Η αγορά των μικρών καταστημάτων τροφίμων αναπτύσσεται και εκπλήσσει. Για την εξέλιξή της, αξιοποιεί την ενισχυμένη στον καιρό της πανδημίας απαίτηση για ταχύτητα και ευκολία στην πραγματοποίηση αγορών, αλλά και συνολικά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όπως η αμεσότητα στην επικοινωνία με τον πελάτη και η ευελιξία του ωραρίου λειτουργίας. Δεδομένα έρευνας και προβληματισμοί σχετικά με το μέλλον της απασχόλησαν το Convenience Retailing Conference. Θέματα που απασχολούν τα μικρά καταστήματα τροφίμων, αλλά και προτάσεις για ισχυροποίηση του κλάδου της μικρής λιανικής τροφίμων, συζητήθηκαν στο συνέδριο για τη μικρή λιανική, που διοργανώθηκε στις 2 Νοεμβρίου για τρίτη χρονιά, από το σελφ σέρβις.

Αν ορίσουμε ως convenience την ευκολία απόκτησης αυτού που επιθυμούμε, τότε μπορούμε να συζητήσουμε για την κατάκτησή του μέσα από τα καταστήματα convenience, το e-shopping, το quick-commerce και μια σειρά υπηρεσιών, που διευκολύνουν τους πελάτες, δήλωσε, θέτοντας το πλαίσιο της ομιλίας του, ο κ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής, ΙΕΛΚΑ. Όπως προκύπτει από τις έρευνες του Ινστιτούτου, ο δαπανώμενος χρόνος και η άνεση/ευκολία αγορών αποτελούν τον τρίτο σημαντικότερο παράγοντα επιλογής στο λιανεμπόριο τροφίμων (13%, μετά τις τιμές και την ποιότητα). Η πανδημία έδρασε ενισχυτικά σε αυτή την τάση, σημείωσε ο ομιλητής, και ειδικότερα το πρώτο κύμα, κατά το οποίο ο συγκεκριμένος παράγοντας ήταν ο δεύτερος σημαντικότερος.

Όπως προκύπτει από τις καταναλωτικές έρευνες του ΙΕΛΚΑ, όταν οι καταναλωτές επιλέγουν κατάστημα σούπερ μάρκετ, δίνουν έμφαση στην εγγύτητα (35%), στον χρόνο και την άνεση/ευκολία μέσα στο κατάστημα (33%), αλλά και στις καθυστερήσεις στα ταμεία (13%), ενώ εμφανίζεται πλέον στην έρευνα, με 6%, και η υπηρεσία παράδοσης στο σπίτι. Τα συγκεκριμένα στοιχεία σχηματίζουν μια νέα εικόνα για το τι είναι convenience, υπογράμμισε. Άλλωστε, περίπου ένα πέμπτο του κοινού αλλάζει μετά την πανδημία ευκολότερα από το παρελθόν κατάστημα και ένα βασικό κριτήριο επιλογής νέου καταστήματος είναι η άνεση και η ευκολία.

Οι έρευνες καταγράφουν πως οι νέες τάσεις που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, ακόμη και σε περιόδους βελτίωσης της κατάστασης, παραμένουν. Για παράδειγμα περίπου κατά 50% οι καταναλωτές δηλώνουν πως επιθυμούν να κάνουν γρήγορα τις αγορές τους και να φύγουν από το κατάστημα. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η συνεχώς ενισχυόμενη τάση για e-shopping, ως μέρος και της ευκολίας αγορών συνολικά.

To quick commerce (Q-Commerce), ανέφερε επίσης ο κ. Κιοσές, η διαδικασία δηλαδή αξιοποίησης εφαρμογών και delivery site για άμεση πραγματοποίηση αγορών, που αφορά κυρίως νεανικό κοινό, είναι μέρος του convenience. Όσοι το αξιοποιούν εστιάζουν στην ευκολία.

Σε ό,τι αφορά τη γκάμα των προϊόντων, ο κ. Κιοσές σημείωσε πως η μικρή λιανική, διαθέτει ένα χαρακτηριστικό που μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να συμβάλει στην ανάπτυξή της. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στο πρόβλημα της υπερπροσφοράς επιλογών στα μεγάλα καταστήματα, που δημιουργεί σύγχυση στους καταναλωτές οι οποίοι επιθυμούν να κάνουν εύκολα και γρήγορα τις επιλογές τους, στοιχείο που δεν χαρακτηρίζει τα μικρά καταστήματα.

Συμπερασματικά, τόνισε πως στα χρόνια που πέρασαν υιοθετήθηκαν συνήθειες και έγιναν αλλαγές που προσφέρουν ευκολία εξυπηρέτησης των καταναλωτών, τεχνολογικές και μη. Άρα, η μικρή λιανική καλείται να αξιοποιήσει όλους τους δρόμους που οδηγούν στο convenience.

 

Διαβάστε και τα παρακάτω άρθρα  για το ίδιο θέμα:

Convenience Retailing Conference: Η αναγέννηση της μικρής λιανικής

Netrino: Η αβεβαιότητα των επιχειρηματιών και οι ευκαιρίες

IRI Greece: Η μικρή λιανική δεν είναι και τόσο μικρή…

NielsenIQ: 1,5 δισ. ευρώ χάθηκαν μεταξύ 2010-2020

Bespot: Location data για στοχευμένες κινήσεις

Mondelez International: «Η μέτρηση είναι το ήμισυ της ανάπτυξης»

Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Κανάλι προτεραιότητας η μικρή λιανική

Nikolopoulou Foods: Τα vegan στο μικρό σημείο

Το παρόν και το μέλλον της οργανωμένης μικρής λιανικής

Το χονδρεμπόριο στην υπηρεσία της μικρής λιανικής