Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι το διάστημα στο οποίο νηστεύουν κατά κανόνα οι περισσότεροι Έλληνες, όπως ανέδειξε έρευνα καταναλωτών που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την καταγραφή διατροφικών και καταναλωτικών τάσεων στην Ελλάδα την περίοδο της σαρακοστής.

Το 47% δηλώνει ότι νηστεύει την Μεγάλη Εβδομάδα. Αν συμπεριλάβουμε και το 22% που αναφέρει ότι νηστεύει μόνο μερικές φορές και όχι κάθε χρόνο ή κάθε ημέρα, το σύνολο ανεβαίνει στο 69%. Πρόκειται για μειωμένο ποσοστό, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια: Το 2018, η αντίστοιχη έρευνα είχε δείξει ότι το 69% νήστευε πάντα τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 20% μερικές φορές: Σύνολο 89%. Στις νηστείες καθ’ όλο το έτος συμμετέχει το 12% των ερωτηθέντων.

Βάσει συνδυαστικών στοιχείων ερευνών του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων, περίπου 550 εκατ. ευρώ, σχετίζονται ή επηρεάζονται από τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της περιόδου της νηστείας.

Τα σούπερ μάρκετ καταγράφονται ως τα σημεία πώλησης που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών: Επιτυγχάνουν ποικιλία νηστίσιμων ειδών, για το 75% του κοινού και την εξοικονόμηση χρημάτων για το 58%. Ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 15% και 29% αντίστοιχα και στη συνέχεια, φούρνοι και αρτοπωλεία, με 8% και 11%.

Ο καταναλωτής ταυτίζει περισσότερο το σούπερ μάρκετ με τη διατροφή της νηστείας: Επιλέγεται από το 62% του κοινού, η λαϊκή από το 15% και τα σημεία πώλησης άρτου από το 7%. Το σούπερ μάρκετ καταγράφεται και ως το πιο γρήγορο (76%) και εύκολο (66%) μέσο αγοράς. Ακολουθεί η λαϊκή αγορά, με 15% και 19%, αντίστοιχα.

Οι αλλαγές σε καταναλωτικές συνήθειες που επιφέρει η διατροφή της νηστείας
Καταγράφηκε ότι παραπάνω από ένας στους δύο Έλληνες (55%) θεωρούν ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία τους. Πιο συγκεκριμένα, το 33% δηλώνει ότι του αρέσει να νηστεύει, αν και το 18% θεωρεί ότι συνεισφέρει στη αύξηση σωματικού βάρους. Το 14% θεωρεί ότι βοηθά στη μείωση βάρους.

Το 34% του κοινού θεωρεί ότι η διατροφή του την συγκεκριμένη περίοδο της νηστείας κοστίζει περισσότερο. Το 27% δυσκολεύεται να βρει τι θα φάει, το 14% δυσκολεύεται στα συμπληρωματικά γεύματα, το 22% αγχώνεται για τη διατροφή του. Το 20% δηλώνει ότι υιοθέτει φυτικά υποκατάστατα τροφών, το 14% επιλέγει περισσότερες έτοιμες λύσεις και κονσέρβες και 7% αυξάνει το φαγητό σε delivery παραγγελίες.

Τέλος, αντιμετωπίζει στο λάδι, σε ποσοστό 76%, τη μεγαλύτερη δυσκολία νηστείας, κατά 62% στα γαλακτοκομικά και 52% στα γλυκά. Στη νηστεία ψαριού και κρέατος, αντιμετωπίζει δυσκολίες, κατά 34% και 45% αντίστοιχα. Οι τροφές με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης στη νηστεία είναι τα φρούτα και λαχανικά, σαλάτες (σχεδόν καθημερινής κατανάλωσης), ξηροί καρποί, ζυμαρικά, λαδερά (δύο φορές την εβδομάδα).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter