“σελφ σέρβις”: Πέρα από την προσωπική επιτυχία σας και την τιμή να αξιολογηθείτε από τους Ευρωπαίους συναδέλφους σας ως ο καταλληλότερος για την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Μάρκετινγκ (EMAC), η διάκριση αυτή τι σημαίνει ή τι μπορεί να δώσει στη χορεία των ειδημόνων ή όλων, όσοι ασχολούνται με το μάρκετινγκ στην εγχώρια αγορά -μια αγορά περιφερειακή ως προς τις διεθνείς εξελίξεις του μάρκετινγκ και όχι μόνο;

Γιώργος Αυλωνίτης: Η ανάδειξή μου στην προεδρία της EMAC αποτελεί για μένα, όντως, μεγάλη τιμή και επιτυχία, καθώς εξελέγην έχοντας απέναντί μου τέσσερις ακόμα υποψηφίους. Σημειώνω ότι οι εκλογές στην EMAC, η οποία αυτή τη στιγμή αριθμεί περισσότερα από 900 μέλη από 60 χώρες, διεξάγονται ηλεκτρονικά. Κυρίως, όμως, τονίζω ότι είναι η πρώτη φορά στα 35 χρόνια δράσης της EMAC που ο εκλεγμένος πρόεδρός της προέρχεται από τη Νότια Ευρώπη -συνεπώς το ότι η διάκριση αυτή ανήκει σε ΄Ελληνα έχει ξεχωριστή σημασία. Σίγουρα, έτσι, αναβαθμίζεται στη συνείδηση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας η Ελλάδα στον κρίσιμο αυτόν τομέα της επιστήμης και της πρακτικής του μάρκετινγκ.

Στο πλαίσιο αυτό, επιδοκιμάζεται το έργο, που επιτελείται από τους πανεπιστημιακούς του μάρκετινγκ στην Ελλάδα και ιδιαίτερα του τμήματος μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ). Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι σήμερα οι επιστημονικές εργασίες εμού και των συναδέλφων μου στα καλύτερα επιστημονικά περιοδικά του μάρκετινγκ στον κόσμο υπερβαίνουν τις εκατό, πράγμα που αποτελεί άθλο, αν λάβει κανείς υπόψη του τις συνθήκες στις οποίες λειτουργεί το Πανεπιστήμιο…

Προτεραιότητα η διάχυση της γνώσης

“σ.σ.”: Με την ανάδειξή σας στην προεδρία της EMAC τι αλλάζει για την Ελληνική Ακαδημία Μάρκετινγκ (ΕΛΑΜ), της οποίας είστε επίσης πρόεδρος, ως προς το κύρος, τις δραστηριότητες και τις πρωτοβουλίες που μπορεί να αναπτύξει;

Γ.Α.: Μόνο οφέλη θα προκύψουν για την ΕΛΑΜ, καθώς θα υπάρξει μια σημαντική μεταφορά της τεχνογνωσίας της, καρπού του έργου και της νέας γνώσης που παράγεται στους κόλπους της. Πολύ περισσότερο, εφόσον ένας από τους στόχους που προέταξα, στο πλαίσιο της προεκλογικής μου δραστηριότητας για την προεδρία της EMAC, αναφέρεται στη βελτίωση της διάχυσης της ακαδημαϊκής γνώσης στην επιχειρηματική κοινότητα, ώστε να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η επίδραση της Ακαδημίας στη ζωή των επιχειρήσεων. Μάλιστα, στη διακήρυξη αρχών της νέας προεδρίας είχα τονίσει ότι η προώθηση της εφαρμογής των γνώσεων που αποκτούμε μέσα από τις έρευνες και τις μελέτες μας πρέπει να γίνει σημαντική προτεραιότητα της Ακαδημίας. Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία οργανισμών και εταιρειών που μπορούν να ωφεληθούν από τη μεταφορά γνώσης, με δύο τρόπους: Μέσω της διοργάνωσης εκ μέρους μας μη ακαδημαϊκών εκδηλώσεων, όπως ήταν το 3ο συμπόσιο της ΕΛΑΜ, και της αξιοποίησης μη ακαδημαϊκών media, όπως είναι πχ το περιοδικό σας.

Διότι, αν οι πανεπιστημιακοί εξακολουθήσουμε να δημοσιεύουμε μόνο στα top επιστημονικά περιοδικά, κοιτάζοντας μονομερώς ο καθείς την επιστημονική του ανέλιξη, αποκοπτόμαστε από τον επιχειρηματικό κόσμο, ο οποίος είναι ο φυσικός αποδέκτης της δουλειάς μας. Με βάση το ίδιο σκεπτικό, εξάλλου, έχω θέσει κι έναν προβληματισμό σχετικά με το “άνοιγμα” της Ακαδημίας στους επιστήμονες του μάρκετινγκ που δουλεύουν στον κόσμο των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι σήμερα το 99% των μελών της Ακαδημίας μας είναι μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Μέριμνα για το μάρκετινγκ λιανεμπορίου

“σ.σ.”: Συζητώντας πρόσφατα με κορυφαίο παράγοντα της βιομηχανίας τροφίμων, μου έλεγε ότι πρέπει να θεωρήσουμε προσωπική σας επιτυχία το γεγονός ότι “το μάρκετινγκ επιτέλους περνά από τις έδρες του Πανεπιστημίου μέσα στον κόσμο των επιχειρήσεων και της αγοράς”. Ωστόσο, όπως κατά καιρούς έχει ακουστεί, οι σπουδές μάρκετινγκ στο ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι μονομερώς προσανατολισμένες στον βιομηχανικό τομέα παρά στο λιανεμπόριο, που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Να ελπίζουμε σε κάποια στροφή και εξειδίκευση των πανεπιστημιακών προγραμμάτων και στο μάρκετινγκ του λιανεμπορίου;

Γ.Α.: Δεν μπορώ να συμφωνήσω ότι στο ΟΠΑ, ιδιαίτερα στο πρόγραμμα σπουδών του, δεν ασχολούμαστε με το λιανεμπόριο. Κατ’ αρχάς στο προπτυχιακό πρόγραμμα έχουμε μαθήματα για τα δίκτυα διανομής και τα logistics, για την προώθηση πωλήσεων και το άμεσο μάρκετινγκ, καθώς και για το μάρκετινγκ του λιανικού και του χονδρικού Εμπορίου. Είναι σίγουρο, άλλωστε, ότι πολλοί απόφοιτοί μας σταδιοδρομούν στο εμπόριο. Μάλιστα, τουλάχιστον όσον αφορά στους μεταπτυχιακούς φοιτητές μας, μπορώ να σας πω για αρκετούς από αυτούς σε ποιες ακριβώς από τις μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις της αγοράς μας εργάζονται.

Επίσης, στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματός μας “Μάρκετινγκ και Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες” εγκαινιάσαμε από το ακαδημαϊκό έτος 2006-2007 μια νέα εξειδίκευση στο μάρκετινγκ των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, η οποία καλύπτει σημαντικές ανάγκες της οικονομίας μας. Η συγκεκριμένη εξειδίκευση απευθύνεται αφενός σε στελέχη εμπορικών επιχειρήσεων και αφετέρου σε στελέχη βιομηχανικών επιχειρήσεων, που οι αρμοδιότητές τους καθιστούν αναγκαία την τεχνογνωσία σε θέματα εμπορίου. Σας διαβεβαιώ ότι προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για υψηλού επιπέδου σπουδές σε σύγχρονες και σημαντικές περιοχές του μάρκετινγκ, όπως η θεωρία και η πρακτική του μάρκετινγκ στο εμπόριο, η προώθηση των πωλήσεων, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα δίκτυα διανομής.

Η εξειδίκευση αυτή, σημειώνω, προϋποθέτει την εκπόνηση πτυχιακής εργασίας στο μάρκετινγκ των εμπορικών επιχειρήσεων και την παρακολούθηση μαθημάτων επιλογής σχετικών με το μάρκετινγκ εμπορίου, το ηλεκτρονικό εμπόριο και μάρκετινγκ, τις αρχές και μεθόδους προώθησης πωλήσεων, τη διοίκηση δικτύων διανομής και logistics.

Συμπόσιο-σταθμός

“σ.σ.”: Πώς κρίνετε τα αποτελέσματα του 3ου συμποσίου της ΕΛΑΜ;

Γ.Α.: Στο Συμπόσιο έγιναν παρουσιάσεις σχετικά με πολύ ενδιαφέροντες τομείς του μάρκετινγκ, των πωλήσεων και της επικοινωνίας. Επίσης, ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον και είχε πολύ θετική ανταπόκριση το γεγονός ότι υπήρξαν συνδυαστικές εισηγήσεις εκ μέρους πανεπιστημιακών και διακεκριμένων στελεχών της αγοράς, με άμεση ανταλλαγή απόψεων, οκτώ πολύ σημαντικών θεμάτων. Εν συντομία σάς τα υπενθυμίζω: Ο σχεδιασμός στρατηγικών και τακτικών μάρκετινγκ για την επιτυχημένη εισαγωγή νέων προϊόντων και καινοτομιών, η “προσωπικότητα” της μάρκας του προϊόντος σε συνδυασμό με το πώς πρέπει να υλοποιούνται οι επικοινωνιακές καμπάνιες, ώστε να συνδέεται η προσωπικότητα της μάρκας με το μήνυμα και τα Μέσα, η υιοθέτηση καινοτομικών διαδικασιών για τη διεύρυνση της αξίας των παρεχόμενων υπηρεσιών στον πελάτη, οι καινοτομικές διαδικασίες στον χώρο των δικτύων διάθεσης και των logistics με τη χρήση νέων τεχνολογιών.

Επίσης, αξιολογήθηκαν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ως στοιχείο διαφοροποίησης των λιανεμπορικών αλυσίδων, συζητήθηκε το θέμα του κόστους ανάπτυξης και διατήρησης των μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες ως συμβολή στη στάθμιση των επιχειρήσεων του αν αξίζει ή όχι να επενδύουν στο κτίσιμο σχέσεων με όλους τους πελάτες. Ακόμα, παρουσιάσαμε συστήματα και μεθόδους που συμβάλλουν στη συνεργασία τμημάτων μάρκετινγκ και πωλήσεων, όπως και μεθόδους βελτίωσης της απόδοσης των πωλητών. Στο τέλος, μιλήσαμε και για προγράμματα μάρκετινγκ για διεθνείς αγορές. Πιστεύω ότι οι συμμετέχοντες πήραν πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία από τη θεματολογία μας. Στο μέλλον θα μπορούν να παίρνουν ακόμα περισσότερα. Γι’ αυτό πασχίζουμε…

Σημ. Η συνέντευξη δόθηκε προς δημοσίευση στο περιοδικό των εκδόσεών μας “σελφ σέρβις” Νο 363