Λιανεμπόριο: Ο θρίαμβος του private label και οι ανατροπές που φέρνουν οι ανεβασμένες τιμές

Σε μεγάλο πρωταγωνιστή του οργανωμένου λιανεμπορίου αναδεικνύεται φέτος η ιδιωτική ετικέτα, που παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη πωλήσεων σε αυτό το πρώτο τρίμηνο του έτους, την ώρα που το σύνολο των FMCGs παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της IRI Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος, στη χθεσινή γενική συνέλευση της ECR Hellas. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 25 μεγαλύτερες σε πωλήσεις κατηγορίες, το μερίδιο του Private Label έχει αυξηθεί στο 15,9%, από 14,9% κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσιάζουν πολύ καλύτερες επιδόσεις από το σύνολο των FMCGs και στις εννέα πρώτες εβδομάδες του 2022, συγκριτικά με τις αντίστοιχες εβδομάδες του 2021, με αποκορύφωμα την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου (που περιελάμβανε και την Καθαρά Δευτέρα), όπου τα FMCGs παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων 21,1% σε ετήσια βάση,
ενώ για τα private label η αύξηση έφτασε το 43,5%.

Οι αυξημένες τιμές ευνοούν το private label
Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, η αύξηση στις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πιθανόν να συνδέεται με τις ανατιμήσεις που καταγράφονται στα σούπερ μάρκετ, οι οποίες συχνά επηρεάζουν περισσότερο τα επώνυμα προϊόντα και λιγότερο το private label.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις μεταξύ των 25 μεγαλύτερων κατηγοριών FMCGs σε σχέση με πέρυσι εντοπίζονται στα μπισκότα (+9,9%), στις κατεψυγμένες πίτες (+9,8%), στις σοκολάτες (+7,2%), στον ελληνικό καφέ (+6,8%), στα ζυμαρικά (+5,3%), στο συσκευασμένο ψωμί (+4,5%) και στο συσκευασμένο τυρί (+4,4%). Αντίθετα, οι μόνες κατηγορίες που παρουσιάζουν ελαφρώς πτωτικές τάσεις είναι τα συσκευασμένα αλλαντικά (-1,4%) και τα δημητριακά πρωινού (-0,3%). Όπως σχολίασε ο κ. Μπορέτος, ο πληθωρισμός που καταγράφεται είναι «ατελής», με την έννοια ότι δεν υπάρχει σύγκλιση προσφοράς ζήτησης, και τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλώσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ είναι πολύ πιο αρνητικές σε σχέση με το ξέσπασμα της κρίσης το 2009. «Το σοκ δεν είναι προσωρινό, θα μείνει. Οι καταναλωτές δεν αντιλαμβάνονται άμεσα αυξήσεις της τάξης του 1-2%, το πραγματικό σοκ θα έρθει μετά από μήνες», παρατήρησε.

Περισσότερες δαπάνες στο σούπερ μάρκετ φέτος
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, που επίσης συμμετείχε στη γενική συνέλευση της ECR Hellas. «Οι καταναλωτές θεωρούν ότι θα πληρώσουν λίγο παραπάνω για να αγοράζουν λιγότερα πράγματα», σχολίασε, παρουσιάζοντας στοιχεία έρευνας του ΙΕΛΚΑ που δείχνουν ότι πλέον οι καταναλωτές, προφανώς λόγω των οικονομικών δυσκολιών, έχουν τα χρήματα ως κύριο παράγοντα επιλογής προϊόντων, αντιστρέφοντας μία τάση που είχε φέρει σε πρώτο πλάνο το 2018 και το 2019 την ποιότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η τάση των καταναλωτών για αυξημένες δαπάνες σε σούπερ μάρκετ, που κατά κανόνα έχουν χαμηλότερες τιμές, και λιγότερες σε άλλου είδους καταστήματα. Από εκεί που η «πίτα» το 2020 ήταν μοιρασμένη, το 2021 τα σούπερ μάρκετ απέκτησαν προβάδισμα στην προτιμήσεις των καταναλωτών, με ποσοστό 54% έναντι 46% των λοιπών καταστημάτων, ενώ το 2022 το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 59%. Εξάλλου, το 41% των καταναλωτών προβλέπουν ότι η συνολική αξία των αγορών τους από σούπερ μάρκετ θα αυξηθεί φέτος. Τέλος, σημαντικό στοιχείο αποτελεί η παγίωση του «κινητικού καταναλωτή», καθώς το ποσοστό των καταναλωτών που δεν έχουν μία κύρια αλυσίδα σούπερ μάρκετ την οποία επισκέπτονται ή που έχουν μία κύρια αλυσίδα και δύο ή περισσότερες συμπληρωματικές φτάνει πλέον το 46%, από το 30% το 2019.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

«Σφήνα» στους μεγάλους των online σούπερ μάρκετ η efood market

«Το τρίτο μεγαλύτερο online σούπερ μάρκετ δεν υπήρχε πέρυσι». Αυτό σχολίασε ο Παναγιώτης Γκεζερλής, διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, αναφερόμενος στην efood market, που μέσα σε έναν χρόνο κατάφερε να μπει δυναμικά στον κλάδο, κατακτώντας σήμερα μερίδιο που τη φέρνει στην τρίτη θέση της αγοράς.

Μάλιστα, ο κ. Γκεζερλής, συμμετέχοντας στη γενική συνέλευση της ECR Hellas, προέβλεψε ότι σε έναν χρόνο από τώρα, ο τζίρος της efood market θα είναι διπλάσιος από τον σημερινό, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε υπηρεσίες γρήγορης διανομής των παραγγελιών τους για προϊόντα σούπερ μάρκετ.

Μιλώντας γενικότερα για τον κλάδο των online σούπερ μάρκετ, ο κ. Γκεζερλής παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι το τελευταίο 12μηνο οι πωλήσεις της αγοράς έχουν αυξηθεί κατά 34%, ενώ η περίοδος από την 1η Ιανουαρίου έως την 20ή Μαρτίου έχει κινηθεί στο -3,7% YTD. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 94% των καλαθιών κατά την περίοδο αυτή περιέχουν φρέσκα προϊόντα, γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές δε διστάζουν να παραγγείλουν online και νωπά τρόφιμα.

Τέλος, στάθηκε στο παράδειγμα των βρετανικών αλυσίδων Sainsbury’s, Ocado και Morrison’s που χρεώνουν τη διανομή έως και 7 λίρες για ορισμένες χρονικές θυρίδες παράδοσης παραγγελιών, προτρέποντας και τις ελληνικές αλυσίδες να ακολουθήσουν το παράδειγμα αυτό.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Coca-Cola HBC: Η «έκρηξη» του ψηφιακού καναλιού και ο κίνδυνος του νερού στην Ελλάδα

Σε ένα από τα πλέον δυναμικά κανάλια της Coca-Cola HBC εξελίσσεται το ψηφιακό κανάλι, το οποίο συνεχίζει την έντονα ανοδική του πορεία. Μετά από μία αύξηση εσόδων της τάξεως του 60% από το ψηφιακό κανάλι το 2020 (σε σχέση με το 2019), το 2021 καταγράφηκε νέα αύξηση της τάξεως του 87%, χάρη στο μετασχηματισμό του Customer Portal του ομίλου σε μία διαδραστική ψηφιακή πλατφόρμα για επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα πλέον το 8% των συνολικών παραγγελιών να προέρχονται από το ψηφιακό κανάλι, έναντι 2% το 2020. Για τη μεγιστοποίηση των πωλήσεων μέσω e-commerce, η Coca-Cola HBC έχει συνάψει συμφωνίες με e-retailers και πλατφόρμες διανομής φαγητού, ενώ έχει επεκτείνει τη χρήση δεδομένων, ανεπτυγμένων analytics και δυνατοτήτων τεχνητής νοημοσύνης στις μεγαλύτερες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται.

Ισχυρή ανάπτυξη για light ανθρακούχα αναψυκτικά και ενεργειακά ποτά
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση που δημοσίευσε χθες η Coca-Cola HBC, το 74% των εσόδων της το 2021 προήλθε από την παραδοσιακά ισχυρότερη κατηγορία της, αυτήν των ανθρακούχων αναψυκτικών.

Ο όγκος πωλήσεων της Coca-Cola Zero αυξήθηκε κατά 20% σε ετήσια βάση μετά το επαναλανσάρισμά της, με ένα γευστικό προφίλ πιο κοντά στην κλασική Coca-Cola, ενώ η ευρύτερη κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών χωρίς ή με λιγότερη ζάχαρη του ομίλου είδε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 47,3%.

Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία της Coca-Cola HBC, μετά τα αναψυκτικά, είναι αυτή των νερών, που συνεισέφερε το 7% των εσόδων του ομίλου το 2021, βελτιώνοντας σημαντικά τις επιδόσεις της σε σχέση με το 2020, χάρη στο άνοιγμα των ξενοδοχείων, των εστιατορίων και των καφετεριών.

Ανοδικά κινήθηκε και η κατηγορία των ενεργειακών ποτών, καταγράφοντας για έκτη συνεχόμενη χρονιά διψήφια ανάπτυξη σε όγκο. Η αύξηση των εσόδων του ομίλου από τη συγκεκριμένη κατηγορία έφτασε το 42%, και πλέον τα ενεργειακά ποτά αποτελούν την τρίτη σημαντικότερη κατηγορία της Coca-Cola HBC, με ποσοστό 6,4% επί των συνολικών πωλήσεων, προσπερνώντας την κατηγορία των χυμών.

«Περιοχή κινδύνου νερού» η Ελλάδα
Ένα ενδιαφέρον, όσο και ανησυχητικό, στοιχείο προκύπτει από την αναλυτική αξιολόγηση στην οποία προχώρησε η Coca-Cola HBC το 2021 αναφορικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη διαθεσιμότητα και στο κόστος του νερού στα εργστάσιά της και στις αγορές που δραστηριοποιείται, με βάση διάφορα κλιματικά σενάρια.

Ακόμα και στο αισιόδοξο σενάριο, που προϋποθέτει έναν κόσμο με σταθερή οικονομική ανάπτυξη και σταθερά βήματα προς την επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων, η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών που χαρακτηρίζονται ως «περιοχές κινδύνου νερού» (water-risk areas), μαζί με την Ιταλία, τη Ρωσία, την Κύπρο, τη Βουλγαρία, την Αρμενία και τη Νιγηρία. Σε αυτό το σενάριο, εκτιμάται ότι σε αυτές τις περιοχές «προτεραιότητας νερού», τα ετήσια έξοδα νερού της Coca-Cola HBC θα αυξηθούν κατά 40% έως το 2030 και κατά 42% έως το 2040, ενώ θα απαιτηθούν κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους 42 εκατ. ευρώ έως το 2030 και 79 εκατ. ευρώ έως το 2040. Τα αντίστοιχα ποσοστά και ποσά δε διαφέρουν σημαντικά στο αρνητικό σενάριο ενός κόσμου με προβληματική οικονομική ανάπτυξη και απομάκρυνση από τους κλιματικούς στόχους.

Δράσεις που μπορούν να αναληφθούν για την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών, σύμφωνα με την ανάλυση, είναι η προστασία και αποκατάσταση υδάτινων πόρων, η αποθήκευση βρόχινου νερού και οι βελτιώσεις σε υποδομές, ώστε οι κοινότητες να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε νερό.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Elbisco: Μεταβιβάζει μετοχές των EMFI και Μόρνος στην κυπριακή Lekeren Holdings

Την πώληση και μεταβίβαση των μετοχών που κατέχει στις εταιρείες Μόρνος και EMFI (πρώην ΕΒΓΑ) σε κυπριακή εταιρεία συμφερόντων της προέδρου της, Ελένης Φιλίππου-Κουμάνταρου, δρομολογεί η Elbisco. Ειδικότερα, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας αποφάσισε στις 17 Μαρτίου να δώσει την άδειά του για την πώληση και μεταβίβαση 1.156.978 ονομαστικών μετοχών της Μόρνος και 306.175 ονομαστικών μετοχών της EMFI, κυριότητας της Elbiscο, στην κυπριακή εταιρεία με την επωνυμία Lekeren Holdings Limited, εταιρεία ελεγχόμενη από την Ελένη Φιλίππου-Κουμάνταρου.

Το τίμημα για την πώληση των μετοχών θα ανέλθει στα 4.339.626,96 ευρώ αναφορικά με τις μετοχές της Μόρνος και 459.262,50 ευρώ αναφορικά με τις μετοχές της EMFI. Το τίμημα αυτό θα καταβληθεί δια συμψηφισμού με ισόποσες αξιώσεις της Lekeren Holdings Limited έναντι της Elbisco, σύμφωνα με δύο δανειακές συμβάσεις που έχουν καταρτιστεί μεταξύ τους. Η συναλλαγή αναμένεται να καταρτιστεί την 1η Απριλίου και εντεύθεν.

Καλύπτει αξιώσεις 4,8 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της Elbisco, οι υποχρεώσεις της προς τη Lekeren Holdings ανέρχονταν στα τέλη του 2020 στα 7,3 εκατομμύρια ευρώ. Η εταιρεία προχώρησε στις αρχές του 2021 σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με έκδοση ενός εκατομμυρίου νέων κοινών ονομαστικών μετοχών ονομαστικής αξίας 1,5 ευρώ εκάστη, λόγω κεφαλαιοποίησης μέρους των υποχρεώσεων της προς τη Lekeren Holdings, ύψους 1,5 εκατ. ευρώ. Με τη μεταβίβαση των μετοχών των Μόρνος και EMFI, η εταιρεία καλύπτει επιπλέον αξιώσεις της Lekeren Holdings ύψους σχεδόν 4,8 εκατ. ευρώ.

Πάνω από 30% το μερίδιο στη Μόρνος
Σημειώνεται ότι μέχρι τα τέλη του 2021 το μερίδιο της Elbisco στη Μόρνος, το οποίο και μεταβιβάζει στη Lekeren Holdings, ανερχόταν σε 32,07%. Στις 17 Δεκεμβρίου αποφασίστηκε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Μόρνος κατά 441.000 ευρώ, με έκδοση 150.000 μετοχών, στην οποία δεν είναι σαφές αν συμμετείχε η Elbisco. Όσον αφορά στο μερίδιο της EMFI που μεταβιβάζει η Elbisco, αυτό είναι πολύ χαμηλότερο, αφού αφορά σε 306.165 μετοχές από τις 32.189.038 που αποτελούν το συνολικό μετοχικό κεφάλαιο της EMFI (ποσοστό κάτω από 1%).

Υπενθυμίζεται ότι η Μόρνος ιδρύθηκε το 1991 με σκοπό την παραγωγή και εμπορία πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας, τα οποία προορίζονται για παραγωγή και συσκευασία βιομηχανικών προϊόντων τροφίμων και ποτών, και το 2019 και το 2020 οι ενοποιημένες πωλήσεις της διαμορφώθηκαν κοντά στα 47 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στην EMFI, οι πωλήσεις της το 2019 ήταν στα 30,4 εκατ. ευρώ, ενώ το 2020 έπεσαν στα 27,5 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Χήτος ΑΒΕΕ: Η αυξημένη ζήτηση για καπάκια φέρνει επένδυση 3 εκατ. ευρώ

Στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου εντάχθηκε πρόσφατα ένα επενδυτικό σχέδιο της Χήτος ΑΒΕΕ (Ζαγόρι), συνολικού επιλέξιμου και ενισχυόμενου κόστους 2.995.337 ευρώ. Ειδικότερα, με σχετική απόφαση του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, εντάχθηκε στο καθεστώς ενίσχυσης της γενικής επιχειρηματικότητας το επενδυτικό σχέδιο της επιχείρησης που αφορά στην αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας παραγωγής πωμάτων και προ-φιαλιδίων της Χήτος ΑΒΕΕ στη ΒΙ.ΠΕ. Ιωαννίνων, ώστε η εταιρία να καλύψει την αυξημένη ζήτηση των εργοστασίων εμφιάλωσης.

Κύριο χαρακτηριστικό του επενδυτικού σχεδίου είναι η αγορά και η εγκατάσταση νέου και σύγχρονου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού. Η ενίσχυση που θα λάβει η εταιρεία για την υλοποίηση του έργου ανέρχεται σε 1.039.617,95 ευρώ, με τη μορφή της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ήτοι ποσοστό 35% επί του συνολικού επιλέξιμου κόστους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για το δεύτερο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας που ενισχύεται μέσω αναπτυξιακού νόμου μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο. Τον περασμένο Ιούλιο είχε ενταχθεί στις διατάξεις του νόμου το πλάνο της Χήτος ΑΒΕΕ για την επέκταση δυναμικότητας κατά 8.000 λίτρα ανά ώρα της υφιστάμενης μονάδας παραγωγής φυσικού μεταλλικού νερού σε γυάλινες φιάλες που διαθέτει, συνολικού επιλέξιμου κόστους 5.729.239,30 ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Λουκάνικα: Οι καινοτόμες τάσεις που κερδίζουν τους καταναλωτές

Η δημιουργική καινοτομία φαίνεται πως κερδίζει τους καταναλωτές και στα λουκάνικα, όπως και σε άλλα προϊόντα διατροφής. Η προσθήκη συστατικών και άλλων ειδών τροφίμων, συμβάλλει επιπλέον σε βελτίωση της εμφάνισης, της υφής και της αίσθησης κατά την μάσηση.

Εκτός των πιο παραδοσιακών επιλογών, όπως τα μπαχαρικά και τα τυριά, οι εταιρείες διεθνώς στρέφονται στην προσθήκη και άλλων συστατικών όπως: φρούτα, λαχανικά, όσπρια, σιτηρά αλλά και plant-based, ώστε να προσφέρουν ανανεωμένες γεύσεις στο κοινό.

Τα μερικώς αφυδατωμένα φρούτα και λαχανικά φαίνεται να προτιμώνται από τις περισσότερες εταιρείες παραγωγής καθώς εκτός από γεύση βελτιώνει και την υφή του προϊόντος κατά το μαγείρεμα, διατηρώντας κατάλληλα ποσοστά υγρασίας.

Προσθήκη οσπρίων, σιτηρών αλλά και plant-based πρωτεϊνών ενισχύουν την περιεκτικότητα του τελικού προϊόντος σε φυτικές ίνες αλλά και της περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη χωρίς επιπλέον λιπαρά, ζητούμενο όλο και περισσότερο μεταξύ των καταναλωτών διεθνώς. Οι νέοι κανονισμοί σχετικά με το clean-label των προϊόντων οδηγεί στην επιλογή προσθήκης φυσικών τυριών και μάλιστα η φέτα αλλά και το χαλλούμι έρχονται ψηλά στην επιλογή των εταιρειών όχι μόνον λόγω της γεύσης τους αλλά και των ιδιοτήτων τους κατά το μαγείρεμα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter