Γ. Κωστιάνης: Νέος διευθύνων σύμβουλος στην Παλίρροια ο πρώην ισχυρός άνδρας της Μινέρβα

Καθήκοντα διεθύνοντος συμβούλου στην Παλίρροια αναλαμβάνει ο Γιώργος Κωστιάνης, που κατά το παρελθόν έχει διατελέσει πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μινέρβα. Στην έκτακτη καθολική γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας στις 27 Απριλίου αποφασίστηκε ομόφωνα και παμψηφεί η σύναψη σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου μεταξύ της εταιρείας και του κ. Κωστιάνη, ο οποίος ήταν ήδη μέλος του διοικητικού της συμβουλίου και κατά συνέπεια αποτελεί συνδεδεμένο μέρος με την εταιρεία. Σύμφωνα με την απόφαση, ο κ. Κωστιάνης προσελήφθη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου από τις 28 Απριλίου, ενώ ως αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας θα λαμβάνει μικτό ποσό σε 14μηνη βάση, επιπρόσθετο ποσό αμοιβής μέσω της ετήσιας διανομής κερδών, καθώς και λοιπές παροχές.

Να σημειωθεί ότι μία εβδομάδα νωρίτερα, στις 21 Απριλίου, ο κ. Κωστιάνης είχε υποβάλει την παραίτησή του από τη θέση του εκτελεστικού μέλους του διοικητικού συμβουλίου της Γρ. Σαράντης ΑΒΕΕ.

Ποιος είναι ο Γιώργος Κωστιάνης
Ο Γιώργος Κωστιάνης ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του το 1990 στον βρετανικό κολοσσό καταναλωτικών αγαθών PZ Cussons, αναλαμβάνοντας αρχικά διάφορους ρόλους σχετικούς με τη μηχανική, την παραγωγή και τη διαχείριση έργων. Θυγατρική του ομίλου έως το 2019 ήταν η Μινέρβα, στην οποία ο ίδιος διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος επί σειρά ετών. Από το 2011 έως το 2020 είχε καθήκοντα Group Supply Chain Director της PZ Cussons, με έδρα το Μάντσεστερ, όπου μεταξύ άλλων ηγήθηκε και συντόνισε ζητήματα γύρω από το αποτύπωμα άνθρακα, τα πλαστικά, τη διαχείριση αποβλήτων και την ηθική προμήθεια.

Τρίτος CEO μέσα σε λίγους μήνες
Υπενθυμίζουμε ότι διευθύνων σύμβουλος της Παλίρροια ήταν μέχρι τον Οκτώβριο του 2021 ο Δημήτρης Βιδάκης, ο οποίος παραιτήθηκε για να αναλάβει καθήκοντα Operating Partner στην Elikonos Capital Partners.

Μετά την παραίτησή του, καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας ανέλαβε ο Γρηγόρης Σκλήκας, που προηγουμένως είχε διατελέσει CEO Europe της Aryzta. Ωστόσο, η θητεία του στην Παλίρροια ήταν πολύ σύντομη, καθώς στις 31 Μαρτίου παραιτήθηκε από τη θέση αυτή, με τις πληροφορίες του FOODReporter να αναφέρουν πως το «διαζύγιο» δεν ήταν φιλικό. Σημειωτέον ότι ο διάδοχός του, Γιώργος Κωστιάνης, είχε ενταχθεί στο ΔΣ της εταιρείας ως μέλος την ίδια μέρα με τον Γρηγόρη Σκλήκα, στις 11 Οκτωβρίου 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Μειωμένος ο όγκος πωλήσεων καφέ στα σούπερ μάρκετ, σταθερή η αξία τους

Μειωμένος κατά 5-6% είναι κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022 ο όγκος πωλήσεων καφέ μέσω του καναλιού των σούπερ μάρκετ, με την αξία των πωλήσεων ωστόσο να παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, λόγω της αύξησης της τιμής στο ράφι κατά 7% μεσοσταθμικά (ανατιμήσεις από 0,5 έως 2 ευρώ το κιλό). Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά μιλώντας σε δημοσιογράφους ο Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, οι αυξήσεις των πρώτων υλών στα υλικά συσκευασίας μεσοσταθμικά ανέρχονται σε επιπλέον 2-3 ευρώ το κιλό, ενώ η επιβάρυνση που προκύπτει από την ενέργεια έχει διπλασιαστεί. Ο ίδιος σημείωσε πως η τιμή του καφέ από τη Βραζιλία για τον «πράσινο» ωμό καφέ είναι αυτή τη στιγμή περίπου στα 5 ευρώ το κιλό, συν τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ενώ οι καφέδες από τη Λατινική Αμερική είναι περίπου στα 8 ευρώ ανά κιλό για τον ωμό καφέ προ επεξεργασίας. Ωστόσο, οι εταιρείες του κλάδου έχουν απορροφήσει σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων, με τον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη αγορά να λειτουργεί υπέρ του καταναλωτή.

Ανεβαίνουν οι κάψουλες, πέφτουν ο ελληνικός και ο στιγμιαίος
Στο μέτωπο της κατανάλωσης, ο κλάδος του καφέ στο κανάλι των σούπερ μάρκετ ήταν από τους ευνοημένους της πανδημίας, καθώς τα lockdowns οδήγησαν τους καταναλωτές σε αυξημένες αγορές ώστε να μπορέσουν να απολαύσουν το αγαπημένο τους ρόφημα κατ’ οίκον, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να αυξηθεί κατά 10% στα δύο χρόνια της πανδημίας, ενώ ακόμα και με τη μεώση του όγκου πωλήσεων τους πρώτους μήνες του 2022, αυτός παραμένει αυξημένος κατά 4-5% περίπου σε σχέση με το 2019.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον, σύμφωνα με μέλη της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, είναι ότι οι καταναλωτές φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια ζητούν όλο και περισσότερο premium προϊόντα καφέ, μία τάση που εκδηλώνεται με την αύξηση των πωλήσεων καψουλών εσπρέσο. Από τα 300 εκατ. ευρώ που ήταν οι συνολικές πωλήσεις όλων των ειδών καφέ στα σούπερ μάρκετ το 2021, εκτιμάται πως το 10% αντιπροσώπευαν οι πωλήσεις καψουλών.

Πρόκειται βέβαια για ένα σχετικά χαμηλό μερίδιο αγοράς, το οποίο όμως καταγράφει σταθερά ανοδικές τάσεις, την ώρα που ο ελληνικός καφές παραμένει σταθερά πτωτικός σε κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, διατηρώντας όμως μερίδιο 50% της κατανάλωσης περίπου. Για το πρώτο τετράμηνο εκτιμάται ότι η κατανάλωση ελληνικού καφέ είναι πεσμένη κατά 5% περίπου σε ετήσια βάση, αν και η συγκριτική βάση των πρώτων μηνών του 2021 ήταν αρκετά υψηλή, με δεδομένο ότι υπήρχε σε ισχύ lockdown.

Εντονότερα πτωτική είναι η πορεία του στιγμιαίου καφέ, που πάντως κρατάει μερίδιο της τάξεως του 20%, ενώ το υπόλοιπο 30% μοιράζονται ο καφές φίλτρου, που κινείται ελαφρώς ανοδικά, και οι διάφορες μορφές εσπρέσο, που είναι διαχρονικά ανοδικές.

Όσον αφορά στη συνολική αξία κατανάλωσης καφέ στην εστίαση, αυτή εκτιμάται περίπου στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος που πωλείται ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή.

«Πληγή» ο ειδικός φόρος κατανάλωσης
Μιλώντας για τα προβλήματα του κλάδου, ο κ. Μπενόπουλος τόνισε πως πρώτο και βασικό θέμα είναι η κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που αποτελεί πάγιο αίτημα της αγοράς. Παρότι η Ένωση Ελληνικού Καφέ διατηρεί καλές σχέσεις με την Πολιτεία, πηγές της Ελληνικής Ένωσης Καφέ σχολίαζαν πως δύσκολα θα ικανοποιηθεί στο εγγύς μέλλον το αίτημά τους, δεδομένου ότι η κατάργηση ή έστω η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα είχε δημοσιονομικό κόστος, το οποίο η κυβέρνηση σε αυτήν τη φάση μάλλον δεν είναι πρόθυμη να επωμιστεί, δεδομένου ότι οι εκλογές είναι προ των πυλών.

Άλλα προβλήματα που ανέδειξε ο κ. Μπενόπουλος αφορούν στη φύρα στον νωπό καφέ που αποθηκεύεται στις αποθήκες των εισαγωγέων και στην κατάργηση του χαρτόσημου στα χρησιδάνεια που δίνουν στους πελάτες οι επιχειρήσεις στο κανάλι της εστίασης.

Ένα άλλο θέμα είναι η ένταξη του κλάδου μεταποίησης καφέ στο ΕΣΠΑ, που «κολλάει» στο ότι η πρώτη ύλη δε φύεται στην Ευρώπη.

«Δεν θέλουμε ΕΣΠΑ για να φυτέψουμε φυτείες αλλά για να αγοράσουμε μηχανήματα επεξεργασίας. Βρισκόμαστε σε συζητήσεις για να φύγει ο τομέας επεξεργασίας καφέ από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε ό,τι αφορά την απόδοση των αναπτυξιακών προγραμμάτων και να μεταφερθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης», εξήγησε ο κ. Μπενόπουλος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Εταιρείες τεχνολογίας και υπηρεσιών τροφίμων: Στάση πρώτη

Μικρή κάμψη ύψους 8% στις εταιρείες τεχνολογίας και υπηρεσιών τροφίμων (foodtech) παρατηρείται κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, εξαιτίας των αλυσιδωτών αντιδράσεων από το αποτύπωμα της πανδημίας του κορωνοϊού, της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, σύμφωνα με την έκθεση της Five Seasons Ventures σε συνεργασία με την ολλανδική εταιρεία επεξεργασίας εταιρικών δεδομένων, Dealroom.

Ωστόσο, ο συγκεκριμένο κλάδος επιχειρήσεων, συνολικής αξίας άνω των 1,1 τρισ. δολαρίων εξακολουθεί να βρίσκεται στο +45% συγκριτικά με το τέλος του 2020.

Η επένδυση σε τεχνολογικές υπηρεσίες τροφίμων υπήρξε εντονότερη στην Ινδία για το πρώτο τρίμηνο του 2022 και κατά σειρά ακολούθησαν οι ΗΠΑ, η Ευρώπη και η Ασία.

Προοπτικές ανάπτυξης στον υποκλάδο των εφαρμογών τροφίμων για κατοικίδια ζώα
Άλλωστε, η κατηγορία foodtech ενισχύθηκε κεφαλαιακά κατά 4,6 δισ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2022, με τις υπηρεσίες τροφίμων για κατοικίδια ζώα να εμφανίζεται ως ο πλέον δραστήριος υποτομέας. Σύμφωνα με την Σάσκια Οεμπί, εταίρο της Five Seasons Ventures, ο κλάδος τεχνολογικής δραστηριοποίησης με την αγορά τροφίμων για κατοικίδια ζώνα αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,4% σε ετήσιο τζίρο, φτάνοντας το 2029 έναν συνολικό κύκλο εργασιών ύψους 164 δισ. δολαρίων σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Μείωση κεφαλαιοποίησης, αναστολή εισόδων στα χρηματιστήρια και «πάγωμα» επενδυτικών πλάνων για τις εταιρείες foodtech
Τα επενδυτικά πλάνα των κολοσσών του κλάδου foodtech έχουν ανασταλεί λόγω των ιδιαίτερων ενεργειακών συνθηκών και αυτό φαίνεται από το γεγονός πως στα διεθνή χρηματιστήρια έχουν σχεδόν εκμηδενιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο οι προεγγραφές και οι πρώτες προσφορές για κεφαλαιοποίηση εταιρειών προς εισαγωγή στους δείκτες των κεφαλαιαγορών.

Στον αντίποδα, παρατηρήθηκαν 84 έξοδοι και διαγραφές εταιρειών foodtech από τα χρηματιστήρια.
Η μετοχή της Delivery Hero, της μητρικής εταιρείας της e-food, σημείωσε πτώση κατά 52% το τέταρτο τρίμηνο του 2021, που ήταν και η μεγαλύτερη απώλεια κεφαλαιοποίησης μετοχής εταιρείας του τεχνολογικού κλάδου υπηρεσιών τροφίμων.

Συνεχίζεται η επενδυτική εμπιστοσύνη, με το βλέμμα στην επιστροφή ανάκαμψης του κλάδου
Ο κλάδος foodtech εξακολουθεί να απολαμβάνει της επενδυτικής εμπιστοσύνης για τον εμπορικό τομέα των ΗΠΑ: Στο πρώτο τρίμηνο του 2022, πραγματοποιήθηκαν στις ΗΠΑ συνολικές νέες επενδύσεις ύψους 2,6 δισ. δολαρίων, ενώ επενδύσεις 1,9 δισ. δολαρίων έγιναν στην Ινδία. Η εικόνα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα μόλις 100 εκατ. δολάρια νέων επενδύσεων στον ίδιο κλάδο στην αχανή αγορά της Κίνας.

Συνολικά, 119 εταιρείες foodtech αποτιμώνται άνω του 1 δισ. δολαρίων στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022, με τις 48 από αυτές να έχουν έδρα στις ΗΠΑ, 42 στην Ασία, 25 σε ευρωπαϊκό έδαφος και δύο στη Νότια Αμερική.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter