Οι Έλληνες καταναλωτές κάνουν περισσότερο «έξυπνες» αγορές, συγκρίνοντας εντατικότερα τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, ενώ κατ’ αυτό τον τρόπο εξοικονομούν έως 40% από τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με πρόσφατη πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ, σε δείγμα 2.000 καταναλωτών.

Οι καταναλωτές συγκρίνουν πλέον όχι μόνο τις τιμές μεταξύ διαφορετικών προϊόντων αλλά και μεταξύ διαφορετικών καταστημάτων (8 στους 10 δηλώνουν ότι επισκέπτονται περισσότερα από ένα σούπερ μάρκετ, σε σχέση με την περίοδο προ της οικονομικής κρίσης, ενώ 6 στους 10 ότι συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα). Επίσης, κατά το 80% οι καταναλωτές δηλώνουν ότι στο σούπερ μάρκετ έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν και να επιλέγουν μεταξύ διαφορετικών μαρκών, προϊόντων PL, ποικιλιών προϊόντων, τιμών, συσκευασιών, προϊόντων βάσει της προέλευσής τους κλπ.

Η επεξεργασία από το ΙΕΛΚΑ των στοιχείων τιμών, που παρέχει το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, επιβεβαιώνουν αυτή την εικόνα. Σχετικώς, τα στοιχεία του συνοδευτικού πίνακα, που αναφέρονται συνολικά στο 2012, δείχνουν τα αποτελέσματα για 155 προϊόντα 26 κατηγοριών, που επιλέχθηκαν σε ένα αξιοσημείωτο εύρος διαφοράς τιμής, ανάλογα με τις επιλογές κάθε καταναλωτή. Σύμφωνα με άλλη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, σε δείγμα επίσης 2.000 καταναλωτών από όλη τη χώρα, οι Έλληνες στρέφονται όλο και περισσότερο προς τα PL προϊόντα για λόγους οικονομίας. Ειδικότερα, το 63% των καταναλωτών το 2012 αγόρασαν περισσότερα PL προϊόντα, σε σχέση με το παρελθόν.

Μάλιστα, οι 7 στους 10 επιλέγουν γενικά τα φθηνότερα είδη ανεξαρτήτως άλλων παραγόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 2 στους 3 καταναλωτές δηλώνουν ότι χάριν οικονομίας τον τελευταίο χρόνο προέβησαν σε αλλαγές προτίμησης μάρκας. Αυτός εκτιμάται ως ένας από τους βασικούς λόγους που τα μερίδια των PL παρουσιάζουν σημαντική αύξηση ανά κατηγορία. Επίσης, σε ποσοστό 69% οι καταναλωτές θεωρούν ότι τα σούπερ μάρκετ προσφέρουν πλέον περισσότερες επιλογές PL σε χαμηλές τιμές, ενώ, σύμφωνα με στοιχεία της SymphonyIRI, τα ελληνικά PL προϊόντα είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα.

Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνεται ότι προσφέρουν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας έως και 50%, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από το Παρατηρητήριο Τιμών. Παρόλα αυτά, σημειώνουν οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ, το μερίδιο των PL προϊόντων στην ελληνική αγορά εξακολουθεί να είναι αρκετά μικρό.