Στο 63,4% της τελικής τιμής στο ράφι διαμορφώθηκε για το δεκάμηνο του 2024 το κόστος αγορών προϊόντων για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ – μέλη της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Στους συγκεντρωτικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την τελική τιμή πώλησης προς τον καταναλωτή το ΦΠΑ καταλαμβάνει το δεύτερο κατά σειρά μερίδιο αποτελεί το ΦΠΑ, κατά 13,8% κατά μέσο όρο, βάσει του συνολικού μείγματος προϊόντων στα ράφια του σούπερ μάρκετ, που άλλα βρίσκονται στο συντελεστή του 13% και άλλα στον κανονικό συντελεστή 24%.
Αν συνυπολογίσει κανείς ότι η κερδοφορία προ φόρων βρίσκεται μόλις στο 1,3%, ίσως αποκαλύπτεται το πλήρες νόημα της δήλωσης τόσο του προέδρου, όσο και του γενικού διευθυντή της ΕΣΕ ότι «το ποσοστό της Πολιτείας στην τελική τιμή είναι αρκετά μεγάλο» και γι’ αυτό η ΕΣΕ θα επιθυμούσε ΦΠΑ στο μέσο όρο της ΕΕ. Το τρίτο μεγαλύτερο μερίδιο στην τελική τιμή, είναι το μισθολογικό κόστος το οποίο ο ΙΕΛΚΑ υπολόγισε στο 10,1%, με τάσεις ανοδικές. Το κόστος ενέργειας έχει ανέλθει στο 2%, αρκετά υψηλότερο σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία.
Η χρήση κάρτας στις πληρωμές του σούπερ μάρκετ
Τα λοιπά έξοδα υπολογίζονται στο 1,3% και -πολύ πιο σημαντικό- τα λοιπά λειτουργικά έξοδα βρίσκονται στο 8,1% και μέσα σε αυτά βρίσκονται και τα έξοδα από τραπεζικές συναλλαγές πληρωμής με κάρτα στο ταμείο του σούπερ μάρκετ. Το ποσοστό χρήσης καρτών για την τελική πληρωμή έχει προ πολλού ξεπεράσει το 70% και τείνει γεωμετρικά προς το 80%. Οι χρήσεις λοιπόν των καρτών κοστίζουν στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ περίπου 0,5% στο συνολικό ετήσιο τζίρο, όπως αποκάλυψε ο γενικός διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς.
Από αυτό, σύμφωνα με την ΕΣΕ, το μεγαλύτερο ποσοστό λαμβάνουν οι παγκόσμιοι οργανισμοί έκδοσης καρτών, περίπου 0,26%. Ωστόσο, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ δεν ανέλυσε σε τι συνίσταται η τόσο υψηλή συνεισφορά του κόστους αγορών στην τελική τιμή προϊόντων που πωλούνται στο σούπερ μάρκετ. Ο κ. Πεταλάς σημείωσε ότι το ύψος του κόστους αγορών αφορά προσφορά πρώτης ύλης, συνολική παραγωγή, ζητήματα εφοδιασμού και χρηματιστηριακών τιμών, τελική διάθεση προς τους αγοραστές. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, από το 22,8% του μεικτού περιθωρίου κέρδους μετά ΦΠΑ, που επιτρέπει το ενισχυμένο κόστος αγορών προϊόντων, η καθαρή κερδοφορία των σούπερ μάρκετ αγγίζει το 1%.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter