Οι αναλυτές του IGD ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο, αναζητώντας τις πιο σύγχρονες τάσεις και τα πιο καινοτόμα στοιχεία στην αγορά του λιανεμπορίου των FMCG. Έχοντας τη γνώση και την εμπειρία, επέλεξαν και παρουσιάζουν τα καταστήματα που οι ίδιοι ξεχώρισαν, σε δέκα χώρες. Στις επιλογές τους μπορεί κανείς να διακρίνει τα σημεία στα οποία έχουν επενδύσει οι σημαντικές αλυσίδες διεθνώς, για να κερδίσουν το ενδιαφέρον των πελατών.

Waitrose Food & Home (Salisbury, UK)
Σύμφωνα με την Priya Chandarana, retail analyst, το συγκεκριμένο, ανακαινισμένο κατάστημα της Waitrose ακολουθεί τη βασική στρατηγική στόχευση της αλυσίδας στα ποιοτικά τρόφιμα. Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα σύνδεση μεταξύ της δημοφιλούς σχολής μαγειρικής που λειτουργεί εντός του καταστήματος, δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές να δοκιμάζουν και να γνωρίζουν υλικά και εργαλεία για τις δημιουργίες τους, και του τμήματος όπου πωλούνται τα είδη για την κουζίνα, από το οποίο οι πελάτες μπορούν να αγοράζουν τα εργαλεία που χρειάζονται για τις δημιουργίες τους. O ειδικά διαμορφωμένος περιβάλλων χώρος μετατρέπει το κατάστημα σε έναν ευχάριστο προορισμό, όπου οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν μια ξεχωριστή αγοραστική εμπειρία, να ξεκουραστούν και να «γεμίσουν τις μπαταρίες τους». Η Waitrose, επίσης, τοποθέτησε ψηφιακές οθόνες, περισσότερες από ότι σε οποιοδήποτε άλλο κατάστημά της, τις οποίες αξιοποιεί για να ενημερώνει τους πελάτες σχετικά με τα μενού για γρήγορο φαγητό ή για φαγητό σε πακέτο και καφέ, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, ένα από τα νέα καταστήματα Food & Home της John Lewis, της μητρικής εταιρείας, προσφέρει όλη τη γκάμα των non food προϊόντων της κάτω από μια στέγη.

Diagrofa MENY Hellerup (Copenhagen, Denmark)
Η Harriet Cohen, senior retail analyst, θεωρεί πως πρόκειται για ένα premium κατάστημα, που ανήκει στην τρίτη σε δύναμη αλυσίδα της Δανίας. Τους πελάτες υποδέχονται στην είσοδο εξαιρετικής αισθητικής φυτά και συνθέσεις, σε ένα τμήμα με είδη και εργαλεία κηπουρικής. Αυτό είναι που δίνει έναν φρέσκο τόνο στο κατάστημα, που συνεχίζεται και στα υπόλοιπα τμήματα των ειδών μπακαλικής, αρτοποιίας, αλλά και στα ταμεία. Η πλειονότητα των προϊόντων στο τμήμα αλιευμάτων προέρχεται από τοπικούς παραγωγούς και ένα μεγάλο ενυδρείο δημιουργεί ένα in-store θέαμα. Ένα επίσης δυνατό σημείο του καταστήματος είναι το τμήμα κρασιού, με πάνω από 1.000 ετικέτες, που δίνει το στίγμα της υπεροχής του καταστήματος στην κατηγορία.

Aldi (ΜcGraths Hiss, New South Wales, Australia)
Ο Nick Miles, head of Asia-Pacific, ξεχώρισε ένα από τα τρία νέα πιλοτικά καταστήματα της Aldi, που έχουν μια πιο premium εμφάνιση, χάρη, κυρίως, στα ξύλινα στοιχεία του, τα ράφια σε μαύρο χρώμα, τον νέο φωτισμό και την έντονη σήμανση. Επιπλέον, άλλαξε και το layout του καταστήματος, που χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη γκάμα φρούτων και λαχανικών, κρέατος, γαλακτοκομικών και φρέσκων ειδών αρτοποιίας, που έχουν τοποθετηθεί προς την είσοδό του. Η Aldi Αυστραλίας, σύμφωνα με τον αναλυτή, θεωρείται από τις πρωτοπόρες των θυγατρικών της αλυσίδας και αυτού του είδους τα καταστήματα είναι βέβαιο πως την βοηθούν να προσεγγίσει νέους πελάτες, ασκώντας με αυτό τον τρόπο πίεση στους ανταγωνιστές της Coles και Woolworths.

Biedronka (Warsaw, Poland)
Ο Milos Ryba, senior retail analyst international, επέλεξε να παρουσιάσει ένα κατάστημα που εξυπηρετεί το κέντρο της πρωτεύουσας της Πολωνίας, εξυπηρετώντας μια ευρεία γκάμα πελατών, από τις περιοχές κατοικίας, αλλά και από τα γραφεία που λειτουργούν στο κέντρο. Το κατάστημα εκφράζει την εξέλιξη της στρατηγικής μάρκετινγκ της αλυσίδας, σε επίπεδο ποιότητας και προέλευσης των προϊόντων, καθώς και στο επίπεδο επικοινωνιακής πολιτικής, με κυρίαρχο μήνυμα τις χαμηλές τιμές («every day low price»), σε συνδυασμό με τις προωθήσεις. Ιδιαίτερα οι δυνατές προσφορές non-food προσελκύουν πελάτες στο κατάστημα, ενώ η λειτουργία in store αρτοποιείου, με μια διευρυμένη γκάμα φρέσκων προϊόντων, βοήθησαν να βελτιωθεί η προσφορά φρέσκων, αλλά και η διαθεσιμότητα των προϊόντων. Μια ακόμη καινοτομία αφορά στην εξέλιξη της γκάμας προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που προβάλλεται με ειδική σήμανση («I am new here), σε όλο το κατάστημα.

Jumbo Foodmarkt (Amserdam, Netherlands)
O Gavin Rothwell, retail analysis manager, αναφέρεται με ενθουσιασμό στο συγκεκριμένο κατάστημα, που παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη σειρά φρέσκων προϊόντων, με εξαιρετικά σημεία πώλησης και displays. Από όλα τα σημεία πώλησης φρέσκων, ξεχωρίζει το τμήμα τυριών, αλλά και το τμήμα φρέσκου κρέατος. Αλλά, όπως λέει ο ίδιος, αυτό που κάνει το κατάστημα να ξεχωρίζει είναι ο συνδυασμός ελκυστικών τμημάτων πώλησης φρέσκων προϊόντων με ένα value-focused τμήμα πώλησης τυποποιημένων προϊόντων, που ικανοποιεί τις απαιτήσεις μια μεγάλης γκάμας απαιτήσεων των πελατών και των αγοραστικών ταξιδιών. Πρόσφατα η αλυσίδα λάνσαρε τη σειρά Foodmarkt και online, διευρύνοντας τον αριθμό καταναλωτών οι οποίοι έχουν πρόσβαση στη γκάμα των φρέσκων προϊόντων της.

Yonghui Bravo (Shanghai, China)
H Shirley Zhu, senior research manager, αναφέρει πως η Yonghui είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Κίνας. Παρά το γεγονός ότι το κυρίαρχο format καταστημάτων της είναι τα υπέρ μάρκετ, αναπτύσσει ένα δίκτυο hi-end, premium σούπερ μάρκετ, υπό το brand Yonghui Bravo. Σε ένα ελκυστικό περιβάλλον, η αλυσίδα παρουσιάζει τα φρέσκα προϊόντα της με τον ίδιο τρόπο όπως και στα υπέρ μάρκετ, με εξαιρετικές σειρές φρούτων και λαχανικών και με εντυπωσιακά τμήματα εξυπηρέτησης. Επίσης, τα καταστήματα Yonghui Bravo διαθέτουν ακόμη πιο δυνατές σειρές εισαγόμενων προϊόντων από ότι τα υπέρ μάρκετ της αλυσίδας, που απευθύνονται τόσο στους κινέζους πελάτες, όσο και στους προερχόμενους από άλλες χώρες.

LuLu Express (Abu Dhabi, United Arab Emirates)
Ο Jon Wright, EMEA region manager, επέλεξε να παρουσιάσει ένα κατάστημα της αλυσίδας LuLu, που ανήκει στον όμιλο Emke και αποτελεί έκφραση της στρατηγικής επέκτασής της σε χώρες όπου είναι δύσκολη η επέκταση με υπέρ μάρκετ, το κυρίαρχο δηλαδή format της εταιρείας. Ο Jon επισκέφθηκε το εν λόγω κατάστημα, για να διαπιστώσει τι είναι αυτό που το διαφοροποιεί από τα υπόλοιπα καταστήματα. Το δυνατό σημείο των υπέρ μάρκετ της αλυσίδας είναι τα τμήματα προσωπικής εξυπηρέτησης, τα οποία έχουν μεταφερθεί με την ίδια λογική και στα μικρά σημεία (LuLu Express). Επιπλέον, η αλυσίδα έχει προβλέψει να είναι σε κοινή θέα τα τμήματα προετοιμασίας των φρέσκων προϊόντων, ώστε οι πελάτες να μπορούν να βλέπουν όλη τη διαδικασία. Στο συγκεκριμένο κατάστημα χρησιμοποιείται φωτισμός με διαφορετικά χρώματα, ανάλογα με το τμήμα πώλησης, ώστε ο πελάτης να μπορεί να βρει εύκολα τις βασικές κατηγορίες προϊόντων. Την ίδια στιγμή, ο ιδιαίτερος φωτισμός συμβάλλει στο να ξεχωρίζει το κατάστημα από τα αντίστοιχα του ανταγωνισμού.

