Σχετικά μεγάλη διείσδυση έχει αποκτήσει το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού στην καταναλωτική συνείδηση, όπως προκύπτει από την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Δύο στους τρεις εν Ελλάδι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα από το Καλάθι του Νοικοκυριού, κατά €1,00 για κάθε €7,00 αγορών στα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, μόνο το 35% όσων αγοράζουν ήδη από το Καλάθι το θεωρούν «θετική πρωτοβουλία».
Το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού φαίνεται να διεύρυνε τον ανταγωνισμό κατά 14%, καθώς ένας στους επτά καταναλωτές δήλωσε στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ ότι επισκέφθηκε διαφορετικό σούπερ μάρκετ εξαιτίας του Καλαθιού του Νοικοκυριού, ώστε να βρει διαφορετικό προϊόν της κατηγορίας ανάγκης του στο Καλάθι.
Πρόκειται για το 17% του αγοραστικού κοινού. Ο υπεύθυνος ερευνών του ΙΕΛΚΑ, δρ Λευτέρης Κιοσές, εκτιμά ότι «το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί».
Στο πρώτο τρίμηνο εφαρμογής του μέτρου του Καλαθιού του Νοικοκυριού, το 64% του κοινού δηλώνει ότι αγοράζει προϊόντα από το Καλάθι.
Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση μετά την πρώτη εβδομάδα της πρωτοβουλίας, όταν από το Καλάθι αγόραζε το 39% του κοινού. Μεσοσταθμικά, το καταναλωτικό κοινό, το οποίο αγοράζει προϊόντα από το Καλάθι του Νοικοκυριού, δηλώνει ότι το 16,3% των αγορών του προέρχονται από προϊόντα του Καλαθιού.
Η πλειοψηφία του κοινού 39% πραγματοποιεί αγορές έως 10% από το Καλάθι, το 11% του κοινού αγορές από 11% έως 20% και το υπόλοιπο 24% πάνω από 20%.
Οι απόψεις των καταναλωτών για τη χρησιμότητα του Καλαθιού του Νοικοκυριού
Οι απόψεις του αγοραστικού κοινού αναφορικά με τη χρησιμότητα του Καλαθιού του Νοικοκυριού είναι μεικτές: Το 23% δηλώνει ότι πρόκειται για μια θετική πρωτοβουλία, με το ποσοστό να αυξάνεται σε 35% για όσους ήδη αγοράζουν από το Καλάθι.
Παράλληλα, το 70% των καταναλωτών θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές, οι μισοί καταναλωτές αναμένουν και άλλους κλάδους και κατηγορίες προϊόντων να ενταχθούν στο Καλάθι.
Το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα, αλλά υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν κι άλλες τέτοιες δράσεις.
Από την άλλη, το 85% του αγοραστικού κοινού δηλώνει ότι το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κάτι «αναμενόμενο», σύμφωνα με τον κ. Κιοσέ, «καθώς το πρόβλημα της ακρίβειας είναι πολυπαραγοντικό και διεθνές».
Το 54% του κοινού δηλώνει στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του. Πρόκειται για παρελθοντική καταγραφή καταναλωτικών συνηθειών που έχει επανέλθει δριμύτερη και αφορά του όλο και περισσότερους καταναλωτές που ακολουθούν τις προσφορές στις αγορές τους στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Ποιες είναι οι άλλες λύσεις που προτάσσει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό
Τι θα επιθυμούσαν όμως οι καταναλωτές ως πιθανές ενισχύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ακρίβειας; Το 84% του αγοραστικού κοινού δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα, αντί για το Καλάθι του Νοικοκυριού. Το 70% δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ, παρά το Καλάθι του Νοικοκυριού. «Η Πολιτεία θα μπορούσε να δει κίνητρα προς τις επιχειρήσεις για αύξηση των προωθητικών ενεργειών και αποφυγή αντικινήτρων», επισημαίνει ο κ. Κιοσές. Ακόμη, το 47% του καταναλωτικού κοινού θα επιθυμούσε να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο Καλάθι, όπως τα κρεοπωλεία και τα αρτοποιεία. Άλλωστε, το 60% δεν είναι ικανοποιημένο με τον αριθμό των προϊόντων εντός του Καλαθιού του Νοικοκυριού και θα προτιμούσε περισσότερα.
Τέλος, μόλις το 35% θα προτιμούσε να στραφεί το Καλάθι του Νοικοκυριού αποκλειστικά σε επώνυμα προϊόντα. «Αυτό δείχνει τη διείσδυση που έχουν αποκτήσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το τελευταίο διάστημα», υπογραμμίζει ο κ. Κιοσές. Οι επαναλαμβανόμενες έρευνες του ΙΕΛΚΑ για το Καλάθι του Νοικοκυριού αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, με περισσότερα στοιχεία. Η συγκεκριμένη πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 28 έως 31 Ιανουαρίου 2023, με δείγμα 1.000 καταναλωτών.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter