγκος πωλήσεων ελληνικού κρασιού στη Γερμανία, τα μεγέθη αξίας και ποσότητας υπολείπονται ακόμη εκείνων του 2019
Η συνολική αξία εξαγωγών του ελληνικού οίνου στη Γερμανία έφθασε στα 28,26 εκατ. ευρώ, σε ποσότητα 12,2 τόνων κρασιού. Η αύξηση στην αξία των εξαγωγών συγκριτικά με 2020 ανήλθε σε 6,18%, ενώ σε όγκο εξαγωγών παρέμεινε σχεδόν σταθερή (αύξηση 0,15%). Ωστόσο, οι ελληνικές εξαγωγές υπολείπονται ακόμη κατά 6,64% σε αξία και κατά 11,54% σε ποσότητα των μεγεθών του 2019, παρόλο που η μέση τιμή ανά λίτρο κινήθηκε ανοδικά, στα €5,54.

Από την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), κρίθηκε ότι ο επώνυμος, σωστά συντηρημένο, ποιοτικός και αναγνωρίσιμος ελληνικός οίνος προσελκύει ποιοτικούς πελάτες, τόσο στην κάβα όσο και στο εστιατόριο.

Ειδικά, στο τελευταίο, ο οίνος που επιλέγεται και εν τέλει μπαίνει στο μενού, προωθεί τη σωστή εικόνα του εστιατορίου. Ακόμη, τα ελληνικά κρασιά παράγονται από πολλές και διαφορετικές αυτόχθονες ποικιλίες σταφυλιού, που είναι περισσότερες από 300 και κυρίως ενδημικές, δηλαδή απαντώνται μόνο στην Ελλάδα.

Η παράδοση της αμπελουργίας στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει τεχνογνωσία στην παραγωγή κρασιού.

Οι παραπάνω παράγοντες θεωρούνται προτερήματα για τον ελληνικό οίνο, μπροστά στην πρόκληση της αύξησης των εξαγωγών, ειδικά σε χώρες που έχουν ως συνήθεια την κατανάλωση κρασιού κατά τη διάρκεια του γεύματός τους σε σημεία εστίασης, όπως εστιατόρια.

Η επικοινωνιακή εκστρατεία βάφτηκε στα ελληνικά χρώματα
Η ΕΔΟΑΟ ξεκινά επικοινωνιακή και ενημερωτική εκστρατεία και παράλληλα, εξετάζει τη συμμετοχή σε εκθέσεις και παρουσιάσεις γευσιγνωσίας, για να προωθήσει το ελληνικό κρασί στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε πρώτο στάδιο.

H ονομασία «ENOS», δηλαδή «Οίνος» εκτός από την προφανή, νοηματική προσέγγιση, βασίστηκε και στον ήχο. Η ΕΔΟΑΟ αναλαμβάνει το έργο να την καταστήσει αξιομνημόνευτη, ευκολονόητη και άμεσα εύληπτη από τα διεθνή Μέσα.

Tα στοιχεία που συνθέτουν το βασικό Key Visual της καμπάνιας είναι το ημικύκλιο, το μπουκάλι, ο ήλιος -και το φεγγάρι – και η θάλασσα. Αντίστοιχα, η χρωματική παλέτα της σύνθεση είναι βασισμένη σε αποχρώσεις του γαλάζιου και του μπλε, εμπνευσμένη από τα χρώματα της Ελλάδας. Το βασικό σύνθημα για τον «ENOS» είναι το παρακάτω: «From responsible vintners, to responsible drinkers», δηλαδή «Από υπεύθυνους οινοποιούς, σε υπεύθυνους καταναλωτές οίνου».

Θα πραγματοποιηθούν διαδικτυακά σεμινάρια (webinars) απευθείας προς καταναλωτές, αλλά και σε ανθρώπους του χώρου της διανομής, της εστίασης και του τουρισμού και παράλληλα, διαφημιστικό σποτ, το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε και στο YouTube. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί τρεις ημερίδες για το καταναλωτικό κοινό σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα και στην Τεχνόπολη των Αθηνών.

Ειδικά για την προοπτική αύξησης των εξαγωγών προς τη Γερμανία, έχουν προγραμματιστεί ενημερωτικές συνεντεύξεις Τύπου σε Βερολίνο, Μόναχο και Ντίσελντορφ, δημιουργία podcasts στη γερμανική γλώσσα και σχετικές οργανικές προωθήσεις μέσω διαδικτύου, αλλά και φυλλαδίων στα γερμανικά.

Η ΕΔΟΑΟ προγραμματίζει Walk around tastings για επαγγελματίες οίνου, τουρισμού, εστιατορίων, διαμορφωτών κοινής γνώμης σε Βερολίνο, Μόναχο και Ντίσελντορφ, αλλά και Masterclasses και γεύματα για επαγγελματίες και influencers. Η ΕΔΟΑΟ προειδοποιεί ότι η υπεύθυνη ημερήσια κατανάλωση κρασιού για τις γυναίκες είναι 12-24 ml και για τους άνδρες 24-36 ml.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

i – mall Micro Market: Physi-Digital κατάστημα στην Ελλάδα με χρήση mobile app και ηλεκτρονικό χαρτζιλίκι

Το πρώτο 24/7 ρομποτικό κατάστημα μικρολιανικής στην Ελλάδα, άνοιξε στην Νέα Σμύρνη και απευθύνεται κυρίως στη νεότερη γενιά για μία εύκολη on the go εμπειρία κατανάλωσης. Τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη στις 30 Ιουνίου 2022 υπό τους ήχους μουσικής του event car της Red Bull.

Ο συνδυασμός του φυσικού με τον ψηφιακό τρόπο αγορών, χάρη στη βοήθεια του τεχνολογικού παρόχου Warply, ξεχωρίζει την ομάδα της i– mall στην ελληνική αγορά της μικρολιανικής. Το σύστημα πληρωμών δημιουργήθηκε από τη Warply σε συνεργασία με την Cardlink.

Δημήτρης Καραβασίλης, CEO – Γιώργος Φασουλάκης, Chief Commercial Officer, i-mall

Επένδυση 3,3 εκατ. ευρώ για τους αυτόματους πωλητές
«Ανακαλύψαμε ότι δεν υπάρχει καμία τεχνολογία αυτομάτων πωλητών που να επιτρέπει την αγορά άνω του ενός προϊόντος με την πρώτη φορά. Αποτύχαμε τρεις φορές μέχρι να καταφέρουμε να φτιάξουμε τα μηχανολογικά εξαρτήματα και logistics έτσι όπως τα θέλαμε, αλλά η αφοσίωση και η επιμονή μας αποτέλεσε κίνητρο να συνεχίσουμε. Πρόκειται για μία επένδυση του concept των μηχανημάτων που αγγίζει τα 3,3 εκατ. ευρώ» συμπληρώνει ο Δημήτρης Καραβασίλης. «Σε μία εβδομάδα έχουμε περίπου 500 συναλλαγές σε αυτό το κατάστημα και 64 ενδιαφερόμενους από την Ελλάδα και από τα νησιά της. Η επένδυση francize θα κυμαίνεται στα 200.000 ευρώ, με χρόνο απόσβεσης τα 3,5 χρόνια, αν ο ημερήσιος τζίρος ανέρχεται στα 750 ευρώ. Το 30% περίπου είναι το μέσο περιθώριο κέρδους» αναφέρει ο εμπορικός διευθυντής Γιώργος Φασουλάκης.

Η έρευνα αποτέλεσε βασική κινητήρια δύναμη για την επιλογή των κωδικών για το κατάστημα με τους εξελιγμένους αυτόματους πωλητές της περιοχής: «Αρχίσαμε να μετράμε ποιες είναι οι καταναλωτικές τάσεις στους νέους σε μικρές ηλικίες από 10 χρονών και άνω. Σήμερα τα παιδιά προτιμούν τα ενεργειακά ποτά και αποφεύγουν τα σούπερ μάρκετ. Προτιμούν τη χρήση του κινητού για άμεσο αποτέλεσμα και απευθείας εξαργυρώσιμες εκπτώσεις» δηλώνει ο Δημήτρης Καραβασίλης, εμπνευστής και ιδρυτής της i – mall Micro Market. Το application θα ξεκινήσει να λειτουργεί σε περίπου 15 ημέρες από τα εγκαίνια του καταστήματος και μέσα από τη χρήση ενός QR code, ο πελάτης θα παραλαμβάνει το προϊόν. «Φιλοξενούμε περίπου 300 κωδικούς. Κάθε σημείο έχει προϊόντα ειδικά προσαρμοσμένα για την εκάστοτε περιοχή. Είναι κάτι δυναμικό και οι κωδικοί θα αλλάζουν εύκολα» αναφέρει ο κ. Καραβασίλης. Οι τιμές των προϊόντων είναι οικονομικότερες συγκριτικά με τον υπόλοιπο χώρο της μικρολιανικής, διότι δεν υπάρχει μεγάλο ενεργειακό κόστος από τα ψυγεία και το υπόλοιπο μαγαζί. «Το ενεργειακό κόστος του καταστήματος αναλογεί σε ένα σεσουάρ που λειτουργεί μία ώρα, καθώς η κάθε μηχανή καταναλώνει 600 Watt» τονίζει ο ιδρυτής.

Ενώνουν τις δυνάμεις τους η i – mall και η Skroutz
Υποστηρίζοντας την on the go παραγγελία, η i – mall σε συνεργασία με την Skroutz, διαθέτει σημείο μέσα στο κατάστημά της που θα είναι ανοικτό για self service παραλαβές 24/7. «Έγινε μία στρατηγική συνεργασία με το Skroutz point. Όποιος καταναλωτής θα παραγγέλνει από αυτό, θα μαζεύει πόντους μέσω ενός loyalty system».

Μελλοντικά πλάνα και φιλοδοξίες
«Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε 50 καταστήματα μέχρι το 2025 και 80 μέχρι το 2026 – 2027 στην Ελλάδα. Το επόμενο κατάστημα θα ανοίξει στην Καλλιθέα. Ταυτόχρονα, έχει γίνει παρουσίαση του εγχειρήματος στο εξωτερικό και letters of intents, για να ανοίξουμε καταστήματα σε έξι πόλεις της Ρουμανίας. Ενδιαφέρον έχουν δείξει και οι Ιταλία, Γαλλία και Γερμανία. Πρόκειται για master franscize με τοπικούς επενδυτές» δηλώνει ο ιδρυτής. Στο τέλος, δήλωσαν τα δύο στελέχη της εταιρείας ότι υπάρχει το concept του μίνι venting machine για γραφεία κλπ., παρόλα αυτά ο στόχος παραμένει αυτή η διαφορετικού είδους κοινωνικοποίηση, μέσα σε ένα self – service χώρο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Στην πέμπτη θέση της παραγωγής ελαιολάδου η Ελλάδα, με ετήσια μείωση 18,2%

Στην πέμπτη θέση παγκοσμίως στην παραγωγή ελαιολάδου βρίσκεται η Ελλάδα για το 2021, με 225.000 τόνους, χάνοντας τρεις θέσεις στη συνολική κατάταξη. Η παραγωγή του 2021 ήταν μειωμένη κατά 18,2% συγκριτικά με το 2020. Στην πρώτη θέση βρίσκεται αδιαμφισβήτητα η Ισπανία, με παραγωγή 2021 ανώτερη των 1.300.000 τόνων. Την άλλοτε δεύτερη Ελλάδα ξεπέρασαν αρχικά η Ιταλία, που παρήγαγε 315.000 τόνους ελαιολάδου το 2021.

Τρίτη είναι η Τυνησία, με 240.000 τόνους ελαιολάδου και εντυπωσιακή αύξηση κατά 71,4% συγκριτικά με το 2020. Στην τέταρτη θέση, ακριβώς επάνω από την Ελλάδα, βρίσκεται η Τουρκία, με αύξηση παραγωγής 8,3% σε σχέση με το 2020 και συνολικά 228.000 τόνους παραγωγής. Την έκτη θέση καταλαμβάνει το Μαρόκο, με 200.000 τόνους και αύξηση 25% συγκριτικά με το 2020. Ο όγκος παραγωγής ελαιόλαδου της Ισπανίας είναι πολύ μεγαλύτερος από το άθροισμα του όγκου παραγωγής της Ιταλίας και της Ελλάδας, καθιστώντας την Ισπανία τον σημαντικότερο παραγωγό και εξαγωγέα της Ευρώπης. Επίσης, επισημαίνεται επίσης ότι την περίοδο 2016 έως 2021, μεταξύ των χωρών – παραγωγών ελαιόλαδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ιταλία και η Ελλάδα κατείχαν εναλλάξ τη δεύτερη και τρίτη θέση, ενώ συχνά κατέγραψαν παρόμοιο όγκο παραγωγής.

Οι προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς ελαιολάδου
Η παγκόσμια παραγωγή ελαιόλαδου παρέμεινε στα ίδια περίπου επίπεδα την τελευταία πενταετία, ελαφρά συρρικνωμένη και υπολογίζεται ότι την περίοδο 2021/2022 θα ανέλθει στους 3,09 εκατ. τόνους συνολικά. Η αξία της παγκόσμιας αγοράς ελαιόλαδου μέχρι το 2026 υπολογίζεται να ανέλθει στα 1,74 δισ. ευρώ.

Τα 2/3 της παγκόσμιας παραγωγής και κατανάλωσης ελαιόλαδου συγκεντρώνονται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε άλλες μη ευρωπαϊκές μεσογειακές χώρες, ενώ η χρήση του δείχνει να αυξάνεται σταδιακά από τους καταναλωτές της Βόρειας Αμερικής, της Αυστραλίας και των μεγάλων χωρών της Ασίας.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USDA) την περίοδο 2022/23 αναμένεται μείωση της παγκόσμιας παραγωγής ελαιόλαδου κατά 11% και την υπολογίζουν στους 2,9 εκατ. τόνους.

Ωστόσο, σύμφωνα και πάλι με το USDA, στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η εγχώρια κατανάλωση θα παραμείνει ισχυρή και εκτιμάται ότι θα αντιστοιχεί στο ήμισυ της συνολικής παγκόσμιας κατανάλωσης. Την ίδια περίοδο, οι παγκόσμιες εξαγωγές και εισαγωγές εκτιμάται ότι θα μειωθούν περαιτέρω. Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι εξαγωγές προβλέπεται να μειωθούν κατά 75.000 τόνους, ανερχόμενες συνολικά στους 825.000 τόνους. Από την άλλη, οι εισαγωγές των ΗΠΑ υπολογίζεται ότι θα παραμείνουν σταθερές στους 375.000 τόνους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter