Την αύξηση αφενός της διείσδυσης των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο τροφίμων, αν και τα επίπεδα των σχετικών πωλήσεων παραμένουν χαμηλά, και αφετέρου της επίδρασης των social media και του κινητού τηλεφώνου στη διαδικασία αγορών στη λιανική τροφίμων, διαπιστώνει η πρόσφατη ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ επί δείγματος 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα.

Ειδικότερα το 2016 καταγράφηκε μία σημαντική αύξηση του ποσοστού των καταναλωτών που δοκίμασαν τις ηλεκτρονικές αγορές κάποιων ειδών παντοπωλείου από 16% σε 20% (αύξηση 25%). Στη σχετική αυξητική τάση, σύμφωνα με τους ερευνητές, συμβάλλουν οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες ως αποτέλεσμα της αύξησης της χρήσης των ψηφιακών μέσων για πληροφόρηση, σύγκριση τιμών και εύρεση προσφορών, η εμφάνιση νέων ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ και δη εκ μέρους πλέον και των μεγάλων αλυσίδων φυσικών καταστημάτων και η έντονη αύξηση της χρήσης πιστωτικών καρτών, ιδιαίτερα στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.

Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν κατά το 30% οι καταναλωτές δήλωσαν το 2016 ότι προτίθενται να αγοράσουν μέσω του διαδικτύου κάποιο προϊόν που πριν αγόραζαν από φυσικά σούπερ μάρκετ. Επίσης κατά το 52% δηλώνουν ότι αναζητούν ενεργητικά πληροφορίες για τιμές στο διαδίκτυο πριν πραγματοποιήσουν τις αγορές τους στα φυσικά καταστήματα, ενώ σχεδόν δύο στους τρεις καταναλωτές δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πλέον πιο συχνά πιστωτική κάρτα. Οι καταναλωτές αυτοί είναι κυρίως νέοι γονείς, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, φανατικοί των ηλεκτρονικών μέσων και e-shoppers, καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων, λένε οι ερευνητές.

Τα προϊόντα που προτιμούν να παραγγέλλουν ηλεκτρονικά ανήκουν κυρίως στις κατηγορίες των τροφίμων, των προϊόντων προσωπικής υγιεινής, των απορρυπαντικών-καθαριστικών, των βρεφικών προϊόντων κλπ. Κατά την ανάλυση του ΙΕΛΚΑ, το ποσοστό αυτών των αγοραστών αυξήθηκε από 3% σε 5% μεταξύ 2013 και 2016 και αναμένεται να ξεπεράσει το 7% ως το 2018, αν και τα εν λόγω ποσοστά παραμένουν χαμηλά, δεδομένου ότι πλέον το 30% του ενεργού πληθυσμού της χώρας αγοράζει on-line.