Ρεκόρ επιδόσεων πέτυχε το 2020 η Χαλκιαδάκης. Παρά την κάμψη της τουριστικής κίνησης λόγω της κρίσης στη δημόσια υγεία, η κρητική αλυσίδα κατάφερε να έχει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης. Η διοίκησή της δεν αποκλείει και φέτος θετικό πρόσημο πωλήσεων, αλλά όχι στα επίπεδα του 2020. Ειδικότερα ο τζίρος της Χαλκιαδάκης πέρυσι έφτασε τα 171,1 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 8% έναντι του 2019, οπότε είχε διαμορφωθεί στα 159 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για ιστορικό υψηλών πωλήσεων για την αλυσίδα. Όμως, αυξημένα θα είναι και τα κέρδη της προ φόρων, τα οποία πρόκειται να ανακοινώσει σύντομα. Όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας, η κερδοφορία της το 2020 θα φθάσει τα 13 εκατ. ευρώ έναντι 11 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Πιο αναλυτικά το πρώτο τρίμηνο της περσινής χρήσης ο τζίρος της Χαλκιαδάκης εξελίχθηκε ανοδικά, εν συνεχεία η παράλυση της τουριστικής οικονομίας καθήλωσε τον τζίρο κάτω από το επίπεδο του 2019, αλλά το τελευταίο τετράμηνο του έτους όχι απλώς «έσωσε την παρτίδα», αλλά ενίσχυσε τις πωλήσεις σε συγκρίσιμο ετήσιο επίπεδο κατά 8% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Δηλαδή, τις απώλειες από την υπολειτουργία της τουριστικής αγοράς τις υπερκάλυψε η τόνωση της ζήτησης στα καταστήματά της των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης, αντίστοιχα προς τα συμβαίνοντα σε όλη τη χώρα υπό καθεστώς περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Σημειώνουμε, μάλιστα, ότι τις σχετικές επιδόσεις της η Χαλκιαδάκης τις πέτυχε χωρίς να έχει ενισχύσει το δίκτυό της με νέα καταστήματα.

Μικρή ήταν, πάντως, η στήριξη των πωλήσεών της από τη λειτουργία του εταιρικού e-shop, το οποίο, άλλωστε, είναι σε πλήρη δραστηριότητα μόλις το τελευταίο τρίμηνο.Πέρυσι οι υποδομές του εξυπηρέτησαν κατά βάση τις παραγγελίες που δέχθηκε η αλυσίδα τηλεφωνικά. Σήμερα το e-shop της εταιρείας υποστηρίζεται από τρία dark stores, που λειτουργούν στο πλαίσιο φυσικών καταστημάτων της. Προοπτικά οι εν λόγω υποδομές θα ενισχυθούν, ανάλογα με την εξέλιξη των αναγκών της ζήτησης.
Φέτος η Χαλκιαδάκης έχει προγραμματίσει την ίδρυση ενός νέου σούπερ μάρκετ στην πόλη του Ηρακλείου. Θα λειτουργήσει σε ιδιόκτητο εταιρικό ακίνητο και θα εγκαινιαστεί προς τα τέλη του έτους. Παράλληλα, η αλυσίδα υλοποιεί πρόγραμμα ανακαινίσεων πέντε παλαιότερων καταστημάτων της, ενώ προχωρά σε σειρά προσαρμογών και εμπλουτισμού της ποικιλίας των προϊόντων στα ράφια της –κυρίως στα τμήματα των αλκοολούχων ποτών, των φρέσκων και νωπών προϊόντων κ.ά.

Ανησυχία για τη μείωση του καταναλωτικού εισοδήματος
Το πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς οι πωλήσεις της αλυσίδας εξελίχθηκαν ανοδικά, ενώ θετικά ξεκίνησε και ο Μάρτιος. Γενικά το πρώτο τρίμηνο φαίνεται πως θα λειτουργήσει σαν «μαξιλάρι» ασφάλειας για τον ετήσιο τζίρο της Χαλκιαδάκης, ενώ η διοίκησή της προσβλέπει και στη μερική ανάκαμψη της τουριστικής αγοράς του νησιού, η οποία, όπως αναμένεται, θα εμφανίσει ανάπτυξη μεταξύ 20% και 50% συγκριτικά με το 2020. Θετικά σε αυτή τη φάση λειτουργεί και η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας της αγοράς κατά μία ώρα.

Όμως αυτό που απασχολεί περισσότερο όλων τη διοίκηση της Χαλκιαδάκης –και δικαιολογημένα– είναι οι επιπτώσεις γενικότερα στη ζήτηση από τις εισοδηματικές απώλειες των νοικοκυριών, εξαιτίας της παρατεταμένης διάρκειας της πανδημίας και των σωρευτικών αρνητικών επιδράσεών της στο σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων.