Ένας στους δύο χρήστες του διαδικτύου αγοράζει συστηματικά πια online έναντι ενός στους πέντε πέρυσι.

Προπάντων δεκαπλασιάστηκε η πελατειακή βάση των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, ενόσω ο ένας στους δύο πελάτες τους φαίνεται ότι θα συνεχίσει στο μέλλον να παραγγέλνει από αυτά, την ώρα που γενικά ο ένας στους δύο καταναλωτές ενημερώνεται πλέον μέσω του διαδικτύου για προσφορές και εκπτώσεις, σύμφωνα με την κυλιόμενη έρευνα του ΙΕΛΚΑ και του ELTRUN (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) σε δείγμα 1.050 ατόμων την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου, με θέμα τις online αγοραστικές συνήθειες υπό την πίεση της πανδημίας.

Η έρευνα έδειξε ακόμα ότι η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού αυξήθηκε από 13% προ πανδημίας σε 33% και με σημαντική αύξηση την περίοδο μετά την άρση του lockdown, ενώ σε σημαντικά ποσοστά οι καταναλωτές παραγγέλνουν και μέσω τηλεφώνου τρόφιμα (10%), delivery (15%) ή και άλλα ήδη. Ειδικότερα ως προς την ενημέρωσή τους οι καταναλωτές για εκπτώσεις και προσφορές, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2019 η έρευνα κατέγραψε μια απότομη αύξηση της επιλογής του διαδικτύου από 25% σε 52% και του κινητού τηλεφώνου από 13% σε 15%. Όλα τα υπόλοιπα κανάλια είχαν μείωση (φυλλάδια αλυσίδων από 72% σε 68%, τηλεόραση από 48% σε 43%, «από στόμα σε στόμα» από 24% σε 14%).

Ως προς τις μελλοντικές τάσεις, φαίνεται ότι, ενόσω κατά το 45% οι καταναλωτές παραγγέλλουν ήδη διαδικτυακά ή τηλεφωνικά, μόνο κατά 10% επιπλέον προτίθεται να το κάνουν αυτό στο άμεσο μέλλον. Αντίστοιχα οι προοπτικές για τις παραγγελίες τροφίμων, ενώ τον Μάϊο κατά το 18% οι καταναλωτές παρήγγειλαν ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά, μόλις κατά ένα επιπλέον 4% δήλωσαν πρόθεση να παραγγέλλουν κατ’ αυτόν τον τρόπο το καλοκαίρι, ενώ κατά το 64% απέκλεισαν τη σχετική προοπτική. Στο υποθετικό ερώτημα τι θα έκαναν ως προς τις εξ αποστάσεως αγορές τους από τα σούπερ μάρκετ, εφόσον τελείωνε η κρίση στη δημόσια υγεία, κατά το 50% δήλωσαν ότι θα τις διακόψουν αμέσως ή σχεδόν αμέσως, κατά το 8% «λίγο αργότερα», αλλά κατά το 43% ότι θα διατηρήσουν τη σχετική συνήθεια τουλάχιστον ως το τέλος του χρόνου, πράγμα που δείχνει ότι η νέα βάση αγοραστικού κοινού για τις διαδικτυακές αγορές τροφίμων είναι πλέον περίπου 6-7%, εκτιμούν οι ερευνητές.

Σύμφωνα με άλλη έρευνα του ΙΕΛΚΑ τον Μάϊο, ο ένας στους δύο καταναλωτές θα αναπτύσσει την ίδια συμπεριφορά ως προς τα μέτρα προφύλαξης από τον Covid-19 το δίμηνο μετά την άρση του lockdown, ο ένας στους τρεις πρόκειται να επισκεφθεί άμεσα τους επόμενους μήνες καταστήματα μαζικής εστίασης, αλλά οι τέσσερις στους δέκα δεν θα κάνουν φέτος διακοπές.