Ελαιόλαδο: Χάθηκε η ευκαιρία της πανδημίας για τις ελληνικές εξαγωγές στη Βρετανία

Συγκυριακή φαίνεται πως ήταν η απότομη αύξηση των ελληνικών εξαγωγών ελαιολάδου στη Μεγάλη Βρετανία το 2020, λόγω της αιφνίδιας έλλειψης προϊόντων στην πρώτη φάση της πανδημίας από την οποία επωφελήθηκαν οι Έλληνες προμηθευτές λόγω άμεσης διαθεσιμότητας, καθώς με την ομαλοποίηση της τροφοδοσίας χάθηκε και η δυναμική που δημιουργήθηκε στις συγκεκριμένες ιδιαίτερες συνθήκες. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει σε μελέτη του για τις τάσεις στην αγορά ελαιολάδου του Ηνωμένου Βασιλείου το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Λονδίνου, αναλύοντας τα στοιχεία για τις εισαγωγές στη χώρα κατά το περασμένο έτος.

Παραμένει κυρίαρχη η Ιταλία, ενισχύθηκε η Ισπανία, μικρό όφελος για την Ελλάδα
Όσον αφορά στο εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, παρότι οι συνολικές εισαγωγές στη Βρετανία αυξήθηκαν θεαματικά το 2021, ξεπερνώντας σε αξία τα 88 εκατομμύρια λίρες (έναντι 75,9 εκατ. λιρών το 2020), οι ελληνικές εξαγωγές δεν επωφελήθηκαν παρά ελάχιστα από αυτήν την αύξηση, καθώς έφτασαν τα 4,6 εκατ. λίρες, έναντι 4,3 εκατ. το 2020, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 5%. Αντίθετα, μεγάλη κερδισμένη ήταν η Ισπανία, που αύξησε τις εξαγωγές της σχεδόν κατά 6 εκατ. λίρες, ενισχύοντας το μερίδιό της στο 38% και πλησιάζοντας την Ιταλία, που παραμένει πάντως στην πρώτη θέση με μερίδιο αγοράς 45%, παρότι παρέμεινε στάσιμη σε σχέση με το 2020.

Η επιπλέον ζήτηση για εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο φαίνεται πως καλύφθηκε κατά βάση από την Ισπανία και από μη ελαιοπαραγωγούς χώρες (Βέλγιο, Γερμανία και Ολλανδία). Ακόμα χειρότερα ήταν τα πράγματα στην κατηγορία του απλού παρθένου ελαιολάδου, όπου οι ελληνικές εξαγωγές στη Βρετανία υποχώρησαν στις 327.388 λίρες (περίπου οι μισές σε σχέση με το 2019) με μερίδιο αγοράς 6%, ακολουθώντας όμως την ευρύτερη τάση, καθώς σε αυτήν την κατηγορία οι συνολικές εισαγωγές στη Βρετανία συρρικνώθηκαν από τα 38,5 εκατ. λίρες το 2020 στα 5,6 εκατ. το 2021.

Αγοράζουν περισσότερο ελαιόλαδο οι Βρετανοί
Πάντως, οι Βρετανοί καταναλωτές δείχνουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για το ελαιόλαδο ως προϊόν εν γένει. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, ο μέσος όρος πωλήσεων όλων των ειδών ελαιολάδου τέσσερις εβδομάδες πριν από την αιχμή του 2020 ανέρχονταν σε 12,2 εκατ. λίρες, ενώ τις τέσσερις εβδομάδες που έληγαν στις 4 Δεκεμβρίου του 2021, στα 14,8 εκατ., αύξηση 20,9%, που είναι και η ισχυρότερη σε σχέση με άλλα έλαια. Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ Λονδίνου, τα ελαιόλαδα ΠΟΠ και τα οργανικά ελαιόλαδα θεωρούνται ανερχόμενες υποκατηγορίες για το 2022, όπως και τα εμπλουτισμένα εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα με γεύσεις από φυσικές ουσίες, καθώς ανταποκρίνονται στην τάση μεταφοράς στο σπίτι της απόλαυσης που προσφέρει η έξοδος στο εστιατόριο. Οι υποκατηγορίες αυτές προσφέρονται για την τοποθέτηση στην αγορά σχετικά ακριβότερων προϊόντων (premiumisation).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Προτεραιότητα για την εξαγωγική δραστηριότητα της Ευβοϊκής Ζύμης η αγορά της Σαουδικής Αραβίας

Η περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών είναι ο βασικός στόχος της εταιρείας Ευβοϊκή Ζύμη, η οποία συμμετέχει στη φετινή έκθεση Gulfood 2022. Όπως επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντάκης, Exports Specialist της εταιρείας, στο FOODReporter, η πορεία των εξαγωγών τα τελευταία 5 χρόνια καταγράφει μια ανοδική πορεία της τάξης του 20% ετησίως . Κύριες αγορές αποτελούν οι χώρες του Κόλπου, το Ισραήλ , η Ιταλία, Αμερική και της Ασίας.

Η εταιρεία, σύμφωνα με τον ίδιο, βρίσκεται, παράλληλα, και σε διαδικασία αναζήτησης νέων αγορών. Ετσι, σε περίπου ένα μήνα ξεκινά τη διανομή των προϊόντων της στη Σαουδική Αραβία και έπεται η Ρωσία.

Σε ό,τι αφορά το κομμάτι των επενδύσεων, ο κ. Κωνσταντάκης αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη φάση υλοποίησης των νέων εγκαταστάσεων, όπου η συνολική τους χωρητικότητα ίσως να ξεπερνάει τα 7000 τ.μ..

Οι γραμμές παραγωγής σε φύλλο ,καταϊφι και σφολιάτα θα διπλασιαστούν και σε κάποιες περιπτώσεις θα τριπλασιαστούν. Αποτελεί ιστορικά την μεγαλύτερη επένδυση της εταιρείας τα τελευταία 30 χρόνια και θα είναι της τάξης των 5 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τα νέα προϊόντα ο κ. Κωνσταντάκης επισημαίνει ότι σε λίγο καιρό, αναμένεται να κυκλοφορήσει η νέα σειρά plant based προϊόντων της εταιρείας με τρία αλμυρά προϊόντα και ένα γλυκό. Ακόμη, θα παρουσιάσει μια νέα πρωτοποριακή πρόταση σε ό,τι αφορά το παγωτό με 5 κωδικούς , έχοντας ως κοινό παρονομαστή το παγωτό με μαστίχα. Ακόμη, η εταιρεία, πρόσφατα ολοκλήρωσε και τέσσερις προτάσεις με φύλλο χωριάτικο για το τηγάνι.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

NielsenIQ: Μειώθηκαν κατά 3,4% οι πωλήσεις τροφίμων από τα σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο

Μειωμένες κατά 3,4% ήταν οι πωλήσεις τροφίμων μέσω σούπερ μάρκετ τον φετινό Ιανουάριο σε σχέση με το ίδιο μήνα του 2021.

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που επεξεργάσθηκε η NielsenIQ, και ειδικότερα αυτά των ημερήσιων πωλήσεων για τον συγκεκριμένο μήνα.

Όπως αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, οι παράγοντες του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων εξέφρασαν έντονη ανησυχία για την αρνητική πορεία του πρώτου μήνα του έτους.

Ωστόσο, παρατηρεί η NielsenIQ δεν θα πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι την περίοδο σύγκρισης οι συνθήκες της ευρύτερης αγοράς ήταν αρκετά διαφορετικές, καθώς επικρατούσε καθεστώς lockdown, οπότε και η in home κατανάλωση ήταν ιδιαίτερα υψηλή.

Με μια πιο ψύχραιμη ματιά, επισημαίνει, αν συγκρίνουμε τον τζίρο του λιανεμπορίου με δύο χρόνια πίσω, οπότε και επικρατούσαν κανονικές, προ-covid συνθήκες στην αγορά, ο φετινός τζίρος του Ιανουαρίου είναι αυξημένος σημαντικά, κατά +11,2%, σε σχέση με αυτόν του 2020.

Εξετάζοντας στη συνέχεια πιο αναλυτικά τις τάσεις ανά εβδομάδα, η πρώτη του χρόνου παρουσίασε την πιο αρνητική τάση, στο -12,4%, ωστόσο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι την 3η Ιανουαρίου υπήρξαν ορισμένες αλυσίδες που δεν λειτούργησαν, λόγω απογραφής. Αρνητικός, αν και αρκετά πιο συγκρατημένος ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης της δεύτερης εβδομάδας, στο -1,8%, ενώ την τρίτη εβδομάδα υπήρξε ανάκαμψη και μια θετική τάση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, στο +2,7%.

Όσον αφορά στην τελευταία εβδομάδα του μήνα η κακοκαιρία, καθώς και τα προβλήματα λειτουργίας και ανατροφοδότησης πολλών καταστημάτων κατέληξαν σε μια αρνητική τάση της τάξης του -2,3%, με την Αττική να συμβάλλει κατά το ήμισυ σε αυτό τον αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης.

Οι πωλήσεις στην Αττική
Ειδικότερα για την Αττική και μέσα από την ανάλυση των ημερήσιων στοιχείων πωλήσεων που διαθέτει η NielsenIQ για συγκεκριμένους λιανέμπορους, σε συνδυασμό και με τα weather facts, που έχει εντάξει στις βάσεις δεδομένων της, είναι άξιο σχολιασμού το γεγονός ότι την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, λόγω της χιονόπτωσης και της μεγάλης πτώσης της μέσης θερμοκρασίας, παρατηρήθηκαν διαφορές στις δυναμικές (βαρύτητες) των ημερών.

Συγκεκριμένα, ενώ τις προηγούμενες εβδομάδες του Ιανουαρίου η ημέρα Τρίτη συγκέντρωνε κατά μέσο όρο το 14% των εβδομαδιαίων πωλήσεων, την τελευταία Τρίτη του Ιανουαρίου η συνεισφορά της έπεσε στο 9%, καθώς προφανώς οι αγοραστές απέφυγαν τις μετακινήσεις τις ημέρες της έντονης χιονόπτωσης. Μέσα από την ίδια ανάλυση προέκυψε ότι αυξήθηκε αντίστοιχα η συνολική βαρύτητα της Παρασκευής και του Σαββάτου την τελευταία εβδομάδα του μήνα, από 42% που ήταν ο μέσος όρος των προηγούμενων εβδομάδων στο 49%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter