Αυξημένη κίνηση αναμένεται και φέτος στα προϊόντα που συνδέονται με την εορταστική περίοδο του Πάσχα (κρέας, αυγά, τυρί, τσουρέκι, βαφές αυγών, παιχνίδια, λαμπάδες). Οι εταιρείες που διακινούν τα προϊόντα αυτά, αλλά και τα καταστήματα, σούπερ μάρκετ ή μικρά σημεία πώλησης, βρίσκονται σε πυρετό προετοιμασιών, οργανώνοντας τις πασχαλινές προσφορές τους.
Αυξημένη κίνηση αναμένεται και φέτος στα προϊόντα που συνδέονται με την εορταστική περίοδο του Πάσχα (κρέας, αυγά, τυρί, τσουρέκι, βαφές αυγών, παιχνίδια, λαμπάδες). Οι εταιρείες που διακινούν τα προϊόντα αυτά, αλλά και τα καταστήματα, σούπερ μάρκετ ή μικρά σημεία πώλησης, βρίσκονται σε πυρετό προετοιμασιών, οργανώνοντας τις πασχαλινές προσφορές τους.
Κρέας
Μολονότι παράδοση υπαγορεύει την κατανάλωση αρνίσιου και κατσικίσιου κρέατος το Πάσχα, η κρεαταγορά εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντική κίνηση και σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα είδη. Οι προβλέψεις των ειδικών κάνουν λόγο για σταθερές πωλήσεις χοιρινού και βοδινού κρέατος κατά τη φετινή πασχαλινή περίοδο. Αναλυτικότερα και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γραφείου Πληροφοριών για το Ολλανδικό Κρέας, η κίνηση του ολλανδικού χοιρινού κρέατος παραμένει αμετάβλητη, διότι η περίοδος έξαρσης στη ζήτηση αιγοπρόβειου κρέατος είναι σύντομη, ενώ παράλληλα το χοιρινό κρέας έχει κατοχυρώσει τη θέση του στην εγχώρια κατανάλωση. Σύμφωνα με τον κ. Γ. Μαρίνο, γενικό διευθυντή του Γραφείου Πληροφοριών για το Ολλανδικό Κρέας, οι συνολικές εισαγωγές χοιρινού στη χώρα μας άγγιξαν το 2001 τους 140.000 τόνους, εκ των οποίων το 50% ήταν εισαγωγές ολλανδικού νωπού χοιρινού. Σημειώνεται ότι το 10% της συνολικής παραγωγής ολλανδικού χοιρινού κατευθύνεται στην ελληνική αγορά. Ως προς τη διακίνησή του στα δίκτυα λιανικής, το 60% των πωλήσεων αφορά το οργανωμένο εμπόριο (αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και οργανωμένες αλυσίδες κρεοπωλείων), ενώ το 40% –με φθίνουσα μάλιστα τάση υπέρ των μεγάλων δικτύων– απορροφάται από τα παραδοσιακά κρεοπωλεία. Θετικές εκτιμήσεις για την κίνηση χοιρινού και βοδινού κρέατος κατά τη φετινή πασχαλινή περίοδο διατυπώνει ο κ. Π. Μιχελιδάκης, εκ μέρους του εμπορικού συνδέσμου προώθησης γερμανικών αγροτικών προϊόντων CMA.
Παρά την εποχιακή κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων αιγοπρόβειου κρέατος, δεν προβλέπεται να επηρεαστεί σοβαρά η κίνηση των υπόλοιπων ειδών κρέατος, δεδομένου ότι η κατανάλωσή τους σε ετήσια βάση παρουσιάζει σταθερότητα. Σύμφωνα με τα τρέχοντα στοιχεία, κατά τη διάρκεια του 2001 οι εισαγωγές γερμανικού νωπού κρέατος ανήλθαν στους 29.000 τόνους, εκ των οποίων το 60% ήταν βοδινό κρέας και το 40% χοιρινό. Ο κύριος όγκος των πανελλαδικών πωλήσεων –περίπου 60%– κατευθύνεται στα παραδοσιακά καταστήματα και τα μεμονωμένα κρεοπωλεία και το 40% στα οργανωμένα δίκτυα λιανικής (σούπερ μάρκετ και εξειδικευμένες αλυσίδες κρέατος). Οι εμπορικοί σύνδεσμοι κινούνται σε πολλαπλά επίπεδα για την προώθηση του εισαγόμενου νωπού κρέατος, αναπτύσσοντας αυτόνομες διαφημιστικές καμπάνιες αλλά και συνδυασμένες ενέργειες σε συνεργασία με το λιανεμπόριο.
Αυγά
Αν και το αυγό κατέχει κυρίαρχη θέση στην ελληνική διατροφή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, γνωρίζει σημαντική καταναλωτική ζήτηση την πασχαλινή εορταστική περίοδο, αφ’ ενός λόγω της παράδοσης και αφ’ ετέρου λόγω της αυξημένης χρήσης του στη μαγειρική και ζαχαροπλαστική των ημερών. Σύμφωνα με τον κ. Μ. Ζορμπά, εμπορικό διευθυντή της εταιρείας ΑΥΓΑ ΒΛΑΧΑΚΗ, η εμπειρία ετών δείχνει ότι τις παραμονές του Πάσχα οι πωλήσεις των αυγών αυξάνονται κατά 50% (σε ποσότητα), ενώ σε ετήσια βάση παρουσιάζεται σταθερότητα χωρίς ιδιαίτερες αυξομειώσεις. Οι πωλήσεις αυγών των οργανωμένων εταιρειών αντιμετωπίζουν αυτή την περίοδο τον ανταγωνισμό των «χωριάτικων» αυγών, καθώς την άνοιξη ευνοείται η ωοτοκία.
Ο ετήσιος τζίρος της εταιρείας ΑΥΓΑ ΒΛΑΧΑΚΗ κυμαίνεται στα 5,9-7,3 εκατ. ευρώ και οι εκτιμήσεις για το σύνολο της φετινής χρονιάς είναι θετικές ως προς την εξέλιξη των πωλήσεων σε ποσότητα και αξία. Σε ό,τι αφορά την ανάλυση των πωλήσεων ανά καταναλωτικό δίκτυο, ποσοστό 15%-20% πραγματοποιείται στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σημαντικό ποσοστό στις λαϊκές αγορές και το παραδοσιακό λιανεμπόριο και ένα μικρότερο ποσοστό στα εργαστήρια ζαχαροπλαστικής.
Φέτα
Προϊόν κατ’ εξοχήν ελληνικό, με υψηλή κατανάλωση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, το τυρί φέτα ξεχωρίζει στην πασχαλινή αγορά, καθώς δεν λείπει ποτέ από το εορταστικό τραπέζι. Παρά το γεγονός ότι η μη τυποποιημένη φέτα κατέχει σημαντικό μερίδιο στην εγχώρια κατανάλωση, η δραστηριοποίηση των μεγάλων γαλακτοβιομηχανιών δημιούργησε τάση υπέρ των τυποποιημένων προϊόντων. Η κορυφαία γαλακτοβιομηχανία ΦΑΓΕ, εκτός από τη σημαντική παρουσία της σε όλους τους κλάδους των τυποποιημένων γαλακτοκομικών, κατέχει σημαντικά μερίδια και στην κατηγορία της φέτας. Σύμφωνα με τον κ. Γ. Αργυρόπουλο, Marketing Research and Information Services manager του ομίλου, το 2001 η αγορά συσκευασμένης φέτας έφτασε σε όγκο τους 3,5 χιλιάδες τόνους.
Η αξία της διαμορφώθηκε στα 16,14 εκατ. ευρώ (5,55 δισ. δρχ.). Το μερίδιο της ΦΑΓΕ για την αγορά της συσκευασμένης φέτας αυξήθηκε το 2001 φθάνοντας το 28% (σε όγκο). Σύμφωνα με τον κ. Νώντα Ματθαίου, Trade Marketing manager, η εταιρεία διαθέτει στην ελληνική αγορά τυποποιημένων τυροκομικών τη φέτα ΦΑΓΕ σε δύο μορφές συσκευασίας, σε συσκευασία φιλμ βάρους 200, 400 και 800 γραμμαρίων και σε ειδικό τάπερ ασφαλείας με φυσική άλμη βάρους 1 κιλού. Η φέτα ΦΑΓΕ είναι η πρώτη που κυκλοφόρησε σε τάπερ ασφαλείας με φυσική άλμη από το Μάιο του 2001. Τα σούπερ μάρκετ καλύπτουν περίπου το 85% των πωλήσεων τυποποιημένης φέτας, ενώ τα μικρότερα καταστήματα (μπακάλικα, μίνι μάρκετ, γαλακτοπωλεία, ψιλικά, φούρνοι και ζαχαροπλαστεία) καλύπτουν το υπόλοιπο 15%. Η αναλογία αυτή παραμένει σχετικά σταθερή τα τελευταία 5 χρόνια.
Το σταθμισμένο ποσοστό των καταστημάτων στα οποία διατίθεται η φέτα ΦΑΓΕ είναι 85% στο σύνολο των καταστημάτων, ενώ στα σούπερ μάρκετ φτάνει το 92% (τα ποσοστά αναφέρονται σε διανομή στο σύνολο της Ελλάδας). Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των πωλήσεων των προϊόντων, η κ. Άννη Παπαπαναγιώτου, Group Product manager στον κλάδο τυριού της ΦΑΓΕ, επισημαίνει ότι η φέτα έχει τις υψηλότερες πωλήσεις κατά τους θερινούς μήνες. Την περίοδο του Πάσχα η αγορά είναι σχετικά σταθερή (μείωση κατανάλωσης λόγω νηστείας, αύξηση μετά το τέλος της). Βέβαια κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας οι νοικοκυρές που προετοιμάζονται για το παραδοσιακό πασχαλινό τραπέζι (που περιλαμβάνει και πολλές πίτες) φροντίζουν και αγοράζουν έγκαιρα για τη μαγειρική τους τις απαιτούμενες ποσότητες, που πολλές φορές μπορεί να είναι και διπλάσιες σε σχέση με μια οποιαδήποτε άλλη χρονική περίοδο. Συνολικά φέτος προβλέπεται ότι η κατανάλωση θα ακολουθήσει την ίδια τάση. Βέβαια επειδή το Πάσχα είναι στις αρχές Μαϊου, η αύξηση που προβλέπεται λόγω του θέρους είναι πιθανό να συμπέσει μερικώς με την πασχαλινή περίοδο.
Για την προώθηση των προϊόντων κατά την περίοδο του Πάσχα (Απρίλιος-Μάιος 2002) έχουν ήδη προγραμματιστεί πολλές in store προωθητικές ενέργειες, οι οποίες απευθύνονται στις νοικοκυρές που αγοράζουν μεγάλες ποσότητες τυριών. Οι ενέργειες αυτές είναι πρωτότυπες tailor-made promotions και προωθητικές ενέργειες με κουπόνια ή δώρα για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων που σερβίρονται στο πασχαλινό τραπέζι ή χρησιμοποιούνται για την παρασκευή εδεσμάτων που καταναλώνονται παραδοσιακά την Κυριακή του Πάσχα (τυριά, γιαούρτια, τζατζίκι κλπ.).
Τσουρέκι
Ελληνικό παραδοσιακό αρτοσκεύασμα το τσουρέκι, αν και καταναλώνεται τόσο τα Χριστούγεννα όσο και σε όλη τη διάρκεια του έτους, θεωρείται κατ’ εξοχήν πασχαλινό έδεσμα. Δεδομένου ότι οι εγχώριες αρτοβιομηχανίες προώθησαν τα συσκευασμένα προϊόντα άρτου σε όλα τα δίκτυα λιανικής, το τσουρέκι βρίσκεται στα ράφια των καταστημάτων και πέραν των αυστηρά εορταστικών περιόδων, όμως τις ημέρες του Πάσχα εξακολουθεί να παρατηρείται έξαρση στις πωλήσεις του. Όπως μας πληροφόρησε ο διευθυντής Marketing της αρτοβιομηχανίας ΑΦΟΙ ΚΑΤΣΕΛΗ, κ. Η. Ηλιόπουλος, οι πωλήσεις τσουρεκιού σημειώνουν αύξηση 100% το μήνα κατά τον οποίο γιορτάζεται το Πάσχα και διπλασιάζονται σε σχέση με την αντίστοιχη εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.
Για τη φετινή χρονιά η εταιρεία διαβλέπει σταθερότητα των πωλήσεων και εκτιμά ότι η περίοδος κατανάλωσης τσουρεκιού θα ανοίξει στα τέλη Απριλίου. Σύμφωνα με τον κ. Ηλιόπουλο, τα οργανωμένα δίκτυα λιανικής (σούπερ μάρκετ) αλλά και το δίκτυο καταστημάτων της εταιρείας απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων, με τη μικρή λιανική να κρατά μικρό μερίδιο. Ως εκ τούτου ο κύριος όγκος των προωθητικών ενεργειών για το συγκεκριμένο προϊόν απευθύνεται στον τελικό καταναλωτή, τόσο μέσω διαφημιστικής καμπάνιας όσο και μέσω συντονισμένων ενεργειών εντός των σούπερ μάρκετ, σε συνεργασία με τους λιανέμπορους. Παρουσία στη συγκεκριμένη αγορά μέσω των προϊόντων ζύμης έχει και η εταιρεία PILLSBURY HELLAS, η οποία λανσάρει μεταξύ άλλων αρτοσκευασμάτων και την έτοιμη ζύμη για τσουρέκι.
Σύμφωνα με το διευθυντή Marketing της εταιρείας, κ. Κλ. Παλαιολόγο, το συγκεκριμένο προϊόν –όπως και τα υπόλοιπα της εταιρείας– προωθείται αποκλειστικά στα σούπερ μάρκετ, επιτυγχάνοντας μέχρι σήμερα διείσδυση 90% (85%-97% για το σύνολο της προϊοντικής γκάμας της εταιρείας) με μικρές διαφοροποιήσεις ανά αλυσίδα. Σημειώνεται ότι το προϊόν παρουσιάστηκε στην ελληνική αγορά μόλις το Φεβρουάριο του 2001 και, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, έχει επιτύχει αναγνωρισιμότητα και αποδοχή από το καταναλωτικό κοινό μετά από σχετικές γευστικές δοκιμές. Σε ό,τι αφορά τη διακύμανση των πωλήσεων, το τσουρέκι εμφανίζει εποχική ζήτηση με έξαρση την περίοδο του Πάσχα. Η εταιρεία έχει ήδη προγραμματίσει για φέτος διαφημιστική καμπάνια και εκτεταμένες προωθητικές ενέργειες εντός των καταστημάτων, σε συνεργασία με τις διοικήσεις των αλυσίδων.
Βαφές αυγών
Σήμα κατατεθέν του ελληνικού παραδοσιακού Πάσχα τα βαμμένα αυγά, δεν λείπουν ποτέ από τα νοικοκυριά και τα εστιατόρια. Ως εκ τούτου οι βαφές αυγών είναι ένα κατ’ εξοχήν εποχιακό προϊόν και τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται ανανεωμένες τόσο σε υφή και συσκευασία όσο και σε χρωματική γκάμα. Οι βαφές ΑΝΑΤΟΛΗ, σύμφωνα με τον κ. Π. Ματετζόγλου κατέχουν ηγετικό μερίδιο στη συγκεκριμένη αγορά, με ποσοστό που αγγίζει το 75%. Εκτός από την εγχώρια αγορά, όπου κατευθύνονται τόσο στα οργανωμένα δίκτυα όσο και στο παραδοσιακό λιανεμπόριο, οι βαφές ΑΝΑΤΟΛΗ εξάγονται στα Βαλκάνια, σε αγορές της Δύσης (Καναδάς, ΗΠΑ, Γαλλία κλπ.) και όπου υπάρχει ζήτηση λόγω της ύπαρξης ομογενών που δεν εγκαταλείπουν το έθιμο της βαφής αυγών.
Για το σύνολο της φετινής χρονιάς η εταιρεία εκτιμά ότι οι πωλήσεις της θα εμφανίσουν αύξηση της τάξης του 6%. Πολυετή παρουσία στην αγορά βαφών κατέχει και η εταιρεία ΓΙΩΤΗΣ, η οποία τα τελευταία χρόνια λανσάρει νέα καινοτόμα προϊόντα. Εκτός από τη βαφή σε σκόνη διαθέτει βαφή σε υγρή μορφή, η οποία ενδείκνυται για τη βαφή μικρής ποσότητας αυγών και επεκτείνει τη χρωματική γκάμα πέραν του παραδοσιακού κόκκινου. Οι συσκευασίες συνοδεύονται από ειδικά διακοσμητικά αυτοκόλλητα. Στο πλαίσιο της προώθησης, εκτός από τις κλασικές μεθόδους με διαφήμιση και ειδικά stands εντός των καταστημάτων, η εταιρεία μαζί με τη βαφή προωθεί μικρού μεγέθους puzzle με επίκαιρα θέματα.
Παιχνίδια – Λαμπάδες
Η αγορά του παιγνιδιού (ηλεκτρονικού και παραδοσιακού), αν και την τελευταία δεκαετία κινείται ικανοποιητικά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, γνωρίζει και αυτή μεγάλη άνθηση κατά τις περιόδους των γιορτών. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την πασχαλινή εορταστική περίοδο, η εθιμοτυπία δίνει και πάλι το έναυσμα για την αύξηση της ζήτησης παιγνιδιών. Η παράδοση του «δώρου από το νονό» διατηρείται ακόμη ζωντανή και συμπληρώνει την τάση που φέρνει το παιδί στο προσκήνιο της κατανάλωσης.
Προεξέχουσα θέση και απολύτως εποχική έχουν αυτή την περίοδο οι λαμπάδες, οι οποίες –σύμφωνα με την τάση των τελευταίων χρόνων– αποκτούν το χαρακτήρα δώρου που συμπληρώνεται με κάποιο επώνυμο ή ανώνυμο παιγνίδι ως αξεσουάρ. Η εταιρεία HASBRO HELLAS, με ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά παιγνιδιού, πέρα από την ετήσια γκάμα της λανσάρει τη συγκεκριμένη περίοδο εποχικές σειρές στην κατηγορία της λαμπάδας. Συγκεκριμένα μαζί με το σώμα του παραδοσιακού κεριού προσφέρει στην αγορά πέντε κωδικούς παιγνιδιών με μικρό όγκο, για αγόρια και κορίτσια (Action Man, Dizimon, Sindy κ.α.).
Σύμφωνα με τον κ. Αλ. Μαργατίνα, διευθυντή Marketing της εταιρείας, η αγορά παραδοσιακού παιγνιδιού εμφανίζει σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, με το ηλεκτρονικό παιγνίδι να κινείται σαφώς ανοδικά και να κερδίζει μερίδια της συνολικής αγοράς. Ωστόσο η όποια αύξηση των πωλήσεων αναμένεται να προέλθει από το λανσάρισμα νέων προϊόντων αλλά και από την περαιτέρω διείσδυση σε κανάλια διανομής –πέρα από τα εξειδικευμένα καταστήματα– όπως τα σούπερ μάρκετ και γενικότερα το οργανωμένο εμπόριο. Η εταιρεία προωθεί αυτή την περίοδο μία νέα σειρά παιγνιδιών, η οποία αναφέρεται στις φιγούρες της νέας ταινίας κινουμένων σχεδίων της Walt Disney, με ελληνικό τίτλο Μπαμπούλας ΑΕ (Monsters), για την οποία η διαφημιστική προώθηση έχει ήδη ξεκινήσει, συμπληρώνοντας τις καμπάνιες της εταιρείας και για τα υπόλοιπα εποχικά και μη είδη της γκάμας της.