Νέος κύκλος ανακατατάξεων ξεκίνησε στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Η είσοδος της MIG στον Κορασίδη ανατρέπει τις ισορροπίες, δημιουργώντας νέα δεδομένα σε μια αγορά που εδώ και μια διετία φαινόταν να "μοιράζεται" κατά το μεγαλύτερο μέρος της μεταξύ των δυο μεγαλύτερων πανελλαδικών δικτύων στον κλάδο, της Ηλεκτρονικής Αθηνών και της Κωτσόβολος. Η MIG, με την απόκτηση της Κορασίδης, δείχνει τις ευκαιρίες που, ενδεχομένως, κρύβονται στον εν λόγω κλάδο. 'Οσο για την Κορασίδης, η προσδοκία της από τον νέο επενδυτή είναι προφανής: να χρηματοδοτήσει τις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να ανακτήσει τα μερίδια αγοράς που απώλεσε και να επανέλθει σε τροχιά κερδοφορίας.

Η MIG, με την απόκτηση της Κορασίδης, δείχνει τις ευκαιρίες που, ενδεχομένως, κρύβονται στον εν λόγω κλάδο. ‘Οσο για την Κορασίδης, η προσδοκία της από τον νέο επενδυτή είναι προφανής: να χρηματοδοτήσει τις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να ανακτήσει τα μερίδια αγοράς που απώλεσε και να επανέλθει σε τροχιά κερδοφορίας.

Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις που κράτησαν περίπου ένα τρίμηνο και πραγματοποιήθηκαν σε περίοδο όπου κι άλλοι «παίκτες» του κλάδου αναζητούσαν επενδυτικά κεφάλαια, διαπραγματευόμενοι σχετικά με πιθανούς συνεργάτες, η Κορασίδης αιφνιδίασε τους ανταγωνιστές της.

Με στόχο την αύξηση του μεριδίου της Κορασίδης από το υφιστάμενο 2% στο 8,5%, η Mig εισήλθε με ποσοστό 55,7% στην εταιρεία, θέτοντας στόχο πωλήσεων το 2009 τα 350 εκατ. ευρώ. Μια τέτοια αύξηση μεριδίου, όμως, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η διετία που προηγήθηκε και η κρίση που πέρασε η Κορασίδης άφησε περιθώρια στους ανταγωνιστές της να “πάρουν κεφάλι”. Και, ως γνωστόν, το να προσπαθείς να κερδίσεις όσα έχασες με παλαιές συνταγές, μάλλον δεν είναι το ενδεδειγμένο.

Τηλεφωνία-internet, προνομιακό πεδίο δράσης

‘Eτσι, όπως όλα δείχνουν, ο ανταγωνισμός θα μεταφερθεί στο πεδίο της αναπτυσσόμενης αγοράς των προϊόντων και των υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής. Ειδικότερα, η Ράδιο Κορασίδης, σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζει τη δυναμική είσοδό της στην αγορά λιανικής πώλησης των τηλεπικοινωνιών, με αιχμή την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών σχετικών με το internet, με όπλο της τις συνέργιες που μπορεί τώρα να δημιουργήσει με άλλες εταιρείες του ομίλου Μarfin, όπως τη SingularLogic στην πληροφορική και τον ΟΤΕ στις τηλεπικοινωνίες (η MIG ελέγχει σχεδόν το 20% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ). Μια τέτοια κίνηση θα την φέρνει κοντά στους ανταγωνιστές της, καθώς ανάλογες κινήσεις πραγματοποιούν κι αυτοί, χωρίς ωστόσο να έχουν εδραιώσει τη θέση τους στον συγκεκριμένο τομέα της αγοράς, τον οποίο νέμονται κυρίως εξειδικευμένες αλυσίδες ηλεκτρονικών και internet.

Για την Ηλεκτρονική Αθηνών η ανάπτυξη της παροχής προϊόντων και υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών αποτελεί βασική στρατηγική επιλογή. Ανάλογες είναι οι επιλογές της αλυσίδας Κωτσόβολος, καθώς εκτιμάται ότι στις νέες τεχνολογίες και στο internet θα υπάρξει αύξηση της ροής νέων πελατών. Μάλιστα, οι δύο αυτοί κλάδοι θεωρείται ότι αποτελούν το “κλειδί” για την ανάπτυξη των μεγαλύτερων “παικτών” της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικών συσκευών, ο τζίρος της οποίας υπερβαίνει σήμερα τα 1,5 δισ. ευρώ.

‘Οπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, οι πωλήσεις προϊόντων πληροφορικής τα τελευταία χρόνια αυξάνονται ραγδαία, ενώ η διείσδυση του internet στη χώρα μας έχει ακόμα σημαντικά περιθώρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων οι πωλήσεις “τρέχουν” με ρυθμό 25%, ενώ συνεχώς αυξανόμενη είναι η ζήτηση “πακέτων” τηλεφωνίας και internet.

Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι τα επόμενα χρόνια το παιχνίδι του ανταγωνισμού των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων θα ενταθεί στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, καθώς εκεί θα πραγματοποιούν ένα μεγάλο κομμάτι του τζίρου τους, πράγμα που αποτελεί βασική επιδίωξή τους, η οποία εκδηλώνεται, άλλωστε, και με την προσπάθεια διεύρυνσης των δικτύων τους εντός και εκτός της Ελλάδας.

Τα σχέδια των “μεγάλων”

Η Ράδιο Κορασίδης διαθέτει σήμερα 50 καταστήματα, ενώ σχεδιάζει να ανοίξει στην επόμενη διετία ακόμα 29 -τα 4 εκ των οποίων θα είναι μεγάλα. Παράλληλα, σχεδιάζει την επέκτασή της στη Σερβία και στην Κύπρο, όπου εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει δίκτυο 6 καταστημάτων σε δύο χρόνια. Σχετικά με την ανάπτυξή της στη Κύπρο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να προχωρήσει σε εξαγορά συναφούς αλυσίδας.

Στη Σερβία δραστηριοποιείται από το 2006 η Ηλεκτρονική Αθηνών με ένα μεγάλο κατάστημα στο Βελιγράδι, ενώ μελετά την επέκτασή της και σε άλλες βαλκανικές χώρες. Η εταιρεία αριθμεί σήμερα 59 καταστήματα (συμπεριλαμβανομένου του δικτύου Σαραφίδης που έχει εξαγοράσει). Στόχος της είναι να αποκτήσει στην επόμενη διετία ένα μερίδιο της τάξης του 19% στην εγχώρια αγορά, ενώ η εκμετάλλευση των ευκαιριών που παρουσιάζει η αγορά των τηλεπικοινωνιών αποτελεί τον δεύτερο στρατηγικού χαρακτήρα στόχο της.

Από την πλευρά του, ο όμιλος Κωτσόβολος, που παραμένει η μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών στην Ελλάδα ελέγχοντας 83 καταστήματα, συνεχίζει να αυξάνει τον αριθμό των καταστημάτων του, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία Mega Κωτσόβολος. Τα σχέδια επέκτασης του δικτύου του προβλέπουν τη δημιουργία φέτος νέων καταστημάτων Εlectroworld, όπως και franchise καταστημάτων Κωτσόβολος, τα οποία έως τα μέσα της χρονιάς εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 14 (σήμερα είναι 12). Στόχος και του ομίλου Κωτσόβολος είναι η περαιτέρω ανάπτυξή του στη διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών.