Πώς βλέπουν το «Ελλα-δικά µας» τα μέλη της πρωτοβουλίας

Για την εµπειρία τους από τη συµµετοχή τους στην πρωτοβουλία «Ελλα-δικά µας» µίλησαν στο FOODReporter εκπρόσωποι εταιρειών-µελών της πρωτοβουλίας. Κοινός παρονοµαστής των όσων µας ανέφεραν είναι ότι πρόκειται για µία σηµαντική πρωτοβουλία που βοηθά τις εταιρείες να αναπτυχθούν, όµως µέχρι τώρα οι καταναλωτές δε φαίνονται να είναι πλήρως ενήµεροι για το τι είναι το «Ελλα-δικά µας» και τι κρύβεται πίσω από τα προϊόντα µε αυτήν την ένδειξη.

Μιλώντας στο FOODReporter, ο πρώην πρόεδρος του Αναγκαστικού Συνεταιρισµού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, Νίκος Πατσιούρας, δήλωσε πολύ ικανοποιηµένος από τη µέχρι τώρα συνεργασία µε το «Ελλα-δικά µας». «Είναι µία οργανωµένη οµάδα ανθρώπων, είναι εταιρείες που είναι από τις καλύτερες στην Ελλάδα, όπως και ο Κρόκος Κοζάνης είναι µια δυνατή εταιρεία, και είναι καλό όταν λες πως συνεργάζεσαι µε αυτούς. Αυτήν τη µεγάλη οργάνωση τη βλέπει ο άλλος πολύ διαφορετικά», τόνισε, επισηµαίνοντας πως είναι ξεκάθαρο ότι αν «πιαστεί» κάποιο προϊόν που δεν είναι ελληνικό, αυτοµάτως η εταιρεία που το παραγει θα αποµακρυνθεί από την πρωτοβουλία.

Το καταλαβαίνει όµως αυτό το καταναλωτικό κοινό; «Στην αρχή όχι. Όσο πάει, και βάζουµε και στις ετικέτες το Ελλα-δικά µας, ο κόσµος ρωτάει τι είναι αυτό. Ακόµα είναι στη µέση. Αλλά τώρα βλέπει ο άλλος το σήµα Ελλα-δικά µας και λέει “τι είναι αυτό;”. Είναι σαν µια από τις βραβεύσεις που έχουµε στην ετικέτα. Του το εξηγείς, καταλαβαίνει», µας απάντησε ο κ. Πατσιούρας.

Μια «κοινωνία» εταιρειών
Από την πλευρά του, ο Απόστολος Παπαδόπουλος, διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας Απόστολος Παπαδόπουλος Meat Company µε έδρα την Ξάνθη, ανέφερε ότι η επιχείρησή του έχει ωφεληθεί επίσης από τη συµµετοχή της στην πρωτοβουλία. «Για µας, µια µικρή εταιρεία από την επαρχία, είναι σηµαντικό», σηµείωσε, ενώ στο ίδιο µήκος κύµατος και η Λίλα Κούρτη, διευθύντρια εξαγωγών της Trikalinos, έκανε λόγο για µία µικρή «κοινωνία» εταιρειών που βοηθούν η µία την άλλη.

Αττική-Πίττας: Εν αναµονή του ελληνικού σήµατος για το µέλι
Αλλά και οι επικεφαλής της Αττική-Πίττας, Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη και Γεώργιος Πίττας, επεσήµαναν: «Τα πράγµατα πάνε καλά, γιατί είναι µια δυνατή οµάδα που µεγαλώνει συνεχώς. Και νοµίζω ότι ήταν αυτό που έλειπε για τις µεσαίου µεγέθους επιχειρήσεις που αποκτούν µια φωνή».

Ανέφεραν ακόµα: «Η διοίκηση της Αττική -Πίττας πιστεύει στην δύναµη της πρωτοβουλίας και είναι ενεργό µέλος της. Επενδύει στην επικοινωνία όπως και όλα τα µέλη, που στοχεύει στην αναγνωρισιµότητα του σήµατος Ελλα-Δικά Μας. Στα µέλια Αττική και Φίνο το σήµα δεν έχει µπει ακόµα στη συσκευασία, καθώς όταν προτάθηκε η εταιρεία ήταν και παραµένει σε αναµονή της έκδοσης του ελληνικού σήµατος για το µέλι από το Υπουργείο Ανάπτυξης που θα το προστατέψει από τις ελληνοποιήσεις. Ανεξαρτήτως όµως της συγκεκριµένης κατάστασης, στην Αττική-Πίττας θεωρούµε ότι το σήµα Ελλα-Δικά Μας έχει σηµαντικές δυνατότητες και θετική επίδραση στον καταναλωτή».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Εξαγωγικές ευκαιρίες για το ελληνικό ροδάκινο

Ευκαιρίες ανάπτυξης για ευρωπαϊκές εξαγωγές του ελληνικού ροδάκινου προκαλεί η μεγάλη έλλειψη που εντοπίζεται στα ροδάκινα της Ισπανίας.

Κατά τον φετινό βαρύ χειμώνα, τις ισπανικές καλλιέργειες σε ροδάκινα έπληξε εκτεταμένος παγετός. Αναφορές ισπανικών Μέσων κάνουν λόγο για μείωση παραγωγής ακόμη και για 60% στην παραγωγή συγκεκριμένων ποικιλιών ροδάκινων, κυρίως σε παχύσαρκα και λευκόσαρκα. Οι παραγωγές σε νεκταρίνια δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Κανονική η φετινή παραγωγή για τα ελληνικά ροδάκινα, με διαχειρίσιμη μείωση
Τι συμβαίνει όμως αντίστοιχα στην Ελλάδα; «Παρά τον εκτεταμένο χειμώνα, η φετινή παραγωγή ελληνικού ροδάκινου δείχνει ότι θα είναι κανονική», εξηγεί στο FOODReporter ο Γενικός Διευθυντής του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, Ευθύμης Μπαλάνης. «Θα υπάρχει μια μικρή μείωση παραγωγής, που θα είναι όμως διαχειρίσιμη και εξάλλου, στο μεγαλύτερο μέρος της οφείλεται σε κακοκαιρίες στη νότια Ελλάδα και κυρίως στην Πελοπόννησο, η οποία ούτως ή άλλως περιλαμβάνει ένα μικρό μέρος της συνολικής ελληνικής παραγωγής», προσθέτει ο κ. Μπαλάνης.
Θυμίζουμε ότι το 2020 η ελληνική παραγωγή ροδάκινου είχε «χτυπηθεί» από την πανδημία του κορονοϊού. Μετά από ένα κανονικό 2021, τη φετινή χρονιά υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης για περισσότερες εξαγωγές λόγω υψηλότερης ζήτησης, μιας και υποφέρει η Ισπανία που είναι ένας μεγάλος παίκτης της αγοράς.

Επιστρέφει σε κανονική παραγωγή η Ιταλία – Στον AREFLH θα φανούν οι πραγματικές ισορροπίες δυνάμεων
«Τις απώλειες της Ισπανίας, που παράγει πραγματικά μεγάλες ποσότητες ροδάκινων, θα τις καρπωθεί πρωταρχικά η Ιταλία και δευτερευόντως η Γαλλία. Ειδικά η Ιταλία, μετά από δύο συνεχόμενες χρονιές μειωμένης παραγωγής εξαιτίας χειμερινών καταστροφών, θα βγάλει φέτος κανονική παραγωγή. Μέσα στο παιχνίδι της προσφοράς μπορεί να μπει και η Ελλάδα», συνεχίζει ο κ. Μπαλάνης.

Τα συνολικά και αναλυτικά στοιχεία των ευρωπαϊκών χωρών παραγωγών ροδάκινου θα παρουσιαστούν την Παρασκευή 20 Μαΐου 2022 στον ευρωπαϊκό φορέα AREFLH (Assembly of European Regions producing Fruits, Vegetables and Ornamental Plants), με έδρα το Μπορντό της Γαλλίας, όπου θα φανεί και το ισπανικό πρόβλημα στην πλήρη έκτασή του. Την Ελλάδα εκπροσωπεί στον φορέα AREFLH ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Ο κλάδος τροφίμων και ποτών είχε μερίδιο 15,5% στις οικονομικές συναλλαγές του 2021

Τη δεύτερη μεγαλύτερη αξία συναλλαγών στο οικονομικό περιβάλλον των εξαγορών και συγχωνεύσεων για το έτος 2021 κατέγραψε ο κλάδος των τροφίμων και ποτών, σύμφωνα με έρευνα της PwC.

Η συνολική αξία συναλλαγών που περιλαμβάνει ιδιωτικοποιήσεις, εξαγορές και συγχωνεύσεις για την ελληνική οικονομία το έτος 2021 έφθασε τα 4,3 δισ. ευρώ και ο κλάδος τροφίμων και ποτών κατέγραψε μερίδιο 15,5%, δηλαδή 666,5 εκατ. ευρώ. Στον κλάδο των τροφίμων και ποτών καταγράφηκαν 17 συναλλαγές.

Οι μισές συναλλαγές αναδιάρθρωσης του 2021 αφορούσαν τρόφιμα και ποτά
Στις συναλλαγές αναδιάθρωσης του 2021, περιλαμβάνονται η εξαγορά της Δίρφυς ΑΕ από τη Λουξ – Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ στις 25 Νοεμβρίου 2021 και η εξαγορά της Οινοποιίας Μαλαματίνα ΑΕΒΕ από τον Όμιλο Mantis στις 22 Δεκεμβρίου 2021. Σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης που επικυρώθηκε για την Οινοποιία Μαλαματίνα, δημιουργήθηκε μια νέα εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στην οποία μεταβιβάστηκε μέρος του ενεργητικού και του παθητικού της παλαιάς εταιρείας.

Σε ό,τι αφορά την εξαγορά της Δίρφυς ΑΕ από τη Λουξ – Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ, το 42,34% των μετοχών της εταιρείας νερού Δίρφυς ΑΕ αποκτήθηκε μετά την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας πλειστηριασμού, με συνολικό τίμημα εξαγοράς που διαμορφώθηκε στα 1,2 εκατ. ευρώ. Οι συναλλαγές αναδιάρθρωσης που πραγματοποιήθηκαν το 2021 στην ελληνική αγορά ήταν συνολικά τέσσερις, με τις δύο, δηλαδή τις μισές από αυτές, να συγκεντρώνονται στον κλάδο των τροφίμων και ποτών.

Οι πρώτες συναλλαγές του 2022
Θυμίζουμε ότι στις αρχές του 2022 ολοκληρώθηκε η εξαγορά της Chipita από την αμερικανική Mondelez International, με το τίμημα της εξαγοράς να ξεπερνά τα 1,6 δισ. ευρώ.

Η Coca Cola HBC ολοκλήρωσε στα μέσα Ιανουαρίου 2022 την απόκτηση του 52,7% της Coca Cola Bottling Company of Egypt (CCBCE) έναντι 259 εκατ. ευρώ. Η απόκτηση του εναπομείναντος 42% ολοκληρώθηκε στο τέλος του ίδιου μηνός, με το τίμημα να εκτιμάται στα 123 εκατ. ευρώ. Ακόμη, η Dardanel Onentas Gida Sanayi AS εξαγόρασε την G. Kallimanis SA έναντι 6 εκατ. ευρώ. Οι εξαγορές των εταιρειών Άλφα Διανομές, Inkat, Delivery.gr και Ε-table από την Delivery Hero αναμένουν την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Το συνολικό τίμημα των παραπάνω συναλλαγών εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.

Οι συναλλαγές του πρώτου τριμήνου 2021
Τον Ιανουάριο του 2021, η Κρητικός απέκτησε ποσοστό 49% της CRM – Greek Crete SA, η οποία εδρεύει στους Μαλάδες Ηρακλείου Κρήτης, έναντι 2,5 εκατ. ευρώ. Επισήμως, πλέον, η Κρητικός κατέχει το 100% των μετοχών της. Παράλληλα, η Elikonos 2 ανακοίνωσε επένδυση ύψους 4 εκατ. ευρώ και την απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής στην Μέγας Ελληνικός Παραδοσιακός Γύρος ΑΕ, εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο Μέγας Γύρος, που αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό προϊόντων γύρου στην Ελλάδα.

Έναν μήνα μετά, δηλαδή τον Φεβρουάριο του 2021, η Elikonos 2 ανακοίνωσε και νέα επένδυση ύψους 4 εκατ. ευρώ, μέσω της απόκτησης μειοψηφικού μεριδίου στην εταιρεία Eurocatering SA, που αποτελεί ηγέτη στην αγορά στην πώληση φρέσκων λαχανικών και επεξεργασμένων σαλατών. Μαζί με την Elikonos 2, το EOS Hellenic Renaissance Fund συνεπενδύει στην Eurocatering ΑΕ, με ποσό που αγγίζει τα 7 εκατ. ευρώ. Η Elikonos 2 συνέχισε τις επενδύσεις σε βιομηχανία και υπηρεσίες τον Οκτώβριο του 2021, αφενός με επένδυση ύψους 5,5 εκατ. ευρώ στην Etpa Packaging ΑΕ και αφετέρου με απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής στην εταιρεία πώλησης τεχνολογικών προϊόντων και υπηρεσιών ανάπτυξης επιχειρήσεων για τηλεφωνικά κέντρα εξυπηρέτησης πελατών, ComSys. Τον Δεκέμβριο του 2021, η Elikonos 2 ανακοίνωσε επίσης επένδυση ύψους 7 εκατ. ευρώ και απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής στην εταιρεία Select Fish AE.

Τον Μάρτιο του 2021, το SMERemedium Cap Investment Fund (SMERC) προχώρησε στη στρατηγική εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της εξαγωγικής εταιρείας νωπών φρούτων Krop, με έδρα την Άρτα, έναντι τιμήματος 3 εκατ. ευρώ. Τον ίδιο μήνα, η Marfin Investment Group (MIG) ανακοίνωσε ότι το διοικητικό της συμβούλιο ομόφωνα συμφώνησε να αποδεχτεί τη δεσμευτική προσφορά της CVC Capital Partners για την αγορά της Vivartia Holdings, έναντι τιμήματος 161,1 εκατ. ευρώ. Η CVC Capital Partners Limited απέκτησε επίσης το Μάιο του 2021 το πλειοψηφικό μερίδιο της Δωδώνη Α.Ε., παραγωγού και εξαγωγέα γαλακτοκομικών προϊόντων, από την SI Capital Partners, έναντι 55 εκατ. ευρώ.

Δεύτερο τρίμηνο 2021
Τον Μάιο 2021, η Χήτος ΑΕ προχώρησε στην εξαγορά του 100% της εταιρείας εμφιάλωσης νερού, Ζήρεια ΕΠΕ, της οποίας οι εγκαταστάσεις, βρίσκονται σε περιβαλλοντικά προστατευόμενη περιοχή της Κυλλήνης Στυμφαλίας. Το τίμημα της συγκεκριμένης εξαγοράς έφθασε τα 25 εκατ. ευρώ. Τον ίδιο μήνα, η Coca-Cola HBC AG εξαγόρασε την Wabi CCH BV, δηλαδή τον ολλανδικό πάροχο ψηφιακών υπηρεσιών που συνδέει χονδρεμπόρους, λιανοπωλητές, προμηθευτές και καταναλωτές συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών, δίχως το τίμημα της εξαγοράς να γίνει γνωστό. Η Coca-Cola HBC AG υπέγραψε και τον Οκτώβριο του 2021 συμφωνία για την απόκτηση του 30% της ιταλικής εταιρείας παραγωγής καφ,έ Casa Del Caffe Vergnano SpA.

Θερμός Ιούλιος
Τον Ιούλιο του 2021, το 70% της αλυσίδας Κουλουράδες εξαγοράζεται από το SwitzGroup του Ινδού επιχειρηματία Ταϊζούν Χορακιβάλα, δίχως να γίνουν γνωστές περισσότερες οικονομικές λεπτομέρειες της συμφωνίας. Επίσης τον Ιούλιο, η Minerva SA εξαγόρασε, έναντι αδιευκρίνιστου τιμήματος, τον κλάδο βιομηχανικών προϊόντων τομάτας από την Elais Unilever SA, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών σημάτων Pummaro και Pelargos κι ακόμη, το 66,66% των μετοχών της Mediterranean Foods SA, ελληνικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στην παραγωγή και διανομή ελαιόλαδου. Επίσης τον Ιούλιο του 2021, η οικογένεια Χατζάκου ολοκλήρωσε την απόκτηση της ΜΕΒΓΑΛ έναντι 25,9 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας έτσι το μερίδιό της στον κλάδο των τροφίμων και του γάλακτος.

Δραστήριο τέταρτο τρίμηνο 2021
Τον Νοέμβριο του 2021, η ΟΚ! Anytime Markets ΑΕ ανακοίνωσε την εξαγορά της Kosmothess Cash & Carry, η οποία δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα με τη μέθοδο του franchise σε καταστήματα ψιλικών, με το τίμημα της εξαγοράς να μη γίνεται γνωστό.

Τον ίδιο μήνα, η εταιρεία Foodlink απέκτησε έναντι 1,9 εκατ. ευρώ το 55% της εταιρείας General Meta.

Η εξαγορά ολοκληρώθηκε με την απόκτηση του 23,57% του υφιστάμενου μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, καθώς η Foodlink ΑΕ κατείχε ήδη ποσοστό 31,43% στη General Meta.

Τον Δεκέμβριο του 2021, η ελληνική εταιρεία παραγωγής ζυμαρικών, τοματών και άλλων προϊόντων διατροφής Melissa Kikizas SA έναντι αδιευκρίνιστου τιμήματος εξαγόρασε την ελληνική εταιρεία παραγωγής βρώσιμων ελαίων, Terra Creta SA, από τον Όμιλο IOGR.

Τον ίδιο μήνα, η ΔΕΛΤΑ Τροφίμων Μονοπρόσωπη Α.Ε. η οποία είναι θυγατρική της Vivartia Συμμετοχών ΑΕ σε ποσοστό 100%, ανακοίνωσε την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός ΑΕ, μαζί με τα δικαιώματα ψήφου. Οι οικονομικοί όροι της συγκεκριμένης συναλλαγής δεν έγιναν γνωστοί.

Τον Δεκέμβριο του 2021, η Vivartia Συμμετοχών ΑΕ ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η συναλλαγή μεταβίβασης του 26% της εταιρείας Ελληνική Ζύμη ΑΕ στην Μπάρμπα Στάθης ΑΕ, η οποία κατέχει πλέον το 75% της Ελληνικής Ζύμης ΑΕ.

Παράλληλα, τον ίδιο μήνα ολοκληρώθηκε η συναλλαγή μεταβίβασης του 24% των μετοχών της εταιρείας Άλεσις ΑΕ.

Η Μπάρμπα Στάθης ΑΕ κατέχει πλέον και το 75% της Άλεσις ΑΕ. Για αμφότερες τις μειοψηφικές συναλλαγές, τα τιμήματα δεν έγιναν γνωστά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter