Food Safety Summit 2022: Απειλή κυβερνοασφάλειας στη βιομηχανία τροφίμων

Κατά τη διάρκεια του 24ου Food Safety Summit 2022, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 12 Μαΐου στο Ρόουζμοντ του Ιλινόι, αρκετοί ειδικοί έθιξαν το ζήτημα της δραματικής αύξησης παραβίασης δεδομένων στη βιομηχανία τροφίμων. Περιεγράφηκε από τους ίδιους ως μία «καταιγίδα» κυβερνοασφάλειας, η οποία έχει ήδη επέλθει και έχει κλονίσει τον κλάδο τροφίμων αρκετά, ώστε να νιώθουν οι εταιρείες «εκτεθειμένες» online. Το διαδίκτυο και η τεχνολογία όσο εξελίσσονται, παρόλες τις ευκολίες τις οποίες παρέχουν – όπως την άμεση σύνδεση με τους καταναλωτές και την παροχή χρήσιμων εξελιγμένων εργαλείων – φέρνουν μαζί τους και το αίσθημα έλλειψης ασφάλειας, καθώς δεν είναι λίγα τα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων. Ενδεικτικά, αναφέρουμε κάποιες γνωστές εταιρείες τροφίμων οι οποίες έχουν δεχθεί κυβερνοεπιθέσεις: Coca Cola, Sainbury’s, Spar, JBS και Tesco.

H επανάσταση ransomware απειλεί τη βιομηχανία τροφίμων
Το ηλεκτρονικό έγκλημα δεν είναι ένα νέο φαινόμενο στον κυβερνοχώρο, παρόλα αυτά, οι διαστάσεις και η ποικιλομορφία που έχει αποκτήσει η κατάσταση, στρέφει τα βλέμματα στη νέα και άκρως ανησυχητική «επανάσταση ransomware».

Πρόκειται για μία τακτική την οποία ακολουθούν οι χάκερς, κατά την οποία εισβάλλουν σε μία συσκευή με σκοπό την κλοπή δεδομένων, την κρυπτογράφηση σημαντικών αρχείων και τέλος, την απαίτηση λύτρων, ώστε να αναγκαστεί η εταιρεία να τα λάβει πίσω. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, την πιθανή διαρροή απόρρητων δεδομένων για ένα σύστημα ασφάλειας τροφίμων ή μιας επιχείρησης η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο.

Πόσο κατάλληλα εξοπλισμένη είναι η βιομηχανία;
Το καίριο ερώτημα κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ήταν η υπόθεση για το αν η βιομηχανία τροφίμων είναι κατάλληλα εξοπλισμένη ώστε να αντιμετωπίσει αυτήν την καταιγίδα των κυβερνοεπιθέσεων.

Δυστυχώς, η πλειονότητα των εταιρειών του κλάδου δεν διαθέτουν τους ειδικούς και τα κατάλληλα εργαλεία για την αντιμετώπιση πιθανών επιθέσεων του κυβερνοχώρου.

Σύμφωνα με το συνέδριο, οι επιχειρήσεις του κλάδου τροφίμων θα πρέπει να επενδύουν και στην ασφάλεια δεδομένων τους, πέραν των ζητημάτων ασφάλειας τροφίμων, καθώς πρόκειται για δύο αλληλένδετα ζητήματα.

Το 37,3% των εταιρειών του κλάδου έκαναν πρόσληψη ειδικού για την προστασία δεδομένων
Η θετική έκβαση της συζήτησης, παρόλα αυτά, ήταν το γεγονός ότι οι εταιρείες έχουν αρχίσει σταδιακά να κατανοούν την απειλή, παίρνοντας τα κατάλληλα μέτρα αντιμετώπισης κυβερνοεπιθέσεων, καθώς περίπου το 37,3% των εταιρειών τροφίμων έκανε τουλάχιστον από μία πρόσληψη η οποία σχετίζεται με την προστασία από κυβερνοεπιθέσεις τον Απρίλιο του 2022, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων αναλύσεων εργασίας της GlobalData.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Ο τουρισμός μετατοπίζει τη «μάχη» των σούπερ μάρκετ στα ελληνικά νησιά

Με το βλέμμα στις τουριστικές περιοχές και στο «ζεστό» χρήμα που πρόκειται να φέρει το καλοκαιρινό τουριστικό κύμα κινούνται οι retailers στο πλαίσιο που ονομάζουμε ως «μάχη των νησιών» κι ενώ το ελληνικό καλοκαίρι έχει ήδη ξεκινήσει.

Ήδη τα ΟΚ! Anytime Markets έχουν ανακαινίσει και ετοιμάζονται να θέσουν σε λειτουργία τέσσερα νέα καταστήματα στα Επτάνησα, δύο στην Κεφαλονιά και δύο στη Ζάκυνθο, συμφερόντων των οικογενειών Δημουλά και Πιπέρη αντίστοιχα.

Τα Επτάνησα είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και της Μασούτης ΑΕ, η οποία εξασφάλισε τη μεταβίβαση των καταστημάτων στην Κέρκυρα των εταιρειών Γαλαξίας ΑΕ και Μαρκάτο ΑΕ. Μετά από τη συμφωνία με τον ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές, εξάλλου, η Μασούτης ΑΕ έχει συμφωνήσει και στον προγραμματισμό μεταβίβασης των καταστημάτων που βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου. Στη «μάχη των νησιών» μπαίνει και η Κρήτη, για την οποία έχει συμφωνηθεί ότι τα καταστήματα πρώην ΣΥΝ.ΚΑ θα διατηρήσουν την υφιστάμενη ταυτότητά τους, παρά τη μεταβίβασή τους στη Μασούτης ΑΕ.

Επιστρέφοντας στα Επτάνησα, από το Γαϊτάνι Ζακύνθου ξεκίνησε το νέο retail πλάνο της η Carrefour, επιστρέφοντας στην Ελλάδα μέσω της Retail & More. Από τα 25 νέα καταστήματα που προσανατολίζεται να αναπτύξει μεσοπρόθεσμα η Carrefour, πάνω από τα μισά, 13 ή και 14, σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter, θα είναι μικρά και μεσαία σε συνολικό εμβαδόν και προορίζονται να αναπτυχθούν σε τουριστικές περιοχές, πιο συγκεκριμένα, σε νησιά.

Γιατί είναι «πολύτιμη» η θέση μερικών σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ και ποιοι retailers ενδιαφέρονται γι’ αυτά
Τα Επτάνησα απολαμβάνουν του μεγάλου ενδιαφέροντος της αγοράς των σούπερ μάρκετ για τους παρακάτω λόγους: Δέχονται μαζικό τουρισμό κατοίκων του εξωτερικού της μεσαίας οικονομικής κλίμακας, που προέρχονται όμως από ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης (Αγγλία, Ιταλία κατά κύριο λόγο κι ακόμη, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία κι επίσης, Βέλγιο και Τσεχία). Το μικρό της ηλικίας των τουριστών στα Επτάνησα τους κάνουν να μην προτιμούν τα all-inclusive πακέτα διακοπών, οπότε ξοδεύουν χρήματα στην τοπική αγορά για τις καθημερινές αγορές τους όσο διαμένουν στην Ελλάδα.

Από την άλλη, η μορφολογία των Επτανήσων δίπλα στις δημοφιλείς παραλίες ή τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς τους, σε συνδυασμό με το δύσκαμπτο και στενό οδικό δίκτυο επιτρέπουν μόνο μικρά καταστήματα, τα οποία όμως, βολικά για τους τουρίστες, είναι πιθανό να βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από την ακτή και βάσει της τρέχουσας νομοθεσίας για τις τουριστικές περιοχές, είναι ανοικτά και άρα διαθέσιμα για αγορές από το πρωί ως το βράδυ.

Σ’ αυτά τα μικρά καταστήματα ποντάρει η OK! Anytime Markets για να αναμορφώσει επάνω στα δικά της στάνταρ, χρώματα και εμπορικές πολιτικές όσα περισσότερα σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ μπορεί, με τις προτάσεις για μελλοντικές συμφωνίες να συνεχίζονται. Τα ίδια εποφθαλμιά και η Μασούτης ΑΕ μέσω των περιφερειακών συνεργασιών της.

Και η Carrefour και η SPAR στο παιχνίδι
Αντίστοιχα οικήματα αναζητά και η Carrefour για να επεκτείνει το πλάνο της σε μικρομεσαία καταστήματα τουριστικών περιοχών, αν και στους νησιώτες -και όχι μόνο στα Επτάνησα- δεν έχει κάνει καλή εντύπωση η σκέψη για καταστήματα χωρίς ταμίες, όπως μαθαίνει το FOODReporter, επειδή θα περιορίσει τις προοπτικές νέων θέσεων εργασίας.

Αρκετά από τα μικρά καταστήματα, στα Επτάνησα ή σε άλλα νησιά, ανήκουν ήδη, εξάλλου, στον Όμιλο σούπερ μάρκετ Αστέρας. Η καίρια εμπορική θέση αυτών των σούπερ μάρκετ αναμένεται να παίξει μεγάλο ρόλο στην επικοινωνία που θα κάνει η νέα ομάδα που έχει αναλάβει το management του Αστέρα, όπως είχαμε αποκαλύψει στο FOODReporter, τόσο για τους όρους συνέχισης της συνεργασίας με τον Όμιλο, όσο και με την εισαγωγή του σήματος SPAR, στο επαναλανσάρισμά της στην Ελλάδα. Στέλεχος του Αστέρα είχε δηλώσει ανεπίσημα στο FOODReporter: «Το όνομα SPAR είναι γνωστό στο εξωτερικό και κάνει γκελ στους τουρίστες». Μένει να δούμε αν θα επιβεβαιωθεί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι και η SPAR εντάσσεται στους ανταγωνιστές που θέλουν να δουν τα τοπικά σούπερ μάρκετ, που βρίσκονται κοντά στα σημεία όπου ξοδεύουν χρήμα οι τουρίστες, να έχουν τη δική τους ταμπέλα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Flora Super Markets: Διπλασίασε τζίρο και επέστρεψε στα κέρδη η μυκονιάτικη αλυσίδα το 2021

Έντονα ανοδικά κινήθηκαν το 2021 τα οικονομικά μεγέθη της μικρής αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Μυκόνου, Ι&Φ Κονταράτου (γνωστής με τον διακριτικό τίτλο Flora Super Market), επιστρέφοντας κοντά στα επίπεδα του 2019, μετά από ένα 2020 που χαρακτηρίστηκε από απότομη συρρίκνωση του τζίρου και στροφή σε ζημίες, λόγω της πανδημίας. Το άνοιγμα της αγοράς και η αυξημένη τουριστική κίνηση στο Νησί των Ανέμων κατά το περασμένο έτος επέτρεψαν στη Flora να ανακάμψει, καθώς, όπως είναι φυσικό, τα αποτελέσματα της εταιρείας εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την πορεία του τουρισμού στο νησί της Μυκόνου.

Έτσι, ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας ανήλθε πέρυσι στο ποσό των 29,77 εκατ. ευρώ, έναντι 15,42 εκατ. το 2020 (+93,08%) και 33,17 εκατ. το 2019, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA), ανήλθαν σε 3,32 εκατ. ευρώ, έναντι 575 χιλ. ευρώ το 2020 και 3,64 εκατ. το 2019.

Τα αποτελέσματα προ φόρων της εταιρείας ανήλθαν σε κέρδη 2,35 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 377 χιλ. ευρώ το 2020 και κερδών 3,05 εκατ. ευρώ το 2019. Σημειώνεται ότι εντός του 2021 η Flora προχώρησε σε σύναψη ομολογιακού δανείου ύψους 3.275.000 ευρώ, αυξάνοντας τον συνολικό μακροπρόθεσμο δανεισμό της κατά 2 εκατ. ευρώ περίπου σε σχέση με το 2020, στα 6,94 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία διαθέτει τρία καταστήματα στη Μύκονο: στο αεροδρόμιο, στην Άνω Μερά και στον Βόθωνα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter