Περίπου κατά 5% αυξήθηκε την τελευταία τριετία το μερίδιο πωλήσεων των ελληνικών προϊόντων στον τζίρο των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, από 55%-56% σε 60%-61%, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με την εξέλιξη του ποσοστού πωλήσεων των ελληνικών προϊόντων στο σύνολο του λιανεμπορίου τροφίμων, που παρουσίασε στη μηνιαία έκθεσή του το ΙΕΛΚΑ.

Όπως διευκρινίζεται, ως ελληνικά προϊόντα εκλαμβάνονται στη μελέτη όσα δεν εισάγονται έτοιμα προς πώληση από τη διεθνή αγορά ή, εναλλακτικά, όσα λαμβάνουν ελληνικό Bar Code. Η σχετική έρευνα βασίστηκε σε συνεντεύξεις στελεχών της εν λόγω αγοράς και σε ποσοτική ανάλυση ερωτηματολογίων, στοιχείων ισολογισμών και πωλήσεων. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα αποτελέσματα της ανάλυσης, από τις 18 προϊοντικές κατηγορίες που εξετάστηκαν στις 14 διαπιστώθηκε αύξηση του μεριδίου πωλήσεων των ελληνικών προϊόντων και δη σημαντική στα αναψυκτικά και τους χυμούς, στα γαλακτοκομικά, τα γλυκά και τα σνακ, τα είδη προσωπικής υγιεινής, τα οινοπνευματώδη ποτά, τα οπωροκηπευτικά, τα προϊόντα οικιακού καθαρισμού και τα κατεψυγμένα τρόφιμα. Στην εξέλιξη αυτή σημαντική είναι η συμβολή και της αύξησης του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η πλειονότητα των οποίων παράγεται στην Ελλάδα.

Όπως εκτιμούν οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ, η διεύρυνση του μεριδίου πωλήσεων των εγχωρίως παραγόμενων προϊόντων επηρεάζει θετικά την Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία που προσφέρει ο κλάδος στην στη σύνθεση του ΑΕΠ. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την σχετική μακροοικονομική ανάλυση, η αύξηση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας του κλάδου εκτιμάται σε 225 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία αύξηση 1,95%, ενώ επισημαίνεται ότι η συνολική συμβολή του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων στην εθνική οικονομία το 2012 εκτιμάται σε 11,7 δισ. ευρώ.

Εξάλλου, τα στοιχεία της τελευταίας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ, σε δείγμα 2.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, επιβεβαίωσαν τα προαναφερόμενα αποτελέσματα, αποδεικνύοντας ότι, πράγματι, η καταναλωτική συμπεριφορά κατά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης έχει αποκτήσει εθνοκεντρικά αντανακλαστικά. Είναι ενδεικτικό ότι οι ερωτώμενοι κατά το 77% έδωσαν θετική απάντηση στην ερώτηση «αγοράζετε περισσότερα ελληνικά προϊόντα για να στηρίξετε την ελληνική οικονομία;», με αρνητικές απαντήσεις κατά το 10% και ουδέτερη κρίση κατά το 13%.