Για πρώτη φορά οι δύο φορείς λιανεμπορίου και βιομηχανίας τροφίμων ΣΕΣΜΕ και ΣΕΒΤ συνεργάστηκαν για την πραγματοποίηση μίας ημερίδας που αφορούσε ιδιαίτερα σημαντικά ζητήματα όπως η διασφάλιση της ποιότητας, η διαχείριση κρίσεων και το θέμα των logistics. Οι επιχειρήσεις-μέλη των δύο Συνδέσμων κλήθηκαν από την Κοινή Επιτροπή να προτείνουν εκπροσώπους τους που από κοινού θα μελετήσουν κρίσιμα θέματα για το εμπόριο και τη βιομηχανία, όπως η διαχείριση κρίσεων

Για πρώτη φορά οι δύο φορείς λιανεμπορίου και βιομηχανίας τροφίμων ΣΕΣΜΕ και ΣΕΒΤ συνεργάστηκαν για την πραγματοποίηση μίας ημερίδας που αφορούσε ιδιαίτερα σημαντικά ζητήματα όπως η διασφάλιση της ποιότητας, η διαχείριση κρίσεων και το θέμα των logistics. Οι επιχειρήσεις-μέλη των δύο Συνδέσμων κλήθηκαν από την Κοινή Επιτροπή να προτείνουν εκπροσώπους τους που από κοινού θα μελετήσουν κρίσιμα θέματα για το εμπόριο και τη βιομηχανία, όπως η διαχείριση κρίσεων.

Την έναρξη των εργασιών στο αμφιθέατρο του ΕΒΕΑ κήρυξαν οι πρόεδροι του ΣΕΒΤ κ. Δ. Δασκαλόπουλος και του ΣΕΣΜΕ κ. Π. Παντελιάδης. Χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους του ΕΦΕΤ η πρόεδρός του κα Χρ. Παπανικολάου.

Την ημερίδα παρακολούθησε επίσης η αντιπρόεδρος του ΕΦΕΤ κα Δ. Βασιλειάδου, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ενώ μεταξύ των εισηγητών, εξειδικευμένων ανωτέρων στελεχών του Εμπορίου και της Βιομηχανίας Τροφίμων ήταν και η διευθύντρια ελέγχου επιχειρήσεων του ΕΦΕΤ κα Δ. Παντελεάκη.

Στον χαιρετισμό του ο κ. Δασκαλόπουλος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα σημαντικά βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί από τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο τροφίμων στη διασφάλιση της υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων, στην κοινή ευθύνη τους απέναντι στον καταναλωτή. Μίλησε επίσης για τη σταθερή προσήλωση της ελληνικής βιομηχανίας στον στόχο να κάνουν τα ελληνικά τρόφιμα ακόμη πιο ποιοτικά, χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτουν, θέτοντας ακόμη πιο υψηλές προδιαγραφές, ώστε να αποδεικνύεται έμπρακτα πως τα επώνυμα τρόφιμα στην Ελλάδα είναι ασφαλή και η διατροφική τους αξία εγγυημένη. Αναφερόμενος στη συνεργασία ΣΕΒΤ-ΣΕΣΜΕ, τόνισε πως η κοινή αντιμετώπιση προβλημάτων έχει σίγουρα αποτελέσματα, αφού η αύξηση της ικανοποίησης του καταναλωτή, της αίσθησης της σιγουριάς και της ασφάλειας και η επακόλουθη αύξηση της κατανάλωσης σημαίνουν κοινό όφελος για όλους, με την προϋπόθεση η συνεργασία των επιχειρήσεων επί συγκεκριμένων προγραμμάτων να είναι τακτική, καθημερινή, επίμονη και με συνεχή προσπάθεια για βελτίωση.

Ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ κ. Π. Παντελιάδης, στον σύντομο χαιρετισμό του κατά την έναρξη της ημερίδας, αναφέρθηκε στη σημασία που αποδίδει ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων στη στενή και αγαστή συνεργασία με τη βιομηχανία.

Η κοινή ευθύνη και των δύο για την ποιότητα και την ασφάλεια των τροφίμων, αλλά και μια σειρά άλλων θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος είναι η βάση για τη λειτουργία της κοινής επιτροπής που συνέστησαν. Ο κ. Παντελιάδης εξήρε τα στελέχη από τους δύο κλάδους που δούλεψαν εντατικά και υπεύθυνα για να εξοπλίσουν τις επιχειρήσεις-μέλη των δύο Συνδέσμων με τα κατάλληλα «εργαλεία» διασφάλισης της ποιότητας, της υγιεινής και της ασφάλειας των τροφίμων. Τέλος ο κ. Παντελιάδης συνέστησε σε όλους τους παρευρισκόμενους και τις επιχειρήσεις τροφίμων να εφαρμόσουν με συνέπεια τα συμπεράσματα αυτής της εργασίας στη δουλειά τους και εξέφρασε την ελπίδα η κοινή επιτροπή να καταπιαστεί το συντομότερο και με άλλα εξίσου σοβαρά θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Διαχείριση κρίσης και εσωτερική οργάνωση

Ο κ. Γιάννης Μπάστας έκανε λεπτομερή παρουσίαση της αναγκαιότητας ύπαρξης σωστής οργάνωσης για την αποφυγή προβλημάτων που αφορούν την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων, αλλά και για την άμεση αντιμετώπισή τους όποτε προκύψουν. Ο κ. Μπάστας τόνισε πως πρέπει να υπάρχει στις επιχειρήσεις πρόβλεψη για είδη πρώτης ανάγκης, κατάλογος έγκυρων επιστημονικών φορέων, δημοσιογράφων και σχολιαστών (π.χ. καθηγητών), λειτουργία συστημάτων που αφορούν την ασφάλεια, την ποιότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον. Τα συστήματα που αφορούν την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων από τις πρώτες ύλες έως το τραπέζι του καταναλωτή, ανέφερε ο κ. Μπάστας, έχουν συμβάλει σημαντικά στη διασφάλιση και της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου ως προς την ανίχνευση των αιτιών σημαντικών προβλημάτων και του καταλογισμού ευθυνών. Ο ολοκληρωμένος έλεγχος της παραγωγής σε κάθε στάδιο και η οργάνωση συστήματος ανάκλησης προϊόντων είναι επίσης καίρια σημεία, στα οποία πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος για την εύρυθμη λειτουργία μιας επιχείρησης ακόμη και σε περίοδο κρίσης. Είναι επίσης σημαντικό να γίνονται συχνά ασκήσεις ετοιμότητας, ώστε μια πιθανή κρίση να μην αιφνιδιάσει τη διοίκηση και τους υπαλλήλους της εταιρείας. Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Μπάστας τόνισε πως αδιαπραγμάτευτη παραμένει η πολιτική πλήρους διαφάνειας, ειλικρίνειας και σεβασμού του καταναλωτή, που συμβάλλει ουσιαστικά στο χτίσιμο μιας σταθερής και μακρόχρονης σχέσης εμπιστοσύνης.

Διαχείριση κρίσης και ΜΜΕ

Στην περίπτωση που προκύπτει κάποιο πρόβλημα το οποίο μπορεί να πλήξει την εικόνα της εταιρείας, η διαχείριση της επικοινωνίας με τα ΜΜΕ παίζει καθοριστικό ρόλο για τη μελλοντική της πορεία. Ο κ. Σ. Καράγιαννης, σύμβουλος επιχειρήσεων, πρότεινε στους συμμετέχοντες συγκεκριμένες τακτικές που πρέπει να ακολουθούν όταν αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις. Ορισμένοι βασικοί και απαρέγκλιτοι κανόνες είναι:

  • Σε περίπτωση κρίσης κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να τοποθετηθεί επί του θέματος, αν ο ίδιος δεν το επιθυμεί.
  • Ποτέ δεν απευθυνόμαστε στα ΜΜΕ, αν δεν είμαστε καλά προετοιμασμένοι.
  • Δεν λέμε ψέματα.

Ιχνηλασιμότητα και ανάκληση προϊόντων

Η κα Φ. Κουλαμπά, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, παρουσίασε ένα case study της NESTLÉ, που αφορούσε την αντιμετώπιση μιας κατάστασης κρίσης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στο βίντεο που είχε παραχωρηθεί από τη NESTLÉ παρακολουθήσαμε όλη τη διαδικασία, από τη στιγμή της καταγραφής του προβλήματος στο κέντρο υποδοχής τηλεφωνημάτων από τους καταναλωτές έως την ανάκληση των προβληματικών προϊόντων και την διόρθωση του προβλήματος, ώστε το προϊόν να κυκλοφορεί ξανά χωρίς να προκληθεί ζημιά ούτε στην εικόνα της εταιρείας ούτε στην εικόνα της συγκεκριμένης μάρκας (κονσέρβα κορν μπηφ Αργεντινής Libby’s).

Η διασφάλιση ποιότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα

Το θέμα της διασφάλισης της ποιότητας στο λιανεμπόριο τροφίμων, λόγω κυρίως του μεγάλου ποσοστού αλλοιώσιμων προϊόντων (40%-45%), απασχολεί το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου. Ο κ. Ζ. Επστάιν, γενικός διευθυντής logistics της ΜΕΤΡΟ, μίλησε για την εφαρμογή συστημάτων όπως το HACCP, για τα οφέλη αλλά και τις δυσκολίες εγκατάστασης και λειτουργίας τους. Στα οφέλη ανέφερε μεταξύ άλλων την επικέντρωση των ελέγχων στα κρίσιμα για την ασφάλεια σημεία (αποθήκευση, μεταφορά, συντήρηση αλλοιώσιμων κλπ), τη μείωση κόστους, τη δημιουργία πνεύματος ομάδος, την καλύτερη οργάνωση, τη νομική προστασία, τη δυνατότητα εμπορικής εκμετάλλευσης της χρήσης τους, την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών. Στα προβλήματα περιέλαβε τον φόβο για αλλαγή που υπάρχει συχνά στις επιχειρήσεις, την έλλειψη τεχνικών γνώσεων, την ανάγκη επενδύσεων για αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό, τη γραφειοκρατία (ιδιαίτερα για τις μικρές επιχειρήσεις που έχουν συνηθίσει στη διεκπεραίωση των ζητημάτων που προκύπτουν με προφορική επικοινωνία) κλπ. Συμπερασματικά ο κ. Επστάιν είπε πως η απόφαση για την εφαρμογή συστημάτων διασφάλισης της ποιότητας είναι θέμα στρατηγικής, πως θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για τη διευκόλυνση της εφαρμογής τους και πως θα πρέπει τα αποτελέσματα της εφαρμογής τους να αφορούν κυρίως τον καταναλωτή και να έχουν αυτόν ως τελικό αποδέκτη.

Από την πλευρά του ΕΦΕΤ

Η κα Παντελεάκη μίλησε για τα σημαντικά προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί από ελέγχους του ΕΦΕΤ στις αλυσίδες λιανεμπορίου και αφορούν κυρίως τη συντήρηση κατεψυγμένων προϊόντων, αλλά και για τα μεγάλα βήματα που έχουν γίνει από τη βιομηχανία τροφίμων στη διασφάλιση της ποιότητας και της υγιεινής των προϊόντων. Εντόπισε επίσης τις καθυστερήσεις που αφορούν την πλευρά της πολιτείας και δυσκολεύουν τις διαδικασίες ελέγχου. Οι καθυστερήσεις αφορούν κυρίως την προώθηση λύσης στο πρόβλημα της πολυδιάσπασης των αρμοδιοτήτων των κρατικών φορέων, την πολυνομοθεσία, τα πολλά πρότυπα, αλλά και τις αλληλοσυγκρουόμενες συχνά κρατικές απαιτήσεις. Στόχος του ΕΦΕΤ, ανέφερε η κα Παντελεάκη, είναι η τυποποίηση των ελέγχων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η αναφορά της στην πρόθεση του ΕΦΕΤ να αναπτύξει την υπηρεσία υποδοχής και διαχείρισης καταγγελιών των καταναλωτών.

Logistics

Είναι γνωστές οι δυσκολίες που προκύπτουν από τις ιδιαίτερες συνθήκες (κλιματολογικές, οδικού δικτύου κλπ) της χώρας μας στη μεταφορά και διαχείριση ευαίσθητων προϊόντων. Ο κ. Κώστας Βαλιάδης, διευθυντής logistics της ΔΕΛΤΑ ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ, αναφέρθηκε εκτενώς στις ανάγκες λήψης συγκεκριμένων μέτρων για τη διαφύλαξη της ποιότητας των αλλοιώσιμων τροφίμων κατά την αποθήκευση, μεταφορά, παραλαβή και συντήρησή τους. Ιδιαίτερη βαρύτητα, σύμφωνα με τον κ. Βαλιάδη, πρέπει να δοθεί στην τήρηση υψηλών στάνταρντ και στον εξοπλισμό (μεταφορικά μέσα, ψυγεία, αποθήκες κλπ), αλλά και στην εκπαίδευση των ατόμων που είναι αρμόδια για τη λειτουργία του (οδηγοί, υπεύθυνοι ψυγείων, παραλαβής προϊόντων κλπ). Τα συστήματα πιστοποίησης και η παρακολούθηση των επιταγών της νομοθεσίας είναι επίσης αναγκαίοι παράγοντες για την αποφυγή προβλημάτων όχι μόνο στη βιομηχανία αλλά και στο λιανεμπόριο. Κύριο μέλημα της διοίκησης των επιχειρήσεων θα πρέπει να είναι η εφαρμογή προγραμμάτων μεταφοράς προϊόντων που μειώνουν το κόστος και τον χρόνο παράδοσης, προγραμμάτων διασφάλισης της ποιότητας, επιλογής και εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού, συνεχής αναβάθμιση του απαραίτητου για την υλοποίηση των σχετικών προγραμμάτων hardware και software.