Την αύξηση των κλαδικών πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο φέτος, την πτώση τους στο δεύτερο –τόσο, όμως, ώστε να μείνουν αμετάβλητες συγκριτικά με το 2019–, αλλά και τη σοβαρή κάμψη του δείκτη οικονομικού κλίματος προέβλεψαν τα στελέχη των προμηθευτών και της οργανωμένης λιανικής του κλάδου, στο πλαίσιο της κυλιόμενης σχετικής έρευνας τάσεων του ΙΕΛΚΑ –έκτακτης υπό την επίδραση του Covid-19.

Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ 1ης και 6ης Απριλίου επί δείγματος 180 ανώτερων και ανώτατων μάνατζερ, οι οποίοι συμφωνούν ότι φέτος θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, ενώ ο ένας στους δύο προβλέπει επίδραση της πανδημίας και το 2021.

Ειδικότερα, οι μάνατζερ προσδοκούν ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν το τρέχον εξάμηνο κατά 2,1% κυρίως λόγω των πιέσεων πανικού της ζήτησης τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου, ενώ εκτιμούν ότι το δεύτερο εξάμηνο θα υποχωρήσουν κατά 2%. Τον Ιανουάριο κατά το 74% θεωρούσαν βελτιωμένη την οικονομική κατάσταση. Τρεις μήνες μετά φαίνεται πως κατά το 27% δεν άλλαξαν πεποίθηση έναντι 65%, που πιστεύουν πως χειροτέρεψε. Πάντως, παρά τη συμφωνία για την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, οι εκτιμήσεις τους για τις πωλήσεις διατηρούν θετικό το ισοζύγιο προσδοκιών.

Ενώ ως βασικότερα προβλήματα στην προηγούμενη μέτρηση είχαν καταγραφεί η μειωμένη κερδοφορία κι ο υψηλός ΦΠΑ, στην παρούσα η μεν κερδοφορία έπεσε στην πέμπτη θέση ο δε ΦΠΑ βγήκε εκτός δεκάδας. Αντίθετα η αβεβαιότητα περιβάλλοντος από την έβδομη θέση τον Ιανουάριο ανήλθε στην πρώτη, ενώ η πρόβλεψη της ζήτησης, που δεν είχε απασχολήσει ποτέ τη σχετική έρευνα, τώρα βρέθηκε στη δεύτερη θέση. Ως τρίτο σημαντικότερο πρόβλημα καταγράφηκε η αδυναμία εξυπηρέτησης των απρόβλεπτων αναγκών παράδοσης των παραγγελιών κατ’ οίκον. Επίσης, ενώ η ενίσχυση των πωλήσεων εμφανιζόταν ανέκαθεν ως πρώτη προτεραιότητα, στην εν λόγω έρευνα έπεσε στην όγδοη θέση, αφού στην πρώτη ανήλθε η προστασία της υγείας του προσωπικού (76%), με ακόλουθες τη διαθεσιμότητα των προϊόντων στο κοινό (58%), την αντιμετώπιση της πρόκλησης του Covid-19 (54%), τη διασφάλιση της υγιεινής των χώρων πώλησης (45%) και την εξ αποστάσεως πώληση (30%, αν και επί του παρόντος καταγράφηκε παντελής έλλειψη σχετικού επενδυτικού ενδιαφέροντος).