Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΛΚΑ, στην οποία λαμβάνονται υπόψιν τα ευρήματα της έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2016 της ΕΛΣΤΑΤ, την επταετία 2009-2016 η δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου μειώθηκε κατά 21,7% και αποκλειστικά για τρόφιμα κατά 18,6%.

Πράγματι, ενώ το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε ετησίως για την αγορά ειδών παντοπωλείου 5.578 ευρώ, πέρυσι δαπάνησε 1.211 ευρώ λιγότερα, δηλαδή 4.367 ευρώ. Κατά τους ερευνητές η σχετική μείωση οφείλεται εκτός της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και στις αλλαγές των αγοραστικών συνηθειών, καθώς οι 9 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα από τις προσφορές και οι 7 στους 10 εξοικονομούν τουλάχιστον το 5% της αξίας των αγορών τους.

Η μεσοσταθμική εξοικονόμηση που καταγράφεται στις ετήσιες έρευνες του ΙΕΛΚΑ κυμαίνεται μεταξύ 9,5% και 11,7%. Ένα άλλο σημαντικό ποσοστό της μείωσης αποδίδεται στη διεύρυνση των «έξυπνων» αγορών εκ μέρους των καταναλωτών (αναζήτηση προσφορών και φθηνότερων εναλλακτικών προϊόντων, μείωση σπατάλης κ.λπ.). Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών για είδη παντοπωλείου μειώθηκε, ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών τους αυξήθηκε.

Έτσι, αν το 2009 οι αγορές ειδών διατροφής αντιστοιχούσαν στο 16,2% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, το 2016 αντιστοιχούσαν στο 19,6%, αυξημένες κατά 3,4%. Πρακτικά, δηλαδή, όλες οι άλλες δαπάνες των νοικοκυριών μειώθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ όσο για τα είδη παντοπωλείου.