Η αγορά των μικρών καταστημάτων τροφίμων αναπτύσσεται και εκπλήσσει. Για την εξέλιξή της, αξιοποιεί την ενισχυμένη στον καιρό της πανδημίας απαίτηση για ταχύτητα και ευκολία στην πραγματοποίηση αγορών, αλλά και συνολικά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όπως η αμεσότητα στην επικοινωνία με τον πελάτη και η ευελιξία του ωραρίου λειτουργίας. Δεδομένα έρευνας και προβληματισμοί σχετικά με το μέλλον της απασχόλησαν το Convenience Retailing Conference. Θέματα που απασχολούν τα μικρά καταστήματα τροφίμων, αλλά και προτάσεις για ισχυροποίηση του κλάδου της μικρής λιανικής τροφίμων, συζητήθηκαν στο συνέδριο για τη μικρή λιανική, που διοργανώθηκε στις 2 Νοεμβρίου για τρίτη χρονιά, από το σελφ σέρβις.

H κ. Δήμητρα Κατσίπη, διευθύντρια πωλήσεων, IRI Greece, παρουσίασε την online έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία ειδικά για το συνέδριο. Όπως σημείωσε αρχικά η κ. Κατσίπη, υπάρχει μια πίεση στον πληθυσμό των καταστημάτων της μικρής λιανικής, που ξεκίνησε από τα μνημονιακά χρόνια, με πτώση του αριθμού τους συνολικά, της τάξης του 3%-5%.Παρόλα, αυτά, επεσήμανε πως «η γεωγραφική διάρθρωση της χώρας, ο τουρισμός, οι καιρικές συνθήκες και άλλα χαρακτηριστικά της, αποτελούν στοιχεία που δίνουν μια διάσταση αισιοδοξίας στο κανάλι, με την προϋπόθεση πως θα υιοθετηθούν οι νέες τάσεις».

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της IRI, που αφορούν την επίσκεψη των καταναλωτών σε καταστήματα για την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης, μετά το lockdown, το ποσοστό όσων επισκέπτονται για αγορές το κανάλι των φούρνων/γαλακτοπωλείων γειτονιάς είναι 81%, με μέση συχνότητα επίσκεψης 10,6 φορές ανά μήνα, το 75% επισκέπτεται το μίνι μάρκετ, με 6,3 επισκέψεις ανά μήνα, το ίδιο ποσοστό (75%) επισκέπτεται το περίπτερο, με 6,5 επισκέψεις ανά μήνα, και το κατάστημα ψιλικών (75%), με 5,1 φορές τον μήνα, ενώ κατά 45%, με 2,8 φορές ανά μήνα, επισκέπτεται το e-shop μικρής λιανικής.

Ο καταναλωτής είναι ο ίδιος που επισκέπτεται και τα άλλα κανάλια, όπως των σούπερ μάρκετ, αλλά και των e-shop των άλλων καναλιών. Η δαπάνη ανά επίσκεψη μετά το lockdown διαμορφώνεται στο σούπερ μάρκετ στα 57,8 ευρώ και σε 39,2 ευρώ σε τηλεφωνικές αγορές από το ίδιο κανάλι, ενώ στο μίνι μάρκετ, από 14,9 ευρώ προ κορωνοϊού έπεσε στα 14,7 ευρώ, στο φούρνο/γαλακτοπωλείο 9,7 ευρώ, ενώ στο περίπτερο από 3,2 ευρώ ανέβηκε στα 10,7 ευρώ. Ενδιαφέρον έχει και το στοιχείο που αφορά τη δαπάνη ανά επίσκεψη σε e-shop μικρής λιανικής, που διαμορφώθηκε σε 17,6 ευρώ.

Δημιουργώντας έναν δείκτη αξίας (value index), με παραμέτρους την πραγματοποίηση αγορών κατά την περίοδο της έρευνας, τη μέση συχνότητα επίσκεψης/παραγγελιών από το κανάλι τον μήνα και τη μέση δαπάνη κατά την τελευταία επίσκεψη/παραγγελία, η IRI κατέγραψε σε έρευνα καταναλωτών στοιχεία της αγοραστικής τους συμπεριφοράς. Ειδικότερα, από την έρευνα προέκυψε, μεταξύ άλλων, το συμπέρασμα πως περίπου το 61% των αγορών πραγματοποιείται από το κανάλι του σούπερ μάρκετ (αγορές από καταστήματα μεγάλων αλυσίδων και τηλεφωνικές παραγγελίες), το 27% από φυσικά καταστήματα μικρής λιανικής και το 12% από το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου συνολικά, μεγάλων και μικρών ηλεκτρονικών καταστημάτων. «Άρα», σημείωσε η κ. Κατσίπη, «η μικρή λιανική δεν είναι και τόσο μικρή, καθώς το μερίδιό της είναι σημαντικό, περίπου στο 30%».

Στις ερωτήσεις που δίνουν μια εικόνα της αισιοδοξίας ή αντίστοιχα της απαισιοδοξίας για τα επόμενα χρόνια, οι καταναλωτές δηλώνουν επί της ουσίας πως οι μελλοντικές αγορές τους που αφορούν είδη πρώτης ανάγκης θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα. Παράγοντες που οδηγούν σε απαισιόδοξες σκέψεις τους καταναλωτές, είναι, μεταξύ άλλων, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και ο φόβος για την απώλεια εργασίας.

«Η μικρή λιανική έχει βελτιώσει κάποιους ποιοτικούς δείκτες, όπως το μέγεθος του καλαθιού αγορών και τη συχνότητα επισκέψεων, και έχει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης», διαπίστωσε η κ. Κατσίπη.

Εξετάζοντας ποιες κατηγορίες έχουν την τάση να αυξηθούν ως δαπάνη στη μικρή λιανική, η κ. Κατσίπη σημείωσε πως έχει ενδιαφέρον η κατηγορία των απορρυπαντικών, που παραδοσιακά θεωρείται κατηγορία που πωλείται μέσω του οργανωμένου λιανεμπορίου, των χαρτικών και των προϊόντων υγιεινής, των φρέσκων προϊόντων, προφανώς των γαλακτοκομικών, αλλά και των προϊόντων απολύμανσης και των κατεψυγμένων λαχανικών. Κλείνοντας, η κ. Κατσίπη δήλωσε πως από την αρχή του 2022 η IRI θα διαθέτει scanning data από τα οργανωμένα σημεία μικρής λιανικής.

 

Διαβάστε και τα παρακάτω άρθρα  για το ίδιο θέμα:

Convenience Retailing Conference: Η αναγέννηση της μικρής λιανικής

Netrino: Η αβεβαιότητα των επιχειρηματιών και οι ευκαιρίες

NielsenIQ: 1,5 δισ. ευρώ χάθηκαν μεταξύ 2010-2020

ΙΕΛΚΑ: Οι πολλοί δρόμοι προς το convenience

Bespot: Location data για στοχευμένες κινήσεις

Mondelez International: «Η μέτρηση είναι το ήμισυ της ανάπτυξης»

Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Κανάλι προτεραιότητας η μικρή λιανική

Nikolopoulou Foods: Τα vegan στο μικρό σημείο

Το παρόν και το μέλλον της οργανωμένης μικρής λιανικής

Το χονδρεμπόριο στην υπηρεσία της μικρής λιανικής