City Market (Mexico City, Mexico)
Η Catherine Ellwood, business analyst, Latin America, παρουσιάζει το συγκεκριμένο κατάστημα της μεξικανικής αλυσίδας La Commer, που είναι ένα από τα πιο αποδοτικά. Αυτό που κάνει αυτό το super-premium κατάστημα να ξεχωρίζει είναι η σειρά των τμημάτων πώλησης των φρέσκων προϊόντων και έτοιμου φαγητού, από το αρτοποιείο, το τμήμα με τους ζωντανούς αστακούς και το τμήμα με τους αποκλειστικής διανομής καφέδες, έως τον χώρο των γευστικών δοκιμών και του tapas bar (το οποίο η Catherine συνιστά ανεπιφύλακτα!), που το κάνουν έναν ξεχωριστό αγοραστικό προορισμό. Όλα τα παραπάνω συμπληρώνονται από μια γκάμα ειδών παντοπωλείου, που δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές για ολοκληρωμένες αγορές.

WinCo Foods (Arizona, USA)
O Stewart Samuel, program director, IGD Canada, επέλεξε ένα κατάστημα που λειτουργεί εν μέρει ως χονδρεμπορική μονάδα, εν μέρει ως hard discount και εν μέρει ως σούπερ μάρκετ, δημιουργώντας ένα διαφοροποιημένο concept λιανεμπορικής μονάδας στην αγορά των ΗΠΑ, το οποίο επεκτείνεται από τη βάση του στο Idaho σε αρκετές άλλες Πολιτείες. Το συγκεκριμένο κατάστημα δημιουργεί αμέσως ισχυρή εντύπωση στον πελάτη, αφού έχει στην είσοδό του τον «Τοίχο των Αξιών» (Wall of Values). Πρόκειται για τον χώρο όπου τοποθετούνται οι ισχυρότερες προσφορές σε χονδρική, με τα προϊόντα τοποθετημένα συχνά σε κιβώτια, ώστε να είναι ξεκάθαρη η εικόνα ενός καταστήματος, που προσφέρει χαμηλές τιμές. Η εικόνα του καταστήματος που έχει στο επίκεντρο την προσφορά χαμηλών τιμών ενισχύεται και από άλλα στοιχεία στο εσωτερικό του, όπως η ύπαρξη απλών στοιχείων στον εξοπλισμό του, τα ράφια, τη σήμανση και τα σημεία χονδρικής πώλησης, με κατηγορίες προϊόντων όπως οι ξηροί καρποί, το αλεύρι, η ζάχαρη και οι τροφές για κατοικίδια.

AEON Mall Makuhari Sintoshin (Chiba, Japan)
H Laura May, senor retail analyst – Asia, ξεχώρισε ένα ιδιαίτερο σημείο πώλησης της αλυσίδας AEON. Πρόκειται για το εμπορικό κέντρο – ναυαρχίδα της αλυσίδας, που ξεχωρίζει για τη λειτουργία του, η οποία διαχωρίζεται σε τέσσερα βασικά concept: το grand mall, το family mall, το active mall και το pet mall. Το pet mall είναι μοναδικό, τονίζει η Laura. Πρόκειται για έναν χαρούμενο, φωτεινό χώρο, όπου μπορεί κανείς να βρει ό,τι χρειάζεται έναν φίλος των κατοικίδιων, από εξειδικευμένη τροφή έως ρούχα, υπηρεσίες εκπαίδευσης, αλλά και κατοικίδια. Σε άλλες περιοχές, η ψηφιακή καινοτομία παίζει έναν ρόλο-κλειδί. Στο τμήμα με τα αλκοολούχα ποτά, τις μπίρες και τα κρασιά, ένα εικονικός μπάρμαν κεντρίζει το ενδιαφέρον των πελατών, παρέχοντας με έναν διασκεδαστικό τρόπο χρήσιμες πληροφορίες. Παράλληλα, οι πελάτες μπορούν να «ζωντανέψουν» ένα ψηφιακό τραπέζι, απλώς τοποθετώντας πάνω του προϊόντα. Η ψηφιακή οθόνη του παρέχει πληροφορίες για το κάθε προϊόν, καθώς και προτεινόμενες συνταγές για να συνοδευτεί, για παράδειγμα, ένα κρασί.