Η διαπιστωμένα αναπτυσσόμενη τάση για προϊόντα μη ζωικής προέλευσης δημιουργεί ευκαιρίες, προβληματισμούς και συγκρούσεις, σε πολλαπλά επίπεδα.

Παραδειγματικά μπορούν να αναφερθούν οι οργανωμένες διαμαρτυρίες κατά της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου κρέατος, αλλά και η παραίτηση του εκδότη του περιοδικού της αλυσίδας Waitrose & Partners, Waitrose Food, μετά την αντίδραση που προκάλεσε ανάρμοστη ανάρτησή του στο twitter, που αφορούσε τους οπαδούς της vegan διατροφής και καταδικάστηκε και από την αλυσίδα.

Ο William Sitwell απάντησε με καυστικά tweets, όπως «σκοτώστε τους vegan…», στην πρόταση της συνεργάτιδας του περιοδικού να δημοσιεύσει συνταγές που απευθύνονται σε αυτή την ομάδα του καταναλωτικού κοινού. Η ίδια η αλυσίδα έχει δημοσιοποιήσει τα ευρήματα σχετικής πρόσφατης έρευνας.

Συγκεκριμένα, η Waitrose Food & Drink Report 2018/2019 καταγράφει πως οι δύο βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές των καταναλωτών σχετίζονται με το περιβάλλον και τη vegan διατροφή. Το ένα τρίτο των 2.000 ερωτηθέντων ακολουθεί πλέον διατροφή με λιγότερο ή καθόλου κρέας, συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού 13% των vegan ή vegetarian και του 21% που δηλώνει flexitarian (διατροφή που στηρίζεται κυρίως σε προϊόντα φυτικής προέλευσης, αλλά με μια σχετική ευελιξία σε ό,τι αφορά τα ζωικά προϊόντα).

Το 60% των vegan και το 40% των vegetarian δηλώνει πως υιοθέτησε το συγκεκριμένο τρόπο διατροφής την τελευταία πενταετία. Το 55% αυτών δηλώνει πως η επιλογή του βασίζεται στο ενδιαφέρον του για τα ζώα, ενώ το 38% παρέθεσε περιβαλλοντικά κριτήρια.