Αύξηση κατά 5% σημείωσε η συνολική αξία πωλήσεων ταχέως διακινούμενων αγαθών (FMCGs) στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο στο δεκάμηνο του 2022, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση Market View που εξέδωσε η IRI Ελλάδος. Η αύξηση αξίας πωλήσεων είναι υπερδιπλάσια εκείνης του περσινού ίδιου χρονικού διαστήματος (Ιανουάριος έως Οκτώβριος 2021), η οποία είχε φθάσει το 2,1%. Η φετινή αύξηση είναι στο 4,6% (έναντι 2,5% στο πρώτο δεκάμηνο του 2021) στα συσκευασμένα προϊόντα σταθερού barcode. Εκεί όπου είναι ορατή πολύ μεγάλη διαφορά είναι στα επί ζυγίω προϊόντα μη σταθερού barcode και μη σταθερού βάρους, τα οποία στο πρώτο δεκάμηνο του 2022 σημείωσαν αύξηση κατά 6,2%, έναντι μόλις 0,7% αντίστοιχης αύξησης στο ίδιο διάστημα του 2021. Τα προϊόντα επί ζυγίω, που σύμφωνα με την έκθεση Market View της IRI Ελλάδος αποτελούν το 23,7% της συνολικής αξίας πωλήσεων στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο αυτή τη στιγμή, δείχνουν να καλύπτουν το χαμένο έδαφος πωλήσεων που είχαν δημιουργήσει γι’ αυτά οι έκτακτες συνθήκες ανασφάλειας υγιεινής στη συγκυρία της πανδημίας. Το ίδιο θέμα είχε επισημανθεί από την IRI Ελλάδος και στη συμπλήρωση του επταμήνου του 2022 και το είχε αναδείξει το FOODReporter. Τότε τα επί ζυγίω προϊόντα αποτελούσαν το 29,27% των συνολικών πωλήσεων. Κατά το επόμενο τρίμηνο, η αγορά μετακινήθηκε και πάλι προς τα συσκευασμένα τρόφιμα, τα οποία αναπτύχθηκαν αλματωδώς.

Ο συνολικός τζίρος του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου ξεπέρασε τα 6,93 δισ. ευρώ στο πρώτο δεκάμηνο του 2022, σε αύξηση της τάξης του 4,97%, από τα 6,6 εκατ. ευρώ του πρώτου δεκαμήνου του 2021. Στο μεταξύ, τα τρόφιμα και τα ποτά καταλαμβάνουν το 81,1% των αγορών λιανικής του μέσου Έλληνα καταναλωτή, ελάχιστα αυξημένα σε σχέση με το 80,8% του πρώτου δεκαμήνου του 2021. Η πιο έντονη αύξηση για το 2022 στις οργανωμένες λιανικές πωλήσεις εμφανίστηκε στην κατηγορία των τροφίμων και των ποτών, σε ποσοστό 5,4%.

Κερδισμένα τα μικρά σούπερ μάρκετ και τα convenient stores
Ειδικά για τον Οκτώβριο 2022, η αξία των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου αυξήθηκε κατά 10%. Κατά άλλο ένα 11,1% είχε αυξηθεί τόσο τον Σεπτέμβριο, όσο και τον Ιούλιο 2022. Κατά 9,8% είχε αυξηθεί η αξία συνολικών λιανικών πωλήσεων το Μάιο του 2022, κατά 9,5% τον Ιούνιο και κατά 9% τον Αύγουστο 2022, στις μεγαλύτερες αυξήσεις αξίας πωλήσεων των τελευταίων 30 μηνών. Αυτό δείχνει ότι οι αυξήσεις αξίας πωλήσεων εν πολλοίς οφείλονται στις πληθωριστικές πιέσεις της οικονομίας, που έχει οδηγήσει σε ανατιμήσεις των προϊόντων λιανικής.

Τη μερίδα του λεόντος της αύξησης αξίας πωλήσεων καρπώνονται τα μικρά σούπερ μάρκετ και τα convenient stores έως 400 τ.μ., με αύξηση 10,4%, σύμφωνα με την έκθεση Market View της IRI Ελλάδος. Στη συνέχεια, ακολουθούν με αύξηση 6,2% τα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών, άνω των 2.500 τ.μ. σε επιφάνεια, έπονται τα σούπερ μάρκετ συνολικού εμβαδού από 400 έως 1.000 τ.μ. (+4,1%) και τελευταία έρχονται τα σούπερ μάρκετ επιφάνειας από 1.000 έως 2.500 τ.μ.

Τη στιγμή που η συνολική αξία πωλήσεων των συσκευασμένων προϊόντων λιανικής σταθερού barcode αυξάνεται κατά 4,6% στο πρώτο δεκάμηνο του 2022, ο συνολικός όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 1,3%, καθότι οι ακριβότερες τιμές μειώνουν την αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή. Η IRI Ελλάδος υπολογίζει τη μέση αύξηση των συσκευασμένων προϊόντων λιανικής στο 6% στο δεκάμηνο του 2022, σε ποσοστό δηλαδή σημαντικά κάτω από τον πληθωρισμό Οκτωβρίου 2022, τον οποίο η ΕΛΣΤΑΤ υπολόγισε στο 9,1%, έναντι 10,3% τον Σεπτέμβριο 2022.
Σημειώνεται ότι οι τιμές είχαν αυξηθεί κατά 1,4% στο σύνολό τους σε ολόκληρο το 2020, όπου, λόγω και των lockdowns, είχε σημειωθει έκρηξη όγκου πωλήσεων κατά 8,3%, αλλά και τεράστια αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 9,8%, συγκριτικά με το 2019.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter