«Εμφανή συγκράτηση» του δείκτη εξέλιξης τιμών για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024 έδειξε η στοχευμένη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που αφορούσε αποκλειστικά το κανάλι των μεγάλων αλυσίδων οργανωμένου λιανεμπορίου.

Στην έρευνα εξετάστηκε η πορεία των τιμών μεταξύ Ιανουαρίου 2023 και Ιανουαρίου 2024. Σύμφωνα με αυτήν, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 3% κατά μέσο όρο, σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο. Αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος και ως προς τον όγκο πωλήσεων.

Τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.

Η άνοδος της τιμής των ταχυκίνητων ειδών παντοπωλείου
Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός ειδών σούπερ μάρκετ εντός των μεγάλων αλυσίδων οργανωμένου λιανεμπορίου βρίσκεται στο 3%.

Ειδικότερα για την κατηγορία των τροφίμων, καταγράφηκε άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο του 2024. Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου που δεν αφορούν τρόφιμα (non-food κατηγορίες), καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%. Ως προς τις μειώσεις τιμών, σημειώνεται ότι εκείνες καταγράφονται σε γαλακτοκομικά προϊόντα είναι αποτέλεσμα της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.

Από την άλλη, καθ’ όλο το 2023, καταγράφηκαν αυξήσεις στις τιμές φρέσκων φρούτων και λαχανικών, ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή, δηλαδή ζυμαρικά, ρύζι και άλλα.

Οι λόγοι της συγκρατημένης αύξησης τιμών
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αφορούν αρχικά το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο, με το οποίο λειτουργούν πλέον οι αλυσίδες, όπως, για παράδειγμα, ο νόμος περί αθέμιτης κερδοφορίας 4818/2021. Δεύτερος λόγος είναι η υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων: Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης, δηλαδή οι εταιρείες διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν περισσότερο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
Τρίτος λόγος είναι η σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής και τεχνολογικής ετοιμότητας τους, της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτουν.

Επιπλέον, οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές. Τέλος, τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, οπότε αποτελούν πλέον κατηγορίες με υψηλότερη επίδραση.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter