Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες οργανώνονται, η μια μετά την άλλη, για να εξυπηρετούν τους πελάτες τους στα σπίτια τους αλλά και για καλύτερη συνεργασία με τους προμηθευτές.

Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες οργανώνονται, η μια μετά την άλλη, για να εξυπηρετούν τους πελάτες τους στα σπίτια τους αλλά και για καλύτερη συνεργασία με τους προμηθευτές.

Ο όμιλος Carrefour- Promodes, σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα μεγάλο ηλεκτρονικό υπέρ μάρκετ, αλλά και μια κοινή με την αμερικανική αλυσίδα Sears. Οπως τόνισε ο πρόεδρος του γαλλικού λιανεμπορικού κολοσσού κ. Ντανιέλ Μπενάρ “η δημιουργία ενός παρόμοιου super portal, μέσω του οποίου οι προμηθευτές θα μπορούν να συνδεθούν με τους διανομείς, θα αποτελέσει την αρχή μιας νέας εμπορικής επανάστασης”.

Πράγματι, εκτιμάται ότι η ύπαρξη μιας τέτοιας πλατφόρμας θα μειώσει ριζικά τα έξοδα προμήθειας, θα μεγιστοποιήσει την απόδοση της αλυσίδας logistics, θα εντείνει τον ανταγωνισμό και θα εξασφαλίσει περισσότερη διαφάνεια στο επίπεδο τιμών.

Πέρα όμως από τη Γαλλία, πολύ θεαματικά είναι και τα αποτελέσματα εμπειριών ηλεκτρονικού εμπορίου και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η βρετανική αλυσίδα Tesco, που πρώτη μπήκε στο χώρο αυτόν, όπως λένε ηγετικά στελέχη της πέτυχε λαμπρά αποτελέσματα και έφθασε να έχει 200.000 πελάτες. Την ακολούθησε η αλυσίδα Sainsbury, που και αυτή εκφράζει την ικανοποίησή της για τα πρώτα αποτελέσματα. Στη Γερμανία μέχρι στιγμής τα σκήπτρα στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατέχει η λιανεμπορική αλυσίδα Metro, η οποία δημιούργησε και μία μεγάλη κεντρική αποθήκη εξυπηρέτησης της πελατείας της. Επίσης, τόσο η Metro όσο και η Sainsbury είναι πρόθυμες να συμμετάσχουν στο portal των εταιριών Carrefour και Sears, το οποίο φέρει το όνομα Global Net Exchange. Στο τελευταίο, όπως μαθαίνουμε, θα μπει και το βελγικό γκρουπ Delhaize “Le Lion”, το οποίο λάνσαρε στην περιοχή των Βρυξελλών και το πρώτο βελγικό ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ.

Πριν 18 μήνες, κανείς δεν θα μπορούσε να πιστέψει ότι μια μέρα τα σούπερ μάρκετ αντί να δέχονται πελάτες θα κάνουν το αντίθετο. Θα τους επισκέπτονται στα σπίτια τους. Σήμερα, όμως, οι νέες τεχνολογίες μπήκαν για καλά στο οργανωμένο εμπόριο και οι οn-line εμπορικές δραστηριότητες δείχνουν να έχουν ευρύ μέλλον. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε στη Γαλλία το πρώτο on-line υπέρ μάρκετ. Πρόκειται για το Houra Fe, το οποίο ανήκει στη γνωστή γαλλική λιανεμπορική αλυσίδα Cora. Επίσης, πάντα στη Γαλλία, ο όμιλος Promodes (πριν την ένωση με την Carrefour), λάνσαρε πριν καιρό την εταιρία ηλεκτρονικού εμπορίου Ooshop, η οποία για την ώρα καλύπτει την περιοχή της Λυών.

Βασική προϋπόθεση η έγκαιρη παράδοση των εμπορευμάτων

Ωστόσο, κατά πολλούς παρατηρητές, τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα μεταφοράς και έγκαιρης παράδοσης των εμπορευμάτων στην πελατεία τους. “Είναι γεγονός”, τονίζει ο κ. Ζακ Κέμφερ, γενικός διευθυντής της γαλλικής αλυσίδας ηλεκτρονικού εμπορίου Houra, “ότι αντιμετωπίζουμε αρκετά προβλήματα έγκαιρης παράδοσης των εμπορευμάτων στους πελάτες μας, οι οποίοι, με τη σειρά τους, διαμαρτύρονται. Υπό αυτή την έννοια, το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι η απλή έλευση μιας εικονικής πραγματικότητας, όπως ορισμένοι φαντάζονται, αλλά πρόκειται για τη γρήγορη ανάπτυξη μεταφορικών υποδομών και μέσων. Ας μην ξεχνάμε ότι τα είδη που πωλούνται μέσω Internet πρέπει να παραδίνονται σε αυτούς που τα αγόρασαν. Μεγάλος θα είναι λοιπόν ο ρόλος των μεταφορών, οι οποίες καλούνται να γνωρίσουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης”.

Την ίδια άποψη υποστηρίζει και ο κ. Πατρίκ Εμερί, πρόεδρος της Γαλλικής 'Ενωσης Logistics (Αslog), ο οποίος προσθέτει ότι η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου θα οδηγήσει σε μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές των ευρωπαϊκών ταχυδρομείων. “Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα πρέπει να επενδύσουν σε νέες δραστηριότητες, όπως λ.χ. οι μεταφορές μικρών δεμάτων. Παράλληλα, λόγω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα χάσουν μέρος από τα παραδοσιακά έσοδά τους”, υπογραμμίζει ο κ. Π. Εμερί.

Σίγουρα οι επισημάνσεις του κάθε άλλο παρά στερούνται ευρύτερης σημασίας. Διότι είναι πλέον γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αποτελέσει μια νέα και σημαντική οικονομική δραστηριότητα, ποικίλων διαστάσεων, η οποία εκτιμάται ότι μέχρι το 2004 θα αντιπροσωπεύει στην Ευρωπαϊκή 'Ενωση το 5% του μέσου Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της.