Σημαντικά χαμηλότερες παραμένουν οι τιμές του τυπικού καλαθιού αγορών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, σε σχέση με του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, σύμφωνα με την επαναλαμβανόμενη εξαμηνιαία έκθεση οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών των σούπερ μάρκετ στις προαναφερόμενες εθνικές αγορές, που διενεργεί το ΙΕΛΚΑ.

Στην τελευταία έκθεση, που δομήθηκε τον Ιούλιο, οι ερευνητές διαπιστώνουν ένα «άνοιγμα της ψαλίδας» των τιμών υπέρ των Ελλήνων καταναλωτών σε σύγκριση με τις άλλες τέσσερις ευρωπαϊκές εθνικές αγορές, λόγω της έντασης των προσφορών και εκπτώσεων, πράγμα που η ανάλυση επιβεβαιώνει για πέμπτη χρονιά.

Ειδικότερα, η τελευταία σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών έδειξε ότι και οι τέσσερις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα -κατά 22% η Ισπανία, 39% η Γαλλία, 29% το Η.Β. και 14% η Πορτογαλία. Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρείται ο αναλογών ΦΠΑ ανά χώρα, προκειμένου να γίνονται αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων. Διαπιστώνεται, λοιπόν, ότι οι τέσσερις χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι -κατά 33% η Ισπανία, 52% η Γαλλία, 45% το Η. Β. και 19% η Πορτογαλία, δεδομένου ότι ο ΦΠΑ των τροφίμων-ποτών της Ελλάδας τον Ιούλιο φέτος ήταν 13% και 24% σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, ενόσω στο Η.Β. παρέμεινε μηδενικός, στη Γαλλία 5,5% και 10%, στην Ισπανία 4% και 10% και στην Πορτογαλία 6% και 13%.

Σε σχέση με την προηγούμενη σύγκριση τιμών και ανάλυση, που διενέργησε το ΙΕΛΚΑ τον Νοέμβριο του 2016, οι μελετητές διαπίστωσαν μια αύξηση της διαφοράς του ελληνικού καλαθιού προς τα κάτω από εκείνα των τεσσάρων άλλων εθνικών αγορών περίπου κατά 3%, πράγμα που αποδίδουν στην ένταση των προσφορών και εκπτώσεων την τελευταία περίοδο στην Ελλάδα, καθώς και στην ένταση του ανταγωνισμού, λόγω των προσφάτων επιχειρηματικών εξελίξεων στην κλαδική αγορά.