«Πρωταθλητής» κλάδος του ελληνικού λιανεμπορίου ως προς την αποδοτικότητα των επενδύσεων αναδείχθηκε το 2020 ο κλάδος του παντοπωλείου (grοcery), που περιλαβάνει και τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τη μελέτη The Future of Retail Sector της KPMG για την ελληνική αγορά, καθώς ο κλάδος αυτός ήταν από τους λίγους ευνοημένους μίας χρονιάς που σημαδεύτηκε από την πανδημία. Έτσι, ενώ από το 2017 έως το 2019 υπήρχαν άλλοι κλάδοι που παρουσίαζαν μεγαλύτερη αποδοτικότητα (π.χ. αυτοκίνητα, ρούχα και αξεσουάρ), το 2020 ο κλάδος του παντοπωλείου εμφάνισε τα μεγαλύτερα λειτουργικά κέρδη για κάθε ευρώ που επενδύθηκε από κάθε άλλο κλάδο, σύμφωνα με την ανάλυση της KPMG, καθώς σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι ακολούθησαν καθοδική πορεία, λόγω των εππτώσεων της πανδημίας.

Αύξησαν μερίδια Σκλαβενίτης και Γαλαξίας
Συνολικά, από το 2015 έως και το 2020, ο κλάδος του grocery έχει αναπτυχθεί σε τζίρο με ρυθμό της τάξεως του 12,1% ετησίως, φτάνονταε το 2020 τα 10,16 δισεκατομμύρια ευρώ. Όσον αφορά στα μερίδια των σημαντικότερων παικτών του κλάδου, σύμφωνα με την KPMG, με βάση τα δημοσιευμένα οικονομικά τους αποτελέσματα, το 2020 ο Σκλαβενίτης αύξησε το μερίδιό του από το 28,2% στο 31%, ενώ αντίθετα ο ΑΒ Βασιλόπουλος υποχώρησε από το 20,9% στο 19,9%. Ακολουθεί η Metro με 13,1% (από 13,5%), ο Μασούτης με 8,7% (από 8,9%) και ο Γαλαξίας με 5% (από 4,8%).

Οι τεχνολογίες που θα διαμορφώσουν το μέλλον του λιανεμπορίου
Σύμφωνα με την έρευνα, η εποχή μετά την πανδημία θα οδηγήσει το λιανικό εμπόριο σε νέα μονοπάτια, με γνώμονα τις τεχνολογικές ανακαλύψεις και τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η KPMG κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις επτά εξελίξεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον του λιανεμπορίου:

  • Εκτεταμένη πραγματικότητα (extended reality, XR): Ο όρος αυτός περιλαμβάνει την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα και χρησιμοποιείται σε πολλαπλές εφαρμογές, όπως καθρέφτες με οθόνες αφής και εικονικά σημεία λιανεμπορίου. Μπορεί να συνδυαστεί με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και να λειτουργήσει ως ένα εναλλακτικό κανάλι για την αξιολόγηση προϊόντων.
  • Αυτόνομες διανομές: Οι διανομές last mile που πραγματοποιούνται με αυτόνομα οχήματα ή drones προσφέρουν μειώση του κόστους, καθώς και βελτίωση της παραγωγικότητας, λόγω της συνεχούς τους λειτουργίας.
  • Συνεργασία: Οι λιανέμποροι και οι προμηθευτές συνεργάζονται και ανταλλάσσουν πληροφορίες προκειμένου να πετύχουν υψηλότερη αξία για τους πελάτες, αντί να βλέπουν ο ένας τον άλλο ως ανταγωνιστές.
  • Τρισδιάστατη εκτύπωση: Η διαθέσιμη στα καταστήματα εκτύπωση προϊόντων επιτρέπει την παραγωγή on-demand και σε μικρότερο χρόνο απόκρισης ακόμα και για ευμετάβλητες καταναλωτικές προτιμήσεις.
  • Τεχνολογία blockchain: Επιτρέπει την πιστοποίηση της συναλλαγής, βελτιώνοντας τη δέσμευση του λιανεμπόρου προς τον καταναλωτή, μέσω εφαρμογών σε προγράμματα πιστότητας/ανταμοιβής, και την πιστοποιηση αυθεντικότητας, που μετασχηματίζει τις λειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας.
  • Αυτοματοποίηση με καινοτόμες τεχνολογίες: Τεχνολογίες όπως η ρομποτική και οι συσκευές self checkout για τους πελάτες βοηθούν τους λιανεμπόρους να αυτοματοποιήσουν αρκετές διαδικασίες και μπορούν να οδηγήσουν σε μείωση του λειτουργικού κόστους και βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας των πόρων.
  • Συνδεδεμένα δίκτυα καταστημάτων και εφοδιαστικής αλυσίδας: Τα παραδοσιακά καταστήματα μετασχηματίζονται σε έξυπνα καταστήματα, όπου τα αποθέματα ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο σε διαδικτυακή πλατφόρμα, προσφέροντας καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter