Το κόστος των προϊόντων και η συνολική αγοραστική δύναμη είναι τα δύο σημαντικότερα κριτήρια των καταναλωτών για αγορές, σύμφωνα με την κυλιόμενη έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
Η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αναφορικά με τα επίκαιρα θέματα των αλλαγών που φέρνει στην αγορά ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία επιβεβαίωσε ότι η πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού εμπιστεύεται τα σουπερμάρκετ ότι δεν θα υπάρξουν ελλείψεις προϊόντων. Μόλις το 13% των ερωτηθέντων καταναλωτών δηλώνει έλλειψη εμπιστοσύνης ως προς τη φροντίδα των σουπερμάρκετ να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων. Η συντριπτική πλειοψηφία (87%) δεν έχει τέτοια ανησυχία.
Η τιμή μακράν το πρώτο κριτήριο
Η συνεχιζόμενη διεθνής κρίση επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες και οξύνει ακόμη περισσότερο αγοραστικές τάσεις ήδη γνωστές και διαμορφωμένες: 8 στους 10 καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις. Παράλληλα, μέσα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, το 75% των καταναλωτών φαίνεται πως αναβάλλει προσωπικές αγορές ή αγοράζει οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων.
Μπροστά στην ενεργειακή κρίση, σύμφωνα με την έρευνα, 6 στους 10 καταναλωτές έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων. Την ίδια στιγμή, η χρηματική δαπάνη αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων, δηλαδή για 1 στους 2 καταναλωτές, ως βασικό αποτέλεσμα των έντονων και συνεχών ανατιμήσεων προϊόντων, ως συνέπεια του εκτυλισσόμενου πολέμου στην Ουκρανία.
Η ήδη διαμορφωθείσα τάση για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρη: Η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%. Παράλληλα, το 74% των ερωτηθέντων καταναλωτών δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 (κοντά στο 10%).
Άλλωστε, το 61% του αγοραστικού κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου και έχει αντίστοιχη συμπεριφορά εξοικονόμησης ως προς την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος: Το 60% του ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν μειώσει όσο μπορούν την κατανάλωση ρεύματος κατά το τελευταίο διάστημα, έχοντας δει με όλους τους τρόπους ότι πρόκειται για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Διπλασιάστηκε το ποσοστό όσων αγοράζουν τρόφιμα με μόνο κριτήριο την τιμή
Είναι χαρακτηριστικό της αρνητικής ψυχολογίας των καταναλωτών στην τρέχουσα κατάσταση ότι το 41% εξ αυτών αποφεύγει να κάνει αγορές, προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται πλέον αρκετά εντονότερα. Παρ’ όλα αυτά, μόλις το 16% του κοινού έχει αποταμιεύσει χρήματα τον τελευταίο χρόνο.
Ωστόσο, η στροφή του αγοραστικού κοινού προς την εξοικονόμηση χρημάτων είναι υπαρκτή. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων, αλλά ειδικά στην τελευταία μέτρηση του Απριλίου 2022, η ένταση επιβεβαίωσης της αύξησης του συγκεκριμένου κριτηρίου είναι εντυπωσιακή: Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα βρισκόταν γύρω από το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 60%, δηλαδή σχεδόν διπλασιάστηκε. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού για το αν θα του μείνουν χρήματα στο τέλος του μήνα και αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο και στην αγοραστική του συμπεριφορά.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter