efood: Από το #cancel_efood στο δίµηνο-ρεκόρ Απριλίου-Μαΐου 2022

Η διανοµή προϊόντων από λαϊκές αγορές είναι το επόµενο, πιλοτικό για την ώρα βήµα της efood, που σηµατοδοτεί το άνοιγµά της σε µία ακόµα νέα αγορά. Ήδη εδώ και λίγες µέρες το πιλοτικό πρόγραµµα υλοποιείται σε συγκεκριµένες λαϊκές της Αθήνας, µεταξύ των οποίων αυτές του Αγίου Δηµητρίου και της Πετρούπολης, και στόχος της εταιρείας είναι να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές που είτε δε θέλουν, είτε δεν µπορούν να πάνε στη λαϊκή αγορά για τα ψώνια τους.

«Ταβάνι» στα verticals
Η efood, όπως άλλωστε προδίδει και το όνοµά της, ξεκίνησε από τη διανοµή φαγητού, όµως πλέον έχει επεκταθεί και σε πολλούς άλλους τοµείς, επιτρέποντας στους χρήστες της πλατφόρµας της να παραγγείλουν είδη σούπερ µάρκετ, είδη pet shop, φάρµακα, ακόµα και ηλεκτρονικά γκάτζετ.

Υπάρχει όµως ένα «ταβάνι» στο πλήθος των αγορών που προτίθεται να ανοίξει η εταιρεία; Μιλώντας στο FOODReporter, ο Χάρης Τάκας, Senior Marketing Director της efood, ξεκαθάρισε πως η εταιρεία δεν ενδιαφέρεται να γίνει ένα marketplace όπου θα µπορεί κανείς να βρει οτιδήποτε (π.χ. ρούχα ή παπούτσια) στα πρότυπα του Skroutz, και από ένα σηµείο και µετά η ανάπτυξή της θα επικεντρωθεί όχι στην αύξηση των verticals στα οποία δραστηριοποιείται, αλλά στην αύξηση των χρηστών της και στην αύξηση των φορών µέσα στη µέρα που χρησιµοποιούν την πλατφόρµα.

Σηµειώνεται ότι σήµερα η efood έχει συνολικά 2 εκατοµµύρια εγγεγραµµένους χρήστες.

Ο… σκόπελος του #cancel_efood που ξεπεράστηκε
Σε αυτόν τον αριθµό δε συµπεριλαµβάνονται οι χρήστες του efood που επέλεξαν να διαγραφούν από την πλατφόρµα τον περασµένο Σεπτέµβριο, όταν «έσκασε» το… κίνηµα #cancel_efood, που πήρε µεγάλες διαστάσεις στα social media, µετά από τη δηµοσιοποίηση µηνυµάτων που αφορούσαν στην εργασιακή σχέση ορισµένων διανοµέων µε την εταιρεία. Πάντως, σύµφωνα µε τον Χάρη Τάκα, µπορεί πράγµατι να υπήρξαν αποχωρήσεις χρηστών, αλλά σε καµία περίπτωση δεν επρόκειτο για µαζική έξοδο από την πλατφόρµα.

Κάτι που αποδεικνύεται άλλωστε από το γεγονός ότι οι δύο προηγούµενοι µήνες (Απρίλιος-Μάιος 2022) ήταν οι ιστορικά καλύτεροι της εταιρείας από όλες τις απόψεις.

Ο ίδιος έκανε λόγο για µία παρανόηση που προκάλεσε την όλη κρίση, ξεκαθαρίζοντας πως η εταιρεία δεν είχε καµία πρόθεση να «γυρίσει» τους διανοµείς που απασχολουνταν µε εξαρτηµένη εργασία σε freelancers, και το απέδειξε µε τις επακόλουθες κινήσεις της που επανέφεραν την ηρεµία.

Η συνεργασία µε τον Σκλαβενίτη
Αναφορικά µε τη συνεργασία της efood µε την αλυσίδα σούπερ µάρκετ Σκλαβενίτης, ο κ. Τάκας ανέφερε πως πηγαίνει πολύ καλά και υπάρχει ικανοποίηση για τα αποτελέσµατα που φέρνει, ωστόσο αυτήν τη στιγµή δεν υπάρχει σε εξέλιξη κάποια συζήτηση µε άλλη αλυσίδα. Και παρότι ο Σκλαβενίτης έχει αναπτύξει παράλληλα δικο του δίκτυο διανοµής, αυτό δε φαίνεται να θέτει σε κίνδυνο τη συνεργασία µε την efood – εξάλλου, όπως παρατήρησε ο κ. Τάκας, κάτι αντίστοιχο συµβαίνει και στα περισσότερα εστιατόρια µε τα οποία συνεργάζεται η εταιρεία, που έχουν παράλληλα και δικά τους µηχανάκια για διανοµή.

Το deal µε τον όµιλο Μούχαλη
Το νέο κεφάλαιο στο «βιβλίο» της efood είναι η εξαγορά των εταιρειών Αλφα Διανοµές, ΙΝΚΑΤ, delivery.gr και e-table.gr από τον όµιλο Μούχαλη, µε την ολοκλήρωση της εξαγοράς να είναι κοντά, µετά την καθυστέρηση που υπήρξε λόγω της σχετικής διερεύνησης από την Επιτροπή Ανταγωνισµού.

Με την κίνηση αυτή, η efood αποκτά «πάτηµα» σε νέες αγορές, όπως αυτή της µικρής λιανικής (Kiosky’s), εξελισσόµενη ουσιαστικά σε έναν λιανέµπορο «360 µοιρών». Βέβαια, καθώς πρόκειται για ένα νέο βήµα σε άγνωστα νερά για την εταιρεία, αναµένεται ότι θα χρειαστεί µία περίοδος προσαρµογής στα νέα δεδοµένα, ώστε να αξιοποιηθεί µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό το νέο εγχείρηµα.

Το στοίχηµα του q-commerce
Όπως και άλλες εταιρείες του χώρου, έτσι και η efood επωφελείται από την αυξηµένη ζήτηση για υπηρεσίες q-commerce, για γρήγορη δηλαδή διανοµή προϊόντων, και έχει καταφέρει µέσω του efood market να παραδίδει πλέον παραγγελίες σε διάστηµα 16 λεπτών κατά µέσο όρο. Ο αυξηµένος ανταγωνισµός µάλιστα, εκτιµά ο Χάρης Τάκας, δεν αποτελεί αρνητικό στοιχείο, αλλά αντίθετα λειτουργεί θετικά, ανοίγοντας την αγορά και εξοικειώνοντας όλο και περισσότερους καταναλωτές µε αυτό το µοντέλο παραγγελιών, που έχει το πλεονέκτηµα ότι, σε αντίθεση µε τα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ, λειτουργεί µε διευρυµένο ωράριο, καλύπτοντας έκτακτες ανάγκες που µπορεί να προκύψουν αργά το βράδυ ή την Κυριακή.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Λακωνικόν Εστί: Πρόβεια φέτα και ανθότυρο έρχεται και σε σηµεία λιανικής πώλησης στην Αθήνα

Το µεράκι, η πολλή δουλειά, η επαγγελµατική αντιµετώπιση της δραστηριότητας και η αξιοποίηση των ευκαιριών γέννησαν τη φέτα ΠΟΠ και το ανθότυρο Λακωνικόν Εστί. Στο πρόσωπο της 24χρονης Παναγιώτας Πουλάκη βλέπουµε τα οφέλη των παραγωγών από τον Οργανισµό «Νέα Γεωργία – Νέα Γενιά».

Η Παναγιώτα είχε παρακολουθήσει σεµινάρια ζωϊκής παραγωγής το 2016 στην Αµερικανική Γεωργική Σχολή, καθώς προσπαθούσε να αξιοποιήσει το γεγονός ότι οι γονείς της είναι ιδιοκτήτες κρεοπωλείου από το 1997. «Δεν πρόκειται για ιστορία οικογενειακής παράδοσης.

Οι παππούδες µου δεν είχαν σχέση µε την κτηνοτροφία. Από τότε όµως που εγώ µεγάλωσα και µιας και οι γονείς µου είχαν αγοράσει το κρεοπωλείο, αποφάσισα να βοηθήσω τον πατέρα µου το 2013 στην προβατοκτηνοτροφική µονάδα που είχε ανοίξει.

Στη συνέχεια, επανήλθα στην Αµερικανική Γεωργική Σχολή για να σπουδάσω τυροκοµία και γαλακτοκοµία. Ήταν πάντα στο µυαλό µου και στόχος µου πώς να γίνει εφικτή η µεταποίηση της πρώτης ύλης. Μετά, βρήκα το πρόγραµµα Αγροανέλιξη – Οικοτεχνία: Ήταν ένα ολοκληρωµένο επιχειρηµατικό πρόγραµµα. Ξεκινούσε από την παραγωγή του προϊόντος, συνέχιζε µε τη µεταποίηση και την εµπορία και έφθανε µέχρι τις στρατηγικές του digital marketing που αξίζει να ακολουθηθούν ανά προϊόν», εξιστόρησε στο FOODReporter η κυρία Πουλάκη.

Ο ρόλος των του προγράµµατος «Αγροανέλιξη – Οικοτεχνία» στην εξέλιξη του Λακωνικόν Εστί
Πράγµατι, ο αγροδιατροφικός επιταχυντής «Αγροανέλιξη – Οικοτεχνία» του Οργανισµού «Νέα Γεωργία – Νέα Γενιά» τη βοήθησε να αποκτήσει τεχνογνωσία και να «βάλει σε τάξη» όλες εκείνες τις γραφειοκρατικές λεπτοµέρειες που απαιτούνται για την έναρξη µιας νέας επιχείρησης και την ολοκλήρωση µιας νέας επένδυσης.

Της επέτρεψε να εκπονήσει το δικό της επιχειρηµατικό πλάνο και κρίθηκε διαγωνιστικά γι’ αυτό.

Το τυροκοµείο της ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2019, πριν από το ξέσπασµα της πανδηµίας του κορωνοϊού και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2020, για να ξεκινήσει πλέον να λειτουργεί κανονικά τον Μάρτιο του 2021. «Ζούµε στο Κυπαρίσσι Λακωνίας, ένα παραθαλάσσιο τουριστικό µέρος, λιγότερο από µία ώρα απόσταση από τη Μονεµβασιά. Έρχονται τουρίστες εδώ, Έλληνες και ξένοι και έχουν αγκαλιάσει τα τοπικά µας προϊόντα, τη φέτα και το ανθότυρό µας», συνέχισε η 24χρονη Παναγιώτα.

Σηµεία πώλησης κοντά στο τυροκοµείο της παραγωγής αλλά µε διανοµή κατ’ οίκον – Τα µελλοντικά πλάνα για το «ξεκλείδωµα» της αθηναϊκής αγοράς
Ο τουρισµός «γέννησε» πελατεία, η οποία εξυπηρετείται από το κρεοπωλείο των γονιών ως πρώτο σταθερό σηµείο λιανικής πώλησης και µετέπειτα, µε κατ’ οίκον διανοµή στο Κυπαρίσσι και στα γύρω χωριά. Πλέον, η διανοµή έχει επεκταθεί και στην Αθήνα, µία φορά την εβδοµάδα, µε µικρό φορτηγό-ψυγείο, που ανήκει στη Λακωνικόν Εστί. Επί του παρόντος, η επιχείρηση έχει δύο βασικά προϊόντα, τη φέτα ΠΟΠ (πιστοποιήθηκε το Νοέµβριο του 2021) σε συσκευασίες 5 κιλών (τενεκές), 4 κιλών, 2 κιλών και ενός κιλού και το ανθότυρο, αµφότερα 100% πρόβεια, ως προϊόντα δευτερογενούς παραγωγής από την προβατοτροφική µονάδα. Το φορτηγό διανέµει τα προϊόντα στο σπίτι του πελάτη.

Μέσα στους επόµενους στόχους της Παναγιώτας Πουλάκη βρίσκεται η δηµιουργία e-shop, το οποίο θα µπορεί να εξυπηρετήσει αποµακρυσµένη παραγγελιοληψία αρχικά στη νότια Ελλάδα, µέχρι την Αθήνα και την υπόλοιπη Στερεά Ελλάδα. Η ίδια εξήγησε στο FOODReporter ότι προτεραιότητα της τυροκοµικής µονάδας Λακωνικόν Εστί δεν είναι να συνεργαστεί µε προµηθευτές, αλλά να δηµιουργήσει περισσότερα απευθείας σηµεία λιανικής πώλησης. «Έχουµε εντάξει τα προϊόντα µας σε τοπικά µίνι µάρκετ και σε άλλα κρεοπωλεία, πέραν εκείνου των γονιών µου, στην Πελοπόννησο. Έχουµε ξεκινήσει τη συνεργασία και µε κρεοπωλεία στην Αθήνα», τόνισε. «Το προϊόν της φέτας είναι αρκετά ευπαθές και θέλουµε να είµαστε σίγουροι για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα µεταφερθεί, γι’ αυτό είµαστε και τόσο επιφυλακτικοί πριν ολοκληρώσουµε κάθε νέα συνεργασία. Θα θέλαµε να µπορούµε να τοποθετήσουµε τα δύο βασικά προϊόντα µας και σε µίνι µάρκετ και σε καταστήµατα delicatessen στην Αθήνα, κάτι που είναι ο αµέσως επόµενος στόχος», πρόσθεσε η κυρία Πουλάκη.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Τα brands της δεκαετίας στον κλάδο τροφίμων και ποτών: Κορυφαία η Coca – Cola

Η νέα έρευνα καταναλωτικής συμπεριφοράς της εταιρείας δεδομένων μάρκετινγκ και ανάλυσης Kantar, με τον τίτλο «οι μάρκες της δεκαετίας» ανέδειξε έντεκα επώνυμα είδη τα οποία επιλέχθηκαν συνολικά 382 δισ. φορές από το καταναλωτικό κοινό, παρουσιάζοντας αυξητική τάση κατά 16% σε σύγκριση με μία δεκαετία πριν (2012 – 2021). Το κύριο εργαλείο μέτρησης επιλογής μίας επώνυμης μάρκας που χρησιμοποιήθηκε για την ανάλυση είναι το Consumer Reach Point (εν συντομία CRP), ήτοι το σημείο προσέγγισης καταναλωτή. Το CRP βασίζεται σε συγκεκριμένες μεταβλητές: τον πληθυσμό μιας χώρας (πόσα νοικοκυριά υπάρχουν σε αυτήν), το ποσοστό εισχώρησης της μάρκας σε ένα νοικοκυριό (πόσα νοικοκυριά αγοράζουν τη συγκεκριμένη μάρκα) και η επιλογή του καταναλωτή (πόσες φορές οι αγοραστές έχουν επιλέξει τη μάρκα μέσα σε ένα έτος).

H Coca Cola είναι η πιο επιλεγμένη μάρκα τα τελευταία δέκα χρόνια
Η Kantar εντόπισε μέσω της έρευνας που διεξήγαγε, τα κορυφαία έντεκα brands που σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στις αντίστοιχες κατηγορίες τους αντιπροσωπεύοντας 25,1 δισ. των αγορών (ήτοι το 6,6%) από 19,2 δισ. (ήτοι το 5,8%) το 2012. Το ποσοστό του ρυθμού ανάπτυξης αυτών των εμπορικών σημάτων ήταν 31% κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, σχεδόν διπλάσιος από τον συνολικό ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς επώνυμων προϊόντων. Συγκεκριμένα, οι μάρκες του κλάδου τροφίμων και ποτών που ξεχώρισαν ανάμεσα στις υπόλοιπες, είναι η Coca – Cola, η Barilla, η Lay’s και η Oreo. Στις Κάννες, η Kantar αναγνώρισε την Coca Cola ως την πιο επιλεγμένη μάρκα τα τελευταία δέκα χρόνια σύμφωνα με την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών όταν ανακοίνωσε τις επώνυμες μάρκες 2012 – 2021.

Lay’s: Η κορυφαία επιλογή μάρκας αλμυρού σνακ στον κλάδο
Η Lay’s επιλέχθηκε 2,9 δισ. φορές το 2021 και συνυπολογίζοντας όλα τα τοπικά ονόματα της μάρκας (Walkers, Sabritas, Margarita, Chipsy), επιλέχθηκε πάνω από 4 δισ. φορές. Η αύξηση που παρατηρείται, ανέρχεται στις 990 εκατ. φορές με ποσοστό +51%, η δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρήθηκε μέσα από την ανάλυση της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Τα συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία την καθιστούν ως την κορυφαία μάρκα αλμυρού σνακ σε πωλήσεις στον κλάδο τροφίμων για την τελευταία δεκαετία. Να σημειωθεί, ότι παρόλο που τα CRP της αυξάνονται σχεδόν κάθε χρόνο, η χρονιά του 2016 αποτελεί τη μοναδική εξαίρεση, χωρίς βέβαια να επηρεάζεται σημαντικά το τελικό αποτέλεσμα.

H Barilla αναδείχθηκε ως η πιο επιλεγμένη μάρκα ζυμαρικών παρά το ασταθές ξεκίνημα της δεκαετίας
Η μάρκα ζυμαρικών Barilla έδειξε έξι χρόνια συνεχούς ανάπτυξης και επιλέχθηκε 114 εκατ. περισσότερες φορές το 2021 συγκριτικά με το 2011 σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της έρευνας Kantar. Ενώ είχε δείξει ύφεση στις πωλήσεις της στην αρχή της δεκαετίας που μελετάται, με 130 εκατ. αγοραστές το 2012, φανέρωσε ανάπτυξη άνω του 30% με πάνω από 170 εκατ.αγοραστές το 2021. Αξίζει να αναφερθεί ότι η μάρκα σημείωσε για ακόμη μια φορά πτώση τη χρονιά του 2021, η οποία δικαιολογείται στο γεγονός ότι σημειώθηκε διψήφια ανάπτυξη το 2020, λόγω της πρώτης καραντίνας κατά της πανδημίας, η οποία οδήγησε πολύ κόσμο στην αγορά βασικών προϊόντων μακράς διάρκειας, όπως τα ζυμαρικά.

Oreo: Το πιο επιλεγμένο μπισκότο του κόσμου με αύξηση κατά 48%
Η Oreo σίγουρα ανταποκρίθηκε στην τοποθέτησή της ως «το αγαπημένο μπισκότο του κόσμου» δείχνοντας μία από τις καλύτερες επιδόσεις από οποιαδήποτε μάρκα την τελευταία δεκαετία, καθώς αυξανόταν η επιλογή των καταναλωτών κατά σχεδόν 400 εκατ. (ήτοι +48%) από το 2011. Η Oreo ευνοήθηκε με 108 εκατ. περισσότερους καταναλωτές, οι οποίοι την προτίμησαν το 2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τη μικρή πτώση που παρατηρήθηκε τις χρονιές του 2015 και του 2016, ακολούθησε σταθερή ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter