Με ένα επενδυτικό πλάνο 120 εκατ. ευρώ εντός του 2019, με την εγκαινίαση νέων καταστημάτων και την αναβάθμιση παλαιότερων, με την έμφαση στα φρέσκα προϊόντα και τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας των πελατών της δίνει τις απαντήσεις της η Lidl στον ανταγωνισμό, όπως εξηγεί, μεταξύ άλλων, στο σελφ σέρβις ο πρόεδρος διοίκησης της Lidl Hellas, κ. Ιάκωβος Ανδρεανίδης, με την ευκαιρία της επετείου των είκοσι χρόνων από την ίδρυση της εταιρείας στην ελληνική αγορά, τονίζοντας ότι θα συνεχίσει την ανάπτυξή της, διεκδικώντας νέα μερίδια αγοράς.
Αποτιμώντας τη χρονιά που τελειώνει για την κλαδική αγορά και ειδικά για τη Lidl, ο κ. Ανδρεανίδης είπε: «Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, γενικά η αξία των πωλήσεων μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου αυξήθηκε κατά 3,2%. Και για την εταιρεία μας το τρέχον οικονομικό έτος διαπιστώνουμε μια σταθερά ανοδική πορεία, πράγμα που δείχνει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών έναντί μας και μας κάνει να αισθανόμαστε μεγάλη ευθύνη, ωθώντας μας να γινόμαστε ακόμη καλύτεροι. Έχοντας στέρεες βάσεις, αποδείξαμε με συγκεκριμένες ενέργειες ότι βρισκόμαστε σταθερά δίπλα στους καταναλωτές, στηρίζοντάς τους στην καθημερινότητά τους και συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της κρίσης, με την ελάφρυνση του κόστους του «καλαθιού» αγορών τους. Στο πλαίσιο αυτό, δίνουμε έμφαση στα προϊόντα μας, αλλά και στη στήριξη Ελλήνων προμηθευτών, προσθέτοντας όλο και περισσότερους κωδικούς τοπικών προϊόντων στη γκάμα μας. Είμαστε εδώ για να ενισχύουμε την οικονομία και την επιχειρηματικότητα με το επενδυτικό μας πρόγραμμα, ύψους 100 εκατ. ευρώ το τρέχον οικονομικό έτος, μέσω του οποίου προχωρήσαμε σε ανακαινίσεις καταστημάτων, επεκτάσεις και εκσυγχρονισμούς. Επιπλέον θα εγκαινιάσουμε ακόμη δύο καταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα ως το κλείσιμο του έτους, σε Λάρισα και Πολίχνη Θεσσαλονίκης».
- σελφ σέρβις: Το 2019 η οργανωμένη λιανική εκτιμάτε ότι θα εξακολουθήσει να κινείται ανοδικά;
Ιάκωβος Ανδρεανίδης: Η αγορά φαίνεται ότι μπήκε σε φάση σταθεροποίησης. H διετία 2017-2018 ήταν «μεταβατική» σ’ ένα καινούριο καθεστώς, με το σύνολο του κλάδου να παρακολουθεί κυρίως τις εξελίξεις γύρω από τις νέες συμφωνίες. Tο 2019 το σκηνικό θα ξεκαθαρίσει. Aπό πέρυσι υπάρχει μια «αχτίδα» ανάκαμψης, καθώς ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση 1,6% πρώτη φορά μετά από καιρό. Αν το 2018 ήταν έτος σταθεροποίησης, με αύξηση τζίρου 1,5%-1,6%, από το 2019 συντρέχουν οι προϋποθέσεις για περαιτέρω αύξηση.
Επενδύσεις σε νέες υποδομές, φρέσκα και αγοραστική εμπειρία
- σ. σ.: Ποιοι είναι οι βασικότεροι άξονες του επενδυτικού σας πλάνου την επόμενη τριετία; Τι σχεδιάζετε για το 2019; Σε ποιες γεωγραφικές περιοχές εστιάζετε περισσότερο την επέκταση του δικτύου σας;
Ι. Α.: Το νέο οικονομικό έτος oι συνολικές μας επενδύσεις θα φτάσουν τα 120 εκατ. ευρώ. Έχουμε στόχο να λειτουργήσουμε ένα δίκτυο 226 καταστημάτων, με 6.000 εργαζόμενους (σήμερα είναι 5.446), και να προσθέσουμε 250 νέους κωδικούς στην γκάμα των προϊόντων που διαθέτουμε, η οποία σήμερα έχει περίπου 2.300. Ιδιαίτερη έμφαση από άποψη νέων κωδικών θα δώσουμε τόσο στα ελληνικά προϊόντα όσο και στα προϊόντα ψυγείου. Πρεσβευτής μας παραμένει η φρεσκάδα, ενώ δεσμευόμαστε για τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας και την ικανοποίηση των standards των πελατών μας. Συνολικά οι επενδύσεις μας στο νέο οικονομικό έτος θα ξεπεράσουν τα 120 εκ. ευρώ. Προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την αύξηση των καταστημάτων μας, που θα αυξηθούν κατά πέντε το 2019, την πλήρη ανακαίνιση κι επέκταση επτά υπαρχόντων, την ολοκλήρωση του πλάνου εγκατάστασης φούρνου σε όλα τα καταστήματά μας και την επέκταση των αποθηκευτικών μας χώρων –συγκεκριμένα τη δημιουργία νέων χώρων ψύξης και κατάψυξης και την τοποθέτηση ραφιών σε τρία από τα τέσσερα κέντρα μας logistics, ειδικότερα σε Αθήνα, Τρίκαλα και Σίνδο. Εστιάζουμε στις επενδύσεις, με κύριο μέλημά μας την εξυπηρέτηση ακόμη περισσότερων περιοχών των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας μας, ειδικότερα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και νησιωτικών περιοχών, ώστε να έρθουμε ακόμη πιο κοντά στους καταναλωτές, στις γειτονιές τους.
- σ. σ.: Τα τελευταία χρόνια η Lidl πραγματοποίησε πολλές καινοτόμες αλλαγές στα καταστήματά της. Θα υπάρξει συνέχεια και σε ποια κατεύθυνση;
Ι. Α.: Στόχος μας είναι η δημιουργία των συνθηκών που συντελούν στην παροχή βέλτιστης αγοραστικής εμπειρίας στους πελάτες. Όπως προανέφερα, θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2019 το πλάνο εγκατάστασης και λειτουργίας φούρνων σε όλα τα καταστήματά μας, ενόσω αλλάζουν σταδιακά –εξωτερικά κι εσωτερικά– τα περισσότερα ανά τη χώρα. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις προχωρούμε σε ολική κατεδάφιση καταστημάτων, ώστε να καταστούν σύγχρονα, με πλήρως αλλαγμένη την εσωτερική τους δομή. Έτσι, συνεχίζουμε να εξασφαλίζουμε τις βέλτιστες συνθήκες συντήρησης των προϊόντων μας, αλλά και αναβαθμίζουμε τα ποιοτικά κριτήρια επιλογής προϊόντων εκ μέρους των πελατών μας.
Αυξήσαμε την αγοραστική δύναμη του πελάτη μας
- σ. σ.: Είστε η μοναδική discount αλυσίδα στη χώρα. Πώς κερδίσατε το στοίχημα της ανάπτυξης;
Ι. Α.: Κινηθήκαμε μεθοδικά και με καθαρούς στόχους, εξελίσσοντας το μοντέλο του discount όπως μόνον εμείς μπορούμε. Το κάναμε έχοντας υπόψη τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της Ελληνίδας και του Έλληνα καταναλωτή και τις ιδιαιτερότητες της εθνικής αγοράς. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια οφείλαμε να ανταποκριθούμε με τον αποτελεσματικότερο τρόπο στις νέες οικονομικές συνθήκες και το κάναμε, στηρίζοντας την καθημερινότητα του καταναλωτή για την αντιμετώπιση της κρίσης: Ήμασταν η μόνη εταιρεία που, με την απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ στα χρόνια της κρίσης, έδωσε λύσεις στον καταναλωτή. Με αυτή και πολλές άλλες πολλές πρωτοβουλίες κοινωνικής και οικονομικής συνεισφοράς και στήριξής του κερδίσαμε την εμπιστοσύνη του, ώστε να μας επιλέγει με εμπιστοσύνη πάντα. Αυξήσαμε, με άλλα λόγια, την αγοραστική του δύναμη, δίνοντάς του τη δυνατότητα να καλύπτει επιπλέον οικογενειακές του ανάγκες, ενώ γίναμε αρωγός προγραμμάτων κοινωνικής και περιβαλλοντικής υπευθυνότητας, η αξία των οποίων επιστρέφει σε αυτόν στις τοπικές κοινωνίες.
Δεν μας αφορά η συγκέντρωση της αγοράς
- σ. σ.: Στην κορυφή της πυραμίδας του κλάδου εκδηλώνονται ισχυρές τάσεις συγκέντρωσης. H Lidl θα εμπλακεί σε σχετικές συμφωνίες, δεδομένου ότι η απόσταση που τη χωρίζει πλέον από τον πρώτο «παίκτη» της αγοράς έχει μεγαλώσει θεαματικά;
Ι. Α.: Η νέα οικονομική κατάσταση αποτελεί για τη Lidl Hellas πρόκληση, διότι καλούμαστε να επινοούμε θετικούς τρόπους αντιμετώπισής της. Στην πρόκληση αυτή δεν απαντάμε με συγκεντρωτικές τάσεις, αλλά με βελτίωση των παροχών μας, τόνωση της αγοράς, πειθαρχία στα εσωτερικά έξοδα, συγκράτηση της απασχόλησης και με δημιουργικές και στοχευμένες επενδύσεις, επωφελείς για τους καταναλωτές και την ελληνική κοινωνία.
Στήριξη στους Έλληνες προμηθευτές
- σ. σ.: Κατ’ επανάληψη έχετε δηλώσει ότι Lidl είναι στο πλευρό των Ελλήνων παραγωγών. Σε τι βαθμό συμμετέχει η εγχώρια παραγωγή στις πωλήσεις της;
Ι. Α.: Φθάνει στο 50% των πωλήσεών μας. Προτιθέμεθα να ενσωματώνουμε ολοένα και περισσότερα προϊόντα Ελλήνων προμηθευτών στα ράφια μας. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην προώθηση και ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων εντός κι εκτός Ελλάδας, όπως και στην αύξηση των συνεργασιών μας με Έλληνες προμηθευτές παρά το γεγονός ότι ήδη συνεργαζόμαστε σήμερα με έναν αξιόλογο αριθμό εγχώριων παραγωγών και παρόχων υπηρεσιών. Στόχος μας είναι να τον αυξάνουμε συνεχώς. Το 2019 θα δείτε ακόμη μεγαλύτερη ποικιλία ελληνικών τοπικών προϊόντων από πολλές περιοχές της Ελλάδας να φιλοξενούνται στα καταστήματά μας, στο πλαίσιο των θεματικών μας εβδομάδων –από την Κρήτη και τη νησιωτική χώρα, την Ήπειρο, τη Μακεδονία, τη Θράκη, τη Θεσσαλία, τη Στερεά Ελλάδα μέχρι την Πελοπόννησο. Στόχος μας είναι να αναδεικνύουμε τις τοπικές γεύσεις της γης μας, στηρίζοντας τους τοπικούς παραγωγούς.
- σ. σ.: Σε πόσους Έλληνες παραγωγούς ανοίξατε την «πόρτα» του διεθνούς δικτύου της Lidl;
Ι. Α.: Τα τελευταία χρόνια προωθούμε όλο και περισσότερο εγχώρια προϊόντα, στο πλαίσιο των ελληνικών θεματικών εβδομάδων, σε 27 χώρες δραστηριότητας της Lidl. Συνολικά 150 Έλληνες προμηθευτές μας εξάγουν απευθείας προϊόντα τους. Εκτός της ευρωπαϊκής ηπείρου, φροντίζουμε τα προϊόντα Ελλήνων προμηθευτών μας να ταξιδεύουν και σε άλλες ηπείρους, όπως στις ΗΠΑ, που ήδη άνοιξαν τα πρώτα Lidl.