Τα στοιχεία αφορούν στην προβολή δείγματος 330 καταστημάτων σούπερ μάρκετ από την Ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη στο σύνολο των σούπερ μάρκετ των αντίστοιχων περιοχών (2.500 καταστήματα). Στο δείγμα δεν περιλαμβάνονται στοιχεία από καταστήματα discount, ώστε να μην αλλοιωθούν τα αποτελέσματα, αφού στο συγκεκριμένο κανάλι οι τιμές πολλών προϊόντων είναι κάτω του μέσου όρου (βλ. ταυτότητα έρευνας στα συνοδευτικά αρχεία).

Να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα με στοιχεία του περιοδικού “σελφ σέρβις” των εκδόσεών μας, η μεσοσταθμική αύξηση των τιμών το 2004, όπως προέκυπτε από τη μελέτη των τιμών σε σούπερ μάρκετ μεγάλης αλυσίδας, ήταν επίσης πολύ κάτω από τον πληθωρισμό, ο οποίος ήταν 3,1%, και συγκεκριμένα διαμορφώθηκε στο 2,52% (“σελφ σέρβις”, τεύχος 340, σελ. 12-13).

Εξετάζοντας πιο συγκεκριμένα στην παρούσα έρευνα της IRI την αύξηση των τιμών σε μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, παρατηρούμε πως τα ποσοστά μεταβολής των τιμών (ανά μονάδα όγκου) το 2006, έναντι του 2005, διαμορφώνονται ως εξής:

  • Σε απορρυπαντικά, είδη οικιακής καθαριότητας, εντομοκτόνα και αποσμητικά χώρου: 1,8%.
  • Σε είδη προσωπικής καθαριότητας (οδοντόκρεμες, σαμπουάν, αφρόλουτρα, αποσμητικά κλπ): -2,6%.
  • Στα είδη προσωπικής υγιεινής και χαρτικά (σερβιέτες, πάνες, χαρτί τουαλέτας, χαρτοπετσέτες): 0,1%.
  • Σε βασικά τρόφιμα και ποτά (γάλα, γιαούρτι, τυρί, αλεύρι, χυμοί, κρασί, τόνος, ελαιόλαδα, μαργαρίνες, ζύμες, κρουασάν, παγωτά, αναψυκτικά κλπ): 2,1%.

Σε ορισμένα βασικά προϊόντα, όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα, υπάρχουν αυξήσεις το 2006 έναντι του 2005, που φθάνουν και το 51% και προέρχονται από την αύξηση της τιμής που προκάλεσε στο σύνολο της υποκατηγορίας η είσοδος νέων καινοτόμων προϊόντων. Υπάρχουν, επίσης, και προϊόντα για τα οποία η αύξηση της τιμής των πρώτων υλών ήταν η βασική αιτία μιας μεγάλης αύξησης στην τιμή πώλησής τους (πχ ελαιόλαδα).

Αντίστοιχα, περιπτώσεις πολύ μεγάλων μειώσεων τιμών είναι κυρίως εκείνες που αφορούν σε υποκατηγορίες, όπου παρατηρείται έντονη προωθητική δραστηριότητα.