Απογοητευτικά είναι τα τελευταία στοιχεία της IRI για την εξέλιξη των πωλήσεων των μικρών δυνάμεων της αγοράς κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους έναντι του αντίστοιχου περυσινού. Ειδικότερα, στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου καταγράφηκε πτώση του τζίρου τους κατά 17,7%, ποσοστό υψηλότατο και δυσβάστακτο, αν αναλογιστεί κάνεις ότι αποτελεί συνέχεια των πολυετών απωλειών των εσόδων τους από την έναρξη της κρίσης.

Η μέτρηση καταδεικνύει ασφαλώς το πόσο σημαντικές είναι οι συνέργειες μεταξύ των μικρών επιχειρήσεων λιανικής, κυρίως μέσω των ομίλων αγορών. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται προς αυτή την κατεύθυνση είναι κάτι περισσότερο από άτολμες (βλέπε σχετικό ρεπορτάζ σελ. 24-27).

Αξίζει να σημειωθεί ότι, βάσει των στοιχείων της IRI, τα μικρά σούπερ μάρκετ έκτασης έως 400τμ καλύπτουν, βάσει του τζίρου τους, το 13,3% της συνολικής αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι η μόνη κατηγορία καταστήματος που καταφέρνει να διατηρεί θετικό πρόσημο σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των πωλήσεων είναι τα σούπερ μάρκετ επιφάνειας 400-1.000τμ, τα οποία εμφάνισαν άνοδο πωλήσεων 1,3% στο τετράμηνο, συμμετέχοντας με 33,2% στον συνολικό τζίρο της αγοράς.

Η επίδοση αυτή επιβεβαιώνει ακόμη μια φορά την τάση που διαπιστώνεται ήδη από το 2009, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές επιλέγουν για τις αγορές τους τα κλασικού τύπου σούπερ μάρκετ, εκτιμώντας ότι υπό συνθήκες μείωσης των εισοδημάτων τους και επιβεβλημένης πειθαρχίας στις λίστες αγορών δεν έχουν κανέναν λόγο να «χάνονται» στις μεγαλύτερες αίθουσες πωλήσεων, όπως ούτε να χρεώνονται ακριβότερα τα προϊόντα, επιλέγοντας για τα ψώνια τους τα μικρά καταστήματα λιανικής.

Καθίζηση πωλήσεων στα υπέρ μάρκετ
Η τάση αυτή αποτυπώνεται, εξάλλου, από τα συμπεράσματα της IRI για την εξέλιξη των πωλήσεων στα υπέρ μάρκετ και στα καταστήματα έκτασης 1.000-2.500τμ. Ειδικότερα, τα πρώτα (επιφάνειας άνω των 2.500τμ) εμφάνισαν πτώση τζίρου 23,9%, τη μεγαλύτερη από τους τέσσερις τύπους καταστημάτων.

Όσο για τα μεγάλα σούπερ μάρκετ κράτησαν τις πωλήσεις τους, καταγράφοντας απώλειες μόνο 1,6% και έχοντας συμμετοχή στα συνολικά έσοδα του οργανωμένο λιανεμπορίου 44,4%, τη στιγμή που στο σύνολό της η αγορά είναι πτωτική περίπου κατά 5,7%, σύμφωνα με την IRI. Υπό αυτή την έννοια μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι παρά τις μικρές απώλειες εσόδων η εν λόγω κατηγορία μεγέθους καταστημάτων κερδίζει μερίδια αγοράς.

Σημειώνουμε ότι το 2015 είχε κλείσει για το λιανεμπόριο κατά την IRI με πτώση τζίρου 2,1%… Ενδιαφέρον είναι ότι τα υπέρ μάρκετ εμφανίζονται να κατέχουν σήμερα το μικρότερο μερίδιο αγοράς, μόλις 9,1%, ποσοστό το οποίο, λόγω της έντονα πτωτικής πορείας των εσόδων που εμφανίζουν τα υπερκαταστήματα, αναμένεται να συρρικνωθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες.

Σε μεγάλο βαθμό η υποχώρηση των συνολικών εσόδων που καταγράφουν τα υπέρ μάρκετ οφείλεται ασφαλώς στις άσχημες επιδόσεις της Μαρινόπουλος, η οποία ελέγχει τον κύριο όγκο του τζίρου σε αυτήν την κατηγορία εμπορικών μονάδων, λειτουργώντας 33 υπερκαταστήματα.