Σουρωτή: To επενδυτικό σχέδιο που «παντρεύει» το ανθρακούχο νερό με φασκόμηλο, κρόκο και τσάι βουνού

«Νήρον Ύδωρ» είναι η ονομασία του επενδυτικού σχεδίου για μία νέα σειρά νέων προϊόντων με βάση το ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό των πηγών Σουρωτής, την οποία αναπτύσσει η Σουρωτή ΑΕ σε συνεργασία με το Εργαστήριο Χημείας & Τεχνολογίας Τροφίμων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και με την εταιρεία QLAB ΙΚΕ, που συμβάλλει στην παροχή συμβουλευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών στον τομέα της καινοτομίας.

Σκοπός του προγράμματος Νήρον Ύδωρ είναι η ανάπτυξη μίας σειράς νέων προϊόντων, καινοτόμων για την ελληνική αγορά, τα οποία θα βασίζονται στον εμπλουτισμό του ανθρακούχου φυσικού μεταλλικού νερού της πηγής της Σουρωτής με υδατικά εκχυλίσματα αρωματικών/φαρμακευτικών φυτών της Μακεδονίας, όπως είναι για παράδειγμα το τσάι του βουνού, το φασκόμηλο, ο κρόκος και άλλα.

Στα χαρακτηριστικά αυτών των ποτών συμπεριλαμβάνονται η μηδενική προσθήκη ζάχαρης και τεχνητών χρωστικών και αρωματικών υλών, τα ευχάριστα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά (εμφάνιση, χρώμα, άρωμα και γεύση), αλλά και ποικίλα ευεργετικά οφέλη για τους καταναλωτές.

Τα τελικά προϊόντα θα προσφέρουν μια εναλλακτική λύση συγκριτικά με τα γνωστά αναψυκτικά ποτά και χυμούς στους ολοένα και πιο ευαισθητοποιημένους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν επίγνωση της σημασίας της ποιότητας του νερού και της λαμβανόμενης τροφής για την υγεία και την ευεξία.

Ποιοι είναι οι στόχοι του προγράμματος
Το πρόγραμμα αναμένεται επίσης να βοηθήσει στην ανάδειξη του φυσικού πλούτου και της βιοποικιλότητας της Μακεδονίας, καθώς και της γεωργικής ανάπτυξης της περιοχής, μέσα από τα επιλεγμένα αρωματικά φυτά και βότανα, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στα τελικά προϊόντα, να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα των ιαματικών πηγών της ευρύτερης περιοχής (που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα ιαματικά λουτρά Θέρμης, τα λουτρά Λαγκαδά και τις πηγές Σέδες), να ενισχύσει την τεχνογνωσία στην εκχύλιση βιοενεργών συστατικών από φυτά με μεθόδους φιλικές προς το περιβάλλον χωρίς τη χρήση οργανικών διαλυτών, που μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλους τομείς πέραν των τροφίμων και ποτών, όπως στην παραγωγή καλλυντικών σκευασμάτων, αιθέριων ελαίων, αλλά και φυτικών συμπληρωμάτων διατροφής, να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές σε θέματα που αφορούν τη σχέση μεταξύ υγείας και διατροφής, και να οδηγήσει σε διεθνή αναγνωρισιμότητα και ισχυροποίηση της εμπορικής ταυτότητας, τόσο των προϊόντων της Σουρωτής ΑΕ, όσο και έμμεσα των καλλιεργητών των αρωματικών φυτών της Μακεδονικής γης.
Επίσης, στόχος της επένδυσης είναι και η δημιουργία μόνιμου συνεργατικού σχηματισμού, μέλη του οποίου θα είναι το ΑΠΘ, ιδιωτική εταιρία αναλύσεων και ιδιώτες καλλιεργητές του πρωτογενούς τομέα με κύρια δραστηριότητα την καλλιέργεια-μεταποίηση βοτάνων, καθώς και αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών. Ο συνεργατικός σχηματισμός θα λειτουργεί ως τμήμα ανάπτυξης και βελτιστοποίησης προϊόντων της Σουρωτή ΑΕ.

Με το βλέμμα στις εξαγωγές
Σημειωτέον ότι με την ανάπτυξη των νέων προϊόντων η Σουρωτή ΑΕ στοχεύει όχι μόνο την εγχώρια αγορά, αλλά και το εξωτερικό, προσδοκώντας να ενισχύσει την παρουσία της στις αγορές του εξωτερικού, είτε ενδυναμώνοντας τις πωλήσεις σε υφιστάμενες αγορές, είτε δημιουργώντας προοπτικές για είσοδο σε νέες.

Η ανάπτυξη τεχνογνωσίας και γενικότερα η καινοτομία τόσο σε προϊόντα όσο και στις μεθόδους παραγωγής εκτιμάται ότι μπορεί να βοηθήσει την εταιρεία στην αύξηση των εξαγωγών και στη βελτίωση της θέσης της απέναντι σε πολυεθνικές εταιρίες που κατά βάση ελέγχουν τις αντίστοιχες αγορές στο εξωτερικό.

Σημειώνεται ότι το επενδυτικό σχέδιο Νήρον Ύδωρ συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω ΕΣΠΑ και το συνολικό της κόστος ανέρχεται κοντά στα 400.000 ευρώ, ενώ η υλοποίηση του σχεδίου αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Οκτώβριο του 2023.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

The Mart: Αύξηση πωλήσεων 7,53% το 2021, προκλήσεις και αξιοδοξία για κερδοφόρο 2022

Αύξηση κύκλου εργασιών κατά 7,53% εμφάνισε για το 2021 η The Mart, που αποτελεί τον βραχίονα χονδρικής της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. Οι συνολικές πωλήσεις για το 2021 ανήλθαν σε 342,4 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2020 είχαν διαμορφωθεί στα 318,4 εκατ. ευρώ.

Τα μικτά κέρδη της εταιρείας κατέγραψαν άνοδο της τάξεως του 12,03%, στα 70,2 εκατ. ευρώ το 2021, έναντι 62,7 εκατ. ευρώ το 2020. Αντίστοιχα, τα κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 6,38 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2021, αυξημένα κατά σχεδόν 250% και κρίνονται «ικανοποιητικά» από την ίδια την εταιρεία, αν ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις της χρηματοπιστωτικής και δημοσιονομικής κρίσης, αλλά και της πανδημίας του κορονοϊού.

Τα κέρδη EBITDA στη χρήση 2021 ανήλθαν σε 18,9 εκατ. ευρώ, ήτοι ποσοστό 5,51% επί του συνολικού κύκλου εργασιών, αυξημένα κατά 46,97% σε σχέση με τα 12,8 εκατ. ευρώ του 2020.

Πρόκληση η αβεβαιότητα για τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία
Η επόμενη πρόκληση για τη The Mart, σύμφωνα με την ίδια την οικονομική έκθεση της εταιρείας, είναι η αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της πανδημίας του κορωνοϊού και πιθανών μεταλλάξεών της, αλλά κυρίως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ενώ «η πλήρης επαναλειτουργία του κλάδου της εστίασης και οι θετικές προοπτικές για τον τουρισμό θα επηρεάσουν θετικά τα αποτελέσματα της εταιρείας», «η ανοδική πορεία του πληθωρισμού» και «οι συνεχείς ανατιμήσεις των εμπορευμάτων ενέχουν τον κίνδυνο αρνητικής επίδρασης στα περιθώρια μικτής κερδοφορίας της εταιρείας». Ακόμη, επισημαίνεται ότι «η άνοδος της τιμής της ενέργειας, καθώς και λοιπών λειτουργικών εξόδων, θα πιέσουν τα αποτελέσματα». Σε κάθε περίπτωση, η συνολική αποτίμηση της οικονομικής έκθεσης της The Mart είναι ότι «η τρέχουσα χρήση 2022 θα είναι κερδοφόρα».

Αύξηση ενεργητικού της εταιρείας, όπως και της συνολικής αξίας πωλήσεων, με ταυτόχρονη όμως αύξηση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων, κυρίως προς προμηθευτές
Το κόστος των πωληθέντων εμπορευμάτων της εταιρείας ανήλθε σε 272,1 εκατ. ευρώ συνολικά για το 2021, έναντι 255,68 εκατ. ευρώ για το 2020, κάτι που καταδεικνύει και το έντονα ανοδικό ρεύμα στις τιμές.

Σημαντικά (+30%) αυξήθηκε και το ενεργητικό της The Mart, από 58,7 εκατ. ευρώ στο τέλος της χρήσης 2020 σε 76,32 εκατ. ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2021. Ωστόσο, αυξήθηκαν κατά 23,6% οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της εταιρείας με το μεγαλύτερο ποσοστό να αφορά οφειλές σε προμηθευτές: 67,88 εκατ. ευρώ το 2021, συνολικά το 74,8% των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του 2021, αυξημένες κατά 29,67% σε σχέση με τις αντίστοιχες βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις προς προμηθευτές στην οικονομική χρήση 2020.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Πρώτη ζωική πρωτεΐνη σε ζήτηση τα θαλασσινά

Η ζήτηση για προϊόντα θαλασσινών επανήλθε δριμύτερη το 2021, με αύξηση πωλήσεων κατά 12 δισ. δολάρια παγκοσμίως. Η ζήτηση αυξήθηκε δραματικά τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Κίνα.

Τα θαλασσινά αποτελούν πλέον τη βρώσιμη ζωϊκή πρωτεΐνη με τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών σε παγκόσμιο επίπεδο: Η συνολική αξία πωλήσεων έφθασε τα 164 δισ. ευρώ το 2021, με μεικτό ετήσιο μέσο όρο αύξησης 2,44% την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με την Παγκόσμια Χάρτα Θαλασσινών 2022, που εξέδωσε το ερευνητικό τμήμα της Rabobank.

Υπερτριπλάσια η αξία πωλήσεων των θαλασσινών σε σύγκριση με το βοδινό κρέας, οκταπλάσια της αξίας των πουλερικών
Η αύξηση πωλήσεων των θαλασσινών παγκοσμίως τα έχει φέρει σε μέγεθος κύκλου εργασιών 3,6 φορές της δεύτερης πιο δημοφιλούς ζωικής πρωτεΐνης προς κατανάλωση, δηλαδή του βοδινού κρέατος. Ακόμη, η αξία των πωλήσεων είναι οκταπλάσια εκείνη των πωλήσεων πουλερικών, μιας και είναι πολύ πιο ακριβή η τιμή των θαλασσινών ανά κιλό.

Οι αναπτυσσόμενες χώρες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στις εξαγωγές θαλασσινών. Στις αναπτυσσόμενες χώρες συγκαταλέγονται οι επτά από τους δέκα κορυφαίους εξαγωγείς. Πρώτος εξαγωγέας θαλασσινών είναι η Νορβηγία, δεύτερος ο Καναδάς και τρίτη η Ινδία, της οποίας ο τζίρος αφορά κατά 80% τις εξαγωγές γαρίδας προς τις ΗΠΑ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές εισαγωγές των ΗΠΑ, της Κίνας, της Μεγάλης Βρετανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ξεπέρασαν τα 80 δισ. δολάρια για το 2021 και αποτελούν περίπου το μισό του συνολικού τζίρου του έτους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει ο μεγαλύτερος εισαγωγέας θαλασσινών: Μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγε εμπόρευμα θαλασσινών συνολικής αξίας 34 δισ. δολαρίων.

Στις ΗΠΑ, αυξήθηκε για το 2021 η άνοδος πωλήσεων γαρίδας, καβουριού και ποικιλιών σολομού και οι συνολικές εισαγωγές ξεπέρασαν σε αξία τα 28 δισ. δολάρια, δηλαδή 8,6 δισ. δολάρια περισσότερα από τις εξαγωγές στην αρχή της ολοκληρωμένης πενταετίας (2016), κάτι που δείχνει τη διαρκώς αυξανόμενη εμπορική δυναμική του κλάδου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter