Χάρης Λαλάτσης, ιδρυτής, Managing Director, Ierax Analytix

Τα υγιεινά ροφήματα διακρίνει ως κυρίαρχη τάση στη σύγχρονη εποχή το 42% των ερωτηθέντων στην έρευνα της Ierax Analytix, μεταξύ παραγωγών ποτών και ροφημάτων, με τίτλο «From Inspiration to Production». Η έρευνα πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του πρώτου Beverage Summit, ως μέρος της ενότητας «Room for Growth» στη Food Expo 2025.

Οι παραγωγοί ποτών και ροφημάτων αναγνωρίζουν, κατά 29%, την ανάγκη διαφήμισης των παραγόμενων προϊόντων. Το 13% παραγωγών αναγνώρισε ως τάση τα λειτουργικά ροφήματα. Ο ιδρυτής και market analyst της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης, τα κατατάσσει ως μέρος της διάθεσης για περισσότερο υγιεινή διατροφή. Τα Ready-To-Drink (RTD) ροφήματα βρίσκονται μόλις στο 5%, «δείχνουν να έχουν απωλέσει μέρος της δυναμικής τους, τουλάχιστον στην Ελλάδα».

Το 11% των παραγωγών θεωρεί ότι η διαφοροποίηση αποτελεί σταθερά για να δημιουργηθεί τάση κατανάλωσης. Ωστόσο, στην ερώτηση «τι θα άλλαζαν στον κλάδο των ροφημάτων αύριο, αν ήταν δυνατό», το 14% των παραγωγών απάντησε ότι δεν θα άλλαζε τίποτα, ενώ το 8% απάντησε ότι δεν ξέρει. Ο πολύ έντονος ανταγωνισμός της συγκεκριμένης αγοράς δείχνει να έχει θολώσει την κρίση αναφορικά με τις υπάρχουσες δυνατότητες, σε ένα αξιοσημείωτο τμήμα της αγοράς. Η πλειοψηφική απάντηση (36%) αφορούσε τη μείωση κόστους παραγωγής. Το 21% θα προσπαθούσε να αποκλιμακώσει τις τιμές και το 14% θα διεκδικούσε μείωση φορολογίας. Το 7% των παραγωγών ζητά συχνότερους ελέγχους, δείγμα, κατά τον κ. Λαλάτση ότι «ο ανταγωνισμός του κλάδου είναι πιθανό να περιλαμβάνει και αθέμιτες πρακτικές».

Έλλειμμα τεχνολογικών εργαλείων
Στις συνεργασίες, οι παραγωγοί διατυπώνουν θετικές γνώμες («ικανοποιημένοι» και «πολύ ικανοποιημένοι») μόνο κατά το 37% απέναντι στους λιανέμπορους. Τα αντίστοιχα ποσοστά είναι αρκετά πιο αυξημένα για προμηθευτές (66%) και διανομείς (61%). Το 35% των παραγωγών βλέπει ως το μεγαλύτερο εμπόδιο τον πολύ υψηλό ανταγωνισμό, το 29% τα κόστη εργασίας και παραγωγής. Ακολουθούν η έλλειψη τεχνολογίας (23%), η υψηλή κατάλληλη ποιότητα σε πρώτες ύλες (19%) και οι εθνικοί ρυθμιστικοί κανόνες (15%). Από την έρευνα της Ierax Analytix προκύπτει ότι η ενημέρωση των παραγωγών αναφορικά με την αντιμετώπιση των τελικών καταναλωτών στα προϊόντα τους γίνεται μόνο έμμεσα: Κατά πλειοψηφία (51%), γίνεται μέσω συνεργατών, λιανεμπόρων και διανομέων, που δίνουν στον παραγωγό την ανατροφοδότησή τους, κατά 18% γίνεται μέσα από νέα και ειδήσεις του κλάδου και κατά 15% από έρευνες εταιρειών. Μόνο κατά 35% οι εταιρείες παραγωγής αξιοποιούν τα στοιχεία πωλήσεων για να αναλύσουν τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Το 18% των ερωτηθέντων δήλωσε άγνοια (απάντηση «δεν ξέρω/δεν απαντώ») αναφορικά με την τεχνολογία που μπορεί να συνεισφέρει στη βελτίωση παραγωγής ροφημάτων. Οι παραγωγοί απάντησαν κατά 22% ότι αυτό το επιτυγχάνει η ποιότητα και ο ποιοτικός έλεγχος, κατά 15% οι εργοστασιακές εγκαταστάσεις, κατά 14% η συσκευασία, κατά 9% η αγρονομία και κατά 8% οι πρώτες ύλες. Οι ερωτηθέντες κατά κύριο λόγο παράγουν ή εισάγουν αναψυκτικά (47%), τσάι, σοκολάτα (από 33%), χυμούς (20%).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter