Η κρίση του γάλακτος: Είναι εδώ και έχει μόνο χαμένους

Εν μέσω ενεργειακής κρίσης και αναταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, η ποσότητα παραγόμενου γάλακτος μειώνεται όλο και περισσότερα. Το συγκεκριμένο πρόβλημα εύγλωττα περιέγραψε ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Δέλτα, Χρήστος Τσόλκας, ως «κρίση του γάλακτος», σε παρέμβασή του στη συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) το βράδυ της Τετάρτης 8 Ιουνίου 2022.

Σε μια περίοδο όπου η ζήτηση για γάλα έχει αυξηθεί και είναι ανοικτές οι προοπτικές εξαγωγών γαλακτοκομικών, το γάλα που συνολικά παράγεται έχει μειωθεί, σύμφωνα και με τα στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Γάλακτος και Κρέατος (ΕΛΟΓΑΚ). Το πρόβλημα φαίνεται ότι υπάρχει ήδη από τον Αύγουστο του 2020, όταν η πανδημία του κορονοϊού έπαιξε το ρόλο της. Σε παρόντα χρόνο, όμως βρισκόμαστε στο σημείο όπου τα έξοδα για τη βιομηχανική παραγωγή γάλακτος έχουν εκτιναχθεί λόγω ενεργειακού κόστους και κόστους μεταφοράς. Το ίδιο ισχύει και για τα κόστη του κτηνοτρόφου.

Το νέο «χτύπημα» είναι οι απώλειες ζώων. Όπως είπε ο κ. Τσόλκας στην παρέμβασή του στον ΣΕΒ, «χάνεται το ζωικό κεφάλαιο», επειδή σύμφωνα με πληροφορίες που έχει η Δέλτα, «οι παραγωγοί μειώνουν την παραγωγή και σφάζουν ζώα επειδή οι επιχειρήσεις τους δεν είναι βιώσιμες για τα ίδια κοπάδια». Την ίδια στιγμή, ο κ. Τσόλκας ζήτησε από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργο Γεωργαντά, μέρος από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας να στραφούν προς την κτηνοτροφία και συγκεκριμένα, προς τον πρώτο κρίκο της αλυσίδας, τον ίδιο τον παραγωγό. Είναι κοινό μυστικό ότι αν αρχίσει τάσει μείωσης του ζωικού κεφαλαίου σε μια χώρα, είναι πολύ αργή η διαδικασία επανάκτησης.

Καταγγέλλεται «αισχροκέρδεια» στις τιμές των ζωοτροφών – «Μόνη λύση να ισορροπήσουν οι τιμές»
Το Ινστιτούτο Ελληνικού Γάλακτος έχει ήδη από τις αρχές Μαΐου 2022 καταγγείλει «αισχροκέρδεια» στις τιμές των ζωοτροφών, που ανεβάζουν σε ακόμη μεγαλύτερα ύψη το κόστος του κτηνοτρόφου. «Για ποιο λόγο τα δημητριακά να έχουν αυτή την τιμή;», διερωτάται ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ελληνικού Γάλακτος, Σοφοκλής Φιλιππίδης και συνεχίζει, μιλώντας στο FOODReporter: «Βλέπουμε στα μετρήσιμα στοιχεία από τον ΕΛΟΓΑΚ ότι το γάλα που παράγεται είναι κάθε μήνα και λιγότερο. Είναι πολύ αυξημένο το κόστος παραγωγής για τους κτηνοτρόφους. Για το αν σφάζονται ζώα, δεν το έχω δει με τα μάτια μου, αλλά αυτό αποτυπώνουν τα στοιχεία και αυτό ακούμε κάθε μέρα στην αγορά».

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, οι αυξήσεις της λιανικής τιμής στο γάλα είναι ένα ορατό ενδεχόμενο. «Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις σ’ αυτή την κρίση. Θα πρέπει να ισορροπήσουν οι τιμές: Είτε να πέσουν οι τιμές των δημητριακών και της ενέργειας, είτε να αυξηθεί η τιμή του γάλακτος κατά πολύ.

Για να δείτε ενδεικτικά πόσο χαμηλά βρίσκεται στις μέρες μας η τιμή του γάλακτος, σκεφτείτε ότι ένα μπουκάλι εμφιαλωμένου νερού μισού λίτρου κοστίζει στο περίπτερο 0,50 ευρώ και 0,50 ευρώ, ακριβώς το ίδιο ποσό, είναι που κερδίζει ο παραγωγός για κάθε λίτρο γάλακτος, δηλαδή για τη διπλάσια ποσότητα», καταλήγει ο κ. Φιλιππίδης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Δυναμικό comeback της SPAR με τρία καταστήματα στη Νάξο

Σε μια περίοδο αναπροσαρμογής του επιχειρηματικού της πλάνου, λόγω και των ανακατατάξεων που λαμβάνουν χώρα στο ελληνικό λιανεμπόριο, η SPAR Hellas στοχεύει στην «καρδιά» του τουρισμού, στα ελληνικά νησιά.

Τα τρία νέα καταστήματα SPAR βρίσκονται στη Νάξο και έπονται στο αμέσως επόμενο διάστημα καταστήματα SPAR σε Σάμο και Κεφαλονιά. «Η SPAR αποτελεί ηγέτιδα παγκόσμια δύναμη – αλυσίδα συνεργαζόμενων λιανεμπόρων, η οποία παρέχει την τεχνογνωσία της και τα καλύτερες πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία της στους εμπόρους λιανικής, επιτρέποντας τους ταυτόχρονα να βάλουν την δική τους σφραγίδα, βάσει της στρατηγικής “global gets local”, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της τοπικής αγοράς», αναφέρει στο FOODReporter ο Λουκάς Πλατής, διευθυντής λειτουργίας του oμίλου σούπερ μάρκετ Αστέρας και ταυτόχρονα, υπεύθυνος ανάπτυξης της SPAR.

Από την πλευρά τους, οι αδερφοί Γιάννης και Τάσος Βασαλάκης, λιανέμποροι στη Νάξο, δήλωσαν στο FOODReporter για το εγχείρημα μετατροπής των τριών καταστημάτων τους σε SPAR: «Είδαμε μπροστά μας μια πολύ καλή ευκαιρία να συνεργαστούμε με ένα brand name πασίγνωστο και οικείο σε όλους του επισκέπτες – τουρίστες του νησιού μας. Τα προϊόντα SPAR έχουν πολύ καλή ποιότητα και είναι πολύ ανταγωνιστικά».

Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το FOODReporter, στα άμεσα επόμενα σχέδια της SPAR βρίσκονται νέες συνεργασίες με λιανέμπορους, ειδικά σε τουριστικές περιοχές, με καταστήματα δύο τυπολογιών: Πρόκειται, αφενός, για τα SPAR καταστήματα που θα είναι μεγαλύτερα των 200 τ.μ. σε επιφάνεια και αφετέρου, για τα SPAR Express καταστήματα εμβαδού έως 200 τ.μ. Ακόμη, το project περιλαμβάνει τοποθέτηση SPAR Express και σε πρατήρια καυσίμων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Ποια τρόφιμα «χτυπάει» περισσότερο ο πληθωρισμός

Τις μεγάλες αυξήσεις που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες σε πολλές κατηγορίες τροφίμων αποτυπώνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Μαΐου 2022. Ειδικότερα, ο Δείκτης σημειώνει αύξηση 11,3% σε σχέση με τον Μάιο του 2021, αλλά και αύξηση 0,7% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2022, ενώ σε επίπεδο δωδεκαμήνου (Ιούνιος 2021 – Μάιος 2022), συγκριτικά με το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο (Ιούνιος 2020 – Μάιος 2021), η αύξηση ανέρχεται στο +5,3%.

Ποια τρόφιμα και ποτά παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις κατηγορίες αγαθών που παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών σε ετήσια βάση. Η αύξηση είναι της τάξεως του 12,1% στην κατηγορία διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά (+13,4%), κρέατα (+13,8%), ψάρια (+4,1%), γαλακτοκομικά και αυγά (+14,1%), έλαια και λίπη (+23,2%), νωπά φρούτα (+10,8%), λαχανικά (+13%), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά (+4,7%), λοιπά τρόφιμα (+7,3%), καφέ-κακάο-τσάι (+6,3%), μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων (+5,6%). Στην κατηγορία ξενοδοχείων-καφέ-εστιατορίων, η αύξηση είναι της τάξεως του 5,1%, εν μέρει λόγω των ανατιμήσεων σε εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία και καφενεία, (+4,1%) ενώ μικρότερη είναι η αύξηση για την κατηγορία των μη σερβιριζόμενων αλκοολούχων ποτών (+2,1%).

Σε όλα αυτά, βέβαια, θα πρέπει να προστεθούν και τα δραματικά αυξημένα κόστη ενέργειας και μεταφορών: σε σχέση με τον Μάιο του 2021, το φυσικό αέριο είδε την τιμή του να αυξάνεται κατά 172,7%, ενώ ο ηλεκτρισμός έφτασε στο +80,2%, το πετρέλαιο θέρμανσης στο +65,1% και τα καύσιμα-λιπαντικά στο +36,6%.

Αύξηση κατά 6,2% μέσα σε ένα μήνα για τα παγωτά
Όμως ακόμα πιο χαρακτηριστικά για το ρυθμό με τον οποίο τρέχει ο πληθωρισμός είναι τα στοιχεία που αφορούν στις μεταβολές των τιμών σε μηνιαία βάση, δηλαδή συγκριτικά με τον περασμένο Απρίλιο. Μέσα σε έναν μήνα, λοιπόν, φαίνεται πως τα παγωτά ακρίβυναν κατά 6,2%, οι σάλτσες και τα καρυκεύματα κατά 5,6%, τα κρασιά κατά 5,2%, το νωπό γάλα με μειωμένα λιπαρά κατά 4,9%, τα νωπά φρούτα κατά 4,7%, τα αυγά κατά 4%, τα έλαια και λίπη κατά 3,6%, το ψωμί και τα δημητριακά κατά 3,4% και τα οινοοπνευματώδη ποτά κατά 3,1%. Μικρότερες, αλλά όχι αμελητέες, ήταν οι αυξήσεις που καταγράφηκαν σε χοιρινό (+2,8%), αλλαντικά (+2,7%), πουλερικά (+2,4%), τυριά (+2,4%), και νωπό πλήρες γάλα (+1,8%). Υπάρχουν βέβαια και ορισμένες κατηγορίες που κινήθηκαν πτωτικά τον Μάιο, όπως τα νωπά λαχανικά (-4,6%), το αρνί και το κατσίκι (-4,2%), αλλά και το γιαούρτι (-2,2%).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter