Τάσεις μεταστροφής του ελληνικού καταναλωτικού κοινού προς το γλυκό σνακ, δείχνουν τα στοιχεία της IRI Ελλάδος για το πρώτο τετράμηνο του 2022. Μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους έχει παρατηρηθεί αύξηση κατά 8,7% στις πωλήσεις σε μπάρες δημητριακών, που είναι η μεγαλύτερη ανάμεσα σε όλα τα σνακ. Είναι ενδιαφέρον ότι η αύξηση αφορά τόσο τις επώνυμες μπάρες δημητριακών, που καταλαμβάνουν το 79,7% των συνολικών πωλήσεων, όσο και τις μπάρες δημητριακών ιδιωτικής ετικέτας. Όπως αναμένουμε για την κατηγορία των σνακ, η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων λαμβάνει χώρα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών, δηλαδή σε εκείνα με εμβαδόν άνω των 2.500 τ.μ.: 13,3%. Η αυξητική τάση που έρχεται δεύτερη είναι το 10,9% στα πολύ μικρά σούπερ μάρκετ, επιφάνειας μέχρι 400 τ.μ.
Ραγδαία αύξηση στα κρουασάν ιδιωτικής ετικέτας
Δεύτερα στην κατηγορία των σνακ έρχονται τα κρουασάν με συνολική αύξηση κατά 5,2% τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022 σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2021. Στη συγκεκριμένη κατηγορία, η αύξηση είναι πολύ ραγδαία στα κρουασάν ιδιωτικής ετικέτας: 22,7%. Αυτή η αύξηση αναμένεται να ανεβάσει το ποσοστό των κρουασάν ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο των πωλήσεων κρουασάν πάνω από το 20%, δηλαδή σε επίπεδα 2018 και 2019, πριν από την πανδημία του κορωνοϊού.
Η συνολική αύξηση των πωλήσεων κρουασάν αντικατοπτρίζεται πιο έντονα στα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ (άνω των 2.500 τ.μ.) και στα πολύ μικρά (έως 400 τ.μ.), με ποσοστά 14,4% και 9,6% αντίστοιχα, σε πλήρη αντιστοιχία με τις τάσεις και στις μπάρες δημητριακών.
Πέφτουν κράκερ, ποπ κορν, τσιπς και μαλακά σνακ – Βαρόμετρο στην αγορά των σνακ τα μικρά σούπερ μάρκετ και τα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών
Στον αντίποδα, τα στοιχεία του ινστιτούτου IRI εντοπίζουν τη μεγαλύτερη έλλειψη ενδιαφέροντος για αγορές στα κράκερ ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρουσιάζουν μείωση όγκου πωλήσεων κατά 80,5%.
Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι είναι και πολύ λιγότερα τα προϊόντα κράκερ ιδιωτικής ετικέτας που κυκλοφορούν στην αγορά.
Συνολικότερα, η αγορά των κράκερ παρουσιάζει υποχώρηση κατανάλωσης κατά 7,4% στο πρώτο τετράμηνο του 2022 και διασώζονται μόνο τα αλμυρά κράκερ που σημείωσαν μεσοσταθμική αύξηση κατά 3,7% στα σούπερ μάρκετ ολόκληρης της Ελλάδας.
Για τα γλυκά μπισκότα, τα στοιχεία του IRI δείχνουν οριακή αύξηση 0,2% σε όλα τα σούπερ μάρκετ, αν και τα μεσαία (από 400 έως 1.000 τ.μ.) και ελαφρώς μεγάλα σημεία πώλησης (από 1.000 έως 2.500 τ.μ.) παρουσίασαν κάμψη πωλήσεων.
Τα πολύ μικρά σούπερ μάρκετ και οι υπεραγορές «τράβηξαν όλο το κουπί». Γίνεται αντιληπτό ότι ο Έλληνας καταναλωτής είτε στρέφεται στα μικρά σούπερ μάρκετ για λίγες και ευέλικτες αγορές για να “τσιμπήσει” κάποιο σνακ ή τα βάζει μέσα στο καρότσι ή το καλάθι του την ώρα που έχει πάει σε κατάστημα υπεραγορών για να πραγματοποιήσει μεγάλες και ευρείες αγορές. Ενδεχομένως η αύξηση των κράκερ κατά 4,4% στα καταστήματα υπεραγορών να οφείλεται και στην πιο διευρυμένη ποικιλία σχετικών προϊόντων που είναι διαθέσιμη σ’ αυτά τα καταστήματα.
Τέλος, τα τσιπς παρουσίασαν κάμψη πωλήσεων κατά 3,9% μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2022, τα μαλακά σνακ είχαν πτώση 3,9%, τα συσκευασμένα ποπ κορν πτώση κατά 3,8% και τα σνακ τύπου τορτίγιας πτώση κατά 6,4%. Το αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι στην πτώση των πωλήσεων αλμυρών σνακ «πρωταθλητές» ανακηρύσσονται τα σούπερ μάρκετ πρωτευόντως της Βόρειας Ελλάδας (-8,3%) και δευτερευόντως της Θεσσαλονίκης (-7,7%).
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter