Μπήκε και επίσημα στην Έδεσμα ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος

Την επίσημη είσοδο του Σπύρου Θεοδωρόπουλου στην αλλαντοποιία Έδεσμα σηματοδότησε η πρόσφατη έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, από την οποία προέκυψε το νέο της διοικητικό συμβούλιο.

Σε αυτό, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αναλαμβάνει καθήκοντα προέδρου, με αντιπρόεδρο την Αγγελική Οικονόμου, ενώ νέος διευθύνων σύμβουλος της Έδεσμα είναι ο Παναγιώτης Σημιτζής.

Στο νέο διοικητικό συμβούλιο δε συμμετέχει κανένα από τα μέλη του παλιού ΔΣ. Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα Φεβρουαρίου είχε ανακοινωθεί η συμφωνία του Σπύρου Θεοδωρόπουλου με τους μετόχους τόσο της Έδεσμα, όσο και της εταιρείας παραγωγής έτοιμων σαλατών και φαγητών Αμβροσία.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η επιβράδυνση ανάπτυξης του plant-based κρέατος στις ΗΠΑ δεν έχει σχέση με την αγορά της Ελλάδος

Η αγορά εναλλακτικών λύσεων κρέατος στις ΗΠΑ παρουσίασε την πρώτη της διόρθωση σε οικονομικά στοιχεία. Οι λιανικές πωλήσεις κρέατος τύπου plant-based δεν παρουσίασαν αύξηση για πρώτη φορά μετά από οκτώ χρόνια εντός 2021.

Σύμφωνα με το ερευνητικό ινστιτούτο IRI, ο συνολικός όγκος υποκατάστατων κρέατος μειώθηκε κατά 5,8% για το διάστημα από 1η Μαΐου 2021 έως 30 Απριλίου 2022.

Τα στοιχεία για την αγορά plant-based προϊόντων των ΗΠΑ που προβληματίζουν
Τα παραπάνω στοιχεία εκτιμήθηκαν ως μη θετικά στην ήδη ώριμη αγορά plant-based προϊόντων των ΗΠΑ, κάτι που οδήγησε σε ρευστοποίηση μετοχών της Beyond Meat, όσο και της πρόσφατα εισηγμένης Oatly.

Η χρηματιστηριακή αξία των δύο εταιρειών μειώθηκε κατά το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου 2022 και το επόμενο δεκαήμερο δεν ακολούθησε θετική εξισορρόπηση, παρά μόνον σταθεροποιητική πορεία. Η Maple Leaf Foods είχε ήδη από τον Νοέμβριο του 2021 προειδοποιήσει για επιβράβευση στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και αυτό εν πολλοίς επιβεβαιώθηκε και από τα δικά της οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση 2021.

Κρίση ή παροδική διόρθωση;
Συνιστά κρίση η διορθωτική πορεία των μετοχών των εταιρειών κρέατος φυτικής προέλευσης και των αντίστοιχων πωλήσεών τους;

Πρόκειται για μια παροδική διόρθωση ή θα επηρεάσει τις μακροχρόνιες προοπτικές τους;

Συνιστά η μείωση της ζήτησης ένα νέο δεδομένο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ή είναι γέννημα των χρηματιστηριακών ισορροπιών της Wall Street;

Το FOODReporter επικοινώνησε με τον Δημήτρη Βαλλή, υπεύθυνο πωλήσεων της Foodelco, εταιρείας που αποτελεί τον αποκλειστικό εισαγωγέα της Beyond Meat στην Ελλάδα.

Επηρεάζει η πρώτη μείωση ενδιαφέροντος προς το φυτικό κρέας στις ΗΠΑ την αγορά της Ελλάδος; Πώς βλέπει τις τάσεις ενδιαφέροντος στη χώρα μας η Foodelco;

Θεωρώ πως δεν υπάρχει μείωση στην ζήτηση για φυτικό κρέας στην αγορά των ΗΠΑ, αλλά απλά σχεδόν μηδενική αύξηση σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.

Σαφέστατα και δεν επηρεάζεται, ωστόσο, η αγορά της Ελλάδας από αυτή την τάση. Οι δύο αγορές δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους, σε κανένα επίπεδο.

Η αγορά των ΗΠΑ θεωρείται ήδη «ώριμη» αγορά, επειδή τα φυτικά προϊόντα που αντικαθιστούν τη ζωική πρωτεΐνη βρίσκονται στα ράφια εδώ και χρόνια και οι καταναλωτές έχουν αγκαλιάσει την συγκεκριμένη κατηγορία. Παράλληλα, ο αριθμός των χορτοφάγων είναι πολύ πιο αυξημένος στις ΗΠΑ, σε σχέση με την αγορά της Ελλάδας.

Στην εγχώρια αγορά βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμα στάδια και συνεπώς, υπάρχει τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια.

Μιλήστε μας για τα οφέλη της τοποθέτησης φυτικού κρέατος στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενός προϊόντος που είναι σε όλες τις περιπτώσεις πλήρως συσκευασμένο.

Αρχικά, αξίζει να σημειώσουμε ότι ο μεγαλύτερος στόχος της Foodelco είναι τα προϊόντα να είναι τοποθετημένα σε όσο το δυνατόν περισσότερα ράφια σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη γεωγραφική διασπορά, προκειμένου να είναι προσβάσιμα από τη μεγαλύτερη δυνατή μερίδα καταναλωτών.

Το γεγονός ότι τα προϊόντα μας διατίθενται συσκευασμένα, ευελπιστώ ότι προσφέρει μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας στους καταναλωτές. Άλλωστε, όλοι μας έχουμε ακούσει ή διαβάσει, ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια, για μολύνσεις σε μονάδες επεξεργασίας ζωικών προϊόντων ή σε φορτία που καταφθάνουν μολυσμένα κατά την παραλαβή.

Η φυτική προέλευση των προϊόντων τα καθιστά απόλυτα ασφαλή και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, τα τρόφιμα παραμένουν συσκευασμένα, άρα και προστατευμένα από τυχόν επιμολύνσεις.

Ποιο είναι το πιο δημοφιλές προϊόν της εταιρείας σας, με την έννοια του όγκου πωλήσεων;

Το Beyond Meat Burger παραμένει το «best seller» της εταιρείας, καθώς είναι και το πιο παλαιό προϊόν.

Πολύ δυναμικά έχουν μπει στην αγορά και τα Beyond Meatballs (κεφτεδάκια της Beyond Meat), τα οποία έχουν και αναβαθμισμένο διατροφικό δείκτη (nutri score). Τα συγκεκριμένα κεφτεδάκια λανσάρονται σταδιακά και μέσα στο επόμενο διάστημα, θα είναι διαθέσιμα σε όλους μας τους συνεργάτες.

Είναι φρέσκα τα προϊόντα φυτικού κρέατος; Σε χρονικό εύρος πόσων ημερών μπορούν να καταναλωθούν;

Προς το παρόν όλα τα προϊόντα της κατηγορίας διατίθενται στο τμήμα της κατάψυξης, επομένως έχουν πολλούς μήνες διάρκεια ζωής.

Υπάρχει πρόθεση να τρέξουμε πιλοτικά σε κάποια καταστήματα «πρόγραμμα νωπού plant-based κρέατος», μέσα στο 2022 ή στο 2023.

Η διάρκεια ζωής των προϊόντων σε νωπή μορφή και συσκευασμένα είναι 10 μέρες.

Αντίστοιχα, νωπά προϊόντα plant-based κρέατος μετά την απόψυξη και το άνοιγμα, μπορούν να διατηρηθούν άφοβα για τρεις ημέρες στη συντήρηση του ψυγείου.

Υπάρχει κάποιος καινούριος κωδικός ή έμφαση σε κάποιο νέο κομμάτι, ενδεχομένως ακόμη και αναψηλάφηση παλιού μέρους της αγοράς (κιμάς, μπιφτέκι, λουκάνικο ή άλλο προϊόν), στο οποίο σκοπεύετε να βγάλετε νέους κωδικούς στο άμεσο μέλλον;

Έχουμε ήδη λανσάρει τα ολοκαίνουρια Beyond Meat Meatballs, που είναι κεφτεδάκια φυτικής προέλευσης και στα οποία ρίχνουμε επί του παρόντος το βάρος της προώθησης και της διανομής. Πρόκειται για προϊόν διαθέσιμο και σε λιανικές συσκευασίες retail και Food Service.

Παράλληλα, τον Μάρτιο του 2022 παρουσιάσαμε το Beyond Chicken Tenders, προϊόν τύπου κοτομπουκιάς, το οποίο προς το παρόν είναι διαθέσιμο μόνο σε συσκευασία Food Service.

Είναι πιθανό να είναι διαθέσιμο προς το τέλος του χρόνου και σε λιανική συσκευασία retail.

Το μόνο σίγουρο είναι πως, περνώντας ο χρόνος, το κωδικολόγιο θα μεγαλώνει και θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Έρχεται άνοδος στην τιμή του αυγού

Άνοδο κατά 100% έχουν παρουσιάσει οι τροφές του βιομηχανικού καλαμποκιού και πίτουρου που δίνονται στις κότες, εξαιτίας των διαταραχών της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, μεγαλώνοντας τη δαπάνη για την παραγωγή αυγών. Κύκλοι της αγοράς τονίζουν χαρακτηριστικά, από την άλλη, ότι «η τιμή του αυγού δεν έχει ανέβει ακόμη όσο έπρεπε».

Αλλαγές στις προδιαγραφές για τους κλωβούς της κότας
Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για τις διαστάσεις κλωβοστοιχίας επηρεάζουν ακόμη περισσότερο τους παραγωγούς, που ουσιαστικά εξαναγκάζονται σε νέες επενδύσεις. Οι εγκύκλιοι της ΕΕ ρυθμίζουν μεγαλύτερες διαστάσεις στον κλωβό που κατοικεί η κάθε κότα και γεννά και κλωσά τα αυγά της. Αυτό προϋποθέτει αυτομάτως κλουβιά μεγαλύτερου όγκου και άρα, μεγαλύτερη πτηνοτροφική εγκατάσταση στο σύνολό της, σε μέγεθος κτιρίων και υποδομών ή με απλά λόγια, λιγότερες κότες σε μεγαλύτερο εμβαδόν, άρα λιγότερη παραγωγή αυγών.

Η Αυγά Παππά AE παρουσίασε επενδυτικό σχέδιο για την αναβάθμιση του εξοπλισμού της υπάρχουσας πτηνοτροφικής μονάδας και τη συνεπαγωγική μετατροπή της από μονάδα κλουβιών κλωβοστοιχίας σε μονάδα παραγωγής αυγών αχυρώνα. «Για να εναρμονιστούμε με τις νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρειάζεται να φτιάξουμε μεγαλύτερα κλουβιά. Εγκρίναμε την τεχνική που μας προτάθηκε, δηλαδή να καταργηθούν οι πόρτες των κλουβιών, ουσιαστικά μπορούμε σε μια στιγμή να μετατρέψουμε τις εγκαταστάσεις κλωβοστοιχίας σε εγκαταστάσεις αχυρώνα. Κάνουμε αυτή την επένδυση για να μετατρέψουμε κλουβιά για 75.000 κότες σε παραγωγή αυγών αχυρώνα από 32.000 έως 35.000 κότες το μέγιστο. Όταν το ενεργητικό της παραγωγής πέφτει κάτω από το μισό, μιας και θα μπορούμε να φιλοξενήσουμε λιγότερες από τις μισές κότες σε ευρωπαϊκά εγκεκριμένες συνθήκες αχυρώνα, μπορούμε να είμαστε απογοητευμένοι που στην Ελλάδα η τιμή του αυγού αχυρώνα είναι μεν λίγο μεγαλύτερη από την τιμή των αυγών κλωβοστοιχίας, αλλά σε καμια περίπτωση διπλάσια», εξήγησε στο FOODReporter, ο οποίος είναι υπεύθυνος πωλήσεων της Παππάς ΑΕ Πτηνοτροφική – Κτηνοτροφική, Δημήτρης Παππάς και γιος του πρόεδρου και διευθύνοντα συμβούλου, Νίκου Παππά.
Το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο εγκρίθηκε από τον Αναπτυξιακό Νόμο για συνολικό επιλέξιμο και ενισχυόμενο κόστος ύψους 1.121.142,18 ευρώ, εκ των οποίων τα 504.513,53 ευρώ θα χορηγηθούν με τη μορφή της καθαρής επιχορήγησης για τη συμβατική επένδυση.

Ο μόνος παράγοντας συγκράτησης της τιμής των αυγών αχυρώνα
Η τιμή των αυγών αχυρώνα είναι πολύ πιθανό, συνεπώς, να ανέβει μεσοπρόθεσμα ως αποτέλεσμα των επενδύσεων που θα χρειαστεί να κάνουν οι παραγωγοί αυγών ανά την Ελλάδα ώστε να εναρμονίσουν τις πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις τους με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Σε αυτό συμφωνούν και άλλοι κύκλοι της αγοράς του αυγού.

Ο μόνος λόγος για να μη δούμε στην Ελλάδα τις αυξήσεις στην τιμή του αυγού που είδαν -και αναμένεται να δουν ακόμη μεγαλύτερες- η Αυστραλία, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η σταθερά χαμηλότερη ζήτηση αυγού στην ελληνική αγορά. Σ’ αυτό, παίζει έντονο ρόλο η έλλειψη της συνήθειας συμπερίληψης της τροφής του αυγού στο παραδοσιακό ελληνικό πρωινό, σε σχέση με την αντίστοιχη συνήθεια των αγγλοσαξονικών χωρών, το λεγόμενο «English breakfast», όπως υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς. Συν τοις άλλοις, αξίζει να τονίσουμε ότι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι έντονα αυξανόμενη η τάση υποστήριξης της κότας σε επίπεδο παραγωγικής πολιτικής, ώστε εκείνη να γεννά αυγά χωρίς να βρίσκεται σε κλουβί. Η συγκεκριμένη πολιτική φέρεται να προωθείται έντονα, ώστε να καταστεί επίσημη ευρωπαϊκή οδηγία μέχρι το 2029, σύμφωνα με άλλες πηγές.

«Παγώνουν» επενδυτικά σχέδια
Για την ώρα, από μόνη της η αύξηση του κόστους για τη σίτιση της κότας έχει φέρει σε αδιέξοδο πολλούς παραγωγούς. «Είχαμε καταθέσει και ένα δεύτερο επενδυτικό σχέδιο προς την Περιφέρεια πριν μερικούς μήνες, για τη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής για αυγά ελευθέρας βοσκής και ένα κομμάτι παρασκευής αυγών αχυρώνα, το οποίο εγκρίθηκε επίσης. Ωστόσο, τα πλάνα επέκτασης σε νέες μονάδες έχουν “παγώσει”, μιας και το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που είχαμε προϋπολογίσει γι’ αυτό ήρθε για να καλύψει την αύξηση του κόστους για τις τροφές της κότας», δήλωσε ο κ. Παππάς.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